Vanlig hamster eller dverg-hamster ? (side 4)

Gunni
[B]Endring: Så ikke at det var 6 sider i denne tråden, leste bare den første før jeg svarte..så de meste jeg sier er vel svart på fra før. Men, det kan jo bare stå her..[/B] Du må ikke nødvendigvis klippe klørne, hvis hamsteren får slitt ned klør og tenner selv er det ikke nødvendig, og det er selvsagt best. Jeg gir hamsteren min flytende vitaminer i vannet en gang i uken, kjøper de på dyrebutikken. Har en løpeball som hun kan løpe rundt på gulvet i, det liker hun! Det er kjempekoselig å ha hamster, jeg hadde hamster når jeg var barn også, og det er jo ikke et dyr man holder rundt og koser med, men de har bare godt av å få være ute av buret et par timer om dagen og leke. Men, ikke vekk hamsteren når den sover, vent til den har fått være våken en liten stund og stelt seg før du tar den ut:)

Takk for tipsa, det var som ein lite oppsumering/samandrag.
Men det eg lurte på var om den løpeballen som du nevte i innleget, lar du hamsteren din spinge i den i dei timene den skal være ute av buret ? eller...blir det ikkje det samme som å springe fritt....

Dette er sikker spørsmål som alle veit, men for meg som aldri har hatt annet dyr en fisker, er dette vankelig.
Tror ikke alle veit det du spør om

Jeg sitter ikke med stoppeklokka når jeg har henne ute, en dag kan hun kanskje bare være i løpeballen, men ikke alltid.
Jeg likte ikke buret. jeg er av prinsipp ikke glad i plastbur. For det første så kan det bli veldig varmt inni der f.eks på sommeren, og for det andre så begrenser det beldig dyrets muligheter for å bevege seg. Særlig vanlige hamstre liker godt å klatre og trenger etasjer, stiger, tau, røtter greiner og gitteret å klatre på. Dverghamstre skal ha et mindre behov for å klatre har jeg lest, men det er klart at de også liker å bevege seg, og ha muligheten for å klatre rundt.

Desverre så selger dyrebutikker slike bur. Også til rotter som har enda større behov for å klatre og bevege seg.

Dersom dere ikke har mulighet til å kjøpe et annet bur, f.eks et stort fuglebur, eller et STORT hamsterbur (og da mener jeg større enn et A4 ark........ , så kan dere ta av toppen og beholde bunnen, og så få tak i stiv netting, f. eks på felleskjøpet, og så lage en overdel selv.

Nettingen må være stig, og ha små hull, f.eks 1 cm store, ikke mer. Hønsenetting er ikke sterkt nok, de kan gnege hull, og presse seg gjennom åpningene.

Klipp til 4 sider som passer oppi bunnen. Fest sidene godt sammen med f.eks ståltråd. Klipp til luke i siden til å ta hamsteren ut. Toppen kan hengsles i ene siden så den kan åpnes opp, men må være tett i alle sidene så den ikke kan smette seg gjennom.

La buret være 50-60 cm høyt eller mer. Sett inn hyller, greiner, stiger og tuneller.

Bla deg bakover i sidene i denne tråden, der er bilder av noen skikkelig flotte bur med hyller i tre. Noe slikt burde dere prøve å få til.
Klør klipper man om de blir veldig lange. Dette må man gjøre med en liten saks, og veldig forsiktig så man ikke klippet hamsterens tær, eller inn på nerven i kloen. Husk å holde hamsteren godt fast, det kan være lurt med hjelp. Det er ikke sikkert du behøver klippe, men blir de lange så er det greit å få det gjort.

angående løpeball, det vet jeg ikke, men jeg vil tro det blir ensformig inni der etter en stund. Ville heller latt den løpe i sofaen, f.eks. La den snuse og oppdage nye lukter - det vil stimulere den mer enn å løpe i en plastball. Sitt sammen med den, la den løpe i fanget, og undersøke. Men pass på så den ikke faller ned, og a ingen setter seg på den selvsagt.
sessan
Klør klipper man om de blir veldig lange. Dette må man gjøre med en liten saks, og veldig forsiktig så man ikke klippet hamsterens tær, eller inn på nerven i kloen. Husk å holde hamsteren godt fast, det kan være lurt med hjelp. Det er ikke sikkert du behøver klippe, men blir de lange så er det greit å få det gjort.

Det er jeg ganske sikker på at vi ikkje får til....
Kan vi gå til en dyrlege å få klypt kløra hvis det blir nødvendig ?
Tempratur.
Nå ein dag i forigge uke da eg kom inn på rommet til Hamsteren Håvar var det veldig kaldt inne hos han.
Er det noen min og maks tempraturer for hamster eg bør veta ?
har hørt at dei går i davle, setmmer det ?

Moren min fortellte meg en historie og ein gut som hadde et hamster. Guten bryde seg ikke om noe annet en hamsteren sin.
En dag ble guten syk og han måtte på sykehuset. Guten ville sefølgelig ha med seg hasteren men det fekk han ikke lov til, så det endte med at han måtte dra på sykehuset uten hamsteren.
Etter eit par dager etter at guten vart sendt på sykehus skulle mosa inn på rommet hans for å vaske å rykke litt. Da ho kom inn på rommet var det veldig kaldt der, og da tenkte ho på hamsteren, hvordan gjekk det med den ?
Hun opna buret og der såg ho hasteren ligge der og uten røre å seg.
Hun lurte på kva hun sulle gjera, om hun skulle bare begrave den og kjøpa en ny lik den og lure guten, eller om hun bare skulle begrave den utan at guten fekk seie hade til hamsteren sin, eller om ho bare la den ligge der slik at guten fekk si hade til han.
Og det endte med at hun bere lot hamsteren ligg der.
Etter noen dager kom guten heim, og det første han gjorde var at han gjekk inn til hansteren sin får å se hvordan det gikk med hamsteren, og når guten tok han opp i handa var den heilt levande.
Guten gikk inn til mora med hamsteren i handa og guten sette seg ned på side av mora med hansteren i handa. Moren kunne ikke forstå at hamsteren sat i handa på guten og snuste rundt.

Det viste seg at hamsteren hadde gått i dvale fordi det var så kaldt.
Kor kaldt kan det være før den går i dvale ? Det er godt å vite slik at ikkje vi ein dag finner ut at det var veldig kald på rommet til hamsteren Håvard og at han ligger i dvale og vi tror den er død.
passelig temperatur for hamstere er 18 - 26 grader, så de vil ha det omtrent stuetemperatur. På et soverom kan det bli ganske kjølig nå om høsten/vinteren. ¨Så jeg ville nok ikke hatt den på et rom som er så veldig mye kaldere enn 18 - 26 grader.

Jeg tror ikke det er bra for hamstre å gå i dvale pga temperaturen, for de skal spise masse for å holde kroppen vedlike i en slik dvaleprosess.

Holder man en gjevn temperatur på rundt 21 grader, tror jeg den vil trives
Løpeball
Hei.

Jeg har i dag kjøpt meg en løpeball til hamsteren.

Skal snart ta han i ballen og se hvordan ha liker det.

Vi strver med å temme han, jeg har flere ganger sittet med "snop" til han i ca 1 time før han tårer å komme bort å ta den. Men nå... Kommer han med en gang jeg tar handa nedi med en "snope-sjokolade" til han.

Men vi kalre enda ikke holde han uten at den spreller og prøver å komme seg ut.

Jeg har også lest mangen bøker om hamster, og funnet ut at den typen vi har er en av de vanskelige å få til å temme. Men det kommer litt etter hvert.

Så nå er jeg ganske fornøy.
Jeg har kjøpt meg en vanlig gullhamster jeg. han var på rømmen for at par uker siden, og det tok nesten en hel uke før vi fant ham igjen , inni veggen, hehe. DA var han sulten gitt.

Min er ganske rolig, særlig når han er litt trøtt og nettopp våken.-) Da sitter han i ro inni hendene mine. Men han liker også å løpe, og løper fra hånd til hånd. hehe.

de er nok ikke så lette å få tamme alle disse dverghamstrene. men dere er jo på god vei.
Må jo bare legge ved et bilde av min eldste datters dverghamster, Bolla. Han lever godt opp til navnet sitt

[External Image]

[External Image]

Ikke lett å ta bilde av noe som ikke sitter stille et tiendedels sekund engang
ElinH
Må jo bare legge ved et bilde av min eldste datters dverghamster, Bolla. Han lever godt opp til navnet sitt :-) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/18056_081019182405_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/18056_081019182406_2.jpg[/IMG] Ikke lett å ta bilde av noe som ikke sitter stille et tiendedels sekund engang :-)

Så fin.
Ser ut som den samme typen som det vi har. Ser ut som Håvard( navnet på vår hamster) også kunne ha fått navnet Bolla etter hvert, hehe.
Hvor lang tid brukte du/ din datter på å temme Bolla ?
De er jo utroolig søte da

Her er lille Tassen min , han gymmer i hjulet sitt
[External Image]
Det var datteren min som temmet han, jeg må innrømme at jeg var livredd den lille pelsdotten (og det sier ei som har drevet oppdrett av rotter!).

Det gikk ikke mange dagene før hun hadde han på fanget og kunne plukke ham opp når som helst. Men hun tok det rolig i starten, og holdt på flere ganger hver ettermiddag/kveld.

Vi fikk de til å løfte han opp i butikken også, så vi sikret oss at han ikke var aggressiv eller livredd, så det er mulig vi var ekstra heldige
sessan
De er jo utroolig søte da :-) Her er lille Tassen min , han gymmer i hjulet sitt [IMG]http://i47.photobucket.com/albums/f197/Dyrebo/lopehjul-1.jpg[/IMG]

Er det en vanlig hamster, ikke dverghamser ?

Det er så stilig å se når de løper i hjulet sitt å gymmer.
Nå er Håvard også ute i sin nye løpeball og gymmerlitt, han kan ikke bare sitte i sitt bur å spise, hehe.
Hehe, de er kjempesøte når de løper i hjulet. Vår lille bolla løper så beina går som trommestikker - i akkurat 20 sekunder. Så er det bråstopp, men hjulet fortsetter å snurre, og går nesten en halv gang rundt mens han står rolig og blir med bevegelsen oppover. Det ser så vittig ut. Jentene holder på å knekke av latter hver eneste gang :p

Det ser ut som en vanlig hamster, ja. Vi kjøpte en nesten lik, men det måtte være noe galt med stakkaren, han døde etter nøyaktig en uke, og jenta var fra helt fra seg stakkar
Det er en vanlig hamster ja han er så søt atte. Løper noen sekunder, så tar han en runde i buret - og så løper han litt igjen. han er også veldig glad i å klatre, og koser seg i buret sitt.

[External Image]

Har satt inn et par hyller til, og litt mer å leke med og klatre på.
Det der er et veldig bra hamsterbur. Slik burde alle ha det! Desverre er det langt fra realiteten...
ElinH
Det der er et veldig bra hamsterbur. Slik burde alle ha det! Desverre er det langt fra realiteten...

hehe, jeg hadde et stort, men lavt bur med et lignende det på bilde satt fast oppå det igjen til min hamster en gang i tiden

siden det store buret ikke var stort nok etter min mening mekket jeg bare sammen 2 stykker. det var saker det
Her bor dverghamsteren i et tomt 160l, men den synes vist ikke det er nok. For har den mulighet vil den opp og ut, men nå er den skikkelig kosen å da.
De elsker jo å klatre, iallefall de vanlige hamstrene.
Så det er en god ide å ha masse klatremuligheter i et akvarie siden den ikke kan klatre på veggene.

man kan jo også bøye til netting, og lage bølger den kan klatre i, greiner er også bra, og tykke tau.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap