Abbor:) starten på vegar haugeruds enderlige drøm:) (side 4)

det er lov å ha norsk fisk i akvarier men ikke i dammer, der er det bare lov og ha gullfisk og koi.
vegar haugerud
bunn har jeg brukt biltema sand, det funker nok fint da de komemr fra et sted med mye sand, foring er jeg usikker på enda, men tilvenner dem først å fremst med frossenfor å levende mygglarver:)


Levende fôr er nok helt klart best for abbor. Hører om folk som har problemer med å få dem til å ta flakfor etc. Meitemark er nok en sikker vinner .

Selv har jeg en 200-liter med mort, sørv, laue, suter, flire, ørekyte, gullbust og suter (begynner å bli trangt nå...). Disse tar gladelig både flakfor og annet dødt materiale (reke, blåskjell). De bør imidlertid ikke blandes med abbor. Da blir det fort kun feit abbor igjen
Inaktiv bruker
nå er jeg sur... hver eneste fisk jeg fikk svelget kroken, så det ble ikke noe i dag....
Uff da. Da måtte du avlive alle fiskene? Du brukte kanskje litt for liten krok?
Inaktiv bruker
ja jeg måtte kverke dem, å ja, brukte for liten krok....
Har et lite tips til deg ang fangst av meitemark. Alt du trenger er en skjøteledning og 2 spikere. Du tar å kapper av hua på skjøteledningen og tar av isolasjonen. Så tar du å avisolerer noen cm på de to lederene sånn at du kan se kopperen. Så setter du de 2 spikerene ned i bakken en plass der det er mye meitemark. Sett de sånn at de står et stykke fra hverandre. Så tvinner du ledingene rundt spikerene. Gå så og sett den andre enden i stikkkontakten. Da vil meitemarken komme opp til overflatten. La det stå sånn en liten stund før du drar ut ledningen. Så kan du bare gå å plukke mark.
Inaktiv bruker
det vet jeg det gjorde pappa også før i tiden
hehe ok. blir tøft å se når du får fiskene i hus
Inaktiv bruker
ja, håper det blir noe.... men jeg veit ikke om jeg skal legge det på hylla en stundt eller ikke....
Du får skaffe deg kroker med langt skaft, jo lengre skaft jo lettere å få abboren av uskadd. Bruk gjerne litt store kroker og litt agn ytterst på kroken, og dra forsiktig når det napper. Du får ikke opp all fisk, men dem du får er relativt uskadd.

Abborfiskeren Jon
Inaktiv bruker
takk for det men det er 2 uker til neste gang vi har TID til å dra opp dit, å jeg er utolmdig når det gjelder å fylle opp med fisk vett....
Jeg venta i 4 mndr på discus, da bør du greie 2 uker på abbor .

Discuseier Jon
Inaktiv bruker
en sånn rampete unge som meg, som har adhd å alt, sorry, jeg tror ikke jeg klarer det:P
dette er noe lignende som småversjonen av flaskefeller
link
Inaktiv bruker
ja den er jo fin guttn fa** at jeg ikke tenkte på det før....
går jo ann og bruke ei krabbeteine og hvis du vil ha fisk med litt størrelse over noen 10 cm
Hvor blir det av fiskene? Lagt hele greia på is så lenge?
Inaktiv bruker
dessverre bror, jeg mistet min tolmodighet, får ta det opp igjen til våren, å da lover jeg at det blir noe!!
*skuffa* jeg som gledet meg sånn
blir ingen abbor på deg?

jeg har nettopp fiska meg 9stk uskadde abbor (og 2 stk som ble i stekepanna)... har dem i ett 375L akvarium... det er litt uvant for dem trur jeg for de ligger kun i bånn den første dagen... men de puster da... noen som vet om de tåler høye temperaturer som feks 25 grader?..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap