Jeg har en spion. -igjen. :( hjelp! (side 4)

Jeg hadde gratisversjonen av AVG da jeg ble angrepet, så den er tydeligvis ikke god nok.
Ser at anti root kit koster noe, så da dropper jeg det... Vurderer heller å gå tilbake til avast. Har hatt det også før.
Hadde heg bare huska hvilket program jeg hadde sist jeg hadde seriøse innbrudd på datan. Men da hadde jeg nok ikke god nok brannmur, så det var vel det som skortet på den tiden... :S
aggi, stol på meg når jeg sier. Formatering er det beste og faktisk det enkleste. Formaterte selv pc'en i går. Eller den gjorde det selv egentlig, jeg var på pc'en i ca 3 min så dro jeg spiste middag så litt på tv og etter ca 45-60min var den ferdig. Gjør du det en gang i måneden så er pc'en din nesten garantert virus fri hele tiden.

Eneste som du må passe på er at C: hardisk (partition som det heter) er kun for windows, få en nerd til å sette opp hardisken slik at C: har ca 15GB og resten av hardisken er fordelt på andre partitioner. Og lag deg en dvd plate (eller få noen til å gjøre det) med alle drivere til grafikkkort, nettverkskort osv.

2 timer brukte jeg med alle drivere og alle programmer. Dette er lite med tanke på hvor mye tid folk bruker på å skanne etter viruser osv. Anbefaler det på det sterkeste.

Hadde du bodd i Stavanger så kunne jeg sikkert ha ordnet det for deg og. (hvis du ikke klarer det selvsagt) Men Bergen er et stykke unna. :/
Uff, jeg vet jeg burde renske opp i pc'n, men utsetter det ubehagelige... Har iallefall backup av det viktigste...

Partisjoner klarer jeg å lage selv... Men blir ikke pc'n tregere av det, eller er det bare dersom man komprimerer i tillegg?
En annen ting var at jeg trodde at ved formatering av en partisjon, så ville partisjonen bli slettet? Eller er jeg helt på trynet nå?

Noen nevnte et program som heter ghost for meg. Det skulle man kunne lagre alt slik som det var like etter at alt er installert og "in perfect order".. Men jeg aner ikke hvor jeg får tak i det.. Har helt glemt å leite også ;P

Takk for tipsene.
Eh forresten... fortalte jeg hva som skjedde med mi datters pc da jeg hadde krasj sist gang? Da la jeg inn windows på nytt, og fikk beskjed om å koble meg på nettet for å oppdatere. Pc'n oppdaterte seg og begynte å mase om brukernavn og passord. Jaggu ble hele disken låst og satt passord på uten at jeg kunne gjøre noe fra eller til... Ikke får jeg formatert den heller, for den nekter å starte i annen modus enn windows standardmodus, og da får jeg bare opp noen ikoner og spørsmål om passord.
Jeg håper jeg kan jumpre den som slave og få noen til å formatere den... Eller utsetter jeg de som hjelper meg for skumle ting også da?
Pc'en blir ikke tregere av partitioner, noen sier at den blir faktisk raskere spesielt om du kun har windows alene på en partition og musikk/bilder/andre filer på andre partitioner.

Formatering sletter alt på den partitionen, derfor skal kun windows og programmer stå på en partition, som regel C:

Angående Ghost så kan sjekke for deg det, det skal en jeg kjenner bruke, det er et program som ja husker åssen det var før og resetter det slik det var. Men jeg unngår å bruke det, da jeg tenker hva skjer hvis et virus angriper det programmet og jeg resetter, da kan alt gå til helsikke... :/

Angående din datterens disk, så gjør du følgende:

1. Start opp maskinen, tryk delete når det kommer et vindu om å trykke delete eller del for å komme inn i BIOS.

2. Inne i Biosen setter du at maskinen skal kun startes opp fra cd-rom

3. sett inn windows cd'en i cd-rommen og start maskinen

4. tryk en tast når det står; "trykk en tast for å starte opp fra cd" (elns)

5. Da kan du formatere partitionen fra bios, du ser hva du skal trykke på skjermen, hvis jeg husker riktig må du markere partitionen som inneholder windows, trykke delete, trykke L og deretter enter. Men dette kan du se selv, er ganske enkelt forklart og vanskelig å gjøre feil.

Klarer du ikke å komme inn i bios så må du bare sette disken som slave i en annen pc, MEN formater partition igjen i bios, ellers så kan "vertspc'en" også få viruset. (regner med at det er et virus)

Bare hyggelig, skal jeg forklare nærmere så bare si ifra så skal jeg se hva jeg får til.
Dammed
1. Start opp maskinen, tryk delete når det kommer et vindu om å trykke delete eller del for å komme inn i BIOS. 2. Inne i Biosen setter du at maskinen skal kun startes opp fra cd-rom 3. sett inn windows cd'en i cd-rommen og start maskinen 4. tryk en tast når det står; "trykk en tast for å starte opp fra cd" (elns)

Det er det som er så merkelig. Pc'n er allerede stilt inn slik fra før av, men nekter å adlyde tastaturet ved oppstart. Derfor starter aldri installeringen likevel...
hmm, når du starter den, så trykk delete helt febrilsk. Bare trykkk så fort du kan. Hadde en pc før som var helt lik. ellers så kan du bruke en verts pc, nesten like greit det og.
Falsk trygghet, med andre ord?
Inaktiv bruker
mona o
Falsk trygghet, med andre ord?

Oppdaterer man disse sikkkerhetsprogrammene og utviser fornuft på nettet er bedre enn ingenting uansett.
kairo
[QUOTE=mona o]Falsk trygghet, med andre ord?

Oppdaterer man disse sikkkerhetsprogrammene og utviser fornuft på nettet er bedre enn ingenting uansett.

Dersom du leste artikkelen som det linkes til, så vil det komme fram at alle programmene må være oppdaterte for at manskal være mest mulig sikret.

Det vil si, at man ikke er sikret dersom man har piratversjoner av noe. Har man piratversjon, så kan det være den er infisert av virus, og i tillegg så vil man ikke kunne oppdatere/reparere sikkerhetshull.
Typisk eksempel er dersom man bruker en uregistrert versjon av Office.
Helt trygg blir man visst aldri... :S
Alle disse kjente, store virusprogrammene, som Norton f.eks, kan man jo stille inn slik at de oppdaterer seg selv daglig og dermed kontinuerlig henter inn oppdateringer på beskyttelser mot virus. Mere oppdatert enn det er vel knapt mulig å bli.
Så jeg skjønner jo ikke helt hvorfor denne testen viser at de er så dårlige på å finne trusler, virus og slikt.

Jeg er generelt mistenksom, både på email og nettsider jeg bruker, og åpner aldri emailer fra ukjente personer eller om de har det minste mistenkelige tema-felt. Sletter alt sånt ulest. Hvis ikke de blir "spist" av systemet før de når frem til meg da. Mange hotmail-adresser når aldri frem engang.
mona o
Alle disse kjente, store virusprogrammene, som Norton f.eks, kan man jo stille inn slik at de oppdaterer seg selv daglig og dermed kontinuerlig henter inn oppdateringer på beskyttelser mot virus. Mere oppdatert enn det er vel knapt mulig å bli. Så jeg skjønner jo ikke helt hvorfor denne testen viser at de er så dårlige på å finne trusler, virus og slikt.

Jo, det er vel og bra... Men når det finnes sikkerhetshull, så har jeg fått forklart det slik at det ikke hjelper med stor lås og alarm på hoveddøren dersom man har kjellervinduet åpent.

Dessuten er det ikke nok å oppdatere programmet, man må også søke etter virus/spionvare på maskinen sin.

I tillegg så er det visst en del leverandrer av antivirusprogrammer som ikke er oppdatert selv. Det vil si at det verserer nye virus som de ikke har identifisert.

Jeg er generelt mistenksom, både på email og nettsider jeg bruker, og åpner aldri emailer fra ukjente personer eller om de har det minste mistenkelige tema-felt. Sletter alt sånt ulest. Hvis ikke de blir "spist" av systemet før de når frem til meg da. Mange hotmail-adresser når aldri frem engang.

Slik gjør jeg det også, så hvorfor fikk jeg problemer, egentlig?
Tråden er gammel, det vet jeg, men jeg frisker den opp igjen med et aktuelt spørsmål ang. antivirusprogrammer og pc-beskyttelse

Jeg har nylig kjøpt ny pc, stasjonær, og pr i dag har jeg 37 dager igjen med antiviruspgrammet som fulgte med pc'en; Norton Internet Security, 60 dagers abonnement.

Når det utløper, må jeg bestemme meg for om jeg vil fortsette med det eksisterende Norton Internet Security ved å kjøpe en fornyet 1,2 eller 3 års lisens... eller skaffe noe helt annet program.

Spørsmålet er jo hvilket program skal jeg velge??Det er en jungel av programmer der ute, noen gratis og noen betales for.

Jeg er slett ikke fremmed for å betale for et slikt program, det gjør jeg gjerne, så evt anbefalinger trenger ikke være gratis. Jeg betaler gjerne for å få det beste.

På min gamle pc hadde jeg Avast gratisversjonen installert. Opplevde aldri noe "angrep" eller virus med det installert, så det gjorde jo jobben sin.

Men nå lurer jeg på å kjøpe betal-versjonen av Avast Internet Security.
Er den bra??? Burde jeg gå for Avast betalversjonen fremfor betalversjonen av Norton internet security?

Jeg leste en eldre artikkel i Computerworld om effektiviteten til flere kjente antivirusprogrammer og nesten alle fikk stryk-karakter. Falsk trygghet altså, som nevnt ovenfor i denne gamle tråden.

Hvilket antivirusprogram bør jeg (og andre pc-brukere) egentlig velge?
Har funnet et tredje program som visstnok skal være bra, men jeg har personlig aldri hørt om det før en gang. Men iflg. en Teknofil artikkel kommer det veldig godt ut mht pc-beskyttelse.

Noen som har erfaring med det?
Kaspersky Antivirus
Inaktiv bruker
som datamann fra armer til ben. bruk microsoft sitt ( kasserte ) irusprogram. det er gratis og meget bra ikke nødvendig å bruke betalversjoner.

Microsoft Security Essentials

det henter du her:

http://www.microsoft.com/security_essentials/

så bruker du cleaner som også er gratis

det henter du her

http://www.filehippo.com/download_ccleaner

de bruker også meget lite ressurser av pcn din, mindre enn de fleste andre, også mye mindre enn avast norton og slikt. mange vil nok anbefale avg og noen til, men jeg synes disse sammen overgår det som er. folk kan godt få være uenige.

bruker dette på 6 pcer, og bruker nett nedlsting og andre ting som krever at slike programmer virker.

Inaktiv bruker
Det er noe dritt når man kjøper pc som northon følger med på som gratisprogram, man får nemlig ikke fjernet det 100% selv om man avinstallerer. Så rester etter programmet kan ligge igjen og skape trøbbel..

Jeg kjøpte northon og så krasja pcn etter et par uker, og så etter et par uker IGJEN, og det viste seg at jeg kun fikk bruke koden to ganger for å installerere northon på nytt. Så når man så formatterer en harddisk og skal kjøre gjenoppretting så får man ikke brukt det northon programmet man kjøpte i dyre dommer.

Man må jo nesten regne med å kjøre gjenoppretting eller formattere harddisken minst to ganger i året, for å ikke få en treg pc og for å fjerne virus og dritt. Et antivirusprogram osv fjerner jo ikke alt tull og rot som oppstår.. Men, lagrer man alt man har av viktige ting på en ekstern harddisk etc så gjør det jo ikke noe, man mister ikke bilder og viktige dokumenter da..

Men, dersom prøveperioden på northon har gått ut etter 3-6 mnd og du må kjøre gjenoppretting så starter prøvetiden på nytt og du har 3 eller 6 mnd gratis antivirus igjen så om man absolutt vil ha northon videre kan man jo gjøre det.

Jeg fikk bare trøbbel med northon så jeg avinstallerte det og kjører et gratis antivirusprogram lastet ned fra nett; det går mye bedre og pcn min ble dobbelt så rask gitt! Northon gjorde Pcn treg altså, selv om Pcn var helt ny....

Men, det kan nok komme av at jeg har vista. Vista er noe dritt ja Aldri mer vista! så kan man spørre seg hvorfor de leverer en Pc med vista og northon sammen, når disse to programmene gjør pcn supertreg da...Grrrrr!

Her i huset har vi nå 5 Pcr og ingen av dem har vi northon på lenger.. og jeg skal aldri mer kjøpe en Pc med medfølgende gratis prøveprogram med northon.

Jeg har gitt opp både Norton og Microsoft Security Essentials, sistnevnte måtte jeg rett og slett avinstallere fordi den skulle oppdatere og klage konstant. Pc'n gikk ufattelig tregt mens den oppdaterte, og når den da skulle oppdatere hele tiden fungerte det ikke.

Et program jeg ellers er veldig fornøyd med er AVG. Gratis, gjør jobben sin og bortsett fra det gjør det ikke stort ut av seg. Jeg har hatt dette de siste årene på flere pc'er uten problemer
Jeg bruker privat betalingsversjonen av AVG. Brukt det i mange år uten et eneste angrep. Hadde noe virus på jobb (11 maskiner) i ny og ne med Norton.
Fikk skjefen til og kjøpe AVG business edition, ikke hatt ett angrep siden det
Anbefales på det sterkeste. AVG kommer også alltid bra ut i tester.
AVG free edition funker også meget bra, men mangler en del funksjoner som man burde ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap