Mathias' lille akvarieverden (side 4)

UÆÆH! UÆHH! Skulle bytte vann så jeg tok javamosen over i den andre boksen og eggene. Like etter ser jeg at det er 4 SMÅ YNGLER fykende rundt! Nå har 8 klekket! Allerede etter 3 dager klekker eggene! De klekker de klekker! Jeg er så utrolig glad! De er så søte! Har nå 8 eller 9 yngler fykende rundt i den større isboksen! Helt utrolig!
Akva-Math
Er det et vannbytte jeg skal ta eller skal eggene i den nye boksen jeg satt til lufting i går kveld? I så fall hvordan flytter jeg eggene?

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet, men tenkte du på å bytte vann i klekkeboksen? Det er egentlig ikke nødvendig, men det hender jeg gjør det likevel, så vannet er helt rent og klart når yngelen kommer ut.
Når jeg bytter klekkevann bare tømmer jeg ut vannet forsiktig, og fyller opp med nytt, temperert og luftet vann. Eggene tåler å henge fuktige noen sekunder i friluft Ja, de tåler langt mer enn det faktisk. Jeg sendte noe javamose til en person jeg solgte det til en gang. Mosen ble bare dratt opp av akvariet, klasket klissvåt ned i en pose, knytt igjen og lagt i boblekonvolutt. To dager i posten. Etter noen uker kunne kjøperen av mosen konstatere at hun plutselig hadde to små bebi-Corydoras panda i karet sitt! En art hun aldri hadde hatt! Akvariet jeg tok mosen fra, var artskaret mitt med Corydoras panda

Så eggene tåler litt, det er yngelen som er litt skjøre.
Okay! Men er det ikke litt tidlig med 3 dager?
Gratulerer med egg som klekkes

Mona:
det var jeg som sa at han godt kunne bytte vann på eggene dagen før forventet klekking. Gjør det selv også, men om det er strengt nødvendig aner jeg ikke. Føler liksom ikke at vannet er 100% rent etter å ha stått i 3 dager med eikeløv i. Også redd for PH nedgang... føler meg rett og slett sikrere etter et vannbytte, så starter yngelen livet i helt rent vann

Yngelen hans har det visst travelt med å komme ut hehe
ElinH
Gratulerer med egg som klekkes :) Mona: det var jeg som sa at han godt kunne bytte vann på eggene dagen før forventet klekking. Gjør det selv også, men om det er strengt nødvendig aner jeg ikke. Føler liksom ikke at vannet er 100% rent etter å ha stått i 3 dager med eikeløv i. Også redd for PH nedgang... føler meg rett og slett sikrere etter et vannbytte, så starter yngelen livet i helt rent vann :-D Yngelen hans har det visst travelt med å komme ut hehe

Ja det kan du banne på
Morro dette! Kom farm til 12 stykker 3 ganger på rad så jeg renger med jeg har tolv!
Tenker det samme selv, så jeg gir som oftest et vannbytte dagen før forventet klekking. Men jeg har blitt lurt noen ganger da, hvis eggene har klekket en dag tidligere enn forventet. Som her i dette tilfellet til Akva-Math
Da tror jeg har et tall. Jeg har nå 22 yngel og 17 egg (foreløpig). Om det så blir flere i kveld så får det bare være. De eggene som er igjen tok jeg i en bit filterwatte i stedet for javamose! Går det greit? ingen gift i filterwatte?
Ingen gift i den, men kanskje yngelen setter seg fast i fibrene i vatten? Ikke lett å si, men det er muligens en viss risk for at de vikler seg inn i de tynne fibrene?
Vet ikke altså, ikke meningen å alarmere deg her
Hmm. Siden det er mitt første kull tar jeg ikke den sjansen da
Det er ingen krise om eggene ligger løst heller, da

Jeg mestrer dårlig denne "klistre på veggen" teknikken. De fester seg, men faller av etter en stund... og ynglene kommer seg nå ut av egget og lever likevel. Men det er klart - optimalt er det ikke. Eggene er jo klebrige for en grunn, og yngelen er vel "konstruert" for å kunne vrikke seg ut av et egg som sitter fast.

Men som sagt, jeg kan ikke se at jeg har mistet yngel som en direkte følge av at egget har ligget løst
Nå har tilsammen 34 unger kommet til verden! Jeg vet ikke hvor mange egg det er igjen men unger har jeg masse av! De er så utrolig søøte
Jaaa!
Nå har jeg sittet i en time, siden kl 2 og talt reker. Nå ser jeg at jeg har fått unger! Har nok flere men de siste gangene kom jeg til 14 (var 10) 10 ganger så tør ikke påstå at det er flere men det er det nok! Så også en bitteliten rekeunge, som så ut som en eksakt kopi av foreldrene hennes
Nå har jeg vært vitne til paringhos mine sverddragere. Jeg satt og studerte 180 literen. Jeg fikk etterhvert se slike "rykk" og sverddrageren med finner ute og litt jaging. Så så jeg han fulgte etter hoa og svømte side om side. Jeg så nå paringsorganet hans Har aldri vist hvilken del eller finne det var. Det han gjorde var å svømme ved siden av hoa og rykke mens han styrte den "finnen" hans. Så traff han i gatt-åpningencog de svømte rundt i 2-4 sekunder. dette skjedde et par ganger.

Så i dag dro jeg på dyrebutikken! De hadde fått inn CRS! Selffølgelig kjøpte jeg alle de 5 de hadde og noen cabomba og dro lykkelig hjem. Lykkelig kom jeg hjem og så på rekekaret. Å faen! Jeg har da 2 reker med egg! Jeg har lenge lurt på om denne største reken min var en hann eller hue og i dag fant jeg det ut. Blir mere unger der også!

Og deretter byttet jeg vann til yngelen. De har vokst noe så vannvittig! De er bare såå søøte! Moro å se de spise. litt annet enn voksne coryer! de legger seg bare oppå maten (avskallede artemia eggene) og etterhvert er den borte. Nå begynner jeg å kunne skimte og klart se om de er albinoer eller ikke

Tydelig at fiskene mine trives og har det fint!
Så flott at det går bra hos deg! Godt å høre at yngelen spiser også, og gratulerer med egg på rekene!

Kom på en ting i dag når jeg sjekket min boks med mikroorm. Synes du at det er lite mikroorm som klatrer oppover veggene på boksen, drypp noen dråper vann rundt omkring i boksen, så blir det liv Måtte gjøre det selv med min boks akkurat nå.

Du kan også drysse noen få korn med gjær oppå en gang i uka, så har de litt å spise på. Men ikke mye
Okey, takk for tipset! Jeg tror jeg går og prøver nå

Jeg så forresten noen Seilfinne-mollyer på Hero's (Dyrebutikken) i dag! De var så fine at jeg regner med at jeg skal ned å kjøpe de i morgen. " hunner og 1 hanne. De var så kraftige med knall oransje farger så jeg skal ha de i den ene 100 literen - høyre delen.

Eg vurderer om jeg kanskje skal sette sverddragerene der også, men vet ikke om det vil gå eller gi så gode resultater. Får lese litt, da
Her er bilde av gravid reke. Orker ikke ta i mot kommentarer siden det er dårlig bilde men poenget er at den har egg og her er beviset!

Gleder meg til unger etterhvert!
Det er ordentlig gøy når rekene begynner å formere seg Og fascinerende, de ørsmå nyklekte rekene er tro kopier av sine foreldre. Perfekte og 100% i stand til å greie seg selv med en gang de klekker.

Husk å beskytte filterinnsuget, de har lett for å bli sugd inn der.
Da skal det fanges inn fisk! Skal fange opp L200'n i dag. Skal til byen om et par timer så får jeg litt penger og overskudd til penger for fisk Håper den ikke bir så vrien å fange!
Morro. Kjøpte selv 5 ottoer og 2 rineloricaria parvaer igår, men den ene ottoen døde, så var å fikk en ny idag.
Hehe.. Nå var jeg også innom dyrebutikken og falt for disse KNALL oransje Seilfinne Mollyene. De var så fine at jeg kjøpte 3 stykker av de, 3 silver mollyer og 3 korallplatyer. Sverddragerne flyttet jeg til 100 literen og skal nå bli til et levendeføder-kar! Blir spennende..
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap