Noen som har prøvd svart rådasand 1mm? -sammenligning med biltemasand. (side 4)

Måtte teste den jeg hadde, har hatt den i akvariet i 1.5 uke, den har drept plantene jeg hadde i akvariet. var så sta at jeg bare måtte prøve...

Skal nå erstatte sorte rådasanda med 0,4mm - 0,8mm rådasand
Plantene vokste fint i min grus.. Men hvis jeg skylte den ble det ikke noe vekst. Så det er viktig at den er "møkkete".
Jeg slet ikke med døde reker heller.

Men det kan være jeg var heldig med min pose.. Det er jo feks sånn med biltema sanden, at du kan være uheldig og få masse ..."magnetisk sand" oppi..
Eneste jeg ikke likte med den svarte rådasanden og egentlig rådasand i det hele og det store er at kornene er så skarpe..
Derfor ikke noe for bunnlevende fisker som feks siler sanda gjennom gjellene på jakt etter mat eller graver seg ned i sanda.



Jeg mener denne sanden er uskadelig for de fleste fisk, reker og planter. Jeg har hatt svart rådasand i over 1år med ciklider, samt L-maller og mange corydoras og reker, alt dette i løpet av et år, men de har ikke død, blit skadet eller noe lingnede av denne sanden.
plantene mine vokser hele tiden, så selv synes jeg sanden er veldig fin og fremhever fargene i fiskene mye bedere en vannlig sand sanden kan se skarp ut men jeg har hatt over 20 coryer samtidig (solgt) ingen barter er blitt skadet, L-mallene sine mager er som dem skal vere, jeg mener dette er en fin sand og ha i akvarier, biltema sanden har jeg ikke noe erfaring med

enig med Galemor om at fisker som graver seg ned i sanda feks. ilål og kuhlier kan skrape seg opp på kropen en venn av meg har hatt mange geophaguser forskjelige typer, med denne sanden det gikk helt fint de yngla og koste seg. (angående sand gjennom gjeller)
Stor fiskedød med svart rådasand
Jeg falt totalt for den fine svarte rådasanda, og kjøpte en stor sekk. Fylte nytt 125 liters kar og 17 literen med den. Innkjørt vann og filter kom sammen med platy- guppy- og seilfinnemolly- og ancistrus-yngel oppi karet. 9 fine eplesnegler havnet også i karet. Dagen etter var alle (ca 30) ancistrus døde. Dagen etter hadde alle eplesneglene tatt kvelden. Nå har platyer tatt kvelden en etter en... De eneste som vokser og ser ut til å trives er guppiene. Plantene råtna på rot og gikk i oppløsning. Anubias er det som forløpig ser ut til å takle det.

Har tenkt at det er fordi karet er nytt, og det tar tid, men har startet opp flere kar på samme måten uten problemer. PH ser heller ikke ut til å være særlig høy.

Idag flyttet jeg pappa-ancistrus og et kull med småtasser opp i 17 literen, det tok to timer før all yngelen var død...

Etter å ha lest denne tråden, skal dritten ut...

Noen som vil ha svart rådasand???
Jeg har svart rådasand og noe engelsk grus som er overraskende avrundet. Jeg har noen pansermaller og disse har jeg hatt i noen måneder, de har alle helt fine barter og koser seg. Jeg kjøpte sanden på utsalg og hadde sett noen tanker med svart sand som så kjempelekre ut. Liker at det blir litt "mørkt" på bunnen av akvariet med denne sanden, men driver å skal bytte ut til biltema sand etter påsken. Det var originalt det jeg ville ha, men det ble ikke om og jeg måtte bare skynde meg den gangen jeg hadde akkurat gått til innkjøp av mallene. For et surr!

plantene mine vokser også normalt og har ikke hatt noe problemer med sanden. Rådasanden ser ganske kvass ut men ettersom pansermallene har bartene sine enda så regner jeg med den er OK til de ihvertfall. Jeg bytter egentlig mest fordi jeg vil ha litt "strand-bunn"følelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap