Fiskene på kløfta! (side 4)

Hm, satt her og ventet på at du skulle vise hvordan du legger på overrenningskammen.
Hehe...du må nok vente til i morgen. Må slå av litt tid med dama også + at de pvc platene jeg har er store og det beste er å bruke en bordsag (byggsag) til å kappe den, tror ikke naboene hadde likt at jeg fyra den opp nå. For å være ærlig så er det en møkka jobb, ikke å kappe den men å lage tennene. Har lenge gått og grublet på en bra metode, men kommer ikke på noen. Så det ender opp med at jeg bruker en håndsag.
Har også prøvd med den bordsaga, men det blir for ujevnt.

Hadde jeg hatt en fresemaskin så hadde det vært mye greiere. De fresemaskinene har også kjøling som regel, og det er helt klart at pvc bør man bruke kjøling på om man vil ha det helt strøkent. Savner noen ganger den gamle jobben, for der hadde vi alt mulig av sånne maskiner til å mekke ting. Har jobba en del med pvc, både i dreiebenk og fres. Har også sveisa pvc plater. Viktig å bruke godt med ventilasjon når man gjør det, den gassen som blir ut av varm pvc er absolutt ikke bra.
Du må da kjenne noen snekkere som har sånt ??
Anita H
Du må da kjenne noen snekkere som har sånt ??


Det er mekanikere jeg må høre med.
Jeg kunne alltids dratt ned til gamle jobben min og fått låne maskinene der, men syns det blir for mye mas for så lite.
Da er det på tide å skrive litt om dagens arbeid. Du får følge nøye med Nils, si i fra om det er noe uklart som dukker opp.

Første bilde viser råemnet jeg har tenkt å bruke. Disse er kappet i samme høyde som akvariet (minus bunnglass)

Siden det er en solid fuge i akvariet så må man kappe de platene litt i hjørnet sånn at pvc plata ligger godt nedtil.

Så er det bare å tegne inn det man skal kappe opp. Jeg har brukt en sprittusj som er 6mm bred. Så da er det bare å finne fram en vinkel og begynne å ta gange tabellen bortover. 6mm avstand annen hver skal kappes.
Det som er merket med svart skal kappes bort.
For det hullet har jeg brukt et "juletre". Denne er ganske fin da man har en del størrelser å velge imellom. Ofte et dyrt verktøy om man kjøper kvalitet.

Da var platene ferdig kappet og borret hull i. Jeg har brukt en Fein sag til å kappe de tennene. Gikk ganske greit det. Tar litt tid men det går.
Andre bildet viser også at den sida som jeg skal smøre silikon på er pusset med sand papir, jeg har brukt 120 korning på papiret. Tørk av støvet som blir av pussinga med aceton, men ikke mer enn en gang og vær rask. Grunnen til dette er at aceton løser opp pvc og da blir disse ripene glattet ut noe som jeg skal prøve å la være å gjøre.

En god dæsj med silikon, husk at når man setter plata på plass kan det være lurt å løfte plata litt fram og tilbake, sånn at man får det sikkelig klint utover det hele.
Så var det å finne fram pvc limet. Den heter Tangit Henkel. Syns den er fin å jobbe med, tørker relativt fort. Det er et eller annen kjemisk som skjer når man smører denne på pvc.

Her er det jeg pleier å bruke dette limet, på ende siden til de kortsidene. Strengt tatt ikke nødvendig, men jeg syns det blir bedre resultat + at det koster veldig lite tid og penger å gjøre dette.

Da var kassa ferdig limt med pvc. Bare vente til i morgen sånn at det får tørket sikkelig.
Bildet viser ovenifra i overavrennings kammeret. Jeg er litt usikker på hvilken tut jeg skal bruke, men den har jeg valgt å ikke lime, nettopp pga å kunne skifte tut. Skal prøve å legge ut noe bilder i morgen som viser hva jeg mener.

Dette er under akvariet. Et avløpsrør og et retur rør med slangestuss for å koble på en returpumpe. Planen er å bruke en Aqua-Medic Oceanrunner 3500. Men har ingen liggenede så jeg får se hva jeg finner, mener jeg har en New-jet 2300 liggende som jeg kommer til å bruke inntil jeg får kjøpt meg en Oceanrunner

Legg merke til at den slange stussen er høyere enn akvariet, dette er for at jeg kan dra ut sumpen i den ene enden og vaske den. Det tykke røret er også den siste 45 graders bendet ulimt, så denne kan jeg ta av og da blir den høyere enn akvariet. En annen løsning er å buke en union. For de som ikke veit hva en union er så er det en del med skrukoblinger, da kan man skru av rørene. Hadde ingen liggende, så da ble det denne løsninga. Union kan alltids settes på seinere.

I morgen blir det å vaske akvariet og fylle på med osmose vann og blande salt og flytte over den Tunze 9210 skummeren. Jeg skal også ha oppi noe grus i dette karet, er ikke sikker på om det blir nok.
Får vel legge ut et par fiske bilder i dag også.

Den første er en E. Navarcus - Keiser

Den andre er en P. Imperator - Keiser
Heia!Ei lita helsing frå meg og!
Har lese denne tråden med stor nyskjerrigheit,so du må ikkje slutte å fortelle om korleis det går!
Mykje interessant for meg som berre har vanlig selskap,og so fine fiskebilder!
Trur vi er mange som er innom utan og skrive,men set pris på at du tek deg tid til og dele dette med oss!
Tusen takk,og lykke til vidare

mvh
Plussmedlem
B. Amundsen
Får vel legge ut et par fiske bilder i dag også.

Ja, du må jo selvfølgelig friste oss alle sammen I hvertfall meg
Loomis
Ja, du må jo selvfølgelig friste oss alle sammen ;) I hvertfall meg :)


Hehe...bare vent til karene er litt mer innkjørt her + at jeg har lekt litt mere med kobber.

En ny skapning er på full fart på vei mot Kløfta. Denne fisken som jeg skal vise frem er en ganske så uvanlig fisk å se i handelen. Det er en Blå øyd Panaque. Den finnes i 2 typer av denne, Panaque Suttonorum og Panaque Cochliodon.

Den først nevnte er i fra Venezuela og den andre i fra Colombia, jeg venter fortsatt på svar om hvilken av de 2 typene det er som kommer hit til Kløfta. Dette er en fisk som jeg har gått og venta på ganske lang tid, har hatt tilgang på den før, men da var det en hårreisende pris på den, men det virker som den har detti litt i pris så da var det bare å få hit en til Norge.

Den som kommer hit er i fra Colombia, men etter det jeg har funnet ut, så bruker bruker de i fra Venezuela å exportere sine fisker i fra Bogota. Siden det er noe restriksjoner på eksport av fisk i fra det landet. Så jeg er spent på hva jeg får til svar. Begge er vel uansett sjeldne å se her til lands.

Jeg ble fortalt en gang at disse levde der geriljaene bodde, så det var noe av grunnen til at det var vanskelig å få tak i denne fisken.
Skal komme tilbake med svar på hvor den er i fra så fort jeg veit noe mer.

Legger med et dårlig bilde av fisken, han hadde 3stk inne, 2stk på 40cm og en på 17cm. Hadde jeg bare hatt en 5000L kar stående...

Da har jeg fått et svar i fra Colombia om at det er P. Suttonorum eller P. Cochliodon.
Denne er i fra Rio Magdalena og er en P. Cochliodon.
Mens jeg går og gleder meg til denne malla kommer så får jeg legge ut en ny hendelse i dag.

Dammen har begynt å tine ganske bra, så i dag gikk jeg ut for å se hvor langt isen hadde kommet siden det var sol og greier i dag. Hørte ungene ropte FROSK! FROSK!. Frosk tenkte jeg, er det ikke litt for kaldt for de i dammen enda da. Da jeg kom bort til dammen så var det jammen meg frosk/padde. Og det var flere av de. Det merkelige er jo at de er INNI ISEN. Er dette vanlig da? Pleier de ikke å grave seg ned, eller finner på noe annet enn å svømme når det blir is?

Tok ihvertfall bilde av den ene, kunne vel telle 4stk nedfryst. Fant også en del død koi, så i år tror jeg ikke det er mye fiskeliv oppi der. Skal plukke de ut så fort isen tiner litt mer, det lukter ikke godt for å si det sånn. Skjønner ikke helt hva som kan ha skjedd, men mistenker at jeg ikke vaska/bytta vann/rydda oppi dammen der i fjor høst og at dette har liggi og råtna og drept alt som er oppi der.
Jeg får en helt merkelig følelse når et fiskeøye ser tilbake på meg så... levende! Man pleier ikke forbinde fiskeblikk med blå farge og med sort pupill... det er det liksom mennesker som har. Det var rart å se øynene på den, som f.eks. dette bildet
Det er uten tvil en imponerende fisk, men ikke hvem som helst som har plass til en slik

B. Amundsen
Da har jeg fått et svar i fra Colombia om at det er P. Suttonorum eller P. Cochliodon. Denne er i fra Rio Magdalena og er en P. Cochliodon.
Ja, syns også den blå fargen i øyet er veldig spesiell. Så jeg gleder meg som en unge til den kommer. Tror ikke det er mange eksemplarer her til lands, mener jeg har hørt at det er en som sitter med et eksemplar, men husker ikke noe navn.

Jeg har kun sett denne fisken en gang i levende live. Kun denne gangen jeg har sett den i butikk og bestemte meg at en sånn må jeg skaffe meg en gang. Men dette er mange mange år sida, det var vel på Oslo Zoo senter i byen jeg så den. De hadde et eksemplar som var ca 20cm. Ellers så er det stortsett bare bilder jeg har sett av den.
Kan jo komme med en liten nyhet til. Endelig har mine L144 lagt egg. For de som kjenner meg veit a jeg har hatt en del av de, kjøpt som knøtt små greier og jeg er sikker på at 80% (hvis ikke mer) har stryki med ved flytting av disse ungfiskene.

Men noen av disse klart seg og til å starte med så trodde jeg jeg bare hadde hunner, men det viste seg at det var en som bare var treig med å utvikle seg. I det siste så har jeg sett de har styra fært rundt den ene hula jeg har lagt nedi karet. Og neimen var det ikke egg der også.

Legger med et bilde som viser hannen som passer på egg.
Plussmedlem
B. Amundsen
Kan jo komme med en liten nyhet til. :) Endelig har mine L144 lagt egg. For de som kjenner meg veit a jeg har hatt en del av de, kjøpt som knøtt små greier og jeg er sikker på at 80% (hvis ikke mer) har stryki med ved flytting av disse ungfiskene.

Det postive er jo at det er eksemplarene med de "beste" genene som har overlevd (sannsynligvis).
Ja, du får det til å høres så flott ut.

Noen som er froske/padde eksperter som kan ha en teori på hva i huleste disse froskene gjør inni isen i dammen min? Pleier de ikke å grave seg ned når det blir for kaldt? Har virkelig lyst å finne ut av dette.
Sånn som de ser ut så ser det jo nesten ut som det er plukka rett ut i fra den filmen som heter The Day After Tomorrow.
Plussmedlem
B. Amundsen
Ja, du får det til å høres så flott ut. :)

Jeg hadde også lyst til å nevne at foreldrene til eggene i hula di sannsynligvis er søsken.
Men det hørtes ikke like flott ut...hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrin RIse
Reklame for plussmedlemskap