- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Dagens fugl (side 4)
Dagens fugl (side 4)
ShlushKan jeg delta også? :)) Jeg elsker å ta bilder og skal kjøpe meg nytt kamera neste sommer. Har nikon kamera, men begynner å bli noen år nå. Fugler er det morsomste å ta bilder av (samtidig som jeg eksler å ta macrobilder) :)) [IMG]http://foto.no/linkeddata/bildekritikk/images/176000-176999/176885_1280x1024.jpg[/IMG] dette er da en Gråtrost som sitter og vokter over reiret sitt :) [IMG]http://foto.no/linkeddata/bildekritikk/images/106000-106999/106037_1280x1024.jpg[/IMG] Og her er skrikerungene til en kjøttmeis :)) Det er mye gråspurv på Aure hvertfall ;)
Veldig bra bilder du har tatt her...
Postet 22.12.08 kl 02:20
Postet 22.12.08 kl 02:25
God jul
Her kommer det mange flotte fuglebilder, og alle er like velkomne. At bildene er tatt tidligere har ingenting og si. Bare pøs på med fuglebilder folkens.
Jeg benytter samtidig anledningen til å ønske alle leserne av denne tråden en riktig god jul. Jeg skal til Nissedal i julen og blir borte noen dager. Legger med et skikkelig OT-bilde som julekort. Den yngste jentungen i huset har lagd pepperhuset selv og er, forståelig nok, rimelig stolt.
Jon
Jeg benytter samtidig anledningen til å ønske alle leserne av denne tråden en riktig god jul. Jeg skal til Nissedal i julen og blir borte noen dager. Legger med et skikkelig OT-bilde som julekort. Den yngste jentungen i huset har lagd pepperhuset selv og er, forståelig nok, rimelig stolt.
Jon
Postet 22.12.08 kl 09:54
Postet 22.12.08 kl 16:29
Postet 22.12.08 kl 17:06
Postet 22.12.08 kl 17:08
Postet 22.12.08 kl 17:10
Postet 22.12.08 kl 17:12
Lavskrike, Perisoreus infaustus, er ca 30 cm, den er en spurvefugl, og den minste av våre kråkefugler.
Den finnes i høyereliggende gran- og furuskoger i Sør-Norge, lenger nord også i lavlandet.
Den er meget stasjonær og holder seg i territoriet hele året, noe vi som er en tur i høyfjellets barskoger om høsten, merker.
Når det høst og lite annen fugl å se, kommer denne kjenningen alltid, litt mystisk, på lydløse vinger mellom gamle graner og furuer, og oppsøker oss for å se om vi bidrar med noe mat. Og det gjør vi jo!
Den finnes i høyereliggende gran- og furuskoger i Sør-Norge, lenger nord også i lavlandet.
Den er meget stasjonær og holder seg i territoriet hele året, noe vi som er en tur i høyfjellets barskoger om høsten, merker.
Når det høst og lite annen fugl å se, kommer denne kjenningen alltid, litt mystisk, på lydløse vinger mellom gamle graner og furuer, og oppsøker oss for å se om vi bidrar med noe mat. Og det gjør vi jo!
Postet 26.12.08 kl 20:09
Postet 26.12.08 kl 21:39
Svarttrost
Dagens fugl er en krabat som tydeligvis ikke fikk råd til flybillett, Den burde jo ha vært i varmere strøk for lenge siden . Svarttrosten er jo en trekkfugl, men enkelte individer kan ovevintre under milde vintre og i milde kyststrøk på vestlandet. Hvis dere skulle se en slik krabat på foringsplassen deres er det viktig at det er tilgang til for, solsikkefrø , hele tiden.
Svarttrosten er utbredt over hele landet, men er fåtallig i Troms og Finnmark. Den er 25 cm. og kjennetegnes med helsvart drakt, hannen, hunnen er overveiende mørkebrun, det gule nebbet og øyering. Det er forøvrig ikke uvanlig at enkelte fugler er delvis albino, dvs. fugler med deler av drakten farget i hvitt. I Norge (Scandinavia) har den en mere tilbaketrukket tilværelse i skogen, mens den i resten av Europa er mer knyttet til tettbygde strøk og byer.
Jon
Svarttrosten er utbredt over hele landet, men er fåtallig i Troms og Finnmark. Den er 25 cm. og kjennetegnes med helsvart drakt, hannen, hunnen er overveiende mørkebrun, det gule nebbet og øyering. Det er forøvrig ikke uvanlig at enkelte fugler er delvis albino, dvs. fugler med deler av drakten farget i hvitt. I Norge (Scandinavia) har den en mere tilbaketrukket tilværelse i skogen, mens den i resten av Europa er mer knyttet til tettbygde strøk og byer.
Jon
Postet 07.01.09 kl 09:01
Postet 07.01.09 kl 12:06
Postet 07.01.09 kl 12:19
Postet 07.01.09 kl 12:27
Endret: 07.01.09 kl 12:28
Ja, det stemmer, trostene har en bra sangstemme. Hvis du er så heldig og har en overvintrende svarttrost i nabolaget, kan du høre den karakteriske sangen allerede fra februar av.
Det gjør ingenting om dompapen er blitt presentert fra før, flotte fuglebilder kan vi vel ikke få nok av i denne tråden.
Godt nytt år forresten.
Jon
Det gjør ingenting om dompapen er blitt presentert fra før, flotte fuglebilder kan vi vel ikke få nok av i denne tråden.
Godt nytt år forresten.
Jon
Postet 07.01.09 kl 12:55
Jeg var nettopp ute for å fylle på med mat til rødstrupe og svarttrost som satt som fjærballer ved brettet. De bare flyttet seg et par meter og satte seg på brettet straks jeg begynte å gå tilbake.
Så skulle jeg ut og ta bilde av dem og snek meg rundt hushjørnet, men da ble de redd og fløy sin vei. Var skummelt det tydeligvis.
Så skulle jeg ut og ta bilde av dem og snek meg rundt hushjørnet, men da ble de redd og fløy sin vei. Var skummelt det tydeligvis.
Postet 07.01.09 kl 15:37
Hei til dere alle
Dere som har fugler på matbrettet;hvordan forer dere?
Dette gjelder uttalelser fra tidligere vintre;at fugler ikke må mates på brett da de kan bli syke.At de gjør fra seg i maten og annen fugl spiser det,muligens ikke bevisst ,men de får i seg avførings-bakterier som gjør at de blir syke.
Noen som har erfaringer på dette ;mating på brett kontra mat i holker eller holdere?
Min ene datter bor slik til,at hun kan ha fugl i foring gjennom vinteren,og hun opplevde at de ble syke og kontaktet dyrlege.Dette var i desse fugle-virus-tider,og de kom da frem til at det var måten fuglene ble matet på,altså på brett.
Jeg bor slik at jeg dessverre ikke kan mate fugl ved huset.
Mvh
Dere som har fugler på matbrettet;hvordan forer dere?
Dette gjelder uttalelser fra tidligere vintre;at fugler ikke må mates på brett da de kan bli syke.At de gjør fra seg i maten og annen fugl spiser det,muligens ikke bevisst ,men de får i seg avførings-bakterier som gjør at de blir syke.
Noen som har erfaringer på dette ;mating på brett kontra mat i holker eller holdere?
Min ene datter bor slik til,at hun kan ha fugl i foring gjennom vinteren,og hun opplevde at de ble syke og kontaktet dyrlege.Dette var i desse fugle-virus-tider,og de kom da frem til at det var måten fuglene ble matet på,altså på brett.
Jeg bor slik at jeg dessverre ikke kan mate fugl ved huset.
Mvh
Postet 07.01.09 kl 18:48
Kattugle
Morn
Dette er vel litt utenom temaet "på fuglebrettet". Men eg legger ved bilder av ein ugleunge som me hadde på for i 2 veker, etter ein slåsskamp med ein katt.
Den hadde ein skade i ei vinge så den sleit med å fyke. Den levde godt i løo på hjortekjøtt og hønsafor.
Et lite spørsmål, er det noen som veit kor ein kan få kjøpt ferdige fuglekasser med kamera?
Dette er vel litt utenom temaet "på fuglebrettet". Men eg legger ved bilder av ein ugleunge som me hadde på for i 2 veker, etter ein slåsskamp med ein katt.
Den hadde ein skade i ei vinge så den sleit med å fyke. Den levde godt i løo på hjortekjøtt og hønsafor.
Et lite spørsmål, er det noen som veit kor ein kan få kjøpt ferdige fuglekasser med kamera?
Postet 07.01.09 kl 21:40
Foringstips, eller hvordan jeg forer.
Smittefaren gjordet at jeg byttet solsikkefrøhus i høst. Det øverste bilde viser det gamle huset. Det hang veldig beskyttet under takutspringet og slik at kattene ikke fikk tak i fuglene. Det resulterte i at enkelte ganger så kunne det være 6-8 fugler der samtidig og lagde et fryktelig søl. Mesteparten av frøene datt ned på bakken og det kunne være opptil 50 fugler som gikk og spiste på bakken. Det utgjorde en stor fare for smittespredning. For å bøte på det så kjøpte jeg et annet frøhus i høst og surret det fast på fuglebadet. Dette ble plassert mer ubeskyttet ut på plenen, bilde 2. Fuglene kommer nå på hastige visitter, tar med 1 eller 2 frø til hekken og spiser dem der før dem henter nye. Søling av frø på bakken er redusert til tilnærmet ingenting. Dette resulterer jo selvfølgelig i at det yrende fuglelivet som var der før er blitt borte, og vanskeligjør oppdateringene av "dagens fugl", men det viktige er jo at smittefaren er blitt kraftig redusert. Det nederste bilde viser kolbene hvor det er henholdsvis meiseboller og peanøtter. Disse henger veldig beskyttet under takutspringet slik at fuglene kan hakke og kose seg der i fred og ro. Fra disse er det minimalt med søling, og jeg ser aldri noen fugler på bakken under dem.
Når det gjelder ferdige fuglekasser med kamera så vet jeg ikke om disse er å få kjøpt, men det går vel an å snekre en fuglekasse selv og feste et lite trådløst web-kamera innvendig. Du får vel noen som får strøm fra lysnettet og da er det vel bare spørsmål om lang nok kjøteledning.
P.s. Det gikk vel bra med ugleungen?
Jon
Når det gjelder ferdige fuglekasser med kamera så vet jeg ikke om disse er å få kjøpt, men det går vel an å snekre en fuglekasse selv og feste et lite trådløst web-kamera innvendig. Du får vel noen som får strøm fra lysnettet og da er det vel bare spørsmål om lang nok kjøteledning.
P.s. Det gikk vel bra med ugleungen?
Jon
Postet 08.01.09 kl 09:19
Laksand
Laksender er også fugler som burde ha reist til varmere strøk. Flesteparten trekker til Vest-Europa om vinteren, men en del overvintrer i småvann og lune fjorder. Hva dette paret gjorde øverst i Akerselva (Oslo) en iskald vinterdag er for meg en gåte. De er større enn stokkand 60-66 cm. Hannen kjennetegnes med sin svært lyse kropp og grønnsvarte hode. Hunnen er også lett gjennkjennelig med sitt brune hode og mer grålige kropp. Som vanlig i andeverdenen så blir hannen mer lik hunnen om sommeren.
Dem er utbredt over hele landet, men fåtallig på Vestlandet. Dette er ikke gressender da føden er fisk og krepsdyr.
Jon
Dem er utbredt over hele landet, men fåtallig på Vestlandet. Dette er ikke gressender da føden er fisk og krepsdyr.
Jon
Postet 08.01.09 kl 11:52