Oppsett av 85 liter søramerika, framgangsmåte og spørsmål :p (side 4)

De røttene er bare så kule, fått låne en 54liter, som jeg driver og fyller med vann nå. Litt sur fordi jeg ikke kjøpte den ene rota igår, tror den ville passet fint oppi her.
Nå har du iallefal to røtter som du kan bytte om på etter humøret og når du går lei den ene er det bare å skifte til den andre. Dessuten er jo ikke røtter noe som blir borte, de kan lagres lenge til du en dag trenger det igjen.
hehe :p

argh, vi glemte leca igår... jaja, får skaffe det imorgen eller no. skal maile dyrego oslo city og høre om de kan holde av en gruppe til meg og eventuellt pris, så jeg ikke får sjokk når jeg kommer inn døra :p
Tenkte ikke på å ta det med, det ligger jo her på hytta.
jaja, får ta det imorgen eller noe. må jo uansett flytte på alt som står der hvor karet skal stå. og få skjært til plata, finne duk, etc.
tømt for de siste sandrester, og prøvd å få vekk alt av gamle gjengrodde alger og sånn. skal selvfølgelig ikke stå på gamle stoler med ett fleecepledd bak særlig lenge :p

[External Image]
He he, trenger ikke leca blokker du. Er bare å kutte plata og bruke stolene som bein. Utrolig kult med det teppet bak oxo, du kan jo kutte av en bit der å og knøvle sammen slik at du får en blå bakgrunn med sprekker og huler i

Du vil nok se et bedre trivsel på fiskene når de flytter over, så bare det på mine nå etter å ha flyttet de fra 40 til 54l.
sææærlig de vaklevorne stolene fra min barndom tåler 150 kg med sand, røtter og vann :p morroklumpen du :p

har fått nitritt i 64 litern nå, lurer på om de ble for mye med en ancistrus og 10 venuser på rappen. så vurderer å flytte coryene til 85 litern imens jeg setter opp 96 litern. må bare ordne med litt skjulesteder og slikt. og masse testing av vann. har bytta mye vann i 64 litern idag, men de hyperventilerer fremdeles.. lurer på om jeg skal åpne filteret og se om det er noe jeg burde gjøre der.. men vanngjennomstrømmingen er god =/
ble kanskje litt sjokk for bakteriene ja, men de burde komme seg raskt. Kan jo være en ide å flytte coryene, men de blir jo sikkert stresset av det å. Bare å øke oksygen opptaket i karret så blir det nok bra. Evnt kan du jo starte luftfilteret oppi der nå.
men jeg har jo ikke ekstra luftpumpe =/ den jeg har trenger jeg til karet som blir medisinert. jaja, nå blir de skifta ei bøtte til med vann, så ei bøtte blir tappa til skiftinga i morra tidlig. så må jeg maile dyregod. og så, natta. tror jeg. med mindre jeg går på mallejakt først
mens jeg venter på deler...

[External Image]
da får jeg snart filteret og varmekolba i hendene, noe fisk og planter er kjøpt inn, og jeg får snart besøk av galemor som kommer med lecablokker til bordet.
men har ennå ikke hørt noe fra aquamanias, hadde håpet å fått opp bakgrunnen denne helga da men. har heller ikke sand ennå, kollegaen min glemte det i helga. men siden det var en tjeneste hun tilbød seg å gjøre er jeg jo ikke irritert eller noe. blir det krise får jeg kjøpe rådasand eller noe.

[External Image]
Da har jeg fått det meste i hus, mangler bare bakgrunnen, sand, dekkglass og armatur. har og stt opp lecablokkene, plata og karet for å se bedre hvordan det blir. plata skal kuttes, og det skal være matte under karet, samt en vannfast duk, den plata er ikke pen :p

[External Image]
da har jeg kjøpt stoff til forheng, resten av delene er på vei. må bare komme igang med å modde filteret, men jeg skjønner fint lite av alle de svampblokkene som opprinnelig følger med. har litt lyst til å bruke de kulene jeg har i eheimen, men jeg vet ikke om det går..
Jeg bare tok ut den svampdingsen og fylte opp med blåsvamp istedet, tror nok du kan ha noen kuler med efhisubstrat på bunn av hver side. Tenkte på det selv, men droppet det.
Lurer på om coryene mine er nattaktive, de var nemlig i full vigør da jeg slo på lyset på kjøkkenet for å lage kveldsmat, mens til morran idag når lyset i karret var slått på, var de så rolige.
[External Image]


da er jeg igang med å sage :p plata som ble til overs skal jeg måle opp og kutte til i størrelse så det blir ei hylle mellom lecablokkene. med mindre jeg finner ut at det ikke blir plass med plastkaret som også skal under der, en 22 liter yngeltank :p
så er det bare å vente.
[External Image]

må fremdeles finne sand, skal hente dekkglasset imorra. kunne kanskje trengt en dæsj silicon rundt sidene, jeg fikk ikke skviset ut så mye. men jeg fikk da tettet den værste sprekken. har jo tross alt montert bakgrunnen oppned da jeg syntes det ble finest :p blir litt klippehyller ut av det
karet, med yngelkassa under

[External Image]

[External Image]

kanten er akkurat litt for høy, så det stanger i dekkglasset. må skjære det til litt.

[External Image]

[External Image]
har nå fått tak i sand. mer oppdateringer når jeg kommer hjem imorgen.
Skal yngel karret stå på gulvet, eller blir det plass på hylla under, tenker på ved vannbytter og slamsuging. Men blir utrolig bra det der

Edit:
Hvis du bytter om så 25x25 kommer øverst og 20x25 kommer nederst vil det bli bedre plass til yngelkar, men er oxo bare å snu på 25x25 sånn at du kan sette opp hylle på hullene dems.
hadde tenkt det skulle stå på gulvet og ha ting på hylla over, men ting kan alltids forandre seg. er meget flink til å ombestemme meg som du vet :p

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap