Hvor mange malawi kan jeg ha? (side 4)

ok så da bør jeg starte med en gruppe på 20 da, 10 av hver, men hvor mange hanner av hver art kan jeg ha, dersom jeg kjøper de unge så de vender seg tilhverandre
Försök att få så många honor som möjligt.
Men som jag har skrivit tidigare det kan vara svårt för butiken att dig det

mvh Kjell
ja ok forstår det men hvor mange hanner er optimalt? To? Tre? En? Tenker på at resten blir jo hoer så det blir mange hoer også, satser på at jeg får bestilt det i dyrebutikken men hvordan er det å se kjønn på dem når de er små?
KAN jeg i det hele tatt ha flere hanner av samme art sammen? Vet jeg maser veldig her nå men syns disse tingene er viktig å være sikker på før jeg setter opp malawi karet
Melanochromis cyan. har jeg ingen erfaring med, men golden er vanskelig å skille som små. Underdannige hanner er ofte lyse i buken og har lyse finner, akuratt som hu'ene. Ofte er det bare den dominante hannen som virkelig skiller seg ut før de når en størrelse på 6-7cm.

Det er derfor det er lurt å kjøpe en større gruppe med små individer, og til slutt sitte igjen med det man ønsker.

Jeg kjøpte angivelig 1+3 golden for litt siden, men i dag viser det seg å være 2+2. Mann må bare ta en sjangs på at du får den grupperingen du ønsker deg til slutt. Skulle du uheldigvis få en overvekt av hanner er det alltids noen som selger huer, eller som ønsker å bytte med deg.
Kaiamor
KAN jeg i det hele tatt ha flere hanner av samme art sammen? Vet jeg maser veldig her nå men syns disse tingene er viktig å være sikker på før jeg setter opp malawi karet



Og et tips: Google er din venn

Melanochromis cyaneorhabdos
Siterer en liten del av teksten:

"The M.cyaneorhabdos does not maintain territories, but due to their fierce character, males tend to fight a lot, which looks like territorial behaviour. They are polygamous mouthbrooders, and males are extremely intolerant of each other."

Som Kjell sier ovenfor; starter du med en gruppe på 10 veldig unge fisk, KAN det likevel gå bra med flere hanner sammen i samme kar, fordi de er vant til hverandre og har vokst opp sammen. Men det kan også bli skjæring, og hannene slåss så busta fyker når de kommer i kjønnsmoden alder og skal kapre seg damer. Så vær forberedt på begge deler

Jeg tror du kanskje gjør lurt i å senke listen litt og satse på å kjøpe en gruppe ungfisk av blandet og uvisst kjønn. Som de andre i tråden påpeker; butikkene vil ikke selge masse hunner med bare en eller to hanner. For da sitter butikken igjen med svarteper til slutt; en haug med hanner som ingen vil ha, for alle kunder er ute etter flest hunner.
Precis Mona

Jag nickar instämmande !

mvh Kjell
ok da prøver jeg, jeg. skal først få unna de fiskene vi har nå i det karet. Sitter med 4 mellomstore praktbotia, to pansermaller og 2 SAE som må bort først. har veldig lyst til å beholde PB men det er vel ikke så bra å ha dem i malawikar...
Rask oppsummering.
Ble det da 10 stk av Golden og Maingano?
Er nesten forvirra selv jeg, etter så mye frem og tilbake. hehe... det endte på
Melanochromis cyaneorhabdos
Labidochromis caeruleus

Kjøper en "haug" på 10 stk av hver av dem og ser ann hvordan de går overens etterhvert. Tenkte jeg skulle oppdrette en personlig akvarietråd etterhvert så jeg kan legge ut bilder og info når jeg starter med karet, blir nok mest sannsynlig ikke før utpå nyåret. skal bort i jula så satser på å få tømt karet før jul for fisk og planter.

Trenger jeg å ha både innvendig og utvendig pumpe? nå har jeg begge deler fordi jeg trengte litt mer strøm i karet. Sparer jo en del plass dersom jeg ikke har innvendig pumpe. Dessuten tenkte jeg å lage en krok med fjell i hjørnet der pumpa er
Hva slags merke og model er den utvendige pumpa di, og hvor stort var karet igjen?

pumpa er en eheim 2213 som jeg har fått beskjed om må byttes ut til en eheim 2228 eller noe. samt at jeg har en fluval 2plus innvendig. karet er på 240l
hvor stor pumpe trenger jeg da for å få tilstrekkelig bio i et malawikar? kunne gjerne tenke meg å slippe å ha innvendig pumpe. Er malawi gla i strøm eller vil de helst ha rolig vann?
De vil ha strøm
Sett helst utblåset i overflaten så det blir mye oksygen i vannet (men ikke så høyt at det bråker). Hvis du ikke har helt tett dekkglass, da.
Har du muligheten så invester i en stor utvendig filterpumpe.
Er det minst tre ganger akvariestørrelsen pr time som blir anbefalt tro?
ok ^^ men hva syns dere om å ha praktbotia sammen med malawi? ser at det er svært mange som har det uten at det virker som noe problem da praktbotiane er flotte og fargesterke og vokser som de skal
Kaiamor
skal bort i jula så satser på å få tømt karet før jul for fisk og planter.

Mener du å tømme det helt, for vann og alt? Ikke tøm det for planter og vann, men la det stå i drift med filter og innredning til du er klar for å begynne omlegging av vannverdier o.l. Stopper du filteret må du jo begynne på nytt, helt fra start, med hensyn til oppstart av filteret på nytt - det ville være dumt

Kaiamor
Trenger jeg å ha både innvendig og utvendig pumpe? nå har jeg begge deler fordi jeg trengte litt mer strøm i karet.


Malawi liker mye sirkulasjon og strøm i karet, så dette kunne du gjerne beholdt. Kanskje til og med økt Men om du synes det innvendige filteret tar for stor plass, kan du øke sirkulasjonen med noe annet istedet; en liten powerhead. Den skaper kun sirkulasjon.

Hva slags filter har du i dette karet? Er det noen mulighet for at det kan bli for lite?
Kaiamor
ok ^^ men hva syns dere om å ha praktbotia sammen med malawi? ser at det er svært mange som har det uten at det virker som noe problem da praktbotiane er flotte og fargesterke og vokser som de skal


Overhodet ikke!
Min mening er sterk akkurat der: praktbotia hører ikke hjemme med disse afrikanske ciklidene.
Har du lest det som er skrevet lenger opp, ser du at du faktisk har valgt noe spesielle fisk.... blant annet aggressiviteten til hannene. Du bør ikke dømme praktbotiaer til et liv i helt feil miljø.

Et Malawi-kar bør inneholde kun Malawi.
mona o
Malawi liker mye sirkulasjon og strøm i karet, så dette kunne du gjerne beholdt. Kanskje til og med økt :-) Men om du synes det innvendige filteret tar for stor plass, kan du øke sirkulasjonen med noe annet istedet; en liten [URLBLOCK1]. Den skaper kun sirkulasjon. Hva slags filter har du i dette karet? Er det noen mulighet for at det kan bli for lite?


hvis du ser over så har jeg en eheim 2213 + en fluval 2plus
er powerhead som en pumpe uten filter boksen?
men da spør jeg igjen jeg. hvis jeg kjøper et powerhead for sirkulasjonen sin del trenger jeg da å kjøpe større filter for bio'n sin del?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap