Småtteri og spekulasjoner (side 4)

Ny fisk: Oryzias Mekongensis og Betta Sp.
Bettaen kunne vært B. imbellis men ligner ikke på imbellis, eller?
Foreløpig står de i karantene i en holdingtank så bildene blir litt diffuse.
Begge sammen:
[External Image]
Den ene:
[External Image]
Den andre:
[External Image]
En søt liten tass var det i alle fall

Så nydelige bettaer

Testa forresten ut yngelnett med channoidesen min, og det fungerte utmerket. I morges fjerna jeg hannen og minimum 12 små channoides går nå i yngelnettet i samme kar som foreldrene - trygt og godt forvart og med en skikkelig god mosedott. Største kullet jeg har fått så langt. Og så lettvint
Liv H
I morges fjerna jeg hannen og minimum 12 små channoides går nå i yngelnettet


Forklar gjerne dette med teskjed. Hva skjedde før du tok ut hannen. Satte du på et eller annet tidspunkt hannen i ynglenettet mens han ruget? Eller flyttet du yngel til nettet når han slapp dem?

Uansett er det utrolig bra at du har fått teken på dette. Denne arten fortjener å bli kjent med flere akvarister. I og med at de fleste viltfangede bettaer kommer fra truede habitater, så det er bra å drette slike arter både for å redusere behovet for VF og for at arten kan leve videre i akvaristikkuniverset den dagen de bygger kjøpesenter på den siste kjente biotop.
Så du fant noen av svarene på siden min. Har nå regnet ut at jeg satte hunnen tilbake til hannen 14. januar. Dvs. at det i dag er 15 eller 16 dager siden de lekte (de hadde leksfarger og forsvant rett i kokosnøtta med en gang)

Så dealen fremover blir for meg å prøve å følge med på når de leker, deretter satse på å flytte han i yngelnett sånn på dag 14 omtrent (også følge med på størrelsen på kjaken) Fjerner han fra yngelnettet så fort yngelen er oppdaget. Så ikke ut som han kasta seg rett over egen yngel (ville jo vært merkelig adferd også rett etter å ha spyttet dem, tror det er hunnen som er største trusselen i starten)

Dette forenkler det jo veldig mye i forhold til sånn jeg gjorde før. Da fjernet jeg hunnen over i annet kar sånn omtrent når jeg så han begynte å få bollekinn. Tømte deretter karet for å fiske ut yngel så fort jeg så yngel eller at han var tynn i kikkene igjen. Steike mye jobb og langt større svinn av yngel. (Kan jo selvsagt også være at antall yngel har økt med alder på fisken)
Bruker forøvrig disse yngelnettene. De er utrolig finmasket og ganske så romslige, sikkert dobbelt så store som de tradisjonelle guppy boksene.
Enda flere nye fisker: Wild Phuket Betta (B. imbellis) og Wild Isaan Betta (B. smaragdina). Mer senere...
Grattis med nye bettaer Gleder meg til bilder...
Takker for det.
Bare få auksjonen bak seg så blir det sikkert orden og bilder.

Vi hadde store problemer med å skille kjønn på imbellis og smaragdina. Ingen av dagens kjøp er garanterte par, så jeg er spent på hva jeg egentlig har.

Ellers så har jeg sett det ene lampeyngelet i artskaret i dag også. Status på klekkeprosjektet er fremdeles 4 hacthies, og så begynner jeg å lure på det femte egget. Klarte ikke helt å se at det var et uklekket egg igjen i mosedotten, men lar det stå noen dager til.

Tror jeg begynner å se hvem som er sjefen blant rakettene (klovnkilliene), så nå lurer jeg på om jeg skal sette hannen sammen med de 2 hunnene eller la det stå på videre med alle i samme karet.
Nå har jeg ikke noen voldsom erfaring med smaragdina selv, men leste et sted at de er ekstremt enkle å se kjønn på, selv i svært ung alder. Hannene har nemlig mye lengre finner og er mer fargesterke. Om det stemmer vet jeg ikke, men finner det vel ut når jeg kjøper et garantert par enten i dag eller i morgen
For en som er interessert i fisk også i annet enn enn gastronomiske sammenhenger er det kanskje tilnærmet umulig å gå på storauksjon uten å komme hjem med noe. Så nå har jeg plutselig Julidochromis ornatus og et par sneglehuslekere - Neolamprologus Brevis. Det så nesten ut som det bare var en snegle i brevis-posen, men utrolig nok hadde begge to klart å skvise seg inn i et og samme matsneglehus. Det var kun en liten hale stikkende ut. Etter akklimatisering flyttet jeg fisken ut av posen ved å løfte hele sneglehuset med fingrene, utrolig praktisk. Heldigvis hadde jeg noen sneglehus liggende som dekor i et kar så de fikk plutselig fem sneglehus å velge mellom, og nå har de gjemt seg i hvert sitt.
Verre blir det med J. ornatus som kan krysse med J. transcriptus som jeg allerede har og dermed ikke bør gå sammen. Jeg hadde vel dette et eller annet sted i bakhodet at disse kunne krysses, men i auksjonens hete lot jeg meg rive med og kunnskap og fornuft lå igjen hjemme.
Det gikk nemlig en pose med transcriptuser litt tidligere som jeg ikke fikk med meg. Så jeg ble litt overrasket og ivrig når det plutselig dukket opp flere Julier. Så nå har det dukket opp et nytt, men i og for seg velkjent, dilemma - Hva gjør jeg nu... har heldigvis en del ekstra filtere gående så det skal alltids bli en råd, men jeg synes jeg kjenner lukten av et fjerde, og kanskje et femte, tanganyikakar og det passer litt dårlig med mine bettaplaner.

Jeg håper fisken jeg solgte får det fint et annet sted. Spesielt kampfiskparet, de var unge og hadde kun lekt én gang. Hannen boblet fine reder og var flink til å pleie yngel på første forsøk. De er bortskjemt med mye frossenfor og er klare for lek. De er også opphavet til det som i hvertfall foreløpig ser ut som norsk flaggkampfisk. Jeg angrer litt på at jeg solgte dem siden de var veldig interaktive, men jeg har nå lyst til å bruke volum og tid på andre arter.

Nannostomusene og venusfisken skiftet også eiere. Jeg har nå en del fine neonblå venusyngel, men jeg antar at det sikkert er mer på gang. Så jeg lar karet stå i noen dager slik at eventuelle egg fra de siste dagen kan klekke før ny fisk flytter inn. Det samme kommer jeg til å gjøre med karet der Nannoene bodde. Har jeg flaks så dukker det opp noe der også. For å gi god beskyttelse for egg og yngel brukte jeg i Venuskaret "Knaster" dekorstein fra Ikea og la de jevnt utover så steinene dekket bunnen, i ex-Nanno-karet brukte jeg veldig grov elvegrus. Venusene og Nannoene var det ikke så problematisk å skille seg av med da de var "litt" impulskjøp på den forrige storauksjonen. Men at det ikke stod noe Nannoer og ventet på mat da resten av småfiskene på toppen ble foret i dag var jo litt rart.

Sånn ellers er det på killifronten fremdeles fire lampeyngel i fødekassen, og fremdeles én som går sammen med de voksne. Det har ikke så lang jeg kan se dukket opp flere yngel, men jeg avventer i noen uker til før jeg avgjør om jeg skal lage eggfelle og ynglebur.

Må finne ut mer om de nye bettaene også...
Nano Nanno F2
Jeg ble fristet til å la de ukjente bettaene flytte inn i det karet Nannostomusene bodde i, men rett etter at jeg hadde sluppet de ut i karet dukket det opp noe smått jeg aldri har sett før. Så jeg hadde flaks og har N. Beckfordi F2 på gang. Jeg har ikke lett masse for å se hvor mange det er der, men det er minst to. Skal la det karet stå i fred noen dager fremover og fore med det minste fôret jeg har.
Det som er litt interessant er at disse har blitt til ved temperaturer mellom 20 og 23 grader . I fiskebasen står det opp mot 30. Så det er ikke et must, men kan kanskje trigge lek og muligens gi fler yngel og annen kjønnsfordeling .

Da var det loggført. Må fikse saker og ting ...
Frafall i killistammen
I går så jeg ikke lenger det enslige lampeyngelet som gikk med de voksne. Og som ikke det var nok så hadde jeg gleden av å se at en av de små calvusene hadde "forvillet" seg opp i fødekassen. Gleden er todelt da halve den nye lampestammen nå er borte, men jeg beundrer samtidig calvusen for å følge sitt instinkt og gå for yngel samme hva som må til. Kommer til å flytte de to som er igjen over til et ynglenett hos de voksne. Har tenkt å la eksperimentet med om yngel kan klekkes og vokse opp fortsette litt til, da det begynner å bli tiden for at egg lagt i det nye karet er klekket og at det er praktisk å ikke sette i gang med fremstilling av eggfelle akkurat nå.
Bettamania!
Så til ettermiddagens Bettanytt: Jeg klarte ikke å la være å dra til DDR (Dahls DyreRike) når jeg til slutt ble enig med meg selv og innså at det ikke var mulig at en av de to Betta imbellis-hannene som kom i hus på fredag var noe annet enn nettop det som det hele tiden har sett ut som, nemlig to hanner. DDR hadde imbellis-hunner og da var det ikke så mye annet å gjøre enn ta turen for å skaffe damer til gutta. Tror egentlig at kanskje bare et par holder, men best om gutta velger selv.

Det ble også en revers trio Betta edithae VF Belitung.
Humunukuapuaa
I går så jeg ikke lenger det enslige lampeyngelet som gikk med de voksne. Og som ikke det var nok så hadde jeg gleden av å se at en av de små calvusene hadde "forvillet" seg opp i fødekassen. Gleden er todelt da halve den nye lampestammen nå er borte, men jeg beundrer samtidig calvusen for å følge sitt instinkt og gå for yngel samme hva som må til. Kommer til å flytte de to som er igjen over til et ynglenett hos de voksne. Har tenkt å la eksperimentet med om yngel kan klekkes og vokse opp fortsette litt til, da det begynner å bli tiden for at egg lagt i det nye karet er klekket og at det er praktisk å ikke sette i gang med fremstilling av eggfelle akkurat nå.


Hehe rovfiskene sine det Calvusen er en av mine klare tanganyika favoritter Så sky og forsiktige til vanlig, men når rovdyret våkner...

Har de mye Betta hos DDR eller?
Ja calvusene er veldig fine, en unik chicklide både når det gjelder adferd og utseende. De var fine å ha i prinsessekaret for å si det sånn, og har ikke fått noe yngel siden november/oktober, så det ble vel for fristende. Tror jeg må legge en bit myggnetting over fødekassa før det blir natta. Tør ikke å flytte dem enda.

Er ikke sikker på hva DDR har av Bettaer nå. De har i hvertfall ikke flere edithaer, men de har flere imbellis og så mener jeg de hadde belica. De hadde noen andre fine labyrinther også. Sjekk fiskelister. Den er noen uker gammel så mye er solgt og mange nyheter er ikke på listen.
Blir nok nødt å ta turen ved en eller annen anledning skjønner jeg
Hvis du skal ta én tur for å "oppleve" butikken bør du dra når de kommer hjem fra fangstturen til våren. Da har de sikkert mye spennende. Jeg håper på flere smerlinger og gobier og bettaer og andre labyrinther.
One clown down
Ser jeg glemte å nevne at enda en Klovnkilli har passerte hodbarhetsgrensen. Det var den største hannen som jeg hadde lagt merke til at begynte å bli blek og grå på de svarte stipene. Null nitritt i vannet så kan ikke skjønne annet en at den har brent ut.
Nano nanno f2 bilde
Har klart å få et bilde av en Nonnostomus Beckfordi F2.
[External Image]
Ukjent alder, men minst en uke gammel.

Og sikkert mer fordi jeg har sett en annen som er mye mindre...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap