Artemias akvarie (side 4)

Gratulerer med friskere fisk og barnebarn
Resultatet ble rundt 20 små beibiser. Nå har de lakt seg ned på en agurkskive som flyter like under overflaten i fødenettet

Bare spekulerer litt på hvordan i helsike jeg skal få rengjort bunnen. Tror jeg må kjøpe ei sprøyte. Guppy-mamma var skrubbsulten UNDER hele fødselen, så jeg stappet til henne, flakfor og litt mygglarver, så hun skulle ignorere beibisene. Det fungerte fint. Kun èn ble mamma-mat.

Skal tro om man kan mose mygglarver og gi dem? Har eller bare mygglarver, flakfor og malletabletter tilgjengelig. Er tom fri for egg:-P

Kommer ikke over at hun fødte i dag. Etter å ha gjennomgått en 3 dagers parasittkur etterfulgt av salting av vannet. Dagen etter saltinga plopper småttisene ut Håper bare jeg klarer å holde liv i dem.

Tenkte å la dem svømme i fødenettet ei ukes tid eller to. Så ta sjangsen på å slippe dem løs. Har til da forhåpentligvis fått råd til litt mer planter og andre gjemmesteder.

går å fore dem med knust flakfor.. det jeg gjore ihvertfall da jeg sist jeg hadde guppy. Blir vel og få erfare dette på ny ettersom jeg nå har kjøpt 3 hunner og en hann..
Knust flakfor har jeg i det minste Har ikke sett dem aktivt spise ennå da, men du for hvor kjappe de er å svømme!!

bare ta vanlig flakfor åså knuser du det mellom fingrene så det nesten blir pulver. så forer du med det. men husk ikke fore før mye. sån at det blir liggende mye igjen.
Takk for tips

De lever nå fortsatt i dag, så det tar jeg som et godt tegn. Moste flakforet så godt jeg kunne mellom fingrene og hadde bittelitt oppi.

Men la merke til at da det blir lite strøm inni nettet, legger denne protein-hinna seg. Burde jeg plugge på ei luftpumpe med brusestein og plassere under yngel-nettet? Eller blir det bare stress for dem?

Burde jeg bytte vann oftere nå som jeg har yngel?

Jeg har latt vannet stå siden jeg hadde saltet i, da saltet ser ut til å ha gjort fiskene all værden med godt. Lurer også på om jeg burde opprettholde saltbalansen jeg har nå i karet ei stund. At jeg tilsetter ei teskje salt pr. 10 liter, når jeg bytter vann....?
Dag 2 i yngelets liv, og de lever fortsatt De har blitt litt mindre gjennomsiktige, mer brune. Og de har begynnt å nippe litt mer rundt etter mat. Byttet ut agurken med en fersk en i går, da de ser ut til å like å ligge oppå den. De later også til å spise av den

Jeg dro innom dyrebutikken for å høre om de hadde noe yngelfor jeg kunne gi i tillegg til knust flakfor, men det hadde de selvfølgelig ikke Så ga noen dråper eggeplomme rørt i vann. Det så de ut til å like

Byttet også 2 bøtter vann i går, mens jeg slamsugde godt nedi dær. Vurderer å gjøre det samme i dag.

Og så fant jeg Gravid Gyppydame nr 2 liggende på bunnen i karet og "kreiste" av mangel på bedre ord. Fulgte litt med henne, og hun virket ikke syk. Hun virket til å prøve å føde. Hun var for det meste i ro. Svømte også opp og gjemte seg bak varmekolben. Jeg kunne se at hun spente hele kroppen og bakdelen bulte mere ut.

Tok da sjangsen på å flytte henne i fødenettet med guppy-beibisene. De er heldigvis kjappe unger, som enkelt klarte å pile unna, når hun ble for nærgående
Men for det meste var hun i ro, og jobbet hardt med å presse. Kunne av og til se noe flytende som randt ut når hun presset som værst. Det løste seg raskt opp i vannet da.
Og etter at jeg hadde sett barnetv med ungene, så det plutselig ut til å være noe mer yngel oppi dær, men er ikke heeeelt sikker. Etterpå sluttet hun nemlig å jobbe, og i morges har hun heller ikke vist noe flere tegn på fødsel. Skal likevel la henne gå litt til i fødenettet for sikkerhets skyld.

Misstenker også hunn nr 1 for å fortsatt ha yngel igjen. Det er forresten ikke bare en misstanke da jeg ser de gjennom skinnet:-S

Nei, nå skal jeg bytte vann igjen Blir spennende å følge med utover dagen , om det blir noe mer action
Da var det en hel skokk med unger i fødenettet Helt utrolig søte er de. De som er eldst, har fått en mer brunlig farve .De nyeste er fortsatt gulaktig gjennomsiktige. Nå spiser de også knust flakfor, og de digger også agurk

Så får vi se hvor lenge det er etisk forsvarlig å holde dem i det knøttlille nettet da. Men anntar det slår å bli spist:-S Vurderer å kanskje kjøpe et til, og fordele dem mellom dem. Og så flere akvariumsplanter, slik at de har gjemmesteder, når jeg slipper dem ut. Men skal prøve å holde dem i nettene så lenge det plassmessig går. Så de har størst mulig sjangs til å overleve. Er så spent på hvordan de blir utseende. Hvilke farver de får

Ungene lever fortsatt!!!YAY. Og jeg kan faktisk SE at de blir større og større. Utrolig søte er de De later til å ta til seg flakforet, heldigvis. De har også fått sans for agurk, hehe.
Jeg var innom dyrebutikken og lette etter artemia e.l jeg kunne fore dem med, med det hadde de selvfølgelig ikke Ser de selger på nettet, men synes det er vanskelig å handle visse ting på den måten.

Har i dag lakt inn bestilling på akvamania på Fluval3 plus. Så nå håper vi på hærlig sandbunn om en 8 ukers tid DET gleder jeg meg til. Bestillte samtidig Nitritt-dråpetest. Kjekt å ha som man sier. Selv om jeg nå har blakket meg totalt for denne mnd:-S
Dag 6 og beibisene lever fortsatt i beste velgående (stolt bestemor xD)

De andre fiskene ser ut til å komme seg etter mystiske sykdomsutbruddet. De svømmer lekent rundt om i karet igjen, også jeg som nesten hadde ene avlivet:-S Jeg er definitivt glad jeg ha stakkaren en sjangse.

Farvene er helt bra på de fleste. Ene ser fortsatt litt missfarvet ut, men er blitt mye bedre enn hun var. Har fortsatt litt salt i akvariet ved vannbytte, da dette var det som så ut til å virkelig gjøre den store forskjellen.
Var noe bekymret for Otto-ene mine da. Men de ser ut til å ha tilpasset seg saltet greit.

Driver fortsatt på med prosjekt bli-kvitt-korall i karet. Tror jeg minst har fått ut halvparten, og det MÅ jo ha NOE effekt på vannet.

Leste litt om ph på nettet. Og noen steder sto det at syre bare skulle brukes i ekstreme tilfeller. Ellers burde man bruke en buffer. Som eikelblader eller torv?!? Men vil ikke ph svinge veldig da? Regner med det tar ei stund for ph å komme ned på akseptablet nivå¨. Og hvær gang jeg bytter vann(ofte) så vil jo ph fyke iværet igjen. Med syre kan jeg jo justere ned vannet, FØR jeg har det i karet. Men høres unektelig billig ut, å bare putte litt eikeblader og noen ekstra røtter i karet.

OG damene som fødte i forrige uke, ser plutselig UTROLIG GRAVIDE UT IGJEN!!!!!! Jeg kan igjen se eggene over gattåpningen hos den ene, Hos den andre, synes bare en masse med sorte prikker. Men sist brukte de jo en mnd på å få dette utseendet. Nå har det gått få dager:-S Håper dette er et tegn på at de er friske og har det bra
12 dager?
Er guppy-babyene virkelig 12 dager gamle allerede??? Utrolig hvor fort tiden går. De har vokst, og virker spreke og sterke i bevegelsene. God matlyst har de og.
Tok fram frosne mygglarver i gårkveld for å mose med stavmixern min, bare for å¨oppdage at knivbladene til mixern var sporløst forsvunnet.GRRRRRRRRRR!!!! Så prøvde å mose dem med en gaffel i steden, blandet med vann og sugde opp i ei sprøyte for å gi ynglet. Tror ikke det ble den helt store suksessen, for kunne suge opp igjen en god del rester senere. Men noe fikk de kanskje i seg.

Tror ikke jeg blir å ha de i nettet mer enn max ei uke til, før jeg slipper dem løse i karet sammen med resten av "flokken". Da tror jeg de er store nok til å klare seg relativt greit. Har jo kun 2 Otto, en Danio og 5 voksne guppy gående i karet fra før av. De er jo alle fisker med relativt liten kjeft.......

Etter dette kullet, hvis alle som pr. i dag lever vokser opp, trenger jeg nok ikke bruke fødenettet neste gang damene formerer seg. Da burde vi ha nok liv i karet Dyrebutikken fortalte også at de gjærne kjøpte Guppy o.l av privates overskudd, når de trengte fisken og hvis fisken var frisk og stor nok.

Jeg er sååå spent på hvilke farver babyene får når de vokser til
12 dager?
Er guppy-babyene virkelig 12 dager gamle allerede??? Utrolig hvor fort tiden går. De har vokst, og virker spreke og sterke i bevegelsene. God matlyst har de og.
Tok fram frosne mygglarver i gårkveld for å mose med stavmixern min, bare for å¨oppdage at knivbladene til mixern var sporløst forsvunnet.GRRRRRRRRRR!!!! Så prøvde å mose dem med en gaffel i steden, blandet med vann og sugde opp i ei sprøyte for å gi ynglet. Tror ikke det ble den helt store suksessen, for kunne suge opp igjen en god del rester senere. Men noe fikk de kanskje i seg.

Tror ikke jeg blir å ha de i nettet mer enn max ei uke til, før jeg slipper dem løse i karet sammen med resten av "flokken". Da tror jeg de er store nok til å klare seg relativt greit. Har jo kun 2 Otto, en Danio og 5 voksne guppy gående i karet fra før av. De er jo alle fisker med relativt liten kjeft.......

Etter dette kullet, hvis alle som pr. i dag lever vokser opp, trenger jeg nok ikke bruke fødenettet neste gang damene formerer seg. Da burde vi ha nok liv i karet Dyrebutikken fortalte også at de gjærne kjøpte Guppy o.l av privates overskudd, når de trengte fisken og hvis fisken var frisk og stor nok.

Jeg er sååå spent på hvilke farver babyene får når de vokser til
Der sto statusen på bestillingen min hos Akvamania som Sendt Så håper jeg på å ha et nytt fint filter i karet i løpet av uka Og en nitritt-tester.
ingenting som å glede seg til pakke i posten
Alden Irslinger
ingenting som å glede seg til pakke i posten :D


Jeg vet. Ingenting er som å finne noe annet enn regninger og reklame i postkassen
Men det aller ALLER beste blir å kunne kvitte meg med den elendige grusbunnen og bunnfilteret. Yiiiiihaaaaa xD
I dag hentet jeg min nye Fluval3+ på posten, sammen med en nitritt-teste-sett. Hadde ingen Nitritt = YESS!

Og nå står det nye filteret og turer og går i karet Sååååå fornøyd nå jah. Det føltes litt ....err.....stort og ruvende, men klasket en stor plante foran, og d ble ikke så aller værst

Blir nok også¨bedre når det har fått stått noen uker og jeg kan fjærne bunnfilteret.
nå har jeg lest hele historien din mye artig lesning lykke til videre med filter og fisker da sitter her å venter på guppyfødsel selv... spennende altså gleder meg til det kommer små.. satt opp et yngelkar t.o.m
Ella
nå har jeg lest hele historien din:) mye artig lesning:) lykke til videre med filter og fisker da:) sitter her å venter på guppyfødsel selv... spennende altså:) gleder meg til det kommer små.. satt opp et yngelkar t.o.m


Takker

Gratulerer med snart-barnebarn Så heldig du er som har eget yngelkar. Det må være utrolig mye greiere for yngelet å vokse opp i , enn et knøttlite fødenett:-S Har tenkt på det flere ganger selv, at jeg skulle hatt et lite kar, i tillegg til det jeg har gående.

Fluval3+ = Krystallklart vann!!! :-O
Der var biltema åpnet i bodø

Måtte selvfølgelig innom der dagen etter åpninga (som om det utgjorde noe forskjell, var kilometer lange køer og null parkeringsplasser) for å sjekke ut innholdet.
Fikk desværre ikke tid til noe annet enn en rask titt da jeg hadde 2 stk avkom som slettes ikke så moroa med å gløtte på ute-termometer, blåsesand og hundeutstyr. Så endte til slutt opp med et nytt band til Gabi (langt, svart og kun 20 kr), noen svaper og en kul frosk med oppbevaringsnett for å henge i dusjen. Pluss noen fargerike plastkopper. Ikke en ting jeg egentlig hadde bruk for mao

Men da har jeg i alle fall muligheten til å kjøpe sand til akvariet når jeg får råd. Vil nesten tro at innkjøringa av det nye filteret vil gå raskere, da bakteriekulturen allerede ligger ferdig i grusen i karet. Tenker å kanskje fjærne bunnfilteret etter 4 uker?

Har jo ellers en 130 L som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Fikk den billig på dyrebutikken , brukt, så kjøpte det nærmest på ren impuls. Har jo ikke noe annet utstyr til den. Har ikke så alt for lyst til å ta i bruk bunnfilteret......

Så trenger da, HVIS jeg velger å sette det opp, filter, armatur, varmekolbe, bunnsubstrat.....
Vet ikke helt hva jeg skulle hatt oppi der. Har mange interessange tanker om akkurat d. Slamkrypere er noe jeg er totalt forelsket i . Saltvannsakvarie er også noe jeg har sansen for.....Men det har jeg i grunn ingen erfaring med...
Har en brei kommode det kunne stått på i stua...Men stua hadde kanskje blitt noe....eh....akvatisk?

Vurderer å kanskje prøve å få solgt det, men vet ikke helt hva et akvarium uten tilbehør vil gå for?



Og guppy-babisene vokser og trives De er blitt veldig sterke og kraftfulle i bevegelsene. Men tørr liksom ikke helt slippe dem ut ennå....De er kanskje rundt 1,2 cm lange nå? Ellers i strøket der....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap