Dammen i stua... (side 4)

sikkert, om du har kaldt saltvannsakvarie.

Jeg har 4 eremittkrepser som lever mesteparten av tida på land. De dypper seg i vannskålene nå og da, men de kan drukne om de ikke kommer seg opp.
Hei

Synes du har en morsom måte å skrive på.
Blir arti å følge med tråden
Eplesneglene trives ikke... og nytt tilskudd til gjengen i terrariet.
Jeg har mistet mange snegler i løpet av våren. En sulawesi (sort)og 4-5 lilla eplesnegler. Vannverdier er ph 7, gh 8, ingen nitritt og lite nitrat (eller var det motsatt).

Alle de andre synes å trives, dvs gule eplesnegle og gul sulawesi. Har fortsatt alle rekene mine, så jeg skjønner ikke helt hva det kan være... eller... har jo to maller som elsker å pille på snegler, det er vel der det ligger.

I dag var jeg innom dyrebutikken og holdt på å kjøpe meg den siste eremittkrepsen. Han satt der alene og stura, de som er så sosiale... Rett før jeg skulle til å si at "jeg tar den", sa den hyggelige dama i butikken at jeg kunne få ham. Takket ikke nei, for å si det sånn. Jeg fikk døpe den (eller, jeg hadde gitt den navn før guttungen kom hjem, heter det vel): T'ika. Blomst på Quechua. Må ha litt jentenavn i det terrariet også

VI har forøvrig putta oppi et nyklekt pinnedyr. Blir spennende å se om det overlever. Den har jo riktig temp/fuktighet og litt bark/sand, så det skulle vel være mulig.. Sistnevnte vet ikke gubben, eh.. ikke det med T'ika heller.... jeg har fått fullstendig dyrestopp.. meeeen, han kikker jo så sjelden innom terrariet at jeg vurderte sjansen som liten for at han skal oppdage det.. hysj..

[External Image]

[External Image]

[External Image]

För en kul tråd du har ,denna ska jag följa med på
Ann-kristin S
För en kul tråd du har ,denna ska jag följa med på :)

Takk, så koselig

Noen bilder fra resultatet av salamanderjakta :)
(Ja, vi vet at salamandere er freda, men vi er svært forsiktige. Vi fanger noen og ser på dem - så får de komme tilbake i dammen sin.)

Nydelige små skapninger. Guttungen sa at vi skulle selge alle fiskene og få oss slike, men det går jo ikke, så jeg viste ham bilder av slamkrypere. De er jo nesten salamandere Nå ønsker han seg sånne..og mor også hehe.. hvor skal dette ende?

Blir nok ikke noe slamkryper her på en stund da jeg ikke har stort nok kar. Har jo bare 96 L, det er visst i minste laget. Ikke er det plass til et nytt kar heller, så da får det bare være.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Slamkryperidéen er lagt på is
Nå har jeg endelig bestemt meg for å legge slamkryperidéen på is. Tror ikke jeg vil ha overskudd til å styre med dette i tillegg til hamster, eremittkreps og ikke minst 2 aktive unger Har jo egentlig nok med det jeg har nå. Litt på grensen, men, det går greit.

Lysrørene som jeg har venta på i over et halvt år kommer neste uke. Skal kjøpe mange! Skal bli godt å få ordentlig lys i karet i stua igjen. Håper plantene kommer seg, de har stura litt i det siste.

Hoplo er en fisk som stadig overrasker. De er flotte og veldig nysgjerrige. Svømmer gjerne inn i handa for å utforske. Morsomme!

I terrariet har Qori gravd seg ned under matskåla. Ja, ja.. en liten luring det der. Han ser sur ut når jeg prøver å ta ut skåla for å vaske den.. Håper han flytter seg i natt..

Hamsteren Wall-E har blitt hekta på løvetann. "Takk og lov" for at vi har hagen full :P Han skal få komme ut å beite litt, tenker jeg..

Må bare legge ut en link til det rareste dyret jeg har sett..
Pygme Jerboa
Hoplo vi lever!
Jeg må si at jeg virkelig har fått øynene opp for hoploene. Da jeg kjøpte dem fikk jeg vite at de vokste sakte og kunne fint gå i 96 L.. men de blir jo egentlig ganske store. Får vel selge dem når de vokser ut av karet. De er bare ca 6 cm nå, så det går vel greit en stund til.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hurra, hurra, hurra, hurra!!!!! :d
Endelig har jeg fått takk i riktige lysrør til akvariet mitt. Kjøpte 3 stk bare for sikkerhetsskyld. Plantene mine har sett tufse ut lenge nå, kanskje ikke så rart siden jeg har hatt for lite lys i over et halvt år.

Juhuuu.. tenk at en kan bli så glad for noen lysrør!
O'lykke!
Så flott å se på akvariet med ordentlig lys. Hadde glemt hvor pent det er..

Lykke lykke
Nytt filter til stuedammen og "bukseløs" eremittkreps..
Filteret i pumpa i stuekaret går tett hele tiden. Har måttet vaske det nesten en gang i uka. Kjedelig. Har nå kjøpt nytt filer og har beholdt halvparten av det gamle. Ser allerede nå bedring av pumpekapasiteten.

I morges surra det en naken liten eremittkreps rundt i karet. Den gjorde store øyne da vi titta inn.. Så den hoppa opp i det nærmeste ledige skjellet og ble der. Vet at den ikke liker det, så jeg har vært på jakt etter nye skjell i hele dag. Fant to stykk, men ingen av dem er av den typen de foretrekker. FÅr håpe på det beste og at skjellene blir akseptert, ellers så er det 165 kroner ut av vinduet.. Kresne små rakkere.

Eremittene synger fortsatt om natta og matskåla av keramikk har blitt bytta ut med en i plast. De blir litt vel mye støy fra dem innimellom, men de er nå søte lell.

Hamsteren bor fortsatt i gangen. Han er ute i ballen sin hver kveld. Tror det er rart for ham å ikke være midt i stua lenger. hehe.. litt fornærma til tider

sitat dilla: Må bare legge ut en link til det rareste dyret jeg har sett..
Pygme Jerboa

Ja men til gjengjeld var det en skjønn skapning. Skal si det finnes mange "rare" dyr om en tar seg tid til å lete etter dem i naturen og på internett. Ja ikke bare 2 og firbente, men også fisker ;- =)

LOFFA
Skjedd litt siden sist..
Nå er det lenge siden jeg skrev noe her... Litt endringer:

Jeg har ikke sverddragere lenger, men i stedet svømmer det 15 gullbåndstetra i karet. De er flotte fisker. Fornøyd med valget.

Kuhliiålene ser ut til å trives. En av dem har blitt veldig rund og buken er helt grønn. Lurer på om det er noen egg på gang.. Det hadde vært morsomt!

Hoploene er fortsatt veldig fasinerende. De stikker alltid innom handa for å utforske når jeg må ordne noe i vannet.

Plantene vokser ikke helt som jeg vil, tror ancistrusen gnager litt vel mye på dem. Skal prøve med plantenæring for å se om det hjelper.

Jeg har begynt å kikke innom akvariereker.no, og de vampyrkrabbene har jeg virkelig lyst på! Sitter og lurer på om jeg skal tørre å kjøpe dem... har egentlig ikke råd etter en planlagt oppussing og en uplanlagt en. Men gubben trenger jo ikke vite noe.. de er jo så små at de ikke merkes..med det første.. hmmm

De kunne jo gått sammen med eremittkrepsene, tror jeg. Har jo to store vannskåler til eremittene, de kunne jo brukt de samme.. ellers er det jo bark/torv og sand, røtter og grener. Det kunne jo gått... eller..

Heisann
Du nevner kuhlii ål.
Har du plass til flere?Jeg har to stykker her,og etter det jeg hører så trives disse best i stim..
Hei!

Ja. jeg tar gjerne i mot to til Hva skal du ha for dem?
Da er de dine :o)
Sender deg en mail jeg så blir vi enige.
Snakk om å være surrete!
Skulle skifte vann på stuedammen i dag, og alt gikk helt fint. Jeg tappa 3 bøtter rent vann og lot de stå på kjøkkenet. Tappa deretter ut tilsvarende 3 bøtter fra karet. Så langt gikk alt som det skulle.

Jeg tømte ut 2 bøtter skittent vann i do og henta 2 bøtter rent vann fra kjøkkenet i samme slengen. Så begynte påfyllingen. Det jeg ikke hadde tenkt på var at det fortsatt var en bøtte gammelt vann igjen i stua...og da jeg var ferdig gikk jeg inn på kjøkkenet..

Der stod den siste bøtta med rent vann og jeg hadde jo brukt 3 bøtter til påfylling av karet... Guttungen lo godt og sa at jeg var et surrehue.. hehe.. Så karet ble nesten så rent som det skulle.. pluss minus en bøtte..

Ellers så har vi hatt nok et endlersdødsfall. Det er det andre på ca 5 mnd. Hvite prikker. Det kom nok en gang i forbindelse med fødsel. Vannverdiene var innen for det endlers skal ha. Ingen nitritt og lite nitrat (eller var det motsatt, surrer alltid med hva som er hva) Har sagt til guttungen at vi kutter ut endlers guppy og satser på noe annet. Like trist hver gang en fisk dør. Vi hadde en (u)høytidlig begravelse på kjøkkenet. Ungene fikk se hvordan fisken så ut inni og det hjalp på humøret av en eller annen merkelig grunn.
Må mest sannsynlig selge dette karet :(
Etter måneder med senebetennelser og verk både her og der, og en mulig flytting i nærmeste fremtid, ser det ut til at karet og fiskene får det bedre et annet sted.

Håper å få solgt karet til ønsket pris, fiskene også. Hvis det ikke går får jeg pakke det bort på loftet så lenge.. ikke fiskene, alstå, bare karet

Blir rart å sitte med bare ett kar på 30 L.... Men det klarer jeg enn så lenge. Heldigvis. Ellers hadde det blitt stusselig her..

Har jo et terra med eremittkreps og en hamster, så det blir ikke akkurat helt tomt i stua
Skal love å passe godt på ancistrusene
De har blitt tilvendt i sitt nye hjem,og ser ut til å ha det fint.

Ønsker deg riktig god bedring,og håper du kommer sterkere tilbake senere!
Takk! Hunnen var den første fisken vi kjøpte og vi har blitt veldig glade i henne. Vet at hun er i de beste hender

Ja, jeg kommer sterkere tilbake senere. Nå skal jeg ta vare på livet i 30L, det skal gå greit

Utrolig hvor tomt det ble i stua uten fiskene... måtte fylle plassen med lekekjøkkenet til lillefrøkna. Ble liksom ikke så ille når plassen ikke var tom lenger.. hehe

Ha en strålende helg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap