Cory - green lazer! (side 4)

Ok, jeg skal prøve å kutte ned på maten.

Har dere noen forslag på fine flyteplanter? Jeg skal absolutt ikke ha noen slike planter som kan nærmest bli en pest og en plage, som f.eks. andemat.
Denne tror jeg er fin, siden den blir så stor vil den ikke bare blåse inn i et hjørne, men da kanskje ligge litt stille og effektivt gi skygge.
Den var fin
Skulle likt å vite åssen den ser ut under bladene også
Målte nettopp nitritt og nitrat.

Nitritt: mindre enn 0,025 ppm
Nitrat: ca. 30 ppm

Er det høy nitrat-verdi? Så høy at den er veksthemmende?
Det er vanskelig å si, siden testsettet ditt tydeligvis måler det på en annen måte enn jeg er vant til å lese av testene.
Mine tester gir svar i mg pr liter, mens dine gir i "ppi", som vel er en amerikansk eller engelsk måle-enhet...?

Så jeg aner ikke hva 30 ppi tilsvarer i mg/l.
ppm = parts per million, hvilket kan oversettes direkte til mg/l.

det er 1000 milligram i et gram, dermed kan en egentlig bruke ppm og mg/l om hverandre

Nitrat er altså på 30 mg/l. Litt høyt synes jeg hvertfall. Det er nok et resultat av overfóringen, og det hadde ikke skadet å få den ned på under 20 mg/l i hvert fall.
Jeg bruker bare vanlige Jbl dråpestester. Jeg bytta ikke vann i går eller i dag, og fiskene virker mye tryggere faktisk. De er nå rundt i hele akvariet i stedet for å mest ligge å trykke under ei rot. Har dette noe med at de kan bli litt stressa av temperaturfall hver dag?

Hvor mye vann bør jeg bytte? Bør jeg temperere vannet først, eller skal jeg tappe iskaldt vann rett fra springen?
Temperert er bedre enn iskaldt fra springen, hvertfall nå som vannet er så veldig kaldt.

Det beste er om du har mulighet til å la vannet stå i bøtter/baljer over natta med en luftestein i.

Er det temperaturfall på mange grader hver dag kan nok sikkert dette stresse de litt... vet ikke sikkert, siden jeg mellomlagrer vann og de gangene jeg lar tempen falle er det en eller to ganger i uka, ikke hver dag.
Når jeg bytta 3 20-liters bøtter om dagen under nitrittkjøret tempererte jeg det, og da jeg gikk over til 1 vannbytte på 20 liter om dagen, lot jeg bare bøtta med kaldt vann stå i stua over natta. Blir vannet dårlig over natta uten luftestein?

Og når du lar tempen falle, hvor mange grader lar du den falle da?

Hvor stort vannbytte bør jeg gjøre med nitrat-problemt mitt? Hvor lenge burde jeg holde på?
Hvor store er egentlig disse coryene dine?

Jeg lar ikke tempen falle i det hele tatt på ungfisken min. De er fra 2,5 til 3 cm store nå. Hos de voksne kan jeg la tempen falle hvertfall 4-5 grader, men som sagt - det gjelder vanlige, ukentlige vannbytter, kanskje et par ganger per uke og ikke hver eneste dag. Jeg har ikke prøvd kaldtvannsbytter hver dag, så jeg vet ikke om dette vil stresse de. Voksen fisk vil mest sannsynlig ikke ha trøbbel med daglige kaldtvannsbytter, men ungfisk kan fort være en helt annen sak.

Hvor mye og hvor lenge du må bytte vann aner jeg ikke. Fortsetter du å mate så mye, må du jo holde på med det til evig tid :p Men roer du fóringen ned på et normalt nivå, skulle du snart se at nitratet faller og forblir lavt med et vannbytte i uka. Kun oppfølging med nitrattesting som kan svare på det.

Vannet blir ikke dårlig om det står en natt slik du har gjort, men det blir ikke luftet uten at du har en luftestein nedi der
Er ikke for utluftinga jeg tenkte, men for tempens skyld. Høres to vannbytter på 10 L, som har stått i bøtte over natta, to ganger i uka ok ut?
Det er 2 x 30 % vannbytte, så det burde jo holde i lange baner.

I kar hvor jeg fórer normalt har jeg 30% vannbytte en gang i uka. I ungfisk karene, hvor jeg fortsatt forer hardt med to fóringer per dag (og ikke to halve fóringer altså), bytter jeg 30 liter en gang og 20 liter den andre gangen per uke i et 54 liters kar. Hadde byttet 20 liter daglig i disse om jeg kunne, men jeg har så mange kar med ungfisk i nå, at jeg klarer ikke å mellomlagre nok vann, ei heller føler jeg at jeg har ork til det. Det funker greit likevel

Men, som sagt, hva som trengs hos deg er det nitrattesten som svarer på, ikke jeg
Den 1 av mine 8 Green Lazer har de siste dagene oppført seg litt merkelig syns jeg. Den spiser godt og alt sånt, men plutselig så spurter den til og gnir sida si inntil sandbunn. Dette her skjer ekstremt kjapt, så det er ikke sånn at den svømmer lange strekninger på sida mot sanda.

Er dette normal oppførsel for Cory noen ganger, ell hva er det?
Hvis det skjer veldig ofte kan det være tegn på parasitter.
Shit! :S Hva er den beste måten å bekjempe det på?
Finne ut hva det kan være.
Men hvordan gjør jeg det?
Først kan du prøve aquasafe om du ikke bruker det fra før. Det hender mine klør også om jeg ikke bruker noe vannforbedringsmiddel.

Ellers er mellomlagring - med luftestein - verdt å prøve.

Ville ha prøvd de to tingene først før du medisinerer. Uten noen flere symptomer enn diffus kløe er det vanskelig å si hva det er. Men stort sett er det parasitter som forårsaker kløe. F.eks er kløe ofte første tegn på hvitprikk, men det er ikke så ofte at cory får hvitprikk.
Hvordan ser hvitprikk ut? Hvor opptrer den vanligst på fiskekroppen?

Ser noen mini-mini-prikker på fiskene noen ganger, men har hittil bare trodd det har vært sandkorn etter graving. Er dette hvitprikk??
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap