- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Roy sin akvarieblogg. (side 4)
Roy sin akvarieblogg. (side 4)
300litern er tømt, mangler bare å få byttet bort 2 planter, en stor javabregne og en vanlig anabunas.
I 63 literen er det omgjort litt på oppsett osv.
har også fått inn en L018, ca 4cm som skal gå i 63 literen intill nytt stor kar ankommer Tr.heim.
Utenom det så har jeg hatt oppi noen nye planter og en rot i 63 literen, og det gjorde virkelig susen for trivselen!
Har 2 sommerfuglcyclider som holder på å gå i lek, fargene spraker, de leker sammen og har grovet seg 2 groper under en plante, så det blir spennende og følge med på, blir muligens og legge en liten skifer sten ned til de så eggene blir lagt en plass.
I 63 literen er det omgjort litt på oppsett osv.
har også fått inn en L018, ca 4cm som skal gå i 63 literen intill nytt stor kar ankommer Tr.heim.
Utenom det så har jeg hatt oppi noen nye planter og en rot i 63 literen, og det gjorde virkelig susen for trivselen!
Har 2 sommerfuglcyclider som holder på å gå i lek, fargene spraker, de leker sammen og har grovet seg 2 groper under en plante, så det blir spennende og følge med på, blir muligens og legge en liten skifer sten ned til de så eggene blir lagt en plass.
Postet 02.06.09 kl 00:31
Postet 23.06.09 kl 14:32
Postet 24.06.09 kl 14:25
Postet 24.06.09 kl 14:26
Postet 04.07.09 kl 19:43
Postet 05.07.09 kl 16:20
Postet 07.07.09 kl 17:43
Postet 21.08.09 kl 23:08
Lenge siden sist! nytt akvarium.
Lenge lenge siden sist.
Har nå anskaffet ett Resun sm800 110liters akvarium med invendig pumpe.
Kjører full oppstart med innkjøring av kar, beplantning.
Status: Bruker rådasand, noen røtter, en del planter.
Satt opp karet slik at det ser bra ut.
Karet har putret og gått nå i godt og vell 1 uke, om 1.5 uke eller så skal det etter planen komme noen inflyttere å
Siden jeg faktisk har noen uker til rådighet, så har jeg festet en anabunias på rot med hyssing, nå trenger jeg heller ikke å tenke på utseende/sikkerhet for maller osv, da karet er tomt.
Også prøvesatt en annen plante på rot med hyssing.
Denne planten + resten har jeg ikke noe navn på enda, men med en bra plantebase på akvaforum skal det la seg gjøres.
Plantene vokser MYE, de er litt artig.
"Juletreplanten" er dog ekstremt sårbar for strøm, da denne knekker lett, men avbrekk er festet litt her og der i akvariet, bare for å se hva som skjer.
Legger ved ett bilde av karet også, ingen bakgrunn enda.
Har nå anskaffet ett Resun sm800 110liters akvarium med invendig pumpe.
Kjører full oppstart med innkjøring av kar, beplantning.
Status: Bruker rådasand, noen røtter, en del planter.
Satt opp karet slik at det ser bra ut.
Karet har putret og gått nå i godt og vell 1 uke, om 1.5 uke eller så skal det etter planen komme noen inflyttere å
Siden jeg faktisk har noen uker til rådighet, så har jeg festet en anabunias på rot med hyssing, nå trenger jeg heller ikke å tenke på utseende/sikkerhet for maller osv, da karet er tomt.
Også prøvesatt en annen plante på rot med hyssing.
Denne planten + resten har jeg ikke noe navn på enda, men med en bra plantebase på akvaforum skal det la seg gjøres.
Plantene vokser MYE, de er litt artig.
"Juletreplanten" er dog ekstremt sårbar for strøm, da denne knekker lett, men avbrekk er festet litt her og der i akvariet, bare for å se hva som skjer.
Legger ved ett bilde av karet også, ingen bakgrunn enda.
Postet 29.08.11 kl 02:48
Uønsket besøk?
I dag, har jeg observert hittil 2 "freeriders"
Dette er 2 snegler, jeg mistenker pestsnegler, etter ett kort søk i snegle og forumet så ser det ut til at mine antakelser er korrekte.
Par spm ang disse skapningene:
1. Lever de virkelig opp til navnet sitt?
2.Kan de ta over karet i løpet av en uke?
3.dje og siste spm er det en pestsnegle på dette bildet?
Og utenom det, det brekker stadig av avleggere fra juletreplanten som jeg ennå ikke har fått stadfestet navnet på enda, så dette karet blir godt beplantet etterhvert
Dette er 2 snegler, jeg mistenker pestsnegler, etter ett kort søk i snegle og forumet så ser det ut til at mine antakelser er korrekte.
Par spm ang disse skapningene:
1. Lever de virkelig opp til navnet sitt?
2.Kan de ta over karet i løpet av en uke?
3.dje og siste spm er det en pestsnegle på dette bildet?
Og utenom det, det brekker stadig av avleggere fra juletreplanten som jeg ennå ikke har fått stadfestet navnet på enda, så dette karet blir godt beplantet etterhvert
Postet 29.08.11 kl 18:18
Ser ut som damsnegler. Jeg syns de er veldig søte, og de spiser alger. Men, det kan bli for mange av dem, spesielt om en forer for mye. Da kan man endten plukke dem, eller sette inn et par jegersnegler.
Men skal du sette inn fisk etter 2,5 uke? Det høres skummelt ut syns jeg. Tar vanligvis ca 4 uker for de rete bakteriene å komme på plass...
Men skal du sette inn fisk etter 2,5 uke? Det høres skummelt ut syns jeg. Tar vanligvis ca 4 uker for de rete bakteriene å komme på plass...
Postet 30.08.11 kl 01:34
Takk for svar
Har plukket en hel haug av disse sneglene nå, etter og ha lest en del tråder om de sneglene kan jeg garantere at jeg ikke har tatt alle
Fiskene skal ikke i karet etter 2.5 uker, men jeg har litt gammelt slagg i filteret i håp om at bakteriekulturen er på plass etter 2.5 - 3uker, men for at det skal skje så må også plantene ha fått feste på røttene, så hyssingen kan fjernes. så man får vente å se
I mellomtiden får man sette opp en fiskeliste til innkjøp, så får man også brukt tiden fornuftig
Har plukket en hel haug av disse sneglene nå, etter og ha lest en del tråder om de sneglene kan jeg garantere at jeg ikke har tatt alle
Fiskene skal ikke i karet etter 2.5 uker, men jeg har litt gammelt slagg i filteret i håp om at bakteriekulturen er på plass etter 2.5 - 3uker, men for at det skal skje så må også plantene ha fått feste på røttene, så hyssingen kan fjernes. så man får vente å se
I mellomtiden får man sette opp en fiskeliste til innkjøp, så får man også brukt tiden fornuftig
Postet 30.08.11 kl 14:12
Ok, lufter bare en tanke her
Nitritt er jo fiskedreper, og om noen dager er nitritt nivået på sitt høyeste.
Jeg har jo ett snegleproblem i karet (plukket 7-8 i dag også).
Prøvd og lese meg frem til det på forumet også, uten at jeg fant konkrete eksempler på disse sneglene og nitrittdød, så lurer på om det betyr at jeg har en løsning på snegleproblemet om noen dager?
Når nitritten kommer på døra?
Nitritt er jo fiskedreper, og om noen dager er nitritt nivået på sitt høyeste.
Jeg har jo ett snegleproblem i karet (plukket 7-8 i dag også).
Prøvd og lese meg frem til det på forumet også, uten at jeg fant konkrete eksempler på disse sneglene og nitrittdød, så lurer på om det betyr at jeg har en løsning på snegleproblemet om noen dager?
Når nitritten kommer på døra?
Postet 30.08.11 kl 22:38
Endret: 30.08.11 kl 22:44
Postet 31.08.11 kl 01:44
kan det være den her du snakker om som du kaller for juletreplante? http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1156 eller er det en av de andre du mener? ble bare litt nyskjerrig på hvilken plante det var
Postet 31.08.11 kl 12:51
eller denne typen? http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1043&tab=3&image=1390 hornblad
Postet 31.08.11 kl 13:26
Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg ble forhåpningsfull ang snegle+nitritt=sant.
Etter mere og mere lesing ang disse arrogante akvarievesene, så burde jeg skjønt bedre.. vell vell, nå ligger de vell i skjul og ler av mine forsøk på utryddelse.
Sissimor: sneglene overlevde full innkjøring med salmi og?...leste en annen innkjøringshistorie i går og, selvfølgelig med disse sneglene i rollen som skurken, og salmi som "the good guy" de virker utrolig hardføre disse "sjarmerende" vesene.
Fant en stripe med egg på glasset som jeg løsnet og, eneste som mangler er at jeg da utløste en koloni klar til og ta over hele akvariet.
Og Maja morling: plantene ligner litt på hornblad, men bladene har mere mellomrom, oppover på stilken, legger ved 3 bilder tatt i dag av "juletreet".
Det ser ut som om jeg har skrudd av lyset når jeg tar bilder med speilrefleks kameraet dog.. (aner jeg konspirasjon?)
Men her kommer bildene
Etter mere og mere lesing ang disse arrogante akvarievesene, så burde jeg skjønt bedre.. vell vell, nå ligger de vell i skjul og ler av mine forsøk på utryddelse.
Sissimor: sneglene overlevde full innkjøring med salmi og?...leste en annen innkjøringshistorie i går og, selvfølgelig med disse sneglene i rollen som skurken, og salmi som "the good guy" de virker utrolig hardføre disse "sjarmerende" vesene.
Fant en stripe med egg på glasset som jeg løsnet og, eneste som mangler er at jeg da utløste en koloni klar til og ta over hele akvariet.
Og Maja morling: plantene ligner litt på hornblad, men bladene har mere mellomrom, oppover på stilken, legger ved 3 bilder tatt i dag av "juletreet".
Det ser ut som om jeg har skrudd av lyset når jeg tar bilder med speilrefleks kameraet dog.. (aner jeg konspirasjon?)
Men her kommer bildene
Postet 31.08.11 kl 16:19
Postet 31.08.11 kl 20:26
Har nå identifisert alle plantene trur jeg.
Med god hjelp av andre her på forumet såklart!
Har da:
Anabunias barteri
Gul cabomba
Gulrotgress
Cryptocoryne walkeri "lutea"
Echinodorus macrophyllus
Har også tatt 2-3snegler i dag å, virker som jeg har bestanden under kontroll.
Men jeg regner med jeg setter i noen jegersnegler når karet er ferdig innkjørt.
Leser at noen bruker 1jeger pr 20 liter vann.
Tror jeg tar en 2-3stk. Bare for og se om det blir nok.
Med god hjelp av andre her på forumet såklart!
Har da:
Anabunias barteri
Gul cabomba
Gulrotgress
Cryptocoryne walkeri "lutea"
Echinodorus macrophyllus
Har også tatt 2-3snegler i dag å, virker som jeg har bestanden under kontroll.
Men jeg regner med jeg setter i noen jegersnegler når karet er ferdig innkjørt.
Leser at noen bruker 1jeger pr 20 liter vann.
Tror jeg tar en 2-3stk. Bare for og se om det blir nok.
Postet 01.09.11 kl 16:01
Kickstart hjelper!
Målt nitritt 4 dager på rad, utslag første dag, og synkende.
Målte nest nederste nivå første dag, bittelitt mørkere fargenyanse enn 0.3mg/l
(Tetra test dråpe)
Neste dag: under 0.3
osv osv.
Tok kontroll måling i dag og i går, flere plasser i karet.
Ingen utslag.
Har fortsatt noen snegler som jeg ikke får tatt, men når jeg ser algeoppblomstringa som har kommet, så får de bare rydde en stund til, mat er det nok av
Sneglene har og fått selskap av 5 Otto, 3 L443 vf (3cm ca) 10 fantomtetra, 4 gurami og 1øreål
Føreløbig kan jeg si at Ottoene og l443'ene går veldig godt sammen.
Bilder kommer.
Målt nitritt 4 dager på rad, utslag første dag, og synkende.
Målte nest nederste nivå første dag, bittelitt mørkere fargenyanse enn 0.3mg/l
(Tetra test dråpe)
Neste dag: under 0.3
osv osv.
Tok kontroll måling i dag og i går, flere plasser i karet.
Ingen utslag.
Har fortsatt noen snegler som jeg ikke får tatt, men når jeg ser algeoppblomstringa som har kommet, så får de bare rydde en stund til, mat er det nok av
Sneglene har og fått selskap av 5 Otto, 3 L443 vf (3cm ca) 10 fantomtetra, 4 gurami og 1øreål
Føreløbig kan jeg si at Ottoene og l443'ene går veldig godt sammen.
Bilder kommer.
Postet 06.09.11 kl 20:43