Pål sitt kaos (side 4)

Flytta mitt første kull med scalare idag. 312 stk flytta over fra en liten trang 63liter til et på 530
blir sånn litt nå og da med oppdateringer her i tråden.
Driver å romsterer litt rundt i akvariene, og har klart tømme 2 akvarier. Skal ta en stor runde meg vannbytter ikveld, og fundere litt på hva disse skal brukes til fremover.

De to kullene med scalare oppfører seg faktisk ganske forskjellig. Det første har hele tida vært ganske spredt rundt, mens kull nr.2 stimer ganske bra..
Rart å se sånne individuelle forskjeller allerede nå.
merker at de blander seg mer og mer nå, og størrelsene begynner bli bra forskjellige.
Merkelig å se de første begynner få formen som scalare skal ha, mens de som er bittelite mindre fortsatt ser ut som før.
på tide med en liten oppdatering ser jeg.
Scalarebabyene vokser og trives, har ikke lagt merke til noe som helst frafall enda. Har nå totalt flyttet 465 små over i storakvariet, og de vokser som fy.
Den største faren disse står ovenfor er nok at matfar ikke gjør jobben sin og vannkvaliteten tar knekken på dem.
Varierer litt i foringen, men hovedsaklig går det i nyklekket artemia og microorm. De får også en del avskallede artemia og litt flakfor nå og da. For jeg er stygt redd at den mengden artemia jeg klekker nå blir vel lite.

Har gått lei av å vente på at det store ancistrusparet jeg kjøpte for ei tid tilbake skal få det til i selskapskaret, så de har fått en egen plass i reolen nede. Masse stein og en god del huler har de også. Mulig de etterhvert får selskap av reker, endlers eller noe.

Begynner å gå grådig lei av det at det er omtrent plent umulig å få tak i interessant fisk her i området. Har liksom ikke tolmodighet til å kjøpe f.eks. sommerfuglciklider på 1.5-2 cm i butikken for å måtte fore opp selv heller.
Om du går og ser i min egen personlige tråd - ligger en beskjed til deg der.
Kanskje jeg kommer og tar en titt på akvariene dine.

mvh
Ja, er bare å komme innom. Alltid koselig med folk som har samme interesser
jeg synes det er klar forskjell på scalarene mine fra dag til dag nå. har nå sett meg nødt til å spe på foringene med avskallede artemia og noe flakfor i tillegg til nyklekket artemia og microorm.
Håpe du får fikset noen bilder etterhvert, hadde vært spennende og se utviklinga
ja, er på full leting etter et kamera, så om noen har gode tips er det bare å skrike ut.

Idag har jeg kjøpt meg et par båndgurami. kjempefine fisk var det. Disse skal jeg prøve å få til oppdrett på ganske så snart.
Skulle flytte ene scalaraparet i reolen igjen idag, pga de har vært vel hissige de siste dagene.
De hadde allerede lagt egg igjen.

Begynner for alvor å se fram mot sommeren, for da får jeg tak i en del ny fisk.
Hvilke typer er det da du skal invistere i ? Blir det noen Discus?
må innrømme at jeg ikke helt har klart å bestemme meg for om det blir discus eller ikke. Står og faller på om jeg klarer få tak i brukbare fisk eller ikke.

har fått kvitta meg med litt fisk for å bedre plassen nå, så har fort 3-4 ledige akvarier.
Det som jeg har aller øverst på lista mi nå er å få inn noen par dvergciklider samt flere arter levendefødere. Halvnebb blant annet.
Idag har båndgurami-hannen laget et digert skumrede..
Fortsatt digert skumrede hos guramiene, men det virker ikke som det er noe jaging oppi der enda.

ancistrus og L144 sliter jeg fortsatt med å få til å bli flere, men det løsner sikkert snart.

Idag har mitt største kull scalare vært frittsvømmende i en mnd. Har tatt ei lita måling, og de største av disse måler i overkant av 2 cm. Synes de utvikler seg vanvittig fort, kan nesten se forskjellen fra dag til dag.
ei lita oppdatering må til innimellom.
scalarene legger egg som gærne, og jeg har ikke vett til å la naturen gå sin gang.
av de to kullene jeg tok først, tror jeg enda det er 400 levende fisk på oppimot 2 cm, og med et lite og et stort kull til, vil det nok ingen ende ta.

Så en gledelig overraskelse:
Klovneplecoene mine har lagt egg. Dette hadde jeg ikke turt håpe på, selv om de har gått i artskar i lengre tid.
Hvordan går det med bilder? hadde vært veldig morro å fått noen bilder
er pr dags dato helt uten kamera, så det er kjipt både med tanke på fisk og unger.
men det kommer snart
Det høres bra ut, gleder oss til bilder. Endelig fikk jeg tak i min farvoritt fisk, 2 stk Gullsøm.Vet lite om disse forløpig, men det kommer nok etter hvert.
Jeg syntes disse er utrolig stilige, hva mener du ?
synes de er meget pene ja. ble tilbudt et sånt par her ganske nylig, men tok meg ikke plassen til dem

Tok en rengjøring på utvendigfilteret idag, og det var en liten overraskelse oppi: 30-40 reker som levde i beste velgående, og jeg tror det er 3 mnd siden jeg tømte akvariet for reker.

I morgen skal jeg ta en runde gjennom de andre to utvendigfiltrene mine å se hva som dukker opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Bernt René Voss Grimm
Reklame for plussmedlemskap