Moderatorer og rettskriving (side 4)

Engelsk er allerede ganske dominant Da jeg og typen var i Norge var han sjokkert over alle reklamene på engelsk som ikke engang er tekstet på norsk, og da han ville ha en genser med norsk skrift som souvenir viste det seg å være umulig å oppdrive. Han har inntrykk av at nordmenn ikke er stolte over språket sitt i det hele tatt.

Men at norsk blir gjort om til engelsk er lite sannsynlig, det vil nok heller bli en form for norsk med mange engelske låneord.

Kjipt når man tenker på det nå, men om 50-150 år vil ingen bry seg, fordi de har blitt gradvis vant til utviklingen.
Vil tro naturlig utvikling er å snakke mer iflytende (utydelig), sånn som danskene. Har inntrykk av at østlendinger forstår fint lite av oss rogalendinger da vi som er yngre ikke uttaler alle deler av ordene like tydelig. Driver og lærer meg nederlandsk, og det passer fint i så måte :P
For 25 år siden sa en avkollegaene mine Englsk er "nynorsk". Det nye Norske språket.

Man kommer ikke langt i dag om man ikke snakker, leser og skriver brukbart engelsk. Jeg leser mange engelske bøker for å holde engelsken vedlike, både ordforrådet og skrivingen.
Seriøst ?
Det må da være måte på folkens. Skal det bli slik at man må ha toppkarakter i norsk for å kunne poste innlegg her? Hvis viljen er tilstede så er det utrolig hva man kan forstå. Blir man derimot irritert som enkelte med Grammar Police avatar så foreslår jeg at de slutter å lese det de ikke forstår og ihvertfall gir blaffen i å kritisere andre der de sitter på sin høye hest. Det er vel ikke noe poeng i å skremme bort folk fra forumet her er det?

Ps: Det er unødvendig å kritisere mine evt. skrivefeil. ;-D
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal bli irritert på at noen kritiserer slurvefeil.

Særskriving er en dustefeil som gjør at det kan bli vanskelig å skjønne hva noen mener, og som er kjempelett å unngå.

Dyslektikere har problemer med å skrive riktig, og det er ingen grunn til å korsfeste dem.
Folk som ikke gidder å anstrenge seg, derimot, bør få noen påminnelser om hva som skal til for å gjøre seg forstått.

Jeg følger faktisk ofte rådet ditt om ikke å lese slurvete tekst, akkurat som jeg hopper over å lese meldinger skrevet på dialekt.
På samme måte lar jeg stort sett være å lese innlegg med overskrifter som "Hjeeelp!!!!!!!" og "Haster!!!!!!!!11".

Du må gjerne være uenig, men her jeg sitter på min høye hest bidrar jeg i hvert fall ikke til en forringelse av skriftspråket, og det jeg skriver kan forstås uten at du trenger å legge godviljen til eller ha inngående kunnskap om min dialekt.

LJ

P.S. Det ser ut til at du også klarer å tenke før du skriver, så jeg fant ikke noe å kritisere i farten. D.S.
Overskriftene (over skriftene?) som "Hjeeeelp" er de verste , men noen særskrivingsfeil (sær skrivingsfeil?) er også ganske ille... Mer funny blir det når nettbutikken Din Dyreverden skriver navnet sitt slik: DinDyreVerden, noe som jo betyr at din verden er ganske så overpriset... Dette er ikke for å henge ut noen, men for å vise hvor feil det kan bli - nettbutikken har veldig ok priser ser det ut til! (Kanskje jeg kan få rabatt på 54-literen deres mot litt språkvask? )

Man skal ikke kritisere alle som gjør feil, men i forhold til andre nettfora jeg er innom ofte er nok dette det med desidert mest åpenbare språkvansker. Og ja, jeg er klar over hvor nedlatende og irriterende det høres ut for de som ikke er enige med meg, men det får heller være - jeg stortrives på Akvaforum okke som

Og historien fortsetter
Jeg synes det er litt vanskelig å avgjøre om noen slurver eller har dysleksi bare ved å lese ett innlegg eller ti. Det som derimot er noe irriterende er når andre enn moderatorer setter igang med korreksjoner. Det finnes kanskje ett forum for rettskriving der man kan beklage seg over andre menneskers mangler innen nevnte tema.
Har ikke satt meg helt inn i hva denne tråden egentlig handler om, men la gå..
Jeg må nok pent føye meg inn i rekken av folk som er allergiske mot en forringelse av det skrevne språk.

Jeg HATER:

- Når folk skriver på dialekt
- Når folk skriver sms-språk/leetspeek (world of warcraft-språk)
- Orddelingsfeil
- Manglende og feil bruk av tegnsetting
- ++

Jeg vet at alle kan skrive feil av og til, det er tross alt et tastatur vi skriver med. Det er fort gjort å trykke feil.
Det skrevne språk blant dagens ungdom er en parodi på seg selv, og dette vises jevnt på alle plasser ungdommer ferdes på internett.

Jeg lar være å kommentere dette i den ekelte post, jeg ignorerer bare postene/trådene.

I et slikt forum som dette hører uansett ikke språkdebatten hjemme. Her skriver/leser vi for å lære om hobbyen vår, ikke om moderne språks mange utfordringer.
Jeg vil likevel oppfordre alle og enhver til å prøve å holde kvaliteten på det vi skriver, uansett sammenheng, så høyt som mulig.
Kan vel ikke si at vi ungdommer får best mulig grammatisk opplæring. Det var en ungdomsskole i mitt nærmiljø som etter rykter skal ha fått karakter 2 i gjennomsnitt på eksamen i norsk, noe som enten sier litt om elevene der eller om dagens opplæring.

Selv slurver jeg litt med feilplassering av komma og punktum, men det håper jeg å forbedre meg på i fremtiden.
Janus
Det er vel ikke noe poeng i å skremme bort folk fra forumet her er det? Ps: Det er unødvendig å kritisere mine evt. skrivefeil. ;-D

Det går litt på hvordan man tar ting også. Om man er en person som flyr i flint over at noen kommenterer eksempelvis sine skrivefeil; hvordan reagerer personen på annen type kritikk? Om noen påpeker feil i vedkommendes fiskehold eksempelvis? Kom ikke og fortell meg at noen som ikke tåler å bli kritisert for ting som skrivefeil, plutselig er ydmykheten selv når det gjelder andre temaer.

Er man hårsår og defensiv, så sier det etter min erfaring mye om personen; og det personlighetstrekket er ikke noe som er begrenset til ett område (rettskriving).

Dette forumet er tydeligvis ikke for akvarium interesserte folk lengre, men for kranglete folk som kommer hit for og få ut all sin frustrasjon som flere av dere samler opp i løpet av dagen. Er naboen en djevel og freser snø på din eiendom så ta da for pokker naboen. Og når noen sniker i køen på Rema så ta det opp der og da, og ikke kom hit og hevn dere på folk som spør om ting som du mener er innlysende.
Folk kvier seg for og spørre om ting, for de tenker at oraklene bare kommer og kjefter over hvor teit og dum det går an og bli.
Og nå dette, rettskriving... Hva i alle dager har det med akvariehobbyen og gjøre?

Dann dere et eget forum. www.kverulanten.no eller lignende!
God rettskriving er viktig i et kunnskapsforum som dette, fordi det gjør det mulig å bruke "søk" for å finne informasjon

Tegnsetting og stor forbokstav har ingenting å si for søkbarheten ,men kan gjøre innlegget vanskelig å lese om det ikke brukes nok.
Joakim
[QUOTE=Janus]Det er vel ikke noe poeng i å skremme bort folk fra forumet her er det? Ps: Det er unødvendig å kritisere mine evt. skrivefeil. ;-D

Det går litt på hvordan man tar ting også. Om man er en person som flyr i flint over at noen kommenterer eksempelvis sine skrivefeil; hvordan reagerer personen på annen type kritikk? Om noen påpeker feil i vedkommendes fiskehold eksempelvis? Kom ikke og fortell meg at noen som ikke tåler å bli kritisert for ting som skrivefeil, plutselig er ydmykheten selv når det gjelder andre temaer.

Er man hårsår og defensiv, så sier det etter min erfaring mye om personen; og det personlighetstrekket er ikke noe som er begrenset til ett område (rettskriving).

Er man kritisk og kranglere så sier det mye om den personen på lik linje med din påstand.
Jeg har da lest innlegg her inne som ikke bare var full av skrivefeil, men direkte uforståelig. Ikke blir jeg irritert, og ikke retter jeg personen som skrev heller.
Dialekt finner jeg vakkert og sjarmerende, både i skriftlig og muntlig form.

Jeg hater og lese tråder som mer handler om å korrigere andres gramatikk enn temaet selv.

Dette er et utrivelig forum jeg sterkt vurderer og forlate må jeg inrømme.
Janus
Det finnes kanskje [B]ett[/B] forum for rettskriving der man kan beklage seg over andre menneskers mangler innen nevnte tema.

Jeg tror nesten det finnes flere enn ett.
(Sorry.)

Kulpen: Er det virkelig så mange som opplever verbalt misbruk når de spør om ting her inne? Jeg har sett eksempler på irettesettelse av folk, men da er det som oftest snakk om grov feilbehandling av fisk eller en total mangel av forståelse for oppførsel på Internett, eller manglende evne til å ta til seg andres råd og tips.

Når det gjelder diskusjon av rettskriving kan du jo gjøre som andre foreslår her: ikke les denne tråden.

LJ
Plussmedlem
Kulpen
Dette forumet er tydeligvis ikke for akvarium interesserte folk lengre,...

Akvariuminteresserte.

Jeg tror at folk stort sett skriver så godt de kan, det bør være godt nok!

Plussmedlem
Tviler sterkt på at klager på skrivefeil er et stort "problem".
Når det blir påstått at dette forumet ikke er for akvariuminteresserte lenger så er det en meget urimelig påstand.
Spesielt når den som påstår dette ikke har vært medlem/aktiv på forumet i mere enn 10 - 11 dager.
Loomis
Tviler sterkt på at klager på skrivefeil er et stort "problem". Når det blir påstått at dette forumet ikke er for akvariuminteresserte lenger så er det en meget urimelig påstand. Spesielt når den som påstår dette ikke har vært medlem/aktiv på forumet i mere enn 10 - 11 dager.

Selv om jeg ikke har vært medlem lenge så betyr det ikke at jeg ikke har lest på forumet i lengre tid
Plussmedlem
Det kan da virke merkelig å melde seg inn i et forum som ikke lenger er for slike interesserte.
Eller var det for akvariuminteresserte fram til begynnelsen av mars?

Uten å ha regnet på det så antar jeg at 95 % av trådene foregår helt uten krangling.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap