Spørsmåls tråd. co2,utvendig filter,lys,boller,nano og mye mer.. (side 4)

Var jo faktisk mye billigere enn jeg trodde
Lommeboka ble glad når det kom på 270 norske ink frakt
Tenkte at når jeg først bestiller kan jeg jo slå til litt siden det ikke er noe bestfør dato

1 Teskje er 5 gram
1 Spiseskje er 15 gram..

Da slapp jeg å kjøpe vekt...
Takk for godt tips

Mye pleier Tropica Aquacare og koste i butikk?
Lommeboken kommer i hvertfall ikke til å bli glad! Tenkte å kjøpe en liter denne gangen, det var de utsolgt for sist. Jeg regner med en 500 kroner eller så. Men etter det så tror jeg at jeg kommer til å kjøpe mikro på den billige måten.

Jeg har billigmikro som står men den virker litt klissete, farger vannet rødt lenge og jeg vet ikke hvilket forhold jeg skal dosere i forhold til Tropica... Jeg skulle kjøpe ett testsett for å finne det ut men så koster det penger også...


Samlern 2008
Mye pleier Tropica Aquacare og koste i butikk? :)

For mye, men det skal sies at TPN er en veldig god mikromiks med HEEDTA chelatorer som er stabil lenge i hardt vann og høy Ph.
Jeg bruker en tørr miks som fungerer fint og er veldig drøy i bruk, men den bruker EDTA chelatorer som ikke er like skuddsikker i ugunstige omgivelser.
Helge
Jeg har billigmikro som står men den virker litt klissete, farger vannet rødt lenge og jeg vet ikke hvilket forhold jeg skal dosere i forhold til Tropica... Jeg skulle kjøpe ett testsett for å finne det ut men så koster det penger også...

Denne har jeg vært borte i selv, trasig med den fargen.
Hva med å prøve den tørre mikromiksen til aquaessentials?
Helge
Jeg regner med en 500 kroner eller så.


500 kr for 1 liter? O.o.. Det holder ca 3-4 måneder for meg?
5 liter koster da 2000 kr? O.o
Den næringa fra sverige jeg bestilte er bra?
Jan Ove
[QUOTE=Helge] Jeg har billigmikro som står men den virker litt klissete, farger vannet rødt lenge og jeg vet ikke hvilket forhold jeg skal dosere i forhold til Tropica... Jeg skulle kjøpe ett testsett for å finne det ut men så koster det penger også...

Denne har jeg vært borte i selv, trasig med den fargen.
Hva med å prøve den tørre mikromiksen til aquaessentials?


Ja hvorfor ikke, satt nettopp nå og kikket på mikromikser hos haack. Det viktigste er i grunn å få ett stoff som jeg vet sånn ca doseringen på. Med ett utgangspunkt er alt så mye lettere. Skal se på aquaessential senere.
Jan Ove
[QUOTE=Samlern 2008] Mye pleier Tropica Aquacare og koste i butikk? :)

For mye, men det skal sies at TPN er en veldig god mikromiks med HEEDTA chelatorer som er stabil lenge i hardt vann og høy Ph.
Jeg bruker en tørr miks som fungerer fint og er veldig drøy i bruk, men den bruker EDTA chelatorer som ikke er like skuddsikker i ugunstige omgivelser.

Godt å høre at det er noen alternativer
Hva er best?
Samlern 2008
Den næringa fra sverige jeg bestilte er bra?

Den er selvsagt super God pris også.
Det er godt å høre
Ble nesten litt redd :P
Kliss og missfarging av vannet hørtes litt surt ut hehehe :=)
Samlern 2008
Godt å høre at det er noen alternativer :) Hva er best?

Spørsmålet er vel heller hvilken som er bra nok, om du har bløtt vann, Ph under 7 og ikke bruker Uv-sterilisator så er miksen fra aquaessentials tilstrekkelig.
Jeg kan love deg at det er ikke kvaliteten på mikronæringen som kommer til å gi deg mest grå hår i hodet fremover....
Jan Ove
[QUOTE=Samlern 2008] Godt å høre at det er noen alternativer :) Hva er best?

Spørsmålet er vel heller hvilken som er bra nok, om du har bløtt vann, Ph under 7 og ikke bruker Uv-sterilisator så er miksen fra aquaessentials tilstrekkelig.
Jeg kan love deg at det er ikke kvaliteten på mikronæringen som kommer til å gi deg mest grå hår i hodet fremover....

Hvor viktig er det med pH under 7 for mikromiksen fra aquaessential, har vann på ca 7,5 fra kommunen og jeg kjører for tiden bare Co2 i det ene karet men jeg vil jo at alle skal få mikromiks

Jeg doserer forresten full EI i en 160 liter uten CO2 og dårlig belysning. De hurtigvoksende plantene eg har oppi suger til seg alt de kan få og jeg kan ikke huske sist jeg så en alge i det karet.
Hehe blir et stort og nytt proskjekt dette her
Føler at et par gråe hår er på plass.. Tar nok noen måneder/år før dette sitter som et skudd Men øvelse gjør mester

Phen blir nok unner 7 .. Får begynne på 1 ting først Uw ligger langt utafor mitt rekkevidde.. Akuratt som næringen men det begynner å falle på plass

Kjører i gang litt vasspest og hornblad samt kanskje et par sverdplanter å prøve meg fram litt på..

Nå er jeg gangske grønn på lys... Men des sterkere lys man har des lavere blir plantene? Er det noe fakta i det? Eller gjelder dette kun noen plante arter?
Alger høres så skummelt ut
Aldri hatt en eneste alge :O
Værtfall ikke som er synelig.. Har jo hatt akvarium i noen år..
Mens hos andre som kanskje ikke gjøre noe feil eller forskjeillig i fra meg dukker det opp som bare det...

Forblir et mysterium... Eller er det bare drammens vanne? :P
Rart du ikke har alger da...Ja ja, skal du kjøre CO2 og skikkelig godt med lys så skal du ikke se bort fra de svinger innom deg også
Helge
[QUOTE=Jan Ove][QUOTE=Samlern 2008] Godt å høre at det er noen alternativer :) Hva er best?

Spørsmålet er vel heller hvilken som er bra nok, om du har bløtt vann, Ph under 7 og ikke bruker Uv-sterilisator så er miksen fra aquaessentials tilstrekkelig.
Jeg kan love deg at det er ikke kvaliteten på mikronæringen som kommer til å gi deg mest grå hår i hodet fremover....

Hvor viktig er det med pH under 7 for mikromiksen fra aquaessential, har vann på ca 7,5 fra kommunen og jeg kjører for tiden bare Co2 i det ene karet men jeg vil jo at alle skal få mikromiks

Jeg doserer forresten full EI i en 160 liter uten CO2 og dårlig belysning. De hurtigvoksende plantene eg har oppi suger til seg alt de kan få og jeg kan ikke huske sist jeg så en alge i det karet.

Det er sikkert ingen krise om du klatrer litt over 7, husk at mange akvarister i Europa har godt over 8. Da kan man nok få problemer.
Det som skjer er at chelatoren brytes ned slik at jern danner forbindelse med bla fosfat, da er den ikke tilgjengelig for plantene lenger.
Helge
Jeg doserer forresten full EI i en 160 liter uten CO2 og dårlig belysning. De hurtigvoksende plantene eg har oppi suger til seg alt de kan få og jeg kan ikke huske sist jeg så en alge i det karet.


Jeg skal sette igang en 160liter over påske, gleder meg veldig.
Prøver bla Coop Xtra kattesand som substrat!
Det blir ett kar med forholdsvis lite lys og endel saktevoksere.
Jan Ove
[QUOTE=Helge][QUOTE=Jan Ove][QUOTE=Samlern 2008] Godt å høre at det er noen alternativer :) Hva er best?

Spørsmålet er vel heller hvilken som er bra nok, om du har bløtt vann, Ph under 7 og ikke bruker Uv-sterilisator så er miksen fra aquaessentials tilstrekkelig.
Jeg kan love deg at det er ikke kvaliteten på mikronæringen som kommer til å gi deg mest grå hår i hodet fremover....

Hvor viktig er det med pH under 7 for mikromiksen fra aquaessential, har vann på ca 7,5 fra kommunen og jeg kjører for tiden bare Co2 i det ene karet men jeg vil jo at alle skal få mikromiks

Jeg doserer forresten full EI i en 160 liter uten CO2 og dårlig belysning. De hurtigvoksende plantene eg har oppi suger til seg alt de kan få og jeg kan ikke huske sist jeg så en alge i det karet.

Det er sikkert ingen krise om du klatrer litt over 7, husk at mange akvarister i Europa har godt over 8. Da kan man nok få problemer.
Det som skjer er at chelatoren brytes ned slik at jern danner forbindelse med bla fosfat, da er den ikke tilgjengelig for plantene lenger.

Ok, sitter og ser på nutriSI fra haack.
Den skulle være god om vannet er under 7 på KH, pH sto ikke nevnt men kH her er jo ca 2. Skal se på aquaess sin også før jeg fatter ett vedtak. Så mye å spare at jeg tror jeg må droppe tropica.
Det jeg også er redd får.. må jo nesten slå til hos meg en gang...
Med 400watt lys og Co2 blir det nok moro

Ph på litt over 7 rundt 7 er det jeg har pleid å ha i kara mine.. (kranvann) hehe
Mallene og sclarene klarer seg jo fint i det også
Og det er bedre for plantene?

Får prøve meg fram
Et godt spørsmål egetlig..... Er det noe symtomer på foreksempel... Lite co2? Lite mikro næring? Lite lys ? Eller alt sammen omvent? Som da vises på plantene?

Samlern 2008
Det jeg også er redd får.. må jo nesten slå til hos meg en gang... Med 400watt lys og Co2 blir det nok moro :) Ph på litt over 7 rundt 7 er det jeg har pleid å ha i kara mine.. (kranvann) hehe :) Mallene og sclarene klarer seg jo fint i det også :) Og det er bedre for plantene? Får prøve meg fram :) Et godt spørsmål egetlig..... Er det noe symtomer på foreksempel... Lite co2? Lite mikro næring? Lite lys ? Eller alt sammen omvent? Som da vises på plantene? :)

Det er slikt vi sitter og funderer på ja
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap