Mulig sykdom (side 4)

Fiske_Arne
Dette vet jeg ikke, men har tilgang på mange med doktorgrader innen kjemi, så det skal jeg finne ut av :-) Foresten har det vært noen og redigert voldsomt i innleggene her nå.. Så hvis noen synes sammenhengen i enkelte svar og kommentarer er litt rar. Da kan det rett og slett være pga at noen har redigert mye her.

Tenkte det samme, Fiske-Arne, innleggene ovenfor ble jo amputert både her og der


Kan du forsøke å finne ut av dette med ammoniakken, hvilket produkt man kan bruke og som er reneste? Kanskje du kunne oppdatere her i denne tråden?
Mulig at det er et vanlig husholdningsprodukt som kan brukes, siden de amerikanske nettsidene med dette temaet konkret nevner ting som høres ut som nettopp noe slikt?
Ja det er så enkelt som salmiakk som du nevnte.. Det er ren NH3 løst i vann. Ligger et datablad for dette her.
For meg ser det litt skummelt hvis det er rester ev klor i vannet. Da Amoniakk reagerer med klor og danner et eller annet giftig.
Salmiakk er også veldig alkalisk, siden Amoniakk løst i vann er veldig alkalisk. Så hvordan dette vil funke i praksis er jeg svært usikker på, men dette må jo bare prøves

Helt seriøst angående ammoniakk, er det ikke like greit å pisse i karet, eller for å si det litt mer "innpakket" tilsette litt urin?
Da slipper man å bekymer seg for at ammoniakken inneholder andre kjemikalier enn det du har påført deg selv.
Jeg for min del vil nok heller tilsette Salmiakk.. Tror jeg stoler på at dette er rent. Hvis det ikke står at det er tilsatt noe, så er det nok ikke det. Det er ganske strenge forskrifter ang merking av slike produkter.

Desuuten er det snakk om små mengder.. 5ppm er 5 deler pr million (ppm står for "Parts pr millon)
Og jeg tror mange med meg vil ha litt problemer med å stelle et akvarium man har pissa i.. Fritt for ikke å starte heverten
Fiske_Arne
Og jeg tror mange med meg vil ha litt problemer med å stelle et akvarium man har pissa i.. Fritt for ikke å starte heverten :-)


Hehe

Humunukuapuaa - kanskje du kunne melde deg som frivillig pionèer til det forsøket?

Indianerne i jungelen i Peru pleier visst ofte å pisse i posene når de har fanget fisk som skal selges til akvariehobbyen. Det var visst for å hindre dem i å dø (Tom C rapporterte det en gang da han var i Peru).
mona o
[QUOTE=Fiske_Arne]Foresten har det vært noen og redigert voldsomt i innleggene her nå.. Så hvis noen synes sammenhengen i enkelte svar og kommentarer er litt rar. Da kan det rett og slett være pga at noen har redigert mye her.

Tenkte det samme, Fiske-Arne, innleggene ovenfor ble jo amputert både her og der
Ja, lurer på hvem det er som driver på å moderer her? Kanskje en moderator?

Moderator
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


En moderator er en person som har redigerings- og godkjenningsansvar på modererte nettsted, ofte diskusjonsforum. Moderatorens oppgave er, ikke ulikt en redaktørs,
å påse at det leverte produktet er av tilstrekkelig god kvalitet;
at det passer inn i sammenhengen der det skal offentliggjøres;
at det ikke kan oppfattes som krenkende eller sårende av noen.

Moderatoren kan gjøre endringer, eller avslå å bruke materialet hvis det ikke ønskes brukt. I motsetning til redaktøren kan ofte moderatoren på egen hånd gjøre endringer av en annen persons arbeide.

Ett nettsted kan ha mange moderatorer.


For de av forumets medlemmer som lurer på hvorfor tekst som er krenkende, et direkte personangrep, missvisende eller usaklig fjernes fra forumet, er dette fordi det er en av moderator oppgavene.

Det er en utfordring når temperaturen blir høy, og usakligheter sitter noe løst hos noen og enhver, å moderer innlegg uten at det saklige meningsinnholdet forsvinner! Så til dere som føler at deres innleggende blir "barbert", oppfordrer jeg til å å være mere saklig slik at innleggende deres slipper å bli moderert.


mona o
[QUOTE=Fiske_Arne]Og jeg tror mange med meg vil ha litt problemer med å stelle et akvarium man har pissa i.. Fritt for ikke å starte heverten :-)

Noen hadde nok vist til at "folk sier det er sunt" og svelget unna.

Humunukuapuaa - kanskje du kunne melde deg som frivillig pionèer til det forsøket?

Tanken er jo besnærende, men det er sikkert allerede en femmilliontedels piss i Oslo-vannet allerede. Men det er vel ikke akkurat rein ammoniakk.

mona o
Indianerne i jungelen i Peru pleier visst ofte å pisse i posene når de har fanget fisk som skal selges til akvariehobbyen. Det var visst for å hindre dem i å dø :) (Tom C rapporterte det en gang da han var i Peru).

Noen som vet om empiri på dette, og om fisk i pose med indianerpiss levde lenger enn et individ fra samme fangst men i vann uten piss. Og hvor mye i hver pose?

Kanskje noe for folk som driver å sender fisk?
Eller en ny magisk ingrediens i min DIY-svartvannstonic?

Etter endret: Nå begynner vi vel å nærme oss emnet på tråden?
Hvis ammoniakk ikke kan kjøpes som et ferdig utvannet produkt beregnet for akvariehobbyen er jeg redd det sjelden eller sannsynligvis aldri vil bli brukt av nybegynnere. Nybegynnere handler det aller meste som skal i akvariet i dyrebutikk.

Jeg har aldri, og kommer aldri til å bruke metoden med ammoniakk siden jeg kjører inn nye kar på hardcore måten med innkjørte pumper, sand osv. Hvis jeg hadde lagt ned hobbyen i noen år og skaffet meg mitt første akvarium igjen ville jeg brukt filtermateriale fra andre akvarister eller kanskje til og med pissa i akvariet for en fiskeløs innkjøring.

Bruk av innkjøringsfisk er utbredt, og jeg synes det er greit. Mange synes ikke det er greit å utsette fisk for dette og bør selvfølgelig da ikke gjøre det selv. Å drive opplysning om fiskeløs innkjøring er bra. Å kalle dem som bruker offerfisk for dyreplagere synes jeg derimot ikke er bra og jeg håper ikke det skjer.

En kort artikkel om emnet med anbefalinger av konkrete produkter og doseringer hadde virkelig gjort seg i artikkelsamlingen.

Stå på FAMBAI, og stå på alle akvarister som tar innkjøring av akvarium seriøst Innkjøring er viktig.
Håvard Støre Andresen
En kort artikkel om emnet med anbefalinger av konkrete produkter og doseringer hadde virkelig gjort seg i artikkelsamlingen.


Jeg har kjørt inn en 530 liter med vanlig husholdningssalmiakk fra Lilleborg. (Hadde ikke forbindelser eller annen tilgang på filtergugge.)
Produktet heter Salmi, inneholder kun amoniakk og vann, i konsentrasjon mellom 5% og 10%. Ettersom det kun er disse to stoffene i produktet, ville laboratoriet på Lilleborg ikke oppgi mer nøyaktig konsentrasjn.

Om moderator synes det er en god ide, og hjelper meg med å få det til på Forumet, kan jeg, basert på rimelig nøye logg med daglige vannprøver, lage en artikkel om dette. Jeg tror jeg ville foretrekke Lilleborgs amoniakkprodukt fremfor mitt eget!
Sigmund
Super ide.. Sparer meg for masse jobb
Som nybegynner må jeg si at sannsynligheten for at jeg hadde reist hjem og helt salmiakk i akvariet er lik null.

Men jeg skjønner behovet for ammoniakk uten fisk for å få i gang prosessen.

Så til uenigheten: Blir det ammoniakk i karet uten fisk, men med planter, vann og grus?

Det lar seg jo måle, det da. Hvis det stemmer at ammoniakktoppen kommer etter 8-10 dager, hadde det jo vært interessant å satt opp et lite kar med ny/kokt grus, planter og ny filtersvamp, dratt opp pH til 8-9 og målt hva som skjer uten fisk.

Men - som nybegynner er jeg ikke i tvil om at det lønner seg å vente til det biologiske filteret produserer nitrat. Ettersom jeg har lest her, fordobler ikke bakteriene som spiser nitritt og lager nitrat seg før karet er fritt for ammoniakk.

Og bakteriene som tar hånd om ammoniakken fordobler seg forholdsvis sakte.

Det må bety at man uansett må bruke noe tid på å få et filter i balanse.

Men det som vektlegges for lite overfor oss nybegynnere, synes jeg, er at man uansett må være forsiktig med å sette inn for mange fisker på en gang.

Det er lett å tro at etter de fire ukene, er det fritt fram for å fylle opp akvariet. Og da går det gjerne galt.

Må huske på at mange nybegynnere kommer fra butikken med beskjed om at det går greit å bytte vann en gang eller to i måneden. Snakker av egen erfaring her.

Det var en tråd her for noen måneder siden om innkjøring med tilsatt ammoniakk hvor prosessen ble grundig forklart. Husker ikke hvem som skrev det, men hvis noen gidder å søke kunne man jo funnet frem igjen den tråden. Jeg regner med det vil være forklart hvor man får ammoniakk fra...
Det blir minimalt med amoniakk i vannet uten fisk. Noen fôrer det tomme akvariet som du sikkert har lest, med fiskemat. Selv synes jeg dette er en dårlig ide. Det er ikke sikkert det omdannes til Amoniakk i det hele tatt, da fisker er en av de få organismene som produserer amoniakk. Mennesker for eksempel gjør om amoniakk til urea inni kroppen vår, fordi dette er mye midre giftig. Fisk gjør ikke dette, men skiller ut amoniakk direkte gjennom hud og gjeller.
Dessuten er jeg litt usikker på om man ikke dyrker frem ugunstige bakterier når fiskefôr ligger og råtner i karet. Vi som har drevet med koioppdrett vet hvor viktig det er å fjerne alle fôrrester for ikke å dyrke bakterier som forårsaker en sykdom på fisk, som kalles "spring disease". Dette er en bakteriesykdom som enten forårsaker sår i huden, eller plutselige dødsfall uten noen synlige årsaker.
Så en god oppskrift på hvordan man starter et akvarium med salmiakk ville vært supert.
Mvjnz skrev at de i USA anbefaler å tilsette amoniakk til det viste 5ppm på testene, og vente til verdien sank før man tilsatte mer. Vet ikke hvor lang tid det vil gå før du kan tilsette fisk da, men vil tippe et par uker vil være ganske bra. Anbefaler et stort vannbytter like før du setter inn fisk
Tror jeg vil anbefale at noen med erfaring og tid gjør dette litt "halvvitenskapelig" før vi anbefaler dette.
En her på tråden skrev jo at han ville gjøre dette, og det gleder jeg meg til
Tror tiden som trengs varierer litt, har hørt om kar hvor det tok 6-8 uker, men det er ikke normalt da... 3-4 uker tror jeg er ganske gjennomsnittlig.

Jeg kjørte inn mitt første kar med fisk, og siden det har jeg kickstartet alle filter, men det hadde jo vært litt artig å prøve innkjøring med ammoniakk, bare for å ha prøvd det lissom...

Hvis jeg skal starte opp et kar igjen kanskje jeg skal ta en skikkelig innkjøring.. Men det kunne jo også vært interessant å kjøre inn to kar samtidig, ett hvor man tilsetter ammoniakk og det andre hvor man kun har planter og evt pestsnegler, og sammenligne hvor lang tid det tar og hva som skjer når man putter oppi fisk osv.
Fiske_Arne: Så lenge man har de rette testsettene går det jo rimelig greit å vite når man kan sette inn fisk:

Tilsett ammoniakk og mål ammoniakk til nivået begynner å stupe. Gå deretter over til å måle nitritt, og gjør det til nitritt-nivået stuper. Når nitritten ikke lenger kan måles, er akvariet klart for de første fiskene. Ref. denne grafen på hjemmesiden min.
Man må nok måle ja, for tror den tiden er avhengig av ganske mange ting. Hvilken vann/bakterier man har i utgangspunktet. Filtermediet/størelsen og ikke minst om man bruker en bakteriekultur som kickstart
Mvjnz
Det var en tråd her for noen måneder siden om innkjøring med tilsatt ammoniakk hvor prosessen ble grundig forklart. Husker ikke hvem som skrev det, men hvis noen gidder å søke kunne man jo funnet frem igjen den tråden. Jeg regner med det vil være forklart hvor man får ammoniakk fra...


Jeg hadde et langt innlegg, i praksis en logg over innkjøring med amoniakk. en finnes i et tråd kalt Innkjøring av avarium, startet av Tenyarafar 2.mars i år. under forum for Vannverdier. Et par tre dager senere enn loggen i innlegget dekker , målte jeg null i både aminoniakk og nitrit, skiftet 50% av vannet og satte inn 24 neon, 20 rødmunn samt en del andre fisker.

En av fordelen med denne metoden er at du kan regulere belastningen av amoniakk, slik at du kan bygge en så stor bakteriekultur at den uten probemer kan håndtere et større antall fisk med en gang du begynner å sette inn fisk. Den tiden du bruker ekstra i innkjøringen, sparer du delvis inn ved at du kan oppnå ønsket fiskebestand tidligere.

Det var dette innlegget jeg hadde tenkt å utvikle videre til en artikkel som kan være mer lettlest. Ved kpiering fra word inn i Forumet, mistet jeg mye av formateringen og teksten ble uoversiktlig.
Sigmund
Her lest innlegget ditt 530.. Og det var morsom og lærerik lesning.. En liten kommentar. Det er ikke sikkert nebrytningen stoppet pga lav ph, det kan ha vært mangel på kalk. Har lest et sted at disse bakteriene trenger kalsium, og at de tar dette direkte fra vannet. Vannet vil derfor bli bløtere og surere etter hvert som bakteriene spiser opp kalsiumet i vannet.
Har gjort den samme erfaringen som deg, med at filtret slutter å bryte ned når ph gikk ned. Normalt vil jo dette rettes på ved et vannbytte, hvis du ikke har ekstremt bløtt vann, men det er jo mange steder som har det..
Takk for fin tilbakemelding og nyttig info Fiske_Arne. I Mosseregionen har vi vann fra Vansjø og det er særdeles bløtt. Derfor var kommentaren din ekstra verdifull.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap