Liten hagedam planer! (side 4)

samma bilde 2 ganger ser jeg. her er bilde nr 3

ja skal tenke litt på det ang steinene
Endelig kom fler bilder.
Kjempe fin dam

Legg ut noen bilder når alt er sjult osv.
Her er fiskene ser ut som de trives som bare det, litt skye i starten men nå kommer de opp å spiser å er så nyskjerrige atte! artig!
Kult, fine fisker

Men er alt 100% ferdig?
nei er små ting igjen. men får ikke så mye tid av gangen der oppe.

meen blir vel ikke helt ferdig denne sesongen
Okey
Tenkte kansje alt var ferdig, siden det kom fisker oppi der
ahh

Har skjedd litt mer, så legger inn flere bilder jeg.

Fått på plass denne kruven min. festet ble vel ikke sånn kjempefint å se på men, funker for denne gang

Kom en forbi her om dagen, synes den var så fin. dreiv med fisk selv å kom med 2 stk gullfisk, en orange og en nesten helt hvit. ca 5cm lange.

Fikk også en flyteplante, er ikke sikker på type men har bilde av den.

Eneste er at de store jager de små fiskene endel.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Inaktiv bruker
den flyteplante er en vashyasint og den tåler svert dorlig kule så den må innd om vinteren og det er vist ikke så let å overvintre den heler
Ja det er en Vannhyasint - Eichhornia crassipes.. Og den må tas inn lenge før det kommer frost. Jeg hart overvintret de i vanlig blomsterjord inne i et stuevindu.
Det var bare akkurat så den klarte seg gjennom den kalde årstiden på denne måten. Den liker seg ikke i et lukket akvarium da dette blir for fuktig. Hvis du har et åpent med godt kunstig lys vil dette antakelig være den beste måten å overvintre den på.
Det ble mye finere med planter
Lykke til med det andre.
Liten endring, flyttet på litt samt satt frem en figur
Har tenkt litt på å pynte denne muren litt, for den er ikk særlig fin må jeg si.

Jeg har ikke så peiling på dette, men har sett planter som vokster oppover vegger på hus osv.

Kunne jeg kanskje prøvd meg på noe oppover muren her, fått satt de fast på en måte. Kunne tenkt meg roser. men vet ikke så mye om roser.

Når evt kan jeg plante disse? planen er ikke før neste sesong, men burde jeg få de i jorda i år? for seint? må de inn om vintern?

har laget en tegning, ehahe ble jo helt corny, men for dere som lurer på hvor så ser dere det på bilde. hehe
Det finnes klatreplanter som klarer å klatre/sette seg fast på mur.. Det er bare å spørre på det lokale gartneriet
ska skjekke litt.

en annen ting jeg lurer på. den pumpa jeg har står at den pumper •Max 4800 liter i timen. mens filtret Max gjennomstrømning 2000Liter.

er det dumt av meg å ha pumpa mi på max da? eller burde jeg skru den ned?

Jeg skrudde den til max for da trudde jeg mer av vannet ble "renset" i løpet av en time.

Noe jeg har missforstått her?
Flere spørsmål :p

Denne vannliljen min, håper den kommer denne sesongen!

Når jeg fikk den, hadde den 2-3 blader, men disse døde. Kom nye!
1 har truffet vannspeilet, 1 er nesten oppe. ser 2 til begynner helt nede.

Noen måte å skjekke om den blomstrer? feks etter visst antall blader eller?

Den er plantet i en stor plante pose. Plantet i leiren den kom i. fylte også oppi noe fin sand men mest slik her

http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=product_info&cPath=150&products_id=10077

Skal sette oppi noen næringskuler også etterhvert.

legger med ett bilde bare for å vise, tatt for en stund siden
Hei Trond

Du kan kjøre pumpe på fult dersom det ikke renner over i filter.
Setter du i mere filtermedie som f.eks skumgummi må du muligens senke flowen på pumpa.

Vannliljene er litt trege i starten denne kommer nok bedre utover men blomstrer kansje ikke i år.

Rød attraction, eller gul joye tomocik er nok dem som lettest blomstrer første året.
Dette er to kraftigvoksene harføre liljer som bør plantes på 30-50 cm første sesongen , da tipper jeg det er store sjanser for blomster i august-september.
Ja tenkte bare legge ut noen flere bilder. Ikke skjedd så mye, bare stelt fint med fiskene artig med vann i hagen!

neste år blir det lengre bekk, så venter med å sjule filtret til da.

Hei sveis!

Skulle bare si at mine vannliljer var, og er, likedan som du beskriver om den du har.
Jeg har én hvit, som jeg ikke husker navnet på. Og 2 Red Attraction (samme som de Øyvind fra Tropex anbefalte til deg).

De to Red Attraction har absolutt kommet seg best her hos meg.
Jeg stappa sånne gjødselkuler innimellom rota da jeg satte dem ned.
Hadde faktisk to blomsterkopper på begge de røde, men virker som de har stagnert nedi der. Men tror likevel ikke noen av de vil blomstre i år, været har gjort at de ikke har vokst optimalt.
Satser på blomstring til neste år istedet.

Dammen din virker veldig fin og frodig!
hei sirra

jo takk!

jeg synes jeg planter å planter men blir aldri så mye farger, når noen kommer, har andre avblomstret. Har ike så greie på type blomster osv men er moro!

Akkurat nå leiter jeg etter en fisker som skal stå i vannkanten, noen steder de selgr slikt som tåler å stå ute tro? vet liksom ikke hvilken butikk jeg skal se i. hehe

Skal filme litt når været er bra så legger jeg det her, fiskene har vokts mye
Da har jeg funnet en fin en til deg her....

Den er 120cm høy... Finner ikke prisen.
http://www.antiek.net/gammelsjarm/showimagebig.cfm?cat=3881&subcat=0&the_start=5&lan=NL

Den finner du på nettsidene til Gammel Sjarm....
http://www.gammelsjarm.no/inventory-no.html

Fikk faktisk litt lyst på en slik selv...

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Andre Fossen
Reklame for plussmedlemskap