Fisk har som andre individer følelser? (side 4)

Jeg klarer ikke helt å legge vekk denne tråden. Det er frustrerende å oppleve at ting en sier i beste mening, for å prøve å hjelpe nye akvarister på samme måte som jeg selv fikk hjelp, blir vridd og vrengt på - og gjort til noe "galt" eller negativt. Sist var det innkjøring (uten å rippe for mye), denne gangen er det vannbytter.

Har søkt litt på forumet, og plukket ut et knippe tråder hvor jeg selv har svart ang. vannbytter. Det er helt tilfeldig at det ble disse tre trådene (de dukket opp på søk):

Her skriver jeg "normalen" - merk: gåseøyne.

Her skriver jeg "normalen er vel en 30%"

Og her skriver jeg "til vanlig bør du bytte 30% ukentlig"

Og her har jeg nok vært i humør til å være ganske detaljert, så her står det "Tommelfingerregelen sier 20 - 30% en gang i uka, men dette vil jo variere med belastning og fóring."

I likhet med Mona kunne jeg tenke med noen linker til tråder hvor jeg uforbeholdent har sagt at det skal byttes 30 %/uke uansett type fisk eller antall fisk i forhold til antall liter, og lagt frem 30% per uke som en fasit.

At jeg enkelte ganger har tatt meg mindre tid til å svare, og at svaret av den grunn er mer unyansert enn andre ganger, synes jeg bør respekteres. Og om så har skjedd - ja da har det vært fritt frem for alle andre å nyansere om nødvendig.

Jeg orker ikke tråle dine gamle innlegg, Donald - kanskje du kan gi en link så jeg får se hvordan du formulerer dine råd til ferske akvarister?

Når det er sagt, så får jeg bare klargjøre en siste gang (før jeg hvert fall sier meg ferdig med den delen av diskusjonen):
Jeg vet, og er enig i, at det finnes mange måter å gjøre ting på. Og at flere ting fungerer.

Det jeg reagerer på her, er kombinasjonen sjeldne vannbytter, og nitidig rengjøring av filteret hver 14. dag.

Basert på Tenders uttalelser, burde i hvert fall han være enig i dette, ettersom han mener at en forutsetning for å drøye vannbytter, er svært god filtrering.

Forøvrig har Tante Astrid, sammen med Nils og Geir, de tre mest fornuftige innleggene i denne tråden. Anbefales på det sterkeste.

Hei Mona! Hei Mona! Hei Mona! Hei Mona! Hei Mona!
Hei Mona! Hei Mona! Hei Mona! Hei Mona! Hei Mona!

Det var ti ganger, du lar deg for lett provosere av Tender og Donald. Flirte godt jeg av hele greia. Du kjenner gutta såpass godt at du kan flire med(sier dette i beste mening .

10-60% er et håpløst svar til en nybegynner som ikke skjønner hva biologisk belastning betyr, dvs hvor mange fisk skal inn i karret før det blir for meget.

De har heller ikke noe forhold til hvor høy belastning filteret deres tåler. I mange tilfeller vet de heller ikke hvorfor det finnes filtermedia i filteret. Etter det de kan forstå så filtrerer filteret vannet fordi det skal være klart.

Det at det skal finnes en bakteriekoloni i filteret vet de lite eller ingenting om. Derfor får vi ofte opplysning om at de ikke kan skjønne at noe skal være galt fordi de vasker jo filteret hver 14 dag.

For all del nå snakker jeg ikke om alle, men tar vi utgangspunkt i gjennomsnittet så tror jeg at min beskrivelse ikke er langt unna. Derfor passer det også godt med et omtrentelig svar og da er ikke de 30% så hakkende gale.

Jeg er sikker på om vi alle svarer mellom 10 og 60 prosent så vil neste spørsmål i tråden være om 35% er passelig da.

Vi som har holdt på en stund vet å regulere vannbyttene etter belastning, en nybegynner må ha litt mere absolutte svar(selv om det er svært omtrentlig)

Husk nå på å være snill med hverandre slik at jeg slipper å moderere (jeg har nemlig ferie)

Hallo Geir.
Ojda, ferien din tør jeg ikke risikere å ødelegge

Men du er nok inne på noe - jeg fyrer opp veldig lett.
Men heldigvis, som oftest er alt glemt bare noen minutter etterpå. Jeg er sjelden eller aldri langsint

Jeg prater stadig med Donald, flere ganger i uka, på email/pm, så vi har ingenting i mot en diskusjon. Vi blir ikke uvenner av den grunn Han og jeg takler nok en uenighet på et og annet punkt uten å bli uvenner.

Men jeg gir meg uansett i denne tråden nå. Jeg vet hva jeg mener og står for det jeg har sagt
Hei igjen.

Beklager den retning debatten har tatt, og at innlegg kan provosere. Hensikten min var ikke at det skulle bjeffes i øst og vest, men ha en saklig debatt om et tema som opptar oss alle med akvarie interesse.

At noen kan påstå at akvariet mitt er "overbefolket" og ingen planter, er jo rett og slett imponerende ut fra det dårlig bildet jeg la ved. Må se noe jeg ikke ser.... Men nok om det.

Vil derimot oppklare en ting. En grunn for mine realtivt heftige vannbytter er pga at jeg "støvsuger" akvariet hver gang jeg bytter vann. Og ved å bytte f.eks bare 30% synes jeg ikke akvariet er rent nok. Derfor fjerner jeg opptil 90% for å bli kvitt all møkk og planterester, plukker rent døde blader etc og krafser i sanden. Resultatet etter all denne grumsingen er at de resterende 10% er rimelig grumsete. Deretter kryster jeg de blå svampene med bakteriene i, og bytter nitrat og "bomulsfilter" ( Førøvrig byttes nitrat filter hver 6 uke, og bomulsfilter hver uke ).

Jeg fyller så gradvis opp akvariet igjen gjennom filteret, noe som gjør at alt er rimerlig møkkete. Så støvsuger jeg nok en runde med å fjerne 90% av vannet. Fyller så opp akvariet igjen. En slik operasjon som dette tar 5-6 timer. Setter så i gang pumpen, og bytter hvitt filter etter få dager som har tatt imot resten av de flytende partiklene.

Resultatet er et svært pent akvarie, med svært klart vann, riktige vannverdier, gode pumpe egenskaper og fornøyde dyr.

Spørsmålet mitt er derfor. Støvsuger dere da hver uke, eller bytter dere bare vannet?

Eivind Trømborg
At noen kan påstå at akvariet mitt er "overbefolket" og ingen planter, er jo rett og slett imponerende ut fra det dårlig bildet jeg la ved. Må se noe jeg ikke ser.... Men nok om det.

Hei

Ta en titt på profilen til sølvhai, og legg spesielt merke til teksten, samt krav til størrelse på akvarium. Denne infoen, pluss det faktum at du har 5 stykk i en 400 liter, og heller ikke er de eneste fiskene i karet... Plantene har ikke jeg hverken studert eller kommentert.

Eivind Trømborg
Vil derimot oppklare en ting. En grunn for mine realtivt heftige vannbytter er pga at jeg "støvsuger" akvariet hver gang jeg bytter vann. Og ved å bytte f.eks bare 30% synes jeg ikke akvariet er rent nok. Derfor fjerner jeg opptil 90% for å bli kvitt all møkk og planterester, plukker rent døde blader etc og krafser i sanden. Resultatet etter all denne grumsingen er at de resterende 10% er rimelig grumsete. (...) Spørsmålet mitt er derfor. Støvsuger dere da hver uke, eller bytter dere bare vannet?

Det der forklarte hvert fall hvorfor du bytter to ganger...

Jeg skal gi deg en ting, og det er at du er en tålmodig sjel. Skjønner godt at du ikke har lyst på å gjøre all den jobben der særlig ofte!

men, så mener jeg også at mye av det du gjør er unødvendig.

Jeg kan ikke annet enn å forklare deg hva jeg gjør med småbaljene mine. Og jeg kan ikke annet enn å si at om jeg så hadde hatt et kar på 700 liter - så hadde jeg gjort det på samme måte.

Som du har skjønt: jeg bytter vann en gang i uka. I all hovedsak gjør jeg det enkelt. Åpner lokket/fôringsluka, stikker nedi en slange, og heverteffekten suger ut de literne jeg ønsker å bytte. Deretter tømmer jeg like mange liter rent, nytt vann (mellomlagret og luftet siden dagen før) tilbake i karet.

Det hele er over på noen minutter, og jeg blir ikke engang våt på fingerene. Null stress for fiskene, de kommer bare svømmende og rir i strømmen fra det nye vannet når det tømmes i.

Skulle jeg se noe løst rusk ligge oppå sanda, holder jeg bare slangen litt nærmere bunnen mens jeg tapper ut vann. Det løse blir sugd opp, og ut med vannet. Når jeg kan suge opp littegrann hver uke, tar jo ikke dette lang tid! Men hadde jeg bare gjort det en gang eller to i året, hadde det tatt lengre tid.

En annen ting: jeg suger bare opp det som er synlig. Jeg napper ikke ut planter og flytter på innredning for å komme til. Avføring som ligger innimellom i kriker og kroker blir gjødsel for plantene, og så lenge filtreringen er i orden, og vannbyttene likeså, er det ingen fare ved å la dette ligge.

Ved behov tar jeg også en liten dott hvit filtervatt og tørker av innsiden på glasset, for å gni vekk eventuelle grønne prikker. Innredning gnikker jeg ikke på, et lite lag vanlige grønnalger gjør bare at det hele ser naturlig ut (husk at de aller fleste steder i naturen er det ikke så mye planter under vann - men alger er det! Alger er en helt naturlig del av en fisks miljø).

Og skulle jeg merke at filteret begynner å slakke på farten (gjennomstrømningen dårlig), så skviser jeg det litt i vannet jeg akkurat har tappet ut. Mine utvendige filtre går i 1/2 - 1 år mellom hver gang jeg rører de, og de innvendige går i 1 - 2 måneder mellom hver gang (må skvise litt oftere i oppvekstkarene, for der går ungfisken trangt og søpler mye).

Og innimellom kliper jeg ned planter og luker litt også.

Jeg gjør altså ikke alt dette hver eneste uke! Og med mindre jeg skal noe helt spesielt - tømmer jeg aldri karet 100 %.

Jeg tror at folk sliter litt med akkurat dette. I alt annet dyrehold blir det messet renslighet, renslighet, renslighet. Bur og matkopper skal vaskes og gnikkes en gang i uka - minst.

Akvarier er motsatt, og det er vanskelig å godta tror jeg. Et akvarie skal ikke være rent og skinnende. Akvarier trenger en naturlig bakteriebalanse for å fungere. Naturen er jo ikke akkurat desinfisert

Dette er nå slik jeg gjør det, og det virker som om fiskene mine trives.

ElinH
En annen ting: jeg suger bare opp det som er synlig. Jeg napper ikke ut planter og flytter på innredning for å komme til. Avføring som ligger innimellom i kriker og kroker blir gjødsel for plantene, og så lenge filtreringen er i orden, og vannbyttene likeså, er det ingen fare ved å la dette ligge.

Hei Elin, og takk for utfyllende info.

Kommentaren om akvariet mitt var ikke ment til deg

Men for å oppklare en ting. Har også noen "små" akvarier. På disse blir det byttet vann på oftere, kanskje 40%. Men tar fortsatt en 90% runde 2 ganger på disse også en gang i mellom for å gjøre skikkelig rent.

Glemte å si at jeg selvfølgelig nærmest skurer lokk og glass når vann nivået er 10%. Har derfor ikke noe algeproblem.

Grunnen til at jeg er såpass påpasselig med dette er at på diverse forum etc, så er nitrit den store fienden. Og som vi alle vet blir dette ammoniakk som har sitt opphav i fiske avføring. Det står også side opp og side ned om at nitrat er gjødsel for plantene. Jeg kan ikke helt se for meg hvordan plantene kan ta dette til seg om møkka ligger et stykke unna rota. Og uansett skal plantene ha nitrat og ikke nitrit, slik jeg har forstått det.

Mulig jeg har missforstått akkurat dette.

ahha!

Jeg tror vi faktisk kan komme til å møtes på midten et sted til slutt, jeg

Godt mulig jeg er i ferd med å bli for "basic" for deg, men jeg fikk inntrykket av at du er litt forvirret av begreper, noe som ikke er rart

Fiskene skiller ut ammoniakk/ammonium.

Så har vi bakterier som "spiser" ammoniakken, og "slipper ut" nitritt. Både ammoniakk og nitritt er som kjent svært giftig for fisk.

Så har vi en annen type bakterier som "spiser" nitritt, og "slipper ut" nitrat. Nitrat er plantegjødsel, inntil en viss grense.

Som Tante Astrid var inne på - blir nitrat for høyt, så er også dette giftig for fisk. men det trengs langt mer nitrat før det er giftig, enn det trengs ammoniakk og nitritt. Har du yngel/ungfisk, så vil nitrat allerede ved 20 - 25 mg/l gjøre at veksten deres hemmes. Derfor byttes det alltid mye vann i et oppvekstkar, fordi ungfisk spiser mye, mye mat (og et velfungerende filter) gjør at det blir mye nitrat.

Nuh. begge disse bakteriene bor i filteret. Og faktisk også til en viss grad i bunnsubstratet ditt. Derfor vil du, med svært nitidig renhold av et akvarium bare ende opp med å vaske vekk de bakteriene som gjør vannet levelig for fisken! Og forstyrre den naturlige balansen som finnes i et akvarium - mellom mengde avfall og antall bakterier. Antallet bakterier tilpasser seg mengden avfall, bare vi gir de tid til å formere seg

Så lenge du har disse bakteriene i hopetall, gjør det ingenting om det ligger litt avføring bortunder rota Problemet kommer når bakteriene ikke finnes!

Og det er der jeg sliter litt med akvarieholdet ditt. Jeg synes du har vært utrolig heldig som ikke har mistet fisk. For med renholdet ditt gjør du neimen ikke livet enkelt for disse små bakteriene Jeg kan ikke forstå annet at dersom du målte ammoniakk og nitritt i en periode etter du har hatt storrengjøring, er jeg sikker på at du vil se utslag.

Greia er at det er ikke alltid nitritt dreper umiddelbart. Det trenger ikke ammoniakk å gjøre heller. Jeg begikk en kardinalfeil for noen måneder siden, som gjorde at filteret mitt stoppet. Da jeg merket det, hadde jeg 1,0 i nitritt! Dette var i et yngelkar med masse yngel/ungfisk på rundt 3 mnd (om jeg husker rett). De vaket i overflata, men - ikke en eneste en døde. Jeg byttet selvsagt masse vann umiddelbart, men likevel...

Poenget er: De trenger ikke dø - men de kan likevel få skader som vi ikke ser, men som vil forkorte livet deres. Og det er helt sikkert veldig plagsomt å gå i forgiftet vann. Omtrent som om vi skulle sitte i eksos eller noe - bare ikke så lenge at vi dør, liksom.

jeg kunne ønske du ville prøve "akvariumstell - The Elin Way" i et par måneder, og bare helt ærlig se hva du trives best med Hvordan virker fiskene, og har du hatt mindre stress og jobb du også, kanskje?

Blir jo litt som å vaske hus bare hver 3. måned.. masse jobb og stress. Mens 10 minutter om dagen liksom ikke er all verden hehe.
En annen ting... tror ikke du har tenkt på dette, men. Tenkte jeg kunne gi deg et poeng å tenke på.

Om du er bekymret over at det ligger avføring på bunn i akvariet ditt, og det er hvert fall delvis derfor du tar en slik kjemperengjøring.

Fiskene gjør jo fra seg mange ganger om dagen. Hvor mye avføring har ikke ligget i akvariet ditt i lang tid når det går 3 hele måneder mellom hver gang du fjerner det?

Mye bedre å suge opp det du får tak i en gang i uka, når du likevel tapper ut noen liter.
ElinH
Poenget er: De trenger ikke dø - men de kan likevel få skader som vi ikke ser, men som vil forkorte livet deres. Og det er helt sikkert veldig plagsomt å gå i forgiftet vann. Omtrent som om vi skulle sitte i eksos eller noe - bare ikke så lenge at vi dør, liksom. jeg kunne ønske du ville prøve "akvariumstell - The Elin Way" i et par måneder, og bare helt ærlig se hva du trives best med ;-) Hvordan virker fiskene, og har du hatt mindre stress og jobb du også, kanskje?

Gode råd.

MEN, det skal nå sies i denne sammenheng at jeg har en samboer som har støv på hjernen. Jeg har fortalt om filtre, jeg har fortalt om vannbytter. Jeg har fortalt om moderat foring etc etc. Men det synker ikke inn. HUN har sin oppfatning om hvordan ting skal være, og da gjør jeg bare det jeg må for å bevare husfreden.... Men hadde ikke gjort dete om jeg mente det var plagsomt for fiskene.

Skal skrive ut denne tråden når den er ferdig debattert, så skal du ikke se bort fra at vi prøver "the Elin way"
Var å dra det litt langt å kalle det "the Elin way" altså - det er jo ikke akkurat jeg som har oppfunnet den (så langt derifra!) :p Men det passet så godt akkurat der, hehe.

Men - der ser du. Jeg tror virkelig at dette er veldig vanskelig for folk å godta. Vi skal ha rene hus. Og har vi dyr, så skal kattedoer, hundegårder, kaninbur og you name it vaskes og gnikkes. Og med slike typer kjæledyr er jo det helt riktig!

Det er vanskelig å godta at det nærmest er stikk motsatt med akvarier. Det er vanskelig å godta at jo mer svart gugge det er i et filter - jo bedre er det (det er der bakteriene bor).

Men, det er like fullt sannheten. Din samboer må gjerne ha støv på hjernen, det er sunt for dere andre som bor der og puster i lufta. Men, det er tilsvarende viktig at fiskene får lov å ha bakteriene sine i fred. Det er sunt for dem.

Du får minne henne på at fisk har ikke et toalett de kan skylle ned for å bli kvitt dritten sin slik vi har. Fiskene er henvist til å spise, gå på do, formere seg og rett og slett leve - i sin egen avføring og gamle matrester.

Da er det (i mitt hode) to ting som kan gjøre livet hakket mer trivelig:

1. Få en skvett rent vann innimellom, gjerne med litt slamsuging av "gårsdagens middag"

2. La det være noen bakterier der som kan spise opp alt det fisken etterlater seg.
ElinH
Det er vanskelig å godta at det nærmest er stikk motsatt med akvarier. Det er vanskelig å godta at jo mer svart gugge det er i et filter - jo bedre er det (det er der bakteriene bor). Men, det er like fullt sannheten. Din samboer må gjerne ha støv på hjernen, det er sunt for dere andre som bor der og puster i lufta. Men, det er tilsvarende viktig at fiskene får lov å ha bakteriene sine i fred. [I]Det[/I] er sunt for dem. Du får minne henne på at fisk har ikke et toalett de kan skylle ned for å bli kvitt dritten sin slik vi har. Fiskene er henvist til å spise, gå på do, formere seg og rett og slett leve - i sin egen avføring og gamle matrester.

Nå begynner vi å nærme oss kjernen. Jeg har alltid sagt at alt du putter opp i et akvarie, det blir i akvarie i en eller annen form. Enten som matrester, møkk, lik, gift eller tilsvarende.

Det har vært min overbevisning for disse vannbyttene. Men som sagt har holdt på med dette i 5 år, og fiskene mine blir ofte eldre enn listen du tidligere sende. Kan derfor ikke være så galt slik jeg ser det.

Jeg sitter derfor litt mellom barken og veden, og mener dere alle har rett. Man må rett og slett se på faktorene.

Er derfor ufint å rakke ned på noen om man mener det ene eller det andre. Det er flere veier til Rom
Hehe. Selvfølgelig blir alt du putter oppi akvariet - i akvariet i en eller annen form. Det fordamper liksom ikke i løse luften, nei. Dte er jo det jeg har sagt hele tiden

Måten vi kvitter oss med overskudsstoffer på, er vannbytter. Og det er da det virker voldsomt på meg at det skal gå 3 måneder mellom hver gang alt dette vannes ut. Jeg vil tro såpass store fisk spiser en del også, det holder neppe med 1 rute mygglarver der i gården

Jeg har ikke ment å rakke ned på noen (det har jeg følt at det er helt andre som gjør, men nok om det). Jeg har bare prøvd å forklare hvorfor jeg synes det er svært lenge med 3 måneders intervaller, med tanke på fiskebesetningen og det at filteret ditt får gjennomgå såpass ofte.

i en innkjøring tar det ca 35 dager for filteret å opparbeide en god bakteriekoloni. Når da så og si alle blir vasket vekk hver 14. dag... vel - du kan ikke ha alt for mange bakterier i det karet der, til å hjelpe fiskene dine.

Det er ikke dermed sagt at det er 30% en gang i uka som er det riktige for deg og ditt kar, det har jeg også sagt flere ganger. Men, det er så himmelvid forskjell på det å vanne ut overskuddsstoffer hver 7. dag og hver 90. dag! Eller i det minste la filteret få jobbe i fred og ro slik at du utelukker de verste stoffene, og "bare" sitter igjen med det snilleste - nitratet.

Mulig jeg misforstår, men jeg føler litt at du motsier deg selv, når du mener at alt du putter i akvariet blir der, samtidig holder det å fjerne det hver 90. dag
ElinH
Mulig jeg misforstår, men jeg føler litt at du motsier deg selv, når du mener at alt du putter i akvariet blir der, samtidig holder det å fjerne det hver 90. dag ;)

Du misforstår ikke. Siden jeg renser det såpass godt hver 90 dag, og har et svært godt filter, mener jeg det holder i et 400 liters kar.

Min erfaring er at jo større kar, bedre filter, jo mindre trenger du å gjøre.

Har et 26 liters kar på kontoret som krever daglig stell. Veldig flott avbrekk i en ellers hektisk hverdag.
mona o
Donald: Jeg anbefaler at du leser Geirs svar nøye, som står rett over mitt her, for han greide å forklare på en god måte.

Geir forklarer alltid på en god måte, men eg mener altså at 30% er et altfor lettvint generelt svar, og til tider også skadelig. Har eg lov å mene det?
Dessuten sier eg ikke at det er vissvass; eg sier at det etter min mening er det. Noen som i det hele tatt ser forskjellen her?

mona o
så trekkes Walstad-metoden inn i [I]denne[/I] tråden

Eg trakk ikke inn Walstad, og dessuten er du vel helt enig i det eg kort svarer om det?

mona o
Du svarer nå til slutt at du bytter mellom 10-60 % i dine kar. Flott! Det kunne du vel sagt med en gang??? Og da er vel 30% pr uke (mitt svar) et tall som ligger midt i som en grei mellomting der, ikke sant?

Hvorfor skulle eg si det? Det er irrelevant hva eg gjør i mine kar. Her dreide det seg om et generelt 30% råd.

Hele poenget mitt er at 30 % er et skadelig råd (til "meg") når eg bør ligge på 10-60% i ulike kar. Man kan ikke bare gi et mellomtingsvar der.

mona o
Jeg skulle likt å se [B]et konkret eksempel[/B] fra deg der jeg har svart at 30% passer [B]uansett[/B], eller noe tilfelle der jeg har svart 30% fullstendig bak mål f.eks. om trådstarter opplyser om at det er diskuskar e.l. Kan du si et eneste tilfelle der jeg har gjort det, svart 30% i et tilfelle der det er fullstendig gal mengde?

Hvorfor vil du se et konkret eksempel på det, Mona? Du nevnte ingenting om 30% i tråden før eg la inn innlegget mitt, og således var du ikke i tankene mine når eg skrev det. Eg følger deg ikke helt her...
ElinH
I likhet med Mona kunne jeg tenke med noen linker til tråder hvor jeg uforbeholdent har sagt at det skal byttes 30 %/uke [I]uansett[/I] type fisk eller antall fisk i forhold til antall liter, og lagt frem 30% per uke som en fasit.

I likhet med svaret eg gav Mona: Hvor er du nevnt, eller føler deg nevnt, i innlegget mitt?

ElinH
Jeg orker ikke tråle dine gamle innlegg, Donald - kanskje du kan gi en link så jeg får se hvordan du formulerer dine råd til ferske akvarister?

Det er vel uvesentlig om eg personlig gir råd i det hele tatt?

ElinH
Forøvrig har Tante Astrid, sammen med Nils og Geir, de tre mest fornuftige innleggene i denne tråden.

Er det et faktum, eller er det Elins personlige mening?

Til overnevnte personer: det er bare et eksempel fra min side...

Hei, Geir, hei, Geir, hei, Geir!

Eg synes det er synd at du flirer av innlegget mitt, siden eg mente det alvorlig, og overhodet ikke har prøvd å kverulere.

Geir Kristiansen
10-60% er et håpløst svar til en nybegynner... Jeg er sikker på om vi alle svarer mellom 10 og 60 prosent så vil neste spørsmål i tråden være om 35% er passelig da.

Har eg antydet at vi skal svare dette?

De aller, aller fleste nybegynnere stapper karet fullt av fisk uten at filterbakteriene engang er påtenkt. Skal man da først ha et "standardsvar" ville eg minst satt dette til 40%, siden 30% gjerne er relatert til et normalt befisket, innkjørt selskapskar. Da ville man nok helt sikkert redde flere fisker enn man tok livet av...

Eg mener man ikke bør gi standardsvar, men det er nå nok engang min mening.

Hva med å oppjustere denne artikkelen når det gjelder det vi diskuterer, og legge den inn som en automatisk melding til nyinnmeldte?
Selv om enkelte nok ikke vil lese den for det, vil det være enkelt å linke til den i innlegg. Dette vil ikke gå på bekostning av mer individuelle svar.

Litt kjipt at eg må bruke lang tid på å "forsvare meg" (kunne selvfølgelig latt være) for innlegg eg selv mener var veldig tydelige.
Tiden ville eg helst brukt på å lese om dagens nyinnkjøpte maller:
Ungvoksen gruppe (begge kjønn) P._tigris, leksgruppe L204, lekspar A._ranunculus, og en L183-hunn til.

Mallene mine gjør at eg holder ut med dere...

Donald
I likhet med svaret eg gav Mona: Hvor er du nevnt, eller føler deg nevnt, i innlegget mitt?

Du har ikke nevnt meg, men når du kommer med slike utsagn i en tråd hvor det stort sett er en eller to stykk som har nevt akkurat det du kommenterer, er det jo lov å trekke slutninger... Dette blir for dumt, Donald.

Donald
Det er vel uvesentlig om eg personlig gir råd i det hele tatt?

Når du ankommer tråder, kun for å kritisere de råd som er gitt, og trekke disse rådene i tvil, synes jeg faktisk at du bør kunne fremvise hvordan du syns det bør svares. Ellers blir ikke kritikken din noe annet enn kritikk for kritikkens skyld. Hadde du, samtidig som du kritiserer tidligere råd, kommet med noen egne, hadde det hele blitt litt mer spiselig for den som allerede har lagt ned tid på å forklare og hjelpe.

Donald
Er det et faktum, eller er det Elins personlige mening? :D?

Det er selvsagt min mening. Alt jeg skriver er min personlige mening, siden jeg ikke har mulighet til å vite hva andre mener. Håpløs kommentar.
Hvorfor har noen så vanskelig å godta at andre har andre meninger? At noen kommer med andre synspunkter trenger da ikke være et forsøk på personangrep på andre som mener noe annet. Mao trenger man ikke forsvare seg med nebb og klør og komme med krasse innlegg.

Hva skjedde med den regelen at en ikke skal poste innlegg i sinne? Hva med å trekke pusten og tenke seg om eller gå seg en tur før en svarer?

Hadde jeg vært ny her inne og fått noen slike svar hadde jeg nok aldri kommet tilbake, noe som er synd for dette er en flott side.

Og tilbake til tema:

Jeg synes det er interessant å høre om hvilke erfaringer andre har, hva slags rutiner de har og hva som fungerer/ikke fungerer. Har selv brukt 30%-regelen, men den fungerer ikke for meg lenger. Sånn er det bare, hverken mer eller mindre.

Dilla:
Jeg finnes da ikke sint, så jeg har ikke brutt regelen om å ikke poste i sinne. Jeg sitter på jobb og er så rolig som det er mulig å bli.
Det er mulig å komme med ganske tydelige meninger uten å være sint, vet du

Jeg har ikke vondt for å godta andres meninger i det hele tatt - det er jo andres meninger jeg har lært av, både her på AF og andre steder. Det jeg har problemer med, er at det fremsettes kritikk mot råd som er gitt, uten at det gis alternative råd.

Slikt egner kun til å forvirre de som er nye, og bidrar ikke med noe som helst konstruktivt. Utover at det blir klart at det er mulig å gjøre det annerledes - uten at det utdypes hva dette "annerledes" er for noe. Det blir for ullent, rett og slett.

Jeg hadde en kjempegod dialog med trådstarter i går, og føler at vi der diskuterte trådens tema på en respektfull og skikkelig måte. Det er slikt vi vil ha her på AF.

Ellers har jeg i bunn og grunn tømt meg for alle mulige meninger jeg måtte ha om temaet, så jeg føler meg ferdig med tråden nå.
Jeg kommer til å fortsette å nevne 30 % der det passer seg slik

Det var kanskje ikke deg jeg siktet til da jeg skrev "i sinne", Elin H

Ha en flott dag. Nå skal jeg ut å jakte salamandere!
(med håv og kamera)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap