Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 4)

På tide med en liten oppdatering.

Takket være regnvær som har lagd en liten vanndam fikk jeg en hel uke fri for graving. Dypet er ca. 1,5 meter, minus trapp.
Kan starte med graving til helgen tror jeg.

[External Image]

Det kunne har vært en liten fisk som svømmer der nede?!
[External Image]
Jeg skal ikke gå ned der før det tørkes hel ut. Ble nesten 3 cm høyere sist gang det regnet.

[External Image]
Vannsisterne har også blitt delt opp i 4 deler:
* Nærmest ringen som skal være i bunn av filtret for å støtte opp risten som skal holde filtermedia oppe.
* Opprinnelig var bunnen på sisterne men skal bli topplokk på filteret.
* Resten av sisterne som skal bli selve beholder til filter.
Har fortsatt ikke fått tak i et rør til sylindet og en rist.

Dette blir kjempebra!

*heier*
trenger oppdatering! nyskjerrig vettu;D
Takk for påminnelse Bryfjees!

Jeg har vært langt borte i Det fjerne Østen, trengte derfor noen dager til akklimatisering. Men nå er jeg i gang igjen. I går jobbet vi rundt dammen grunnet det er fortsatt en del regnvann i den. Fikk lagd grønnsakhagen til madamen. I dag har jeg jobbet med å lage filter.

Det ble ikke slik som jeg hadde tenkt. Det ble ikke støtteben men beslag som jeg limte fast på veggen som dere kan se på bildet nedenfor.
[External Image]

Opp på dem skal risten være. Og opp på risten igjen er det en cylinder som skal føre rent vann ut i dammen igjen. Øvre del av cylinderen er tett (uten hul). En viktig deltalje her er at utgående rør skal være lavere enn vannstand i selve filteret for at vannet skal komme ut i dammen, ellers vil det renne over. Cylinderen blir pakt inn i blå svamp for å stoppe små partikler. Resten er det plass til K1. Det er borret mange hul både på risten og cylinderen. Skal til dambutikken i morra for å kjøpe K1, blå svampfilter, pumper og en del rørdeler... Ha tenkt å satse på 2 stk. Sequence pumper. Litt dyr i innkjøp men ganske stabilt og rimelig i drift.
[External Image]

Funker dette her tror dere? Trenger jeg et ekstra rør til overvann i tilfelle utgående rør ikke renner fort nok? Jeg har tenkt å kople sammen begge bunndren til dette filteret. og det hele drives av en pumpe. Er det lurt? Den andre pumpe har jeg tenkt å bruke til overflate skimmer som fører vann til sumpfilter.
Det har regnet .... og det regner fortsatt....
Jeg blir visst ikke ferdig med dammen i år.

[External Image]
det e jo synd.. for dette kunne blitt ein veldig flott dam.
Jani Ferrari
det e jo synd.. for dette kunne blitt ein veldig flott dam. :)

Nei da. Jeg bruker den nå til gjørmebading. Masse leirjord i gropen. God for helse sier det.
Jeg har kontakt med flere japanske koifarmer nå og har fått tilbud fra noen. Men dette kommer til å ta tid.
Om hjemmelagd filter.

Beslagene som skulle holde rista oppe holdte ikke mål. Limmet ble løsnet når jeg prøvde å sette det opp i går. Måtte i Clas Ohlson butikken i dag og handlet inn mutter og bolter for å feste dem ordentlig. Fikk kjøpt dem i rustfritt men fant ingen plast- eller gummiskiver. Kjøpt derfor vanlig rustfritt skiver og regnet med at litt silikon i mellom vil holde det tett.

Hurra... når er det sol .... skal prøve å pumpe ut vannet i dammen etterpå og fortsette å kose meg med graving.
Hei
Hvor dyp har du tenkt å ha den? det ser jo utrolig kult ut dette da, går med en drøm om få en dam selv i hagen etterhvert.
Dammen er nå ca. 160 cm på det dypeste. Der det er fult med vann som du ser på bildet. Jeg har litt igjen på andre siden der du ser spaden ligger. Det har vært regnvær i det siste så jeg jobber med å lage filter istedenfor.

Jeg får satse på sol de neste dagene slik at jeg får fullføre gravingen. Må jo grave gropen til filter også. Den skal ikke være like dypt som dammen. Bare såvidt pumpen kommer under vannivå i dammen.
Glemte visst bildet ... Ha gravd for mye mellom regndagene i det siste.

Dette er bildet som skulle være med i forrige innlegg.

Jeg legger like godt siste bilde som viser dammen ferdig gravd. De to vannhul på hver side er plassen till bunndren.

Dammen har nå følgende mål: lengden er 8 meter, breddene er 2 meter i midten og 3 meter i endene. Veggene skrå innover ved bunn. Dypden er jevnt 1,6 meter.
Glemte visst bildet ... Ha gravd for mye mellom regndagene i det siste. Det har foreløpig medlt seg et nytt problem. Et gammelt drenneringsrør av metal ligger på tvers av dammen, ca. 10 cm fra bunn. Vil regnvann, grunnvann renne inn under duken og etterhvert vil deformere veggen?

Dette er bildet som skulle være med i forrige innlegg.
[External Image]

Jeg legger like godt siste bilde som viser dammen ferdig gravd. De to vannhul på hver side er plassen till bunndren. Veggen er full av små steiner og hul, noen store hul også. Hva er best å tette disse hulene med? Leiret?
[External Image]

Dammen har nå følgende mål: lengden er 8 meter, breddene er 2 meter i midten og 3 meter i endene. Veggene skrå innover ved bunn. Dypden er jevnt 1,6 meter.

Sorry! Se nå at siste bildet skulle vært snudd.
Nå er det bedre å se.

[External Image]
Imponerende arbeid, Badat! Og alt dette har du gravd med ren muskelkraft (og litt hjelp fra dine tenåringsgutter?)

Jeg gleder meg veldig til å se alt ferdig! Selv om det ikke blir i år, så er det mye å glede seg til for jeg tror det blir sinnsykt bra. Liker dammer som er sånn nyre-formet (kidney shaped).
Høsten og vinteret er det sikkert mye for deg å lese om, planlegge osv i løpet av de månedene du ikke får gjort så mye.

kommer å svømmer 8 meteren neste år.
Fantastisk arbeid. Ikke noe tungt å fjerne våt jord og leire.
mona o
Imponerende arbeid, Badat! Og alt dette har du gravd med ren muskelkraft (og litt hjelp fra dine tenåringsgutter?) Jeg gleder meg veldig til å se alt ferdig! :-) Selv om det ikke blir i år, så er det mye å glede seg til for jeg tror det blir sinnsykt bra. Liker dammer som er sånn nyre-formet (kidney shaped). Høsten og vinteret er det sikkert mye for deg å lese om, planlegge osv i løpet av de månedene du ikke får gjort så mye.

Takk for at du besøker tråden. Mona.

Ja, mye arbeid har jeg og guttene mine lagt ned her. Jane (fruen) har også vært med. Bare at det er nevnt. Omtrent 30 kubikk med jord er kjørt vekk. Vi startet siden mai i år og klarte ca. 1 tilhenger (ca. 1/2 kubikk) pr. dag. Så det blir ca. 60 jordlast med tilhenger. Jeg har blitt godtkjent med de som jobber på søppelfylling her jeg bor. De pleier å spørre folk hva som er i lasten. Men til meg sa de bare "det vanlige"? He.. he..

Det er ca. 12 spader med jord per trillebor. Ca. 10 trillebor fyller tilhenger. Så resultat blir: 12 spader X 10 X 60 = 7200 spadetak. Puff! På en måte så er det bra å ta det rolig. Da har jeg tid til å tenke på løsning under veis. Skal legge bunndren og vannrør i morra. Veggene må jo finpusses også. Vannrørene er under testing for tetthet i natt. De står sammenkoplet med fullt vann i.
Black_Flys
kommer å svømmer 8 meteren neste år. ;) Fantastisk arbeid. Ikke noe tungt å fjerne våt jord og leire.

He.. he... Du sier noe. Kanskje kan bruke den til svømmebaseng i år.
Det er vel litt sent å sette ut koi i september, oktober.

Ja, våt leire er morsomt å jobbe med. Med gummistøvler på så er du godt plantet på "jord". Jeg har ihvertfall lært meg en teknikk. For hvert spadetak så skøv jeg foten bakover istedenfor å løfte den.
Siden det regner i dag så ble det ingen jobbing ved dammen. Var en tur til Biltema for å få tak i rørkopling som har riktig vinkel. Fant ingen, ikke på VVS butikk i nærheten heller. Jeg har en god del koplinger men ingen har riktig vinkel. Klarer å få til riktig vinkel ved bruk av flere koplinger, men da er sjansen for lekasje større.

Jeg har lagd 2 lommer i veggen til utgående rør fra dammen.

[External Image]
[External Image]

Jeg får vel endre på lommene slik at de passer til vinkel på kopling jeg har.
Det går vel an å fylle tomrom med leiret fra stedet.

Som dere ser så har jeg planlagt det slik at utgående rør fører vann fra bunndren opp til 2/3 del av dams veggen. Deretter går røret horisontal ut til et rom (pumpegrav) som ligger ca. en halv meter dypt og 0,5 meter fra dammen. I det rommet skal pumpen står. Da får pumpen vann direkte inn fra dammen ved hjelp av gravitasjon. Derfra pumper vann inn i filter som ligger fritt over bakken. Total pumpehøyden blir maks 0,5 meter.
badat
Veggen er full av små steiner og hul, noen store hul også. Hva er best å tette disse hulene med? Leiret?

de hullene er ikke noe problem!
jeg har akkurat laget ferdig en dam på 6,4mx7,2mx1,6m
møtte på masse mellom store steiner, det tettet jeg igjen med leire som du fåreslo. blir en utrolig fin dam, synd den ikke er i drift i år da:S jeg ble ferdig for ett par uker siden så det blir ikke mye koi sesong for meg, men litt til at de kan vokse seg litt større før de kommer inn i varmen i september/oktober
det er ingenting som er så fint som å se 17 koi/gullfisk stime i en ny dam
lykke til videre!
Bryfjees
[QUOTE=badat] Veggen er full av små steiner og hul, noen store hul også. Hva er best å tette disse hulene med? Leiret?

de hullene er ikke noe problem!
jeg har akkurat laget ferdig en dam på 6,4mx7,2mx1,6m
møtte på masse mellom store steiner, det tettet jeg igjen med leire som du fåreslo. blir en utrolig fin dam, synd den ikke er i drift i år da:S jeg ble ferdig for ett par uker siden så det blir ikke mye koi sesong for meg, men litt til at de kan vokse seg litt større før de kommer inn i varmen i september/oktober
det er ingenting som er så fint som å se 17 koi/gullfisk stime i en ny dam
lykke til videre!

Ja så Bryfjees. Du holder tett om dammen din. Du røpte ingen ting sist du besøkte tråden. Men hyggelig at du er ferdig med din. Gratulerer.

Jeg får koser med min litt til. Var hos Tropex i dag og tok med hjem 6x10 meter damsduk, 55 watt UV-C, en sekk med K1, en luft pumpe på 120 liter i minutte, slanger, diverse koplinger og tankgjennomføringer. Bestilte også 2 stk. Sequence pumper til 18000 liter i time.

Har jobbet litt mer med filter i dag. Utløpsrøene er på plass. Skal ta bilde før jeg støper dem i morra.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap