Discus bilde tråd (side 4)

2nelise
Hvor lang tid tar det egentlig, hvis de ellers får leve og være frisk, til de når Jumbo størrelse? Og sine daglige x 6 måltider selvfølgelig... Betine, denne er vel fra ditt eget oppdrett slik jeg forstod?

Hvor har du kjøpt denne ?
Masatrol
Hvor har du kjøpt denne ?

Hvis det er meg du spør, så har jeg kjøpt Santarem her:
2nelise
Flotte Discuser Ken. De to øverste er vel også et lekspar siden du har de i et BB kar med kjegle?

Det er ihvertfall et parr-men kan ikke kalle det leksparr før man har fått opp yngler på det og så vidt jeg vet så er det ingen eller ihvertfall utrolig få om noen som har klart og drette heckel diskus.
Men mye heckel cross blanding på markedet.
Så jeg håper og kunne kalle disse et leksparr etterhvert.
Har en egen oppdrettet jumbo discus, denne er nå rett under 3 år og 20-21 cm.
Her kommer et bilde fra igår.
Mine discus
Hei. Jeg har netopp startet med Discus. Kjpte 4 fra en lokal importr. Har dessverre ikke mye erfaring med dette, men hadde lest alt jeg kom over av discuslitteratur. Disse er ca. 10 cm og går i et 240 litr. har kjøpt en 375 liter som de skal over i når alle vannverdier er på plass.
En annen ting jeg lurer noe på er at den ene blir stadig mobbet, får ikke mat etc. bør jeg fjerne denne, eller bare la den gå. Planen er at jeg skal kjøpe 4 til når det nye karet er oppe å går. Håper å ende opp med 6 voksne discus.
legger med noen bilder, og håper noen kan kommentere disse Discuser da jeg er usikker på om dette er noe å satse på. På forhånd mange takk.
øynene deres ser litt store ut i forhold til det de bør være. Men det trenger ikke bety noe for avkommene deres. Men de fiskene vil nok ikke nå den optimale diskus størrelsen..

Det vil si at de mulig ikke har fått den stell de krever i oppveksten. Og det er nok mest sannsynlig ikke mulig å rette opp i nå. Det er ett vanlig problem blant butikker som tar inn fisk for å selge ut fort, og de er ofte rimelige i innkjøp for butikken i forhold til de fiskene som har fått optimalt stell.

Diskusene ser greie ut de, men enig i det Bente skriver, litt store øyne, men så lenge de er friske og raske og du ikke skal stille de ut, da er jo det det samme mener jeg, men de vil nok aldri bli like stor som en diskus som har fått opptimalt stell.
Men begynte med slike diskuser selv jeg, før jeg ble kresen.
Grunnen til at din ene blir mobbet er at du har for få dikuser, man bør aldri starte med mindre enn 5-6 stk diskuser.
Det vil ikke hjelpe og ta ut den, da vil den ene av de du har igjen bli mobbet av den andre, eneste måten du kan få det "roligere"i karret på er og sette inn 2-3 stk til, eller gjerne flere, det vil bestandig være et mobbeobjekt i en diskusstim.
Og diskuser i vekst er en stimfisk, eller det er de som voksene også, ihvertfall fram til de evt finner seg en partner.

Lykke til vidre med ferskvannetskonge.

Diskus
hei igjen. Takk for gode svar, hadde mistanke om dette etter å ha lest hva mange av dere har skrevet tidligere. Da blir det å kjøpe noen stykker til.
Bortsett fra et forøvrig dårlig bilde ( bilder tatt i dagslys blir sjelden bra), men du ser denne. Jeg har to sånne, Santarem heter de. Da jeg kjøpte de så var de helt lik og hadde nøyaktig samme størrelse. Nå er denne minst en cm. større i lengde og høyde som den andre. Den andre er mer forsiktig og har ikke vokst så mye, denne er en tøffing og et matvrak i matfatet. Se på den høye pannen på den. Den er perfekt i forhold til 1/7 dels øye som discuser måles etter. Den andre stakkars har ikke vokst spesielt mye og denne karen sørger for at den andre ikke kommer til. Discuser kan være noen j*vler mot hverandre, derfor - jo flere jo bedre for å fordele mobbingen. Nå skal det sies da at jeg har totalt 9 stk. og den lille Kobalten og den andre santarem er de to som er forsiktig og ikke tør gå løs på maten i redsel for å bli tatt av de andre.
Og 1/7 del betyr at fra panna og loddrett ned til kjakan (lettere så se på de som har stipe ned langs øyet), men altså, den "perfekte" Discus skal ha plass til 7 øyne nedover loddrett.

Jeg ser på de to orange du har at de har for store øyne ifht kroppen, den tredje var litt vanskelig å se grunnet vinkelen. Men herregud, det er da flotte discus fordet. Grunnen til at de ikke vil nå jumbo størrelse ca 20x20 cm er at de har vokst for lite i forhold til sin nåværende kroppsstørrelse og det er det vi ser på øynene.Kroppen er eldre enn det størrelsen tilsir. Men som Ken sier, du skal vel ikke ha de på utstilling? De er jo flotte discus fordet. Jeg synes at du skal være glad for de discusene du har, jeg vil gratulere deg med discus og anbefale deg å skaffe et par stk. til. Så følger du fòrings og vannbytte rutinene som er anbefalt, så koser du deg med discusene dine Og hold oss oppdatert hvis du får deg noen nye )
Discus
Hei igjen. Takk for svar, joda vi er fornøyd med våre discus, men har bestemt oss for å kjøpe 4 til, problemet er at jeg ikke har fått det nye karet enda.
Kleppe, hvor ligger det? Jeg bare tenkte på Betine her i Tønsberg. Den dama er bare - ja en havfrue som bor sammen med discus [/URL]
Her er mitt siste tilskudd i Discuskaret, en 17 cm Tèfe. Denne er jeg skikkelig stolt av altså
2nelise
Her er mitt siste tilskudd i Discuskaret, en 17 cm Tèfe. Denne er jeg skikkelig stolt av altså :-)

Flott fisk 2Nelise like best de som har ett snev av VF look over seg, selv med mine 3 troffe karr så er 600 l sør amerika karr hvor det blandt annet går 8 discus..... (tør ikke si det på troffe tråden ...
Frode Berntzen
Flott fisk 2Nelise like best de som har ett snev av VF look over seg, selv med mine 3 troffe karr så er 600 l sør amerika karr hvor det blandt annet går 8 discus..... (tør ikke si det på troffe tråden ... ;-)

Hehe - jeg har hatt 4 forskjellige troffegrupper og vært aktiv på troffetråden. Var et par der som trodde jeg var blitt splitte pine gærn da jeg startet med discus. Jeg måtte bare le. Joda, troffer er flotte - men discus er flottere

Og de er ikke så stillestående og kjedelig som troffefolk tror, tvert om - en meget spennende fisk
Jeg har to små av disse også. De heter Santarem. De ligner på Tèfe men er brun istedet for rød. Ellers får de samme tegningene. De er enda ungfisk, ca 10 cm. Gleder meg veldig *bank i bordet at de får vokse opp* til de blir store
Berntzen, hva skjer ??? hehe

Alt vel med discusene 2nelise?
Var å hentet Nkondene du for en tid tilbake hos Kenneth på Hamar igår..Han har hoppet på saltvannsbølgen.. Og da kunne jeg ikke la vær
Kenneth Østby
Berntzen, hva skjer ??? hehe Alt vel med discusene 2nelise? Var å hentet Nkondene du for en tid tilbake hos Kenneth på Hamar igår..Han har hoppet på saltvannsbølgen.. Og da kunne jeg ikke la vær ;)

Åh, så du har Nkondene mine nå ta godt vare på de da. Husk at jeg har hatt de fra de var ca 1-2 cm. Og Berntzen, de følger med oss skjønner du, du er ikke trygg noen steder hehe.... Joda Kenneth det går supert med Discusene mine Går det bra med Nkondene da? begynner de å farge mer ut?
De har smått begynt å farge ut, men det går nok lenge før de er som Berntzen og Storheim sine..Men jeg har det ikke travelt ; )

Hehe ingen er trygge noen steder nei..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap