Oppdrett av malawi (side 4)

Kaiamor: Mine Golden-yngel er ganske lik sin mor, men lysere og de har kun en anelse svart på ryggfinnen. Tror også de har litt spissere snute enn annen mbunas-yngel. De får litt mer farge etter hvert.
Zebra-yngel vet jeg ikke hvordan ser ut.

Legger ved et bilde av en som er 3 - 4 uker gammel. Den er litt over 1 cm lang. Yngel-bildet ble tatt i dag, samtidig som foreldrene leker igjen.
Legger ved et bilde av dem også, bare for å vise yndlings-hula i mbuna-karet.
Litt utydelig kanskje, men det ligger et "fjell" av sand som hannen har gravd ut og lagt foran hula. Jeg måtte ta bildet på skrå nedover for å få med bunnen av gropa mellom steinene.
Som dere ser så er det god plass inni der. Tre høye steiner står på bunnen, og med 5 - 10 cm avstand, og et "tak" over.
Rommet fylles nesten opp når jeg har sand i akvariet.

Hehe: Pga all sanden som blir gravd ut og lagt foran i karet så må jeg skyve det tilbake under vannbytte, så jeg ser fiskene. Hannen som har okkupert hula blir ganske sur, men er like lykkelig / ivrig når han begynner å rydde igjen. Han får da litt trim, og dama er tydeligvis kjempe-imponert

Yngel:
[External Image]

Grop:
[External Image]
Piraya
Hvor lenge bør jeg vente før jeg flytter yngel fra et karr til et annet?


Vet ikke helt hva du mener med det? Fra hvor til hva?

Artig liten tass du har fått der, ja.
Ja som sagt tidligere så har jeg oppdaget enda en liten tass i yngelkarret. Denne er mer gjennomsiktig brun med svarte striper
Jeg tenkte å flytte de fra 28l til endten et yngelkarr i storakvariummet eller til et 80l hjørneakvarie men er ingen hast. Bare lurte på når det er mulig å flytte de sånn i tilfelle jeg får lek på noen andre i mellomtiden så kan jeg evnt bruke dette karret, og må ikke ta opp et nytt.
Tror ikke jeg har sjangs til å fange de nå uansett:P de er helt sykt kjappe. haha
Å ja, sånn.
Du kan flytte dem når du selv vil. De tåler det greit, med litt omtanke angående temp, PH osv.
Men har du muligheten til å vente så blir de vel sterkere, og lettere å få tak i.
F.eks med flaskefelle.
ok. takk bytter vann med vann fra storkarret hver 3 dag så er lik ph der og temperaturen er og lik så skal gå bra sånnsett. men er vel best å la de være nå som du sier frem til de er sterkere
Er Golden synlig svart på ryggfinnen allerede ved fødsel? For da tror jeg jeg har fått et svakt individ av zebraen. Den er bare halve størrelsen av resten...

Forresten ser zebra yngel klin lik foreldra ut. Hannen er lilla og hoene orange prøvde å ta bilde men da så jeg hvor forferdelig møkkete ruta var så må en liten vask til først :P
Det svarte på finnen trenger ikke å vises i det hele tatt. Vanlig det.
Stryke under haka
Nå leste jeg her om en litt annen metode for å strippe hunner for yngel.
Du unngår å åpne munnen med tannpirker e.l.
Man fanger hunnen og holder på siden av munnen, og så strykes hun under haka med en finger. Hun vil åpne munnen pga refleks, og yngelen kan komme ut.
Den første gangen kan det hende man må gjøre det flere ganger, men 2. og 3. gangen hun tygger så vil hun slippe yngelen lettere.

Ikke for å oppfordre til stripping, men kanskje denne metoden er bedre for ikke å skade munnen.

Link:
[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=4267.msg38371;topicseen#new]Att tömma honor på yngel[/URL]
Liten oppdatering
Tenkte det var på tide med en aldri så liten oppdatering her

Her lever alle ynglene i beste velgående. Du verden som malawi vokser! Nå har jeg 5 flotte store zebrahoer og en hanne (den andre falt fra ganske tidlig). Det går også en liten Golden der som sakte men sikkert vokser. Jeg har også 3 palettciklide yngel der. Det ble en nødløsning ettersom mora døde av sykdom og hannen ikke var så snill mot yngla si. To av dem vokser fint i malawikaret mens den ene ser ut til å ha stoppet å vokse. All malawiyngelen går i vanlig vannkvalitet. Dvs 7 i PH så palettene skal trives også. Kan ikke si jeg ser på malawien at de ikke trives der

Legger ved et bilde av yngelen. Zebraene er vel rundt 3 cm nå vil jeg tro, golden kanskje 2 eller noe.

Kan legge til at de fôres med veldig variert fôr. Rekemiks, malawimiks, brine shrimp(har opptil flere typer), vegetarisk flakfôr, vipagran helfôr, vipan baby, avskallet artemia og mysis.

Vet at alt dette matgreiene ikke er nødvendig men jeg syns det er morsomt å se hvordan fiskene responderer på forskjellig type mat så jeg er helt håpløs og kjøper mange mange typer fôr og finner ut hva min malawi (og andre fisker) liker best

Hvordan går det med dine yngel Nils?
Hei igjen.
Ja har vært stille på denne linken en stund nå
Mine yngel har det fint de og, ikke like bortskjemte men de ser ut til å trives. Og ja er helt enig i at de vokser fort. De er jo plutselig blitt 1,5cm:s hehe. Men de er veldig selvstendige og har nå "delt" akvariet:s den ene har funnet seg en hule under pumpa hvor den holder til og den andre holder til i steinrøysen.

Ellers så oppdaget jeg igår at jeg har en goldenhoe som går å tygger så jeg får kanskje nye snart får håpe det blir litt flere denne gang
Hei igjen.
Ja har vært stille på denne linken en stund nå
Mine yngel har det fint de og, ikke like bortskjemte men de ser ut til å trives. Og ja er helt enig i at de vokser fort. De er jo plutselig blitt 1,5cm:s hehe. Men de er veldig selvstendige og har nå "delt" akvariet:s den ene har funnet seg en hule under pumpa hvor den holder til og den andre holder til i steinrøysen.

Ellers så oppdaget jeg igår at jeg har en goldenhoe som går å tygger så jeg får kanskje nye snart får håpe det blir litt flere denne gang
Selvom du får feilmelding blir innslaget postet så ikke trykk flere ganger. Deretter trykker du på linken "rapporter innslag" også skriver du at den skal slettes ettersom den er postet flere ganger. Det gjorde jeg for mitt ble postet fire ganger men det tok ikke lang tid før de ble fjernet
Matet yngelen min i stad og så brått noe mat som lea seg inne i planta. Ble litt nysgjerrig siden alle de yngla jeg vet om var ute og spiste. Tittet litt nærmere og jaggu! Tror du ikke det var en aldri så liten Sakura reke der?? Stor nok til ikke å bli spist. Gikk så fornøyd rundt i planta! Jeg hadde sakura i det karet før men gudene vet hvordan den overlever malawi verdier?! Jeg hadde jo vanlig malawiverdier ganske lenge, ihvertfall i noen uker men den er så fin og rosa atte! Morsomt!
Sitter og titter på annonser her ang salg av yngel. Ser at mange selger yngel helt nede i 1 cm. Er ikke det omtrent ferdig tygget yngel? Hva er vanlig størrelse på å selge yngel? Regner man med eller uten halefinnen?
Yngel som er 1 cm er smått ja, men det er jo frivillig å kjøpe. Ikke alle har oppvekstkar, og kanskje noen vil overta hele kullet for å fòre dem opp og selge videre senere? Prisen kan bare bli symbolsk da, synes jeg.

Selv foretrekker jeg å selge eller kjøpe ungfisk på minst 3 cm.
Når de blir såpass store så er man sikrere på at de er normale og sterke nok til å klare seg. Dessuten så glir de lettere inn i miljøet i et kar med større fisk (hvis de ikke blir spist, da).

Jeg har tatt det som en selvfølge at halen skal regnes med når fisken blir målt, men det er kanskje andre regler ute å går?
Artig at andre skriver om dette.
Jeg har 2 tyggende hunner jeg endelig har fått tatt ut og over i en 45 liter der de får mere fred.
Har fra før av på 4 mndr fått 1 liten fisk på 3 cm og 3 små på 1,5 cm så nå satser jeg på flere når disse 2 spytter
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap