Yo, og velkommen til min akvarietråd! (side 4)

Er fiskene dine like strålende i fargen i virkeligheten, eller gir bildene et litt feil inntrykk?

Er på jakt etter noen fargeklatter til et 110 l akvarium, skjønner du, og satte nesten kveldsmaten i halsen når jeg så bildene av fiskene dine. Det var virkelig kraftige farger!

Har hatt Colisa lalia tidligere, men de hadde ikke slike farger. Og det har vel ikke Trichogaster chuna heller?
Ja, bildene er ganske naturtro. Vil ikke si at de "puffer" opp fargene på noen måte. Heller motsatt, spesielt på måneskinnsguramiene

Jeg vet ikke hva jeg skal stemple dem for, i latinsk navn.
Colisa lalia er jo egentlig dverggurami, og har på langt nær samme fargepreg som disse. Men det er sikkert en menneske avlet fisk.. Kanskje noen med mer kunnskap om dette kan kommentere?

Hvis du er ute etter noen rolige "fargeklatter" i akvariet, så anbefaler jeg disse! Som oftest svømmer de alene i karet, men de kan også stime - noe som virkelig får frem fargene på dem.

Merker de blir fort sky hvis det er litt mer aktive fisk..
Jeg må ha tullet litt da jeg så i fiskebasen tidligere, for når jeg sjekket igjen nå så ser jeg jo at det står rubingurami på Colisa lalia.

Jeg har en stim Pristella maxillaris og et par Ancistrus 'oppdrettsvariant' i karet fra før, så jeg tror det vil passe godt med disse guramiene.

Jeg har bare holdt guramier i par tidligere. Hvis man vil holde flere i samme kar, er det da snakk om én hann og flere hunner?
Jeg har ikke hatt hoer av disse, så jeg kan ikke svare deg mer enn hva jeg har lest: 1 hann pr 2. hoe, ja.
Skulle jeg da hatt 9 hoer i tilleg, for å holde ratioen - så syns jeg ikke det hadde vært verdt det, for min del. Derfor kjøpte jeg 3 hanner
Her er forresten røttene som jeg skal slenge i 110litern.. Ikke bestemt meg for hvilke enda, men..

[External Image]

[External Image]
Hva i all verden !?

I to av karene (100L(fiskesuppa) og 64L(oppvekstkar)), så svømmer fiskene skrått, med hodet opp!
Ser ikke ut som de har noen vansker med å svømme normalt, eller at de har det vondt på noen måte.. Ser ut som de leker seg.. Også er det bare stimfiskene! Neontetra og danio rerio.
Har ikke gjort noe som helst med karene nå i det siste, så syns det er rart at de gjør dette samtidig.

Kan det være været som gjør at fiskene får denne atferden?
80L (Oppdrettskar) - ~100 Danio Rerio. Klekket 21-23 April
Har igjen drettet Danio Rerio. Ble bare 7stk overlevende fra forrige kull, selv om det var ganske stort fra starten av. Søskene spiste jo nemlig andre søsken, pga. enormt forskjellig vekst rate. Har 2 ledige kar (10L + 20L), så det er jo en mulighet å skille dem, denne gangen.
De fra forrige kull går nå i 64L (Oppvekstkar), sammen med reker og guppy.

I dag fikk rerio-yngelen "eggplumme-juice" (Hardkokt egg->ta ut plummen->legge i et kaffefilter med litt vann, i en skål->presse til man har en helt gul juice).
De fikk i underkant av 1ml, men de så ikke ut til å spise noe særlig. Så rett og slett for små ut.. Men finfinfinknust flakfor, det spiser dem. Hm.
Flakforet er JBL Gala, og det er jo et svært godt fôr. Det er ikke tilstrekkelig for yngel, men håper overlevelsesraten blir bedre denne gang

Har en drøss av planarier og nematoder, som formerer seg enormt. Skal gi dem dette når de har vokst seg store nok. Akkurat nå er de største planariene større enn yngeln! haha..

64L (Oppvekstkar) - Redesigne?
Her skjer det veldig lite. Rekene formerer seg, plantene vokser i lynets hastighet, og yngel blir til ungfisk.
Har grus her, men har vurdert ganske lenge å bytte til sand. Har bare ikke motet meg opp til det enda. Blir så mye styr med å fange alle rekene!
I tilleg vil jeg flytte alle (ihvertfal mange) av rekene til 110L. Og da drar jeg med meg en anubias på en rot. Roten er også dekt med javamose. Syns den har grodd seg såpass bra til, at den fortjener et bedre akvarie! Men samtidig som jeg gjør det, så vil jeg gjerne redesigne 110L samtidig, huff..

100L (Fiskesuppe) - Prøvekjører nytt filter
Kjøpte 2stk BIOPRO RF-900 filtre, for 29kr stk. (man får det man betaler for).
Bråker veldig. Mer enn jeg godtar. Men samtidig kan dette bare være i starten, så jeg vil kjøre den der i noen dager før jeg bestemmer meg. Den går på 900L/t, noe som er overkill. De 10 ancistrusene storkoser seg, men noen andre fisk ser lettere skremt ut.
Dette karet er generelt bare rotete. Det står på gjesterommet, så blir bare noen minutter kikking om dagen.
Har nettop flyttet to av de nye røttene til dette karet. Vannet fikk en brunfarge, som jeg faktisk likte! Neontetra begynte å legge egg med en gang.. synd det ikke blir noe mer, enn bare egg.

110L (Stuekar) - Nytt filter. Vil redesigne - men i karantene
Hadde en AquaClear 50 bak hjørnefilteret i dette karet, men på grunn av guramiene måtte jeg kjøpe en ny. AC50 ble erstattet med AC20. Begge parter fornøyd med det.
Karet står enda i karantene, så får ikke redesignet enda. Har lyst å flytte litt imellom akvariene, så er litt skummelt. Har stått i karantene i 3 uker, så snart blir det liv!

20L - Nematoder, planarier og allverden slaks naturlig levendefor.
Her har jeg bare en enorm kultur av nevnte levendefor, som jeg gir til yngel. Måten jeg "skaffer" disse er at jeg rett og slett fyller vann, tilsetter en luftpumpe og planter som egentlig skal kastes.
Mater med sukkervann.
Hallais alle trådfølgere! Insane aktivitet her inne.

Sniker meg inn med en note-to-self: bytta lysrør i 110litern
ja har ventet en stund nå. hehe

Nye rør er ikke dumt.

Espen
Hah, ikke forventet at noen skulle sjekke tråden. :P

Har tenkt å begynne med DIY co2.. har bare ventet på å få skaffet et nytt rør til 110litern.
Har ikke vært så enkelt. Er 75cm og 25w T5.. Når jeg endelig fant et passende rør, så ser jeg jammen at det er akkurat det samme som jeg hadde fra før..

Menja, kommer nok til å skrive litt etterhvert når jeg starter med co2.. Loggføring og whatnot.
Hvordan jeg laget co2 sats. To slike satser, seriekoblet i 0.5L flasker.
1. 2 dl varmt vann
2. 2 dl sukker
3. 1 dl kaldt vann
4. 1ts gjær

24.nov
KH: 2
PH: 7
Tilsetter 1L vann med 30KH

25.nov
KH: 2
PH: 7
25% vannbytte.