Påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." (side 4)

Plussmedlem
Morten Jensen
Mine fisker har overlevd på min måte, så hvorfor skulle ikke andres fisker gjøre det?

En vesentlig forskjell på å overleve og leve.
Dyr kan overleve under kummerlige forhold.
Loomis
[QUOTE=Morten Jensen]Mine fisker har overlevd på min måte, så hvorfor skulle ikke andres fisker gjøre det?

En vesentlig forskjell på å overleve og leve.
Dyr kan overleve under kummerlige forhold.

Ikke sant?
Jeg vil at fiskene mine skal leve og ha det bra. Ikke at de bare skal overleve i karet.
Man ser om de har det bra!
mona o
Jøss, det er verre enn jeg trodde. Du[I] aner[/I] virkelig ikke [I]hva[/I] du prater om en gang, gjør du vel?


Er ikke jeg som er bitchy Du får bruke huet, google litt, f.eks vannverket.
Morten Jensen
Ja sjekk med vannverket, om hvordan kvaliteten på "ditt" vann er i springen. Mitt er toppers :) Guppyene skal gis bort. For mye yngel, det har jeg lært nå ;) En annen ting vi "alle" er enig om er; de "fleste" som jobber i dyrebutikker, har ikke peil. Forum er fint, og jeg ville kun få frem at; du trenger ikke vente så lenge. Jeg er enig i at det kan være lurt, MEN MAN MÅ ikke. Det er forskjell på hva div fisker tåler også.


Leser du svarene du får, Morten?

Du kan ikke se om fiskene har det bra, men du kan se om fiskene har det veldig dårlig!

En viktig forståelse som en hver akvarist må / bør ha er at et akvarium ikke kan sammenlignes med bur, f eks til en undulat, men at du må betrakte hele akvariet som en biologisk biotop.
Vannkvaliteten i de fleste "vannkraner" er meget bra i Norge, og med unntak av gassovermetning og klor i vannet er det uproblematisk for de fleste å bruke vannet direkte i akvariet.

Når det gjelder dine påstander om at de flestre som jobber i dyrebutikker "har ikke peil" er dette et utsagn som du må stå for alene og ikke støttes av AF. Derimot finnes det både meget dyktige akvarister og de som ikke vet så mye som jobber i dyrebutikker.

Det er korrekt at toleransen for hvor mye forurensninger fisk tåler før fisken dør, men det er hevdet over en hver tvil at all fisk føler smerter og ubehag ved Nh3/Nh4+ (ammonium/ammoniakk) i akvarievannet som bl a virker etsende på slimhinner på f eks gjeller til fisken.
Morten Jensen
Er ikke jeg som er bitchy ;) Du får bruke huet, google litt, f.eks vannverket.


Nei. Du er bare elendig informert.

Dersom du ikke ser forskjell på vannkvalitet fra vannverket og det som Mona snakker om, ja da står det dårlig til. Har du noen som helst kontroll på hva nitrogenkrestløpet er, og hvordan det fungerer?


-Tim
Du er ikke snau. Sitter og ber andre om å bruke huet og google når du åpenbart ikke gjør det selv...!?
Det er klart og tydelig utifra påstandene dine at du ikke vet en shit om akvariehold.

Synd for fiskene dine, dette her.
Tim
Nei. Du er bare elendig informert. Dersom du ikke ser forskjell på vannkvalitet fra vannverket og det som Mona snakker om, ja da står det dårlig til. Har du noen som helst kontroll på hva nitrogenkrestløpet er, og hvordan det fungerer?



Set er akkurat dette jeg mener. Man trenger ikke å få huet å ræva med info for å starte med akvarium.
Ah, så man trenger ikke vite noe om det man gjør for å gjøre det mener du?

Det er vel forsåvidt sant- man trenger ikke vite noe om kjøring for å kjøre bil heller- men er man ikke veldig heldig, går det jo til helvete da...

Dessverre klarte jeg ikke følge dette opp selv engang . Må jo bare svare når påstandene blir helt absurde...
Dette var mitt poeng med hele starten. Folk tror man trenger all mulig kunnskap for å starte med akvariedrift!

Eneste du trenger er : akvarium, filter, vann, sand, planter, mat, fisk.

Ikke alle hersens målings apparater osv osv osv.

Morten Jensen
Dette var mitt poeng med hele starten. Folk tror man trenger all mulig kunnskap for å starte med akvariedrift! Eneste du trenger er : akvarium, filter, vann, sand, planter, mat, fisk. Ikke alle hersens målings apparater osv osv osv.


Jeg tar avstand fra at du bruker mitt innlegg som en bekreftelse på det du sier - jeg er ikke enig i ditt hovedsynspunkt!

Hvis man har akvarium, filter, vann, sand, planter, mat, fisk. og null kunnskap, skal man ha jævlig mye flaks for at det ikke skal gå på trynet så det synger.
Ta en titt, les å lær :)
Jeg vil ikke kritisere noen men her er den en veldig enkel forklaring på hva som skjer i nitrogenkretsløpet. Ta en titt hvis du er i tvil på om mona og di andre her på forumet ikke snakker sant eller hva det nå er som plager deg

http://www.aquadigital.net/nitrocycle.html

Med hobbyen vår så følger det også med litt biologi, mikrobiologi og zoologi lærdom. Ta det som lærdom istede for jobb Vann er så MYE mere enn bare en gjennomsiktig væske.

Det er mye mere morro å drive med denne hobbyen når en har en viss peil på hva en faktisk driver med. Å vi blir ALDRI utlært noen av oss (da hadde jo ikke forskerene hatt noe å gjøre heller)

Stå på det blir bare mere og mere givende til mere man lærer om akvariestikk
Mhm
Rune Evjeberg
[QUOTE=Ken Myrseth]Kaller det innlegget for direkte"sprøyt/tull"jeg-et filter bruker faktisk 32-35 dager på og opprette en bakteriekultur. Så men hva du vil du, men du kan ikke forandre de fysiske"reglene"med etablering av bakteriekultur.......


Strengt tatt så har "mannen" et poeng...

Det er riktig at det tar rundt en måned for og opprette en bakteriekuktur, men nitrogensyklusen kommer strengt tatt ingne vei uten avfallstoffene fra fisken eller tilsatt på andre måter.


vi jør det heletiden og det går helt fint
Trygdekontoret
tråden starter med påstand "Du trenger ikke vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet." - og så lar folk seg engasjere og det blir bare rot i god sosialdemokratisk ånd. tilbake til påstanden.

om "Aquaclear" er omtrent det samme som Bactozym (om det virker eller ikke lar vi ligge nå, det er i salg og brukes, og selges til nybegynnere) er det vel helt greit å slippe oppi et par fisk etter en dag eller to.

fôre lite den første tiden og bytte litt vann som trådstarter sier.

forslag til trygde-vedtak: tommel opp! som nybegynner trenger du ikke å vente 2-3 uker før du setter fisk i akvariet.
Dette er egentlig en veldig god tråd for nybegynnere!

1. Man får en haug med påstander. (Om vedkommende vet hva han snakker om skal jeg ikke uttale meg da jeg selv er nybegynner)
2. Man får flere kloke svar på alle påstandene (som forøvrig virker meget logiske, spesielt etter noen søk på google).

= Mye nyttig info i en og samme tråd


Morten:
Jeg kjøpte også mitt akvarie av en jeg vil kalle proff (flere års erfaring). Anbefalingene jeg fikk fra ham motstrider dine påstander til de grader!

Konklusjon:
Hvem skal jeg da tro på? Deg, eller alle som har svart i denne tråden, samt utallige andre tråder i tillegg til han jeg kjøpte akvariet av?
Jeg må faktisk si meg litt enig her jeg...

Folk sier at fiskene dine nesten uansett vil dø vis du setter dem inn før 4 uker, vel, jeg satt mine inn etter en uke og ingen har dødd helt siden jeg startet opp akvariet, og det er mange månder siden!

Synes det blir litt overdrevet det folk sier med innkjøringsperioden. Skremmer jo nesten vekk nybegynnere!

Angående alle tilsetnings stoffer som hjelper innkjøringen, så tror jeg ikke noe på dem.

Men man trenger faktisk mye kunnskap fra før til å begynne med akvarium, mye kan gå galt! Tenk vis du tror en guppy skal ha 5 grader i vannet, og tenk om du tror den bare trenger et lite glass å bo i! Akvaforum er et perfekt sted til å få kunnskap om fisk og alt annet med akvarie.

I mange tilfeller dør fiskene til folk fordi de ikke vet noen ting...


Når jeg ser på profilen din ser jeg at du bare har svart i denne tråden, vil tro du kom hit for å kritisere? Det er akkruat som å gå til verdens beste kokk for eksempel og si at han suger i å lage mat... Det er mange gode akvarister her og du bare braser på å sier at du er bedre enn de.
???
Her er trådstarter så påstålig og sta, hvis han vil bruke denne metoden sin, får han bare fortsette å gjøre det. Han vil jo ikke endre sin holdning.
Også som det er poengtert, mulig han er ute etter diskusjoner også. Da er det vel ikke lenge før det dukker opp en lignende påstands tråd??? Lønnsomt for oss andre å ikke bruke energi og irritasjon på tråden. Bare vissvass fra a til å. Synes ikke slik tråd bør ta del i rekkene på forumet!

Jeg ville ikke satt dyre betta fisker i et så nytt oppsatt kar, for å risikere å miste fisk for veldig mange hundre kroner. Vet man får kjøpt Nutrafin cycle, det er rett og slett filterbakterier på flaske, det har jeg brukt noen ganger i helt nye kar, men har da målt alle vannverdier hver dag. Det er jo en forutsetning med skikkelige gode dråpetester!
Morten Jensen
Hei. Kjøpte med nytt Juwel Rio 180 m/ svart bord til, for 2900.- i går...


Kjøpte du nytt eller brukt? Tenkte kanskje det var billig hvis du kjøpte nytt! Bare lurte!
Plussmedlem
Morten Jensen
Dette var mitt poeng med hele starten. Folk tror man trenger all mulig kunnskap for å starte med akvariedrift! Eneste du trenger er : akvarium, filter, vann, sand, planter, mat, fisk. Ikke alle hersens målings apparater osv osv osv.


Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe meg hund i morgen. Trenger sikkert ikke kunnskap om hunder.
Det eneste man trenger er vel hunden og hundemat.
Eller kanskje bare hunden. Den kan jo få middagsrestene...
Da trenger man jo bare én ting - Hunden


-Knut
Folk sier at fiskene dine nesten uansett vil dø vis du setter dem inn før 4 uker, vel, jeg satt mine inn etter [B]en uke[/B] og [B]ingen har dødd[/B] helt siden jeg startet opp akvariet, og det er mange månder siden!

Det går vel mere på at man setter inn fisk uten å ha kontroll på vannverdiene.

Bettina
Vet man får kjøpt Nutrafin cycle, det er rett og slett filterbakterier på flaske, det har jeg brukt noen ganger i helt nye kar, men har da målt alle vannverdier hver dag. Det er jo en forutsetning med skikkelige gode dråpetester!

Slik kan det gjøres. Da har man kontroll på hva man driver med
Trådstarter tar en stripstest etter to måneder. Da har man ikke kontroll.
Plussmedlem
teppemann
om "Aquaclear" er omtrent det samme som Bactozym (om det virker eller ikke lar vi ligge nå, det er i salg og brukes, og selges til nybegynnere) er det vel helt greit å slippe oppi et par fisk etter en dag eller to.

Jeg får mere assosiasjoner om Tetra CrystalWater.
Det hjelper ikke filterbakteriene. Ei heller mot klor (så vidt jeg veit).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap