Lenes akvarier.. (side 4)

Ånei

I går kveld oppdaget jeg noe rart på halen til ene nyinnkjøpte platy damen.. de har vært kjempe sky fra jeg fikk dem i akvariet..
Så satte meg ned i dag og studerte resten av fisken og oppdaget dette på en guppydamen...
[External Image]
Hun her hadde mest på halen sin av disse prikkene, men ser flere av guppyy har bare noen få eller flere slike prikker på haler og finner.. ser ikke noe på kroppene da..

æsj altså, jeg har mistanke om det er platy som var stresset som kansje har dratt med smitte? På fredagen når jeg kjøpte disse så måtte jeg jo haste avgårde med blodig hand til legevakt, måtte la fisken bli stående i posene sine, de stod til akklimatisering i akvariet... Jeg hadde en dårlig følelse når jeg omsider fikk dem i min datters 60 liter, følte nok på jeg burde hatt eget karantene på dem noen dager.. men siden det akvariet dem skulle gå i fortsatt stod på loftet med knust topp plate og jeg med nye sting i hånden og ikke mulighet og grave for mye i akvarievann, ble det nå bare slik bestillt meg Esha 2000 og Esha Exit på nettbutikk.. så håper jeg kansje det kan hjelpe?
Jeg har også flyttet en Hestehodebotia fra 60 L og over i 180 stue akvariet i forgårs.. må kasnje behandle det også nå, for sikkerhets skyld?

I dag blir 3 dag med behandling med Esha EXIT, moter meg opp til vannskifte og slamsuging av bunn i kjøkken akvariet, det ser ikke ut til og gå rette veien der enda desverre, mye prikker på fisken der, ikke alle som er smittet, men de som er er snart helt prikkete... må ta vannprøver og se hva dem ligger på også før jeg bruker medisinen. Kan hende det er for lav GH der.. I går fikk jeg se hvor mye sandsnegler det er i dette akvariet da, da alle henger på glasset, så tydeligvis er dem ikke fornøyd med vannet...

I lille akvariet på oldemorbenken så er det bare noen få prikker igjen på guppyene, så der virker medisinen som den skal ser det ut som.. Snegler og reker ser ut til og klare seg fint enda, tenkte kansje dem ikke ville tåle medisinen like godt.

*dobbel post*
æsj for ikke skrevet nytt innlegg her.. av en eller annen grunn kommer ikke hele innlegget frem..
hm..
Den hvite kampfisk hunnen din var nydelig,håper og få en hvit kampfisk selv en gang!Hvordan går det med sykdommen din,noe tegn på bedring?
Har desverre ingen kampfisker mer, eller jo har en hunn igjen av de som jeg har bilder tidligere i tråden. Hun hvite kampfisken døde når vi flyttet desverre, kom i klem i en pose

jeg så en nydelig hvit crowntail kampfisk hann nede i byen( arena) for en uke siden ca.. har tenkt mye på han i ettertid, så var jo nede i helgen for og se etter han igjen,men da var han desverre solgt så det ut til..

Ang sykdom går det vel i grunn ikke så bra, har mistet nesten alle mine fine guppy hanner.. om det er sykdom etter medisinen vet jeg ikke, men de ble iallefall plutselig veldig svake og døde.. har en 2 hanner igjen nå, min spesielle lyrehale hannen og den blå( slange mønster) hannen, han blå ser svakere ut så tror han kansje ikke klarer seg han heller, men lyrhalen ser veldig kvikk ut. har ogå mistet en del hunner og 3 av mine neontetra som jeg har hatt siden jeg startet med akvarie, de gikk i en gruppe på 5 og planen var og flytte dem til nytt akvarie og la øke gruppen, men nå har jeg bare 2 igjen, og den ene ser sliten ut..

Har jo noen av guppyene stående midlertidig i en 20 liter, alt for lite.. men må se bedring i 60 literen før jeg flytter dem over, de er jo nesten prikkefrie de som står i 20 literen. jeg tror jeg så en prikk på hestehodebotia også, den går i 180 literen i stua, jeg skulle jo flytte alle 3 fra kjøkken akvariet og over til stuen, men fikk bare flyttet en, de er vanskelig og få tak i, de graver seg godt ned i sanden og er lynraske! Oppdaget jo noen dager senere hvitprikk, så da har vel den sikkert tatt med seg smitte over jeg setter meg ned og griner om jeg får sykdom der også altså... a tror jeg må gå til innkjøp av ny varmekolbe og teste ut varmekuren, har nemlig ikke noe ekstra varme i 180l pga det blir så fort varmt her i stuen og karet uten..

Planen var og kjøpe et par nye små akvarier, men så kom jeg plutselig på jeg har et akvarie stående nedi boden etter tidligere huseier.. Jeg har liksom innbilt meg det var knust/dekeft så ikke kikket nærmere på det av en eller annen grunn. Men i dag kom jeg på at det var på tide og se hva som var der nede.. og jammen meg var akvariet uten defekt som jeg kunne se! Med heldekkende lys topp. Så nå står akvariet ute på verandaen fyllt opp med vann for og se om det er tett.. silikonen var myk fortsatt det er vel et godt tegn? Lurer hva jeg skal vaske det med, var en del gamle alger osv og det har vært ubrukt minst 3 år, mon tro om det har noe og si? Akvariet er bare 54 liter.. Ellers lå det en jager varmekolbe og en innvending eheim filter oppi den.. varmekolben tror jeg ikke jeg tør bruke, men skal se om jeg får liv i pumpa, den så hel ut, manglet bare nytt filter i
Ellers har jeg en 54 liter på loftet også, men mangler glasstoppen og ellers alt av utstyr som filterpumper og varmekolber..

Jeg tror jeg skal rydde ut av gjesterommet og sette opp akvariene der, sammen med terrane til tarantellene mine nå står det liksom rommet bare tomt, og det er jo litt teit og ha et rom man ikke bruker annet enn ved en sjelden gang man har overnattingsgjester når jeg har plassmangel i stuen, mannen er ikke så begeistert for tanken på at stuen skal se ut som en akvarie butikk :P

Hva jeg vil ha i småkarene er jeg usikker på i grunn....men antageligvis noe labyrintfisk av noe slag

Men jeg har veldig lyst på en 100-200 liter som skal stå på guttungen sitt rom eller nede i mellom barna sitt soverom, de ønsker seg gullfisker, så har litt lyst og sette opp et kar til barna med det.. Tenkte og ha det som et kaldtvannsakvarie, så da blir det nok et par gullfisk og noen væråler.

Ellers må jeg få tak i en Ancistrus hanne til damene i 180 literen..
Det går sakte fremover med og få fisken frisk av hvitprikk..
Jeg har en del guppy yngel i 17 literen og de ser ikke ut som de har noe utbrudd selv om de voksne guppy som står i den har litt prikker. Jeg vurderer og flytte dem over nå til 60 literen, blir en smule stresset og holde dem slik i dette lille karet.. var jo ikke meningen dem skulle være her noe særlig lenge. Men gir det et par dager til og et større vannskift i 60 literen så flytter dem over dit dem var ment og skulle være. Så får yngel og reker + posthorn snegler den lille karet i fred.

Fikk vasket og skyllt grusen til 50 literen og rengjort akvariet og det er tett og fin( enn så lenge, tør liksom ikke stole på det før den har vært oppe og gått en stund) så nå er det satt opp med vann ,grus og en rot med anubias plante på..Jeg tenkte og teste ut hvordan det er med grus i karet, men jeg foretrekker sand merker jeg, så spørs ikke om jeg må bytte det ut igjen.
Ellers var planen og kickstarte fluval 2+ filtret som er i karet, bruke gørr fra 180l, fiskene virker fortsatt friske og fine der, ingen prikker eller no.. så kansje har jeg vært heldig og unngå noe utbrudd der, tross flytte av en fisk samme dagen de smitta platy flyttet inn i kjøkkenkaret..

Men skal først få byttet ut grusen med sand, må bare få kommet meg innom biltema og handlet Så må jeg ha litt mer planter der, noe hurtigvoksende noe..
Hva jeg vil ha av fisk der, er jeg fortsatt usikker på....

Guppy yngel, dem spiser godt!
[External Image]

[External Image]
Jeg måtte bare kjøpe hjem denne gutten, han var så vakker! Bildene yter han ingen rettferdighet, alger på glasset, litt sløv fortsatt etter sommeren og se alle slike ting, men skal få orden på det glasset ved neste vannskift :P
Skal ta bedre bilder når jeg får flyttet han over til sitt eget kar, nå står han i en yngleboks i 180 literen, tør ikke ta sjansen og sette han uti pga barbene som er der. Jeg må bare få tak i varmekolbe til 50 literen så flytter han inn der

[External Image]
[External Image]

Et ansikt bare en mor kan elske... eller no sånt :P
[External Image]

[External Image]

Har en godt voksen Betta s dame som jeg kjøpte meg når jeg fikk mitt første akvarie for rundt 2 årsiden. Hun har blitt en stor dame, mye større enn gutten selv.. Hun er oppe og flørter med han til stadighet, men fortsatt bare vannrette striper, så hun er nok ikke helt klar for han enda. Vurderer og sette henne inn til han i 50 literen, om jeg ikke finner en ny hunne som passer bedre, er litt redd for og flytte henne også, har hatt henne noen år nå.. så vil ikke noe skal skje henne.
[External Image]

Ellers vokser guppy yngelen, noen er gule og andre en mørke i fargen.. men må nok på en kur til med behandling mot hvitprikken, ser noen av ynglene har fått prikker igjen
Vurderer nå og prøve varmekuren da Esha ikke fungerer...
[External Image]

Var også en tur på Ikea i dag, og handlet med noen vannplanter, vanlig hornblad tror jeg det var, som jeg satte i 50 literen til kampfiske gutten, han må nesten få et navn..
Kjempeflott den kampfisken din! Skjønner godt at du måtte kjøpe den ;D
Sitter og studerer fiskene i 180 literen i kveld, og barbene klør seg en del og perleguramien har en hvit prikk på halefinnen! jeg håpte det bare var et sandkorn eller no, men det har ikke forsvunnet hele kvelden..
Så da mistenker det er hvitprikk i det karet også.. sånn går det når man ikke har karantene kar ja *irritere seg *...må få se til og sette opp ett.
Men tror ikke jeg gidder og teste ut medisinene på dette karet, var og kjøpte meg en varmekolbe forgie uke til dette karet, da jeg har ikke hatt behov for det her i stua..
Så tror jeg starter varmebehandlingen i dette karet i morgen, bør jeg vente til prikker dukker opp mon tro.. Tør ikke sette i en ny varmekolbe i natt iallefall, i morge har jeg tid og følge med temperatur og fiskene.
Har 2 perler, 2 Ancistrus, 10 gullbarber, 3 SAE , 1 bette dame en hestehode botia, har 2 til men i et annet kar, denne var den eneste jeg fikk tak i og flyttet over, raske krabater! men flyttet jo denne dagen etter platyen (som var smittekilden) til hvitprikken kom i det karet. Så da må det kansje ha vært nok det til at det kom smitte over... usj altså!, hadde jo tenkt og få solgt unna barbene, men da får det bare vente til jeg er 100% sikker på at de er friske!

Det ser foressten ut til at hvitprikken er borte i 60 litern, mistet alle mine fine røde guppy haner, 3 hunner, en platy... hestehodebotian har heldigvis klart seg her tross hard medisinering. Platyene er mye aktive og hannen flørter med damene igjen, eneste som skiller seg ut er den enslige guppy damen som er igjen der, hun er en bølle! Hun driver og napper i de andre fiskene, på kroppen deres.. :/ Om hun ikke stopper opp må hun bort.

I ynglekaret er det fortsatt noen prikker, men startet en ny kur nå med Esha Exit og Esha 2000, hvis ikke det funker må jeg få tak i en liten varmekolbe på 25 w og prøve varmekuren der..

Ellers klarte nesten ingen av eplesneglene mine som jeg kjøpte seg fine og rosa som dem var.. jeg brue god tid og akklimatisere dem og gjøre det slik man skal etter postsendig. Har vel 3 -4 igjen som er liv i.. men de er langt fra aktive.

Så i kveld får jeg bruke tid og lese mer om varmebehandlingen her på forumet....

Stuekaret, som har masssse forbedrings potensiale.. har luket der, så ble litt tomt :/ savner noen store flyteplanter..
[External Image]

Barna har gitt gutten navnet Totoro( etter en kinesisk animasjonsfilm dem liker)
[External Image]
Jeg er usikker om platyene er bedre... dem er kvitt de hvite prikkene, men dem er ikke helt gode og se til, oppdaget det nå når jeg zoomet på bildene. de har en litt slikt hvitt belegg over kroppen,ses godt på de mørke feltene.. nå er akvarieglasset en smule flekkete også da,pga barnehender, så ikke la deg lure av alle flekkene :P men kikket nærmerepå dem i akvariet og det stemmer med virkeligheten også.. usj..
hm.. da bllir det enda mer lesing om sykdom

[External Image]

[External Image]

[External Image]
jeg valgte og medisinere 180 literen likevel , turte ikke vente med behandling en natt jeg.. livredd for hva som kunne vente meg morgenen etter da jeg vet hvitprikk plutselig bare eksploderer når det først kommer!

Jeg tilsatte dobbel dose med Esha 2000 pga veldig bløtt vann..
Og normal dose av Esha EXIT..
I dag var prikken til perleguramien borte! Om det er bra eller om det betyr nå at den ekle parasitten har ramlet av og blitt til tusenvis av andre som ikke lar seg knekke av ESHA gjenstår og se :-/ skumle saker dette! Har jo startet behandlingen veldig tidlig , da jeg har bare sett en eneste prikk, men jeg tør faktisk ikke ta sjansen og vente og se... Jeg ventet jo par dager før jeg fikk tak i medisin i det andre karet og resulterte jo at flere ble veldig svekket og døde..

Fiskene virket stresset i går da når dem fikk dette grønne vannet, dem presset seg alle opp i et hjørne, tror dem ikke likte dette helt nei. I dag virket dem mer aktive enn i går, litt mer som barber skal gjøre, så håper dette betyr noe bra.

I ynglekaret er nok en guppy blitt verre :/ hun har fått et hvitt belegg på hele kroppen, også over øyne.. Jeg har testet vannet og vannverdiene er bra..
Sett noe lignene på platy i kjøkkenkaret, men de virker ikke svekket av det . Men nå har jeg iallefall startet nye kurer og mørklegger karene..

jeg føler meg nå iallefall som den aller verste fiskeeier som ikke klarer og få orden på dette og hjelpe fiskene til det bedre
Og de stakkars guppy som står midlertidig i lille yngekaret( 17 litern), men tør liksom ikke flytte noe fisk nå før alle viser bedring.. redd for nye utbrudd..

Jeg ble bitt av litersyken etter 1 års pause og kjenner jeg er allerde nær til og bare gi det opp igjen altså, motivasjonen er iallefall nær og knekke det hele...

Og litt sur fordi det hele startet med syk fisk fra butikken, jeg var jo tilbake til butikken uka etter jeg kjøpte fisk, og der stod det Karantene hvittprikk på alle de 3 akvariene jeg hadde fått fisk fra, det verste var at jeg handlet inn fisken sendt på ettermiddagen den 23.sep.. på akvariet stod den samme datoen, så de har altså oppdaget sykdom samme dag jeg kjøpte fisken
Har kvitteringen liggene faktisk.. men har pga sykdom og bilmangel ikke kommet meg dit og tatt ett oppgjør, kansje for sent og klage til dem nå? Selv om det har kostet meg litt i antall døde fisk og medisiner...

Bilder av den verst rammede guppy hunnen.. Hun ser verre ut i Real life enn på bildene, man får ikke frem så godt hvor mye belegg det er over øyne og rundt munnen synets jeg..
Ser på bilder det ligner prikker faktisk, kansje dette er Oodinium (fløyelssyke)?
Men tror jeg må nok hatt utbrudd av begge deler da, siden det var garantert hvitprikk i kjøkkenkarat, store hvite prikker på fisken der..

Kan dette henge sammen mon tro, at fisken er svekket av en sykdom og da angriper den neste? men burde ikke Esha tatt begge da :/
Huff, fryktelig så uheldig du skulle være da

På det nederste bildet ser det nesten ut som "flukes". Har sett dette på noen bilder i tråden til Rita Revestrek. Let der, så kanskje du finner noen tips...
Takk for det sissimor( hunden min heter foressten sissi den å) Skal ta og lese om "flukes". Guppydamen blir bare verre og verre.. så jeg vurderer og ta og avlive henne, hun ser virkelig ikke noe god ut :-/ jeg tror det må være noe annet enn hvitprikk iallefall, det er jeg sikkert på nå! , for ser ut som det henger tråer ut av hele kroppen hennes..
ja slik går det nå man får kastet på seg litersyken igjen etter en naturlig pause pga flytting og barnestell... så flyr man avgårde til butikken for og handle fisk rett før stengetid, en impulshandling om at man ønsker mer farger og at ungene skulle opplevd litt gravide fiske mammar og levendefødene osv..
i tilegg er liten av høyde så få sikkelig innblikk i akvariene i disse høye akvarie reolene er ikke altid like lett... Så da stoler man plutselig på dyrebutkkens ansatte ang om fisken man plukker ut fra avstand ser frisk og fin ut... *sukk*
Dag2 etter første prikk i 180 literen, ingen nye prikker iallefall, men syntes fisken virker litt sky :/ kan hende det er medisinen som påvirker dem litt?

Ellers har dem fått eikeblader i karet og det ble så fint så, bare de snart synker til bunns jeg kom jo på jeg har 3 eiketrær på tomta jo! Det må jo benyttes! Tror jeg må ta en innhøstning i dag

I går når jeg skulle legge meg oppdaget jeg til min store skrekk vann som dryppa ned langs kommoden der den "nye" 54 literen står.. det ble en haste tømming av karet og par eplesnegler sammen med Totoro(kampfisken) og planter ble plassert i en bøtte sammen med filter... så irriterede! men jeg så jo i går at karet ikke stod i vater, selv med den nye platen jeg fikk satt under.. det var en glippe midt på karet på par mm.. skulle jo fikse det da, bare ikke akkurat nå.. slik kan det gå, ny erfaring lært :-/
Men hvor skal lille Totoro bo nå da? Har ingen kar og sette han i... har en 60 liter jeg har fått gratis hos noen som skal hentes i helgen, men nå kjenner jeg at jeg er skeptisk til brukte kar etter dette :-/

Og en ting til jeg har lært!ikke ha en åpen pose med akvariesand liggene uten beskyttelse når man har et kattekrek i hus som syntes dte er mer behaglig og tisse inne i varmen enn ute i kulden!! hmfr!
* huske og finne frem kattedo i sette under trappen så han lar mine ting være ifred*
Slik ser guppydamen ut i dag foressten :/

[External Image]

dette er ikke bare hvitprikk... Hun har slike tråer eller belegg over hele kroppen, men mest synlig på hodet, på avstand ser hun hvit ut på hodet..

Nå er det like før jeg bare avliver alle guppyene + yngel og tømmer karet og sette det opp på nytt bare med reker, og en og annen yngel om det skulle dukke opp.. er jo i grunn det akvariet er ment som.. men pga skade i handen den dagen jeg kjøpte fisk ble det masse slike midlertidige løsninger. Hastverk er lastverk eller no sånt..
og når det ført ble sykdom så tør jeg ikke flytte rundt å noe fisk, føler alle bør bli og bli behehandlet i det karet dem går i..

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap