- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mitt første akvarie. juwel 63 liter. (side 4)
Mitt første akvarie. juwel 63 liter. (side 4)
Inaktiv bruker
den ene dverggurami jenta er nå begynt å vakle. svømmer forsiktig opp, og synker nedover i en halvbue. ligger stille lenge, og krasjer i ting.
har tatt henne over i et annet kar hos noen jeg kjenner. der er hun alene med riktig temp og slikt.
har testet vannet mitt en gang til, og intet funn av nitritt.
Postet 14.03.10 kl 17:54
Postet 14.03.10 kl 18:18
Inaktiv bruker
har ikke det altså. rasket på og kjøpte en sånn nitritt tester jeg. kanskje jeg skulle kjøpt en test for alt. de hadde noen strips som var slik at en strips testet alt sammen. de var dyre da, men den viktigste testen var nitritt sa hun. får vel raske på i morgen å kjøpe den boksen med strips som tester alt?
den jeg har er et glass med to flasker. 5 ml vann og 5 dråper fra hver av flaskene riste og så sjekke farge.
Postet 14.03.10 kl 18:24
Ja ikke vet jeg. Er langt fra noen ekspert. Men når jeg leser om deverggurami står det at: "Arten er til dels utsatt for sykdommer og man må derfor holde et øye med vannkvaliteten.
Stress og dårlig vannkvalitet kan føre til infeksjoner. "
Men høres vel kansje ikke akkuat ut som de har fått noen infeksjon heller da... Huff, føler med deg. Ikke noe morsomt når de bare dør og du ikke vet hva du kan gjøre med det. :/
Stress og dårlig vannkvalitet kan føre til infeksjoner. "
Men høres vel kansje ikke akkuat ut som de har fått noen infeksjon heller da... Huff, føler med deg. Ikke noe morsomt når de bare dør og du ikke vet hva du kan gjøre med det. :/
Postet 14.03.10 kl 18:55
Postet 14.03.10 kl 19:00
Inaktiv bruker
Black_FlysHvilket merke er det du har? Til meg er det 5ml vann og 7 dråper fra de to flaskene. Så vente 10sek før resultatet viser seg. Har du mye for som blir liggende på bunnen? Kan da være ammoniakkforgifting også.
bruker sera tester.
mater annenhver dag. en tablet sera viformo food tablets 33 g
og bittelitt flakmat.
bruksanvisningen som ikke er på norsk er litt missvisende da. den snakker om to reagens, og regner med det er snakk om prøverøret, men det er jo bare et.
her siterer jeg:
1 skyld glasset flere ganger i det vannet du skal måle. fyll opp til 5 ml merket.
2 tilsett fem dråper i reagens 1 og 2
3 rist reagenserne til vesken er fordelt
4 etter fem minutter sammenlignes fargene.
5 rengjør reagensglasset skikkelig med vann fra springen.
om reagens 1 02 to betyr flasker sku det jo kanskje stått på en annen måte.
men siden jeg har to flasker, en som heter 1 en og en som heter 2 og bare et rør tolket jeg det dit som i at jeg skal bruke fem dråper fra flaske en og to i røret med vannet.
Postet 14.03.10 kl 20:36
Endret: 14.03.10 kl 20:41
Postet 15.03.10 kl 15:27
Inaktiv bruker
har vært å kjøpt emg et sett med forskjellige dråper nå, og har så langt testet tre ting.
no2 helt fint
kh ble 4 skal være mellom 5 og 10
ph ble 7
Postet 15.03.10 kl 19:06
Inaktiv bruker
det har nå gått en tid, og ting har stabilisert seg bra i akvariet mitt nå. Dvergguramiene forsvant en etter en, noe som var dumt, men etter det har det bare vært bra. jeg har hatt noen vannbytter, og passet på vannet ved å kontrollere det gjevnlig. Alle fiskene ser ut til å nyte tilværelsen, og det gjør også de 20 grønne rekene som har fått plass der også.
Jeg har fyllt på med nye planter, og har ca 12 planter nå i 60 literen. det ser bra ut, og virker som en logisk ting Vannet er blankt og fint, og fiskene klare og fine i fargene.
Takker for all hjelp jeg fikk i min startfase ( jeg er der enda) med akvarie og fisker.
skal få nedi noen ferskvankjell, for jeg har hørt de er flinke til å filtrere vannet, og ellers kule å ha
Jeg har fyllt på med nye planter, og har ca 12 planter nå i 60 literen. det ser bra ut, og virker som en logisk ting Vannet er blankt og fint, og fiskene klare og fine i fargene.
Takker for all hjelp jeg fikk i min startfase ( jeg er der enda) med akvarie og fisker.
skal få nedi noen ferskvankjell, for jeg har hørt de er flinke til å filtrere vannet, og ellers kule å ha
Postet 16.05.10 kl 02:11
Inaktiv bruker
Postet 27.05.10 kl 14:06
Postet 03.06.10 kl 17:39