Ella's kar og fisker:) (side 4)

Snart kommer ei venninne og henter noen guppybarn. Siden flesteparten av de alt er gravide så fant jeg ut at det er best å gi bort noen så ikke karet blir helt overfylt med yngel. Har jo fortsatt igjen mange gravide. Får håpe de får det fint i sitt nye hjem Og siden ei venninne får dem så får jeg jo sett dem igjen. Det er et pluss.
Endlers damen dukket opp igjen
I går når pumpa til endlers staden sluttet og funke fant jeg igjen den forsvunnede endler. Hun var inni pumpa. Hvordan hun har kommet seg inn der har jeg ingen anelse om. Men hun var i live, noen skrubbsår vel og merke og ganske tynn av seg... Hun er fortsatt i live så hun klarer seg nok. Så da er det fire hunner og tre hanner skulle vel hatt fler hunner men. Så var det denna kjøringa da..
Reint vann er ikke bra nei..
I dag har jeg avlivet den ene guppyhannen min. En annen ser ikke så bra ut han heller,men jeg gir den en sjangse. Plukket ut 6 hybrid-hanner og flyttet til et annet kar (i håp om at noen klarer seg). Liker ikke at fisk begynner å dø sånn helt uten grunn. Og jeg som har gitt bort en gjeng med yngel i dag (med tanke på filterkapasiteten). Får ikke håpe de er sjuke på noen måte da. Ser ikke noe på de heller, annet enn at de er slappe og svømmer litt sidelengst. Yngelen jeg flyttet nå ser ihvertfall friske ut, en smule forvirret kanskje men.. Vet ikke hva jeg skal gjøre med det Guppykaret jeg nå. syns det er litt risikabelt å bytte for mye vann også...
Har vannet du har fylt på ved vannbytte hatt samme verdier og temperatur som vannet i akvariet? Hvis det har det kan jeg ikke skjønne at reint vann kan gjøre noe skade. Når man ser at noe er i veien med fiskene er jo vannbytte det første man skal gjøre...

Håper det vil gå bra med resten av fiskene i karet, da. Er så frustrerende når fisk blir syke uten at man vet hva det er. :/
ja jeg varmet opp kaldtvann i en kjele og blandet med kaldt vann fra springen til det var 25 grader. ph ligger på rundt sju i springen. Kan ikke fatte hva som er galt.
Hmm.. Mystisk.. Har du sjekket PH i akvariet i dag? Ved koking av vannet forsvinner jo kalk etter det jeg forstår, så kanskje KH har blitt lav og gitt svingninger i PH? Bare en teori, tror vel ikke helt på teorien sev, men..

Ellers har jeg jo hørt at guppy er en veldig sart fisk som kan finne på å dø tilsynelatende uten noen grunn. Kanskje en kort periode med 0,1 No2 var nok til å knekke de..
ph var mellom 7.5 og 8 etter vannbytte. Guppyene har ikke hatt nitritt, det var endlersene pga pumpestopp.
Hm, trodde det var karet med pumpestopp det var syke fisker i jeg. Da er det jo enda mer mystisk...
Hadde det vært så vel så hadde jeg ihvertfall skjønt det. Men det er sikkert teorien om at guppyer er svake som slår inn.

Hybridene klarer seg helt fint...
Får håpe de andre klarer seg da. :S Er vel ikke annet å gjøre enn å bytte vann og vente...
guppya går det bra med nå, ingen fler dødsfall. Fått noen ekstremt sinna palettciklider i hus, ett par og tre utenforstående. De tre som ikke er med på leken blir jaget i hytt og pine(to hanner og ei hue). Får håpe de klarer å leve sammen i noen dager... Har satt oppi en kokosnøtthule til dem, men nei da, det er slottet som er stas. Skal fjerne det slottet tror jeg, da det er fler hull i det og noen av de er litt små så det er fare for at de setter seg fast.
Yngel :d
Det er yngel i endlers karet jippi.. får håpe noen av de klarer seg da. De får svømme fra foreldrene på egenhånd. Skal prøve å få ordna med no mer planter.

Alle fiskene har fått røde myggiser i dag,nam nam.
Hissige palettciklider
Det går virkelig hett for seg i detta palett karet her... Håper de tåler litt juling, for de er nødt til å stå sammen til søndag! Skal hive inn en "rosa" kokosnøtt nå :p så kanskje de blir litt roligere. To huler er sikkert ikke nok men... Lurer på hva jeg skal/kan ha sammen med dissa hissigproppene jeg...
Plante planter :d
Tusen takk til Trude fra plaskedammen for fine planter Nå blir nok kampfisken glad Åsså får'n jo besøk av små små snegler så jeg. Kanskje de hjelper til litt med renholdet.
Jo, bare hyggelig! Takk for akvariet.

Bare si ifra hvis du vil ha mer planter, da. Du har jo to nye kar du sikkert skal fylle opp snart.

Og hvis skivesneglene blir for mange har jeg sikkert noen jegersnegler å gi bort etterhvert. :P

(Har forresten endret bosted fra plaskedammen til Akershus. ;p)
Jeg syns plskedammen var skikkelig gøy jeg da

Nå har Marlin vært her og hentet tre paletter, så nå er det endelig fred å få for kokosnøttokkupantene. Hun måtte kjøpe ei hue til da, siden det var to hanner og ei hue hun fikk. Sønn hennes var med inn her da, og han var overimponert av alle akvariene tror jeg. (skal tidlig krøkes).

Den ene Pakistanbotiaen jeg kjøpte her om dagen strøyk med i natt og en kampfisk har tatt sitt siste åndedrag i dag. Så blitt litt vannbytte da. Lurer litt på om pakistanbotiaene kan stå sammen med palettene eller om det blir bare kaos. Praktbotiaene mine er ikke helt glad i pakkiser ser det ut som. Jeg får lese litt da... pønske ut no lurt.
Prikker....wæææ.
Liker det ikke!!!! Da blir det medisinering... og håpe at frafallet ikke blir for stort.

Men i endlers karet har det kommet fler bebbiser.. så der øker nok fiskebestanden...

Halfmoon-kampfisken min har blitt ribba helt for finner, stakkars dyret. Han må nok bo for seg selv han.. Kan ikke skjønne hva som var forskjellen på den og den andre kampfisken. Smakte kanskje bedre :p Evakuerte den til en fødekasse før jeg får ordna karet til han igjen. Stakkars. Vet ikke om den overlever, men den virker da frisk, spiser og svømmer ennå. Får håpe den klarer seg da og at pryden vokser ut igjen.

Mistet bruksanvisninga til sera costapur jeg, ja ja får google litt da...
Jeg tror akvaforum har lagt seg. Det har ihvertfall fiskene mine, for tre timer siden og da burde det jo ringe en bjelle for meg også... Gå å legg deg Elisabeth, du skal på jobb i morra (heldigvis ikke så tidlig men). Anyway...

Fått hivi oppi X antall dråper med medisin i prosjekt juwel, prøve å huske å gjøre det igjen om noen dager da og noen dager etter det kanskje :p bytte litt vann i de andre kara i mellomtia og flytte kampfisken.

Prøvde å slamsuge hos endlersene i sta, men det er jo helt håpløst da.. yngel overalt som ikke skjønner at det kan være farlig... Så der blei det vannbytte uten slamsuging. Funker sikkert det også... Får tro det.

Den ene guppy hunnen i guppy staden som her om dagen var veldig tjukk er ikke det mer.. Nå er hun veldig tynn, det svømmer masse veldig små unger rundt og hun puster og peser fælt... Lurer på omm hun kanskje ikke er mer i morra. Litt synd det der altså. Snart har jeg bare yngel igjen vett.. Fødsler er tydligvis slitsomme greier det..

Ellers ser alt greit ut i 240 liter'n, ingen sjukdom eller skavanker.. Det er flotte greier

God natt
I dag har jeg tatt livet av 4 guppy og en platy,pluss vann bytte. Tenkte det var bedre for fiska og slippe lidelsene. To voksne guppy hunner som var veldig skralle etter x antall fødsler,to veldig skakke guppy yngel og en prikkete platy. Fort gjort gitt.

Får fortsette å medisinere det ene karet mot prikker selvom jeg har fjernet den infiserte fisken. Og håpe de andre ikke får det samme. Har ikke sett noe på de enda,heldigvis.

Har kickstartet ny pumpe til kampfisken i dag, Fluval 1 plus til 30 liters kar, får håpe det greier seg. Stappet i den blåsvamp Men det er sinnsykt mye blågrønnalger oppi der nå,. så får vel ta en skikkelig rengjøringsrunde snart vel.. Mørklegge en stund blandt annet. Skaffe no snegler.. de skivesneglene til Trude har jeg ikke sett no til... Merkelig...

Ellers er alt som vanlig.. Palettene jager de stakkars to gjenlevende platyene, rister og graver og vokter kokosnøtta si....
Ella
...de skivesneglene til Trude har jeg ikke sett no til... Merkelig...


De dukker nok opp skal du se... De har det med å bli flere.. og flere.. og flere...

Trist med platyen og de 4 guppyene, da. Får håpe det går bedre med de andre..
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap