Hvor viktig er det,egentlig? (side 4)

Grøten
[QUOTE=Eivindr_No][QUOTE=Maddy]hvis jeg hadde vært ett troll så hadde jeg nok ikke hatt så mange innlegg som jeg har,og lagt ut ting på kjøp og salg osv;) og ikke hadde jeg vært så nerd å trollet på ett fiske-forum heller egentlig:p


men ikke pokker om du får kjøpe noe lekspar med Sommerfuglciklider ifra meg FØR du har kontroll på vannbytterutinene dine! ;D

Denne syns jeg du kunne spart deg for og heller tilbudt deg å hjelpe, ho har jo spurt om "hjemmehjelp". Så kjøper hun de testene som trengs og noen er snille å hjelper henne, desverre så blir det litt langt for meg

Mvh VTtakk for det=))
Hei Maddy

Utifra det du skriver om din hobby, og den innsatsen du legger i den per dags dato, tror jeg det beste for deg er å kjøpe en stripstest, eks. Tetra Test 6i1. De er ikke like nøyaktig som dråpetester, men de gir deg en indikasjon. Da vil du også få svar på alt du trenger i løpet av 1 min på en liten papirremse. Minimum av innsats. Men husk at selv om man tester ofte så hjelper ikke det før man skifter vann innimellom. Jeg tar ut 30 liter i uka fra mitt kar på 120 liter. Husk at vannet ditt blir klarere også siden du automatisk vil fjerne litt dritt. Hvis du har røtter i karet ditt farger disse også vannet, et problem som blir mindre med regelmessige vannbytter. Sunne fisker gjør at de får sterkere farger og blir mer livlige. Da blir de både finere og morsommere se på, og du har større glede av hobbyen din.


Eirik .
Hei, har et spørsmå. I mitt akvarie fordamper ganske mye vann, så jeg må fylle på omtrent en bøtte med vann (10 l) i uka. Tror det er rundt 40-50 liter vann i akvariet. Er det godt nok å bare fylle på med vannet, eller blir alle de giftige stoffene liggende igjen mens vannet fordamper? Har foresten sverd-drager, en sommerfuglfisk, en ancistrus og en tøff liten skapning jeg kjøpte i sverige i karet:P


Hei Eirik. At det fordamper 10 liter i uka synes jeg var mye. Antar at du har et åpent kar uten lokk eller glass på toppen. Vurder å skaffe deg et. Å fylle på vann er ikke godt nok. Når vannet ditt fordamper blir all dritten igjen. Ta ut 10-20 liter i uka?

da er ca 60% av vannet mitt byttet ut,for de som skulle ha gleden av det:p
Grøten
[QUOTE=Eivindr_No][QUOTE=Maddy]hvis jeg hadde vært ett troll så hadde jeg nok ikke hatt så mange innlegg som jeg har,og lagt ut ting på kjøp og salg osv;) og ikke hadde jeg vært så nerd å trollet på ett fiske-forum heller egentlig:p


men ikke pokker om du får kjøpe noe lekspar med Sommerfuglciklider ifra meg FØR du har kontroll på vannbytterutinene dine! ;D

Denne syns jeg du kunne spart deg for og heller tilbudt deg å hjelpe, ho har jo spurt om "hjemmehjelp". Så kjøper hun de testene som trengs og noen er snille å hjelper henne, desverre så blir det litt langt for meg

Mvh VT

Ser du ikke så denne ";D" på slutten der - men Maddy hadde fått den med seg ser jeg. Og gått for palettene istedet.

Mer en nok andre som både har "angrepet" her, og også mer enn nok av de som har gitt gode råd.

Resultatet slik jeg ser det, er at Maddy i det minste har forstått av Sommerfuglciklider er mer vare for vannverdiene enn palettene får vi håpe. Avslutter IGJEN med ;D
Inaktiv bruker
Kan man bytte vann for ofte/for mye? Vil de gode bakteriene fra filteret bli utvannet dersom man bytter vann for ofte i akvariumet? Dvs 3-4 ganger i uka 20-30% vann?
Neida, bakteriene blir ikke skadelidende på annen måte enn at de justerer "mengden" etter hvor mye "mat" de finner i gjenværende vann.

Filterbakteriene etablerer sine "kolonier" etter tilgangen på mat - dette er avfallstoffene etter nebrytningsprosessene i akvariet.

Skifter du lite vann - har du mye avfallstoffer, og dermed også mer bakterier.

Bytter du mye vann derimot, blir det lite mat til bakteriene, og de justerer dermed "tilveksten" deretter.

Dette er det nærmeste vi kommer "naturlig balanse" i akvariet.
Inaktiv bruker
Takk, dette har jeg jo lurt en del på.

Nå som jeg har småyngel mater jeg jo fiskene ganske ofte siden yngel skal ha mat flere ganger pr døgn, og jeg har sikkert matet for ofte, 4 -5 ganger i døgnet med micromark/artemia.

Men mat til bakteriene er altså ikke fiskematen men nedbrutt materie fra fiskenes avføring etc?

Har akkurat kjøpt nytt Eheim 2224filter også så jeg er så hysterisk redd for å få nitritt i vannet siden det ikke er innkjørt ennå. Og dum som jeg var tok jeg ut det gamle for jeg følte det ble for mye med to filtre da akvariet bare er 150 liter. Og det nye filteret fungerte jo veldig bra i begynnelsen, men nå etter et par uker er det knapt noe bevegelse i vannet i det hele tatt til tross for at jeg har plassert utspylingsdelen så høyt opp det går. . .
Embla Ofelia
Men mat til bakteriene er altså ikke fiskematen men nedbrutt materie fra fiskenes avføring etc?


Vi snakker, for å bruke et enkelt samlebegrep - om organisk belastning.

Dette inkluderer alle former for planterester, matrester, avføring, urin etc. Alt dette brytes ned i forskjellige stoffer til bakteriekulturene. Den viktigste og mest tallrike av disse er nitrasomas-bakteriene.

Men selv om bakteriene bryter skadelige stoffer ned til MINDRE skadelige stoffer, er det KUN vannbytter som avhjelper i det lange løp.

Vannbytter er til gode for ALLE i akvariet, være seg planter, fisk eller filterbakterier.

Inaktiv bruker
Takk Dette var nyttig info.

Ja, da er det bare å fortsette med vannbyttene forstår jeg:P
Og slamsugingen.

Enda godt jeg ikke visste hvor komplisert det er å ha noen fisk i et akvarium før jeg fikk akvarium, for ellers hadde jeg nok aldri toret å begynne
Noen enkle regler etter mitt syn for å lykkes med akvariehold:

- ta hensyn til at et akvarie trenger innkjøring.
- spander på deg å prøve med ekte planter, ikke planteløst eller plast.
- ikke ha for mye fisk i akvariet og ta hensyn til deres egenhet.
- begrens foringen.
- ha kontroll på lysmengden/lengden hver dag - bruk TIMER
- BYTT VANN
- og bytt igjen.
Inaktiv bruker
Takk for tips

Jeg har hatt akvarium i 5 måneder og det har gått greit hittils unntatt et tilfelle med for høyt nitritt etter at jeg kjøpte den nye pumpa ( hadde kickstartet filteret siden dette skulle sies å overføre bakteriene til det nye ). Men det skyldtes nok for mye foring rett og slett, for jeg hadde byttet vann mer enn ofte nok da.

Men, lyset står på døgnet rundt nå som de har yngel, for det virker som om de ikke vil ha av lyset nå. Selv om de ikke har fiender i akvariet. Jeg har kun 2 små 5 cm zebraciklid (hvite) og 60 småyngel på maks 3 uker gamle. Jeg har bare noen flyteplanter nå og kastet de andre som det hadde blitt alger på.

Men, jeg fant ut at jeg kan ta ut flyteplantene av og til og legge dem i bløt i litt C vitaminvann ( vann med c vit pulver tilsatt noen timer/et døgn og så skylle godt etterpå.) Da forsvinner alger. Og, siden jeg liker å ha det lettvint så gidder jeg ikke å ha andre planter altså

Vet ikke hvorvidt c vit er sunt for fiskene men, siden jeg skyller godt så får de vel neppe mye av dette i seg. Jeg har ikke gjort dette så ofte da, får jo ikke alger i ett sett.

"Begrens foringen" er virkelig det vanskeligste av alt altså, må innrømme at jeg nok forer for mye. Men, det e r jo vanskelig å vite hvor mye man skal gi. Noen sier at man skal fore yngel 6 ganger daglig, mens andre sier 2 ganger daglig. De voksne forer jeg mer sjeldent, da de ikke virker særlig sultne og knapt spiser de gangene jeg forer dem også. (De får røde mygglarver og oksehjerte) Babyene får micromark og tørrforet artemia.
Embla Ofelia
"Begrens foringen" er virkelig det vanskeligste av alt altså, må innrømme at jeg nok forer for mye. Men, det e r jo vanskelig å vite hvor mye man skal gi. Noen sier at man skal fore yngel 6 ganger daglig, mens andre sier 2 ganger daglig. De voksne forer jeg mer sjeldent, da de ikke virker særlig sultne og knapt spiser de gangene jeg forer dem også. (De får røde mygglarver og oksehjerte) Babyene får micromark og tørrforet artemia.


Nettopp her VANNBYTTE kommer inn - jo mer foring = mer avfallstoffer = jo hardere jobber filteret = VANNBYTTE for å få ned mengden uønskede stoffer.

Enkelt, ikke sant?

De som driver mer med oppdrett, har ofte egne kar til oppforing av yngel, da helst også uten bunnsubstrat, slik at det er enkelt å holde rent. Her tar man helst også store vannbytter daglig, både fordi man forer mye og ofte, men også fordi yngelen vokser fortere i "rent vann" - nitrat, fosfat o.lign begrenser ofte tilvekstraten på yngelen.
Inaktiv bruker
Takk for svar igjen

Ja jeg har skjønt såpass, at desto mer for, desto hyppigere vannbytte.

Jeg pleier å slamsuge opp eller fjerne forrrester hvis det blir liggende masse på bunnen eller at de ikke har spist opp alt jeg har foret med og PRØVER å bare fore bittelitt av gangen Men, det er jo lettere sagt enn gjort.

Vel, jeg ville ikke drømme om å ta fra foreldrene babyene sine altså! Da bytter jeg heller vann litt ofte. Det er jo liksom hele meningen med livet til en zebraciklid det; å være foreldre. Det er vel viktigere for dem enn for andre raser også kan jeg tenke meg. ..Men, har ikke tenkt å la dem formere seg mer etter dette, da blir det å fjerne eggene. En fisks liv er så kort, og den korte stunden de lever skal de få ha det så bra som mulig. Å la yngel vokse opp i et tomt karr uten bunnsubstrat etc. og uten foreldre synes for meg litt feil . . . .
Men, kan jo skjønne at det er det mest lettvinte for mennesket.

I slike tilfeller, er det da heller greit å kjøre rene artskar.

Man innreder et akvarie etter den fiskens behov, og lar de styre på som de vil og ønsker.

Et annet valg man kan gjøre, er å ikke kjøre så stor belastning på karet, at ungene utsettes for faren å bli spist hele tiden.

De fleste akvarister forsøker å la ciklider få styre med ungene sine som de ønsker, og søker å unngå å ta de ifra foreldrene.

Men med regnspredere er det en fordel med egne lekskar og f.eks levendefødere der det benyttes fødekasser for å få overlevelse på mest mulig, ser jeg ikke akvarier med rene bunner som noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap