Hjelp med akvarie (side 4)

ChanellLover
Hei Jeg skal teste vannet, men jeg vet ikke hva jeg skal teste! Jeg har: NO2 (nitrite) NO3 (Nitrate) KH/ALK (Carbonate Hardness/Alkalinity) PH (bare for saltvann!) Ph testen er for saltvann og jeg har ferskvann! HVA SKAL JEG GJØRE?! HVA BURDE JEG TESTE!? hVORDAN GJØR JEG DET?!


Det skal stå på pakken hvordan de forskjellige testene skal testes. Varierer fra type til type. Tror pH for saltvann også kan brukes i ferskvann,og her er en tråd om dette
Denne artikkelen burde du lese hvis du ikke har gjort det allerede. Der er det veldig godt forklart om vannverdier.

Du kan også ta med deg litt vann til dyrebutikken og få det testet der. Men da må dyrebutikken være en som bruker dråpetester og ikke strips, da strips er utrolig unøyaktige.
Teste vannet
Takk!
Jeg skal prøve så godt jeg kan.
Men nå skal jeg ri!
Grus i akvariet?!?!
Jeg har vært i dyrebutikken i dag, og han jeg snakket med sa at grusen min var kanskje for skarp for mallene?!?! HVA I HULESTE?!?! Jeg vet ikke hvordan det har seg....., men jeg har sånn elve grus eller hva det nå heter. Han sa at det var greit, men jeg har noen større steiner, og de var helt OK det også, men hva slags grus synes du jeg bør ha?!?!?!?!?!?!?!?!?

Jeg vil helst ha lys grus, eller hvit.

Elvegrusen ligner på denne på bildet:
Den anrde grusen er lik på det andre bildet, men litt mer kantete.
Jeg er enig... grusen er i hvert fall for grov for mallene dine. Disse er skapt for å grave bartene og snuta si langt ned i fin sand på jakt etter mat. Så grov grus hindrer de i å utøve sin naturlige adferd.

Kan på det sterkeste anbefale en tur til biltema og kjøpe akvariesand der. Lys beige sand, så finkornet at mallene kommer til å elske det. Har den sanda i alle karene mine også.

Bare pass på at det er sand med artikkelnummer 175425 du kjøper, ettersom Biltema også har sand som ikke egner seg i akvarium. 60 kroner for 17 kilo er ingen upris
Grus i akvariet?!?!
OK, men jeg skal flytte med i kjelleren i høst, og jeg vil ikke kjøpe noen ny grus intil den flyttingen er ferdig. Jeg skal kjøpe maller på mandag eller noe sånt, men er det greit å kjøpe maller før jeg kjøper mer grus?!?!?
Elvegrusen er ikke skarp, så sånn sett er det "trygt" (skarp grus vil slite ned/ødelegge bartene deres, og det er ikke bra).

Men de vil jo ikke trives maksimalt, når livet deres mangler en så viktig del av adferdsmuligheter. Samtidig skjønner jeg at du vil vente med å bytte bunnlag til du skal flytte karet likevel - det vil jo passe bra med en "makeover" da.

Så det blir egentlig opp til deg hva du gjør; om du venter med å kjøpe flere maller, eller lar de gå på grus, eller bytter til sand nå Som ihuga corydoras-fan ønsker jeg jo sand for alle cory hele tiden så det sitter langt inne å anbefale noe som bare nesten er bra nok

Mine første fisk!!!
Hei igjen!

Jeg har kjøpt mine første fisk!
Det er en malle, og to praktbotiaer=)
Kh/ph???
Hei på dere!!!

Jeg har blitt anbefalt at jeg skal senke PHen min litt pga at plantene mine ikke trives.

Det var en person som nevnte noe om at jeg ikke hadde fri CO2 i vannet, plantene mine sliter med å fremskaffe karbon når det ikke er fri CO2, få PHen på under 7, så sette inn hurtigvoksende planter (Egeria Densa for eksempel), bruke plantenæring når plantene begynner å komme seg, unngå slam på bunnen av akvariet, at hurtigvoksende planter tar alltid næring gjennom bladene (osmose) slik at nyttegjør seg ikke av næring i bunnlaget, planter med tykke blader tar ofte opp næring via røttene.

Jeg synes dette er gode råd, men hva synes du?

PHen min ligger på rundt 7,5.
Jeg har kjøpt et PH/KH middel som skal senke PH/KH i akvarium, (se bildet) men jeg er usikker på hvordan jeg bruker det. Jeg har noen spørsmål til dere om middelet, håper noen kan svare!!!

1. Hvor mange grader i PH har du i akvariet ditt?

2. Er det noen som er kjent med dette middelet? (se bildet) Vet du hvordan man skal bruke det? Hvor ofte? Hva står det bakpå middelet? (suger i språk =P) VIKTIG SPØRSMÅL!!!!!!!!

3. KH, hva er det for noe?! Hva er en normal KH verdi? (har aldri testet det før, men har KH test-sett)

4. Hvor ofte burde man teste KH verdien?

5. Burde jeg skaffe meg en CO2 pumpe, boblemaskin?

6. Er det riktig at det gulaktige lysrøret skal være bakerst når det gjelder god plantevekst i akvariet?

7. Burde jeg bruke plantemiddel? Hva slags plantemiddel anbefaler du? Kapsel eller flytende? (du kan gjerne sende meg et bilde av anbefalt plantemiddel)

8. Hvor mange planter anbefaler du til et 180 liters akvarium? Hva slags planter? (jeg tror jeg burde ha noen hardføre planter, og noen hurtigvoksende, som anbefalt)

9. Hvor mange timer skal jeg ha på lyset?

Puh! Det var mange spørsmål. Håper du kan svare på noen av dem i allefall =)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap