Fiskesammensetning. eksperiment og observasjoner i 429 l akvastabil (side 4)

Ser at en av hunnene går og tygger igjen. Så nå er det igjen et spørsmål om jeg skal sette opp et annet akvarium til Malawi. Men jeg har ingen planer om å flytte henne over med en gang.

Jeg har muligheter til å gjøre om Rio 125 literen på stua til oppfostringsakvarium for Malawi. Etter å ha prøvd å ha keisertetra i dette akvariet, og funnet ut at det var alt for lite, så har jeg slått fra meg tanken om å ha dette som "selskapsakvarium", da det virker som om det er et mye triveligere selskap i 250 literen....

Så avveiingene går på om jeg skal igjen prøve med Malawi i stua eller om jeg skal naturen gå sin gang i 430-literen. Jeg lurer på hvor lenge man kan ha Malawiyngel i 125 literen. Ser for meg at de kan gå i dette akvariet fram til de er 3-4 cm; da burde de kunne komme over i et større akvarium. Har jo fått erfare at det er for lite til voksne fisk, men det er jo ikke meningen å ha de i 125-literen lenger enn nødvendig før de kan flyttes over til 430 literen.

Så om noen har noen innspill på den ideelle akvarium-kombinasjonen når det gjelder valg av Malawiakvarier så er jeg takknemlig for det.
Hvor stort er et akvarium på 125 liter?
Lite, egentlig...

I dag måtte jeg redde ut hr. Nannacara anomala, grønn dvergacara. Fruen jaget ham rundt, og han hadde liten mulighet til å komme seg unna tross planter, steiner og røtter.

Jeg prøvde å sette dette paret i akvariet for å se om de kunne finne seg til rette der. Og det har hun. Og da har hun fått seg ny lekdrakt og jaget vekk hannen.

Slik hunnciklider kan gjøre når det er yngel på gang. Satser på at hun klarer å holde noen Ancistrus oppdrettsvarianter unna, de er ikke så store...

Men inntrykket mitt er at det er en meget STORr forskjell på et 250 liters akvarium og et på 125 liter. Som mange her sikkert har tenkt før...
Malawi som vaker i vannoverflaten..
I dag oppdaget jeg et underlig kosttilskudd i 430 literen. Små hoppende insekter, et par mm. store som tydeligvis levde på vannoverflaten, og kunne hoppe..

Jeg har jo sett mange vannløpere i mitt liv, men disse små hvite hoppende insektene har jeg ikke sett før. Sannsynligvis nyter de godt av miljøet i den delen av blåsvampfilterveggen som stikker opp av vannet, eller de lever godt på vannoverflaten bak filterveggen.

I alle fall fant jeg ut at det ikke var noe galt med vannet, som jeg hadde begynt å frykte. Det ser ut til at en del av Malawiene synes det er stas å jakte litt på disse. Litt rart når det gjelder mbunas, men de spiser jo alt.
Har du fått spretthaler? Sikkert nammis for fiskene ja. De ser fryktelig søte ut på dette bildet:
Spretthaler
Keisertetraegg - som passerer gjennom filtervegg!?
Dette er andre gang det skjer meg. Jeg har akvarier med blåsvamp-filtervegg, og jeg oppdager yngel som lever bak veggen. Ingen av foreldrene har noengang vært bak denne filterveggen, og jeg er ganske sikker på at yngelen vokser opp bak denne veggen etter at befruktede keisertetraegg har blitt sugd gjennom filterveggen.

Andre som har opplevd liknende? Denne gangen har jeg sett to små keisertetrayngel bak filterveggen. Bildene er ikke gode, det skal litt skarp observasjonsevne og sterk vilje til for å se yngelen. Jeg anslår at de er ca 1,5 cm lange.

Det er litt grums, og sikkert bra med infusorier bak der. Forrige gang jeg fisket opp en yngel som hadde gått bak filtervegg uten noen spesiell forpleining, var det en fisk på 3 cm.

Selv synes jeg dette er ganske artig!
Er usikker på om dette kan være spretthaler..
Her er et par bilder - som sier noe om nivået på min fotografering...

Det øverste viser overflaten sett fra undersiden, gjennom frontruta. Det andre viser hvordan vannoverflaten ser ut når jeg har slått av pumpene i anledning fotograferingen.

Når jeg har stilt inn den ene pumpa slik at den skaper bevegelse i vannoverflaten, da blir det mindre av disse. Men i utgangspunktet er de så små (opptil 3 mm) at det ser ikke ut som om Malawiene gjør så veldig mye for å få seg en munnfull. Ser mer ut som tidtrøyte.
Jeg fant også yngel (og reker) bak mine HMF filtermatter. Mystisk hvordan de har kommet dit da, men...!
Keisertetra-oppdrett: 4 stk yngel vokst opp bak filterveggen
Det må bety at befruktede egg enkelt lar seg suge gjennom filterveggen gitt en kraftig pumpe. Så nå er strategien klar mht framtidig oppdrett av denne arten.

Noe annet:når er det for mange ancistrus sp oppdrettsvariant i en 250 liter? Har nå i alle fall 12 stk i forskjellige størrelser ogmå nok få litt avsetning. men er takknemlig for synspunkter.
3 akvarier i sving igjen...
Etter at jeg beskrev hvordan en halvdød rødmunntetra (som jeg reddet fra en inneklemt skjebne) ble bytte for en dvergciklide (grønn dvergacara) for min yngste datter, så ble ønsket om at hun skulle få akvarie på rommet født igjen. Hun hadde det før, men jeg følte meg ikke helt trygg på dette akvariet - og et mislykket forsøk på vedlikehold førte til at det akvariet ble pensjonert.

Men nå fikk et par dvergciklider gå i dette akvariet - jeg hadde både ledig akvarie, vann, planter, røtter og innkjørte filter til å sette opp dette med en gang. Akkurat nå går det 1 fisk, nemlig hunndvergacaraen. Hannen måtte nemlig berges fra sin knallsinte "partner", og er hjemme i 250 literen. Der har han ikke drept flere fisker, og unngår å bli mast til døde av hunnen... Min datter er fornøyd med å ha en liten fisk i akvariet sitt. Spesielt etter å ha sett hvordan den lille hunnen jaget hannen.

Ellers hadde jeg en sjokkopplevelse i Malawiakvariet. Jeg skulle rydde litt, og reagerte på at vannet var så kaldt. 21 grader. Kjørte i all hast til dyrebutikken ti minutter før stengetid en lørdag. Endte opp med en nød-varmekolbe. Vel hjemme igjen fant jeg årsaken. Jeg hadde ikke satt inn støpselet for varmekolben skikkelig ved forrige vannbytte, en knapp uke siden.

Når temperaturen steg fra 21 til 25 kunne jeg se en klar endring hos Malawiene. Det ble straks mye mer fart, og mye høyere konfliktnivå. Jaging både innen og mellom artene. Må virkelig si at jeg beundrer disse fiskene for deres hardførhet og aktivitetsnivå. Nå håper jeg bare ikke at noen av de får sykdommer i kjølvannet av kuldeperioden.

I 250 literen går det bra med de 4 keisertetraynglene som klekte og vokste opp bak filterveggen.

Og så - prøver jeg å la være å bli fristet til å foreslå nye fisk i akvariet til datteren min. Så lenge hun er fornøyd med å ha en grønn dvergacara - og kanskje noen blindpassasjerer av mikroancistruser - så får jeg være fornøyd. Egentlig er jeg fristet til å satse på noen Apistogramma....
Mobbehierarki i malawiakvariet
Ei Ps. "polit" hunn hadde klart å hoppe over filterveggen, og hadde levd ganske bra i ensomhet og trygghet der, inntil jeg i dag klarte å lokke henne fram. Jeg lagde en åpning mellom filtersvampen og frontruta og ventet til hun ble nysgjerrig nok til å komme ut.

Og da skjer det som visstnok skjer med en klar regelmessighet i Malawi-verden. En enslig nykommer! Her skal det mobbes!

Hun blir jaget i tur og orden av så og si alle de andre fiskene. Ellers foregår stridighetene mellom individer av samme art, men ikke her. Selv fisker som er betydelig mindre enn henne skal utfordre... Det er ikke videre kjekt å se på, men nå er det vel engang slik i denne verden at Malawier lever i et tøft miljø, og alle nykommere må vurderes styrkemessig.

Håper jeg slipper å finne en fisk uten halefinne i morgen. Lite jeg kan gjøre med dette, bortsett fra å ta dette til etterretning neste gang og aldri introdusere fisker en etter en, men heller i gruppe.
Kritisk tid for akvariehobbyen...
Sommerferien nærmer seg raskt, og siden det har kommet en hundevalp inn i familien så føles akvariene "annenrangs". Nå vet jeg heldigvis straffen for å slurve med vannskiftene, så fiskene merker ingen endring foreløpig. De eneste som måtte bli glade, dersom de hadde vært utstyrt med følelser, må være algene og nedbryterbakteriene... I sommerferien regner jeg med at det kan hende det vil kunne gå opp mot en måned mellom vannskiftene. Men dersom det blir den eneste gangen i år, så går det vel greit.

Jeg har sett at flere har lagt ned hobbyen, eller trappet kraftig ned. Selv synes jeg det er koslig å ha akvariene, men lurer på å trappe ned til å kun ha 430 literen med Malawi...

Regner med at flere har kjent at hund i familien - og to akvarier, kan medføre litt redusert akvarieinteresse.... Noen som har noen råd?
Vasket blåsvampmatte og lurte på hvilken temperatur som er ideell.
Jeg vasket matta på 40 grader. Uten såpe selvfølgelig. Merket at den hadde blitt renere, og tenkte at dette må jeg gjøre flere ganger.

Noen som har synspunkter på temperatur som er ideell?
Om du snakker om filtermatten og den skal brukes videre skal den vaskes forsiktig i akvarievann slik at du ikke dreper bakteriene!
Alt ok, kontorstol, men takk for velment råd!
Det er helt riktig at man skal vaske filter i akvarievann. Unntaket er om man har flere filtere slik at man en gang i mellom kan ta "storrengjøring" på et av filtrene.
Jeg hadde aldri vasket "filterveggen", dvs ei blåsvampmatte som dekker den ene kortenden i mitt 430 liters Malawikar, om jeg ikke hadde hatt supplerende filtersystem. Framgangsmåten leste jeg i "Back to nature - malawiciklider" av Ad Konings. Hensikten var å få vasket ut det som jeg kunne få ut av slam og avfallsstoffer for å bedre vannkvaliteten.

Jeg hadde altså to mindre innvendige filtre i sving før jeg tok ut filterveggen og puttet den i vaskemaskinen uten noe tilsetning av såpe (faktisk hadde jeg vasket noen mikrofiberkluter på 95 grader uten såpe først slik at jeg regnet med at såperester var så godt som borte). I tillegg hadde jeg litt blåsvamp i nedkant av filterveggen som jeg ikke vasket, slik at nivået av "snille bakterier" skulle være tilstrekkelig.

Etter at jeg hadde montert tilbake den vaskede filterveggen, så merket jeg ingen endringer hos fiskene som tydet på feil vannkvalitet. Men jeg ble ikke helt kvitt cyanobakteriene som danner en tynn liten hinne i overkant av filterveggen. Æsj.

Jeg bytter forresten ukentlig 1/4 til 1/3 av vannet i akvariet.
Lurer på hvor små malawiciklider trenger å være for å kunne spise yngel...
Vanligvis er det de store Malawiene som av ulike grunner finner på å spise yngelen. Nå har jeg en liten røver som er maks 1,5 cm. Hvorvidt han/hun har skjønt at det er alger som skal spises, og ikke mindre halvsøsken eller liknende, det har jeg ikke skjønt...

Noen som har observert fiskeetende Malawiyngel. Som egentlig er herbivorer?
Noen bilder fra eksisterende oppsett
Her har jeg lagt ved noen utydelige bilder fra akvariet der jeg har Malawiciklidene. Det øverste viser hvordan filterveggen dekker ene kortveggen, og det andre viser en art som jeg har kjøpt hos Ragnar Wist. Pseudotropheus zebra sp "hara", hunn. Det nederste viser en lett blanding: to Metriaclima estherae, en Labeotropheus trewavasae og en utydelig Pseudotropheus sp "polit", hunn.

Det er mest liv i disse fiskene, sammenliknet med de mer daffe fiskene jeg har i "selskapssuppa mi". Der fant jeg en død værål i dag, og det betyr etter det jeg kan skjønne at begge to nå er borte. Den første som forsvant har nok blitt mat for renholderne i akvariet.....

Om det ikke var for at det er hyggelig med grønne planter også, så tror jeg at jeg ville gjort om dette til et yngelakvarie for Malawier...
Enda flere bilder mens man er i gang..
Øverste bildet er et panoramabilde av det "grønne akvariet". Jeg synes jo det er gøy at jeg klarer å få cryptocorynene til å vokse, selv om det i seg selv ikke kvalifiserer til medalje. Så er det neste bildet et gløtt inn i Malawikaret gjennom kortruta. Disse fiskene følger meg med fiskeøyne hver gang jeg beveger meg nede i fiskestua. Helt greit det, men noe som gjør at jeg synes det er greiere å ha de her enn hengende over skulderen på meg, masende på mat, mens jeg leser avisen...

Til slutt et fint bilde av en golden i bevegelse. Veldig lett å få til gode bilder av fiskene med et billig digitalkamera og liten kyndighet.....

Interessant innslag om maller som jakter på fugler
http://www.dbtv.no/?vid=2020853526001

Flere som har sett denne? Ancistrusen i akvariet blir aldri den samme... Lurer på hvilke maller dette er....
thankthefishtank
http://www.dbtv.no/?vid=2020853526001 Flere som har sett denne? Ancistrusen i akvariet blir aldri den samme... Lurer på hvilke maller dette er....

tøft. Nesten som å se hai dette
Er ikke så ivrig her men på tide med litt reklame
for tidsskriftet Genialt.
Siste nummer handler om selvlysende fisk - for det meste sebrafisker men også scalare... Tankevekkende artikler om hvorfor man holder fisk som kjæledyr, eller av andre grunner.

http://www.bion.no/2013/03/nytt-genialt/
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap