Da prøver vi.... (side 4)

Hi,hi.. Kan jo ikke bli irritert på så søte fisk ;D
He he ser det for meg, løvplukkinga di ;D
Sitter så heldig her nede i asia med cattapa blader, problemmet er bare at de ikke tørker og faller av slik som eika i norge. Dermed lurer jeg på hvordan jeg skal gripe ann saken...
Kan jeg bruke bladene som allerede ligger på bakken som jeg ikke vet hvor lenge har ligget der?
Skal jeg plukke blader og legge de til tørk hjemme?

Er jo ikke akkurat høst her og bladene faller da av på en annen måte, trærnene drar lissom ikke til seg clorofyllet/næringa slik de gjør i norge.
Men jeg får se når som regntiden går over, om tørketiden fungerer som en slags "høst".

Kos dere med alle fargene og luktene høsten bringer med seg

Ps
Godt at du tok imot kattemor da. Jeg tenkte generelt på alle som "bare" har en katt at de burde få den sterilisert.
Galemor : Ja, mange av de bladene som ligger på bakken kan du vel sanke, innbiller meg at det kjennes forskjell på de som nettopp har falt av og de som har lagt der lenge? Tynnere,muligens? Kanskje du kan prøve å brekke av en gren sånn halvveis og håpe på at treet trekker tilbake næringen og det grønne, sånn at det bare blir brune blader igjen?
Ellers så må jo noen blad falle ned i tørkesesongen vel, hvis det er trær som ikke får nok vann. Hehe, ikke vet jeg om det hjalp deg det minste på vei Håper du finner ut av det.

Falt for fristelsen idag og kjøpte noen flere fisk... Fant noen herlige pytte, pytte små cory pygmaeus. Har lenge hatt lyst på en mini art
Et par med dverg gurami ble det også, og noen venner til blindpassasjeren min. De ble kaldt "lyktøyefisk". Men det er ingen av de fiskene i basen her under navnet lyktøye som ligner.
E ciklidepar ble det òg,jeg som ikke har den store sansen for de... Ennå, ihvertfall. Fant også to cory i en butikk som ikke hadde snøring... Men koselig dame som jobbet der da. Og de så interessante nok ut til å kjøpe de. Så nå blir det litt leting etter hvilken art det er..... Ehh, skjer visst ganske ofte det der.....
Nå synes jeg det begynner å bli drøyt her... Kjøpe jo ti pygmaeus og fem "lyktøyer" for to dager siden. Nå er tre pygmeer og to lyktøyer døde... Ene natt til i dag,og resten fram til nå. Har testet ph og nitritt,ikke noe mistenkelig der. Karet har vært i drift i flere måneder, med to innvendige filtere. Ukentlige vannbytter får det òg. Og ingen dødsfall der på etpar måneder, siden sist jeg fikk ny fisk der, fra den samme butikken....
Men coryene som døde har alle en rød flekk på seg, ser ut som en blodutredelse. Og det var mange døde i butikkkaret. Så mistenker at de var syke fra butikken, og at de ikke klarte de ekstra stresset med å flytte hit. Håper nesten det ihvertfall, at det ikke er karet det er noe gæærnt med... Men syns det var mange fisk som døde, så nå ligger de i pose i kjøleskapet, så får jeg dra opp på dyrebutikken til mandag med de, og en vannprøve. Det er vel ikke umulig at de prøver seg på noe... Men det er jo litt penger som forsvinner der også, så håper jeg får nye fisk. Evn pengene tilbake.
Men er så rart med den røde flekken... Omtrent på det samme stedet på alle, på siden og omtrent der halen begynner. Holder et oppmerksom øye med resten av fisken der...


Døde tre pygmeer til... Så var en tur på butikken idag. Etter litt nøling, så fikk jeg fem pygmeer og to lyktøyer som erstatning (fant bare 5 corylik, rekene må ha fått tak i den ene før jeg gjorde det...)
Og det ble tatt omtrent alt av tester. Og nølingen kom etter ph og kh målingen... For ph'n viste 6 (ikke sååå gæærnt synes jeg, siden jeg stort sett har SA-fisker), men kh'n var ikke målbar.
Men, det som gjør meg mest mistenksom at kanskje ikke vannverdiene er hovedproblemet, er at jeg kjøpte fisk i en annen butikk den samme dagen (cory concolor) som havnet i det samme karet, og ingen av de har dødd. Kun de fiskene jeg kjøpte på den samme buikken, og som gikk i samme kar i butikken. Jeg så jo flere corylik i akkurat dèt butikkkaret, men de sa de kun hadde mistet èn der de siste dagene. Jeg har litt vanskelig for å tro dèt, ikke fordi jeg mistet fiskene, men jeg har da sett mye død fisk i butikk-karene...
Følte meg ikke det minste velkommen i butikken etterpå, fikk posen med fisk, damen snudde ryggen til og hørte såvidt et "hadet". Og jeg som hadde tenkt å kjøpe noen andre fisk også.... Jaja.
Men da får jeg følge nøyere på ph og kh der, særlig siden det er det minste karet jeg har fisk i, og da har det største sjansen til å svinge mer enn jeg og fiskene vil...
Har jo lest og nesten skjønt dette kjemiske greiene, men hver gang jeg har målt, sånn innimellom, så har verdiene ligget omtrent på de samme hver gang. Så har da heller ikke tenkt noe over det,eller bekymret meg noe særlig.Dog har verdiene ligget bittelitt høyere enn det som ble målt idag. Men så har jeg lagt oppi en liten neve med eikeblader der òg da, kanskje det er det som gjorde utslaget.
Jeg vil gjette på dårlig fisk fra butikken..

Selv pleier jeg styre unna butikker hvor jeg ser døde fisk i store antall, stikker gjerne innom ett par ganger og sjekker statusen på fiskene før jeg evnt kjøper, med mindre det er en butikk jeg stoler på...

Derfor det er viktig å ha karantene karr.
Falt for en flott crowntail kampfisk her om dagen. Og puttet han først i ett kar,men der likte han seg dårlig. Så han ikke på over et døgn, så da flyttet jeg han til ett av rekekarene. Der blue pearl rekene er. Eller var... Jeg kjøpte 15, men det ser ut som de har minket og minket, og jeg aner ikke hvorfor. De har gått uten fisk der, men med posthornsnegler. Så nå tok jeg sjansen på å sette kampfisken der, kan ikke minke mer på rekene enn det allerede har gjort. Litt synd, jeg likte virkelig de rekene, men jeg fikk de nok bare ikke til. Men ser ut som kampfisken liker seg. Litt høye stengelplanter til å gjemme seg i, hvis han føler han vil, og åpen plass å svømme på hvis han vil dèt. Og ganske så rolig vann. Etterhvert får jeg prøve å slippe en av crowntail hunnene til han, kanskje det blir noen egg...
Han har jo allerede laget flere små boblereder....

De fem red back scalarene vokser FORT! Nå synes jeg de blir altor svære og mange i 200 literen, så på akvarieagendaen imorra, så står de på listen til å flytte til 600 literen. Og de tigger verre enn hunden min... Uansett hvilken retning hendene mine går, de følger etter, med et bedende blikk. De sliter litt med å velge retning hvis jeg strekker meg, "hvilken av hendene er det mat i,tro", ser det ut som de tenker, mens de virrer fram og tilbake.

Tenkte jeg skulle prøve meg på et par andre ciklider.. Var bare ett innfall da jeg sto i butikken, selv om jeg jo hadde bestemt meg for at jeg ikke ville ha ciklider....
Ehh, ja, forstå det den som kan.
Så ihvertfall, et par paletter havnet i ett kar, og et par regnbueciklider i et annet kar. Og jeg hadde noen blyxa planter der regnbuene flyttet inn. Nøkkelordet her er "hadde"... Noen få dager etter at ciklidene flyttet inn, så var blyxa'en beitet ned.
Da vet jeg dèt, at det ikke var en god kombo. Vel, ihvertfall ikke for planten.

Atropersonatusene har endelig blitt ordentlig husvarme. Nå er de framme og er aktive om dagen som alle de andre coryene.
Nå er det bare melanistiusene i storkaret som jeg nesten aldri ser noe til. Pysefisk...
Sånn, da var det meste unnagjort. Vannbytter, planteluking, og algeskrubbing. Og flytting av noe motvillige scalarer.
Særlig 600 literen fikk gjennomgå, der har jeg unnasluntret med å ta bort alger fra glasset. Ancistrusene i karet er nok i streik..
De verste algebefengte bladene ble tatt bort, og det hele ser mye bedre ut nå. Bare scalarene slutter å trykke seg sammen i ett hjørne, så blir det bra.
Ble slutt på det flytende jernet, må huske å kjøpe mer.

Etter at flesteparten av rekene havnet i 63 literen, så har de fått utrolig flotte farger. Tydelig at de ikke trivdes helt i 15 literen. De som var gjennomsiktige og kjedelige har nå blitt flott brune,med hvite partier, og alle har fått hvite knær Og det virker som om det går veldig bra med små cory, og små lampøyer. Det begynner å bli litt størrelse på guppy-yngelen i det samme karet, bør snart vurdere å sette de i et annet kar. Jeg vet at guppyer setter pris på en reke eller to...
Fikk en liten "oi" opplevelse nå. Karet på podens rom har hatt på lyset i et par døgn, *kremt*, har rett og slett glemt å gå inn på rommet hans i kaoset som har vært de siste par dagene. (innebærer bl.a. en bil som gikk opp i røyk)
Plante eksplosjon! Tynnet ut i flyteplantene der for noen uker siden og har vært stabilt antall siden, og *poff* i dag var plutselig vannskorpen full! Og har en plante jeg ikke aner hva er.... En bregnelignende sak som kommer med avleggere på bladene... Noen som vet? Vel,uansett, der plukket jeg også vekk de største avleggerene her om dagen ( i ett forsøk for å se om den takler brakkvann), og nå var det masse svææære avleggere med laaange røtter. Den var såpass tjukk at tre kuhlii åler kunne skimtes inni der.... Føltes vel tryggere enn under rota.
Så litt ekstra lengde på lyset var visst vellykket der. Med eller uten vilje....

Fikk en gave idag
Ble møtt av en stk trippende kokk på kjøkkenet idag, som sa han hadde kjøpt noe til meg, hvis jeg ville ha den. Hehe, han hadde vært på auksjon og tatt med en kultur med mikromark til meg Og jeg som har tenkt lenge på at jeg måtte få kjøpt meg dèt. Cory yngelen har fått et måltid av det, og jeg så at noen tygget for harde livet Karet med bare småfisk fikk også litt, og det så ut som det falt i smak, etter svømmingen til lampøyene og nosinga til coryene og dømme.

Og den eks-ensomme scalenejenta mi har visst falt for den største red back'en.
De pusset blader, og tørrtrente på egglegging ganske lenge igår. Om de kom med egg vet jeg ikke, til slutt så måtte jeg slutte og ni-glane på de og gå og legge meg. Så ingen egg på morran idag, så enten så ble det med tørrtreninga eller så har eggene blitt spist opp i løpet av nattan.Tetraene er jo tross alt rene pirajaene, i str mini....
for en artig tråd flink med ord du også er du jo fra fr.stad, mitt hjemsted. Så her må jeg jo følge med vider.
Lurær litt............

Den vakre crowntailen min, Severus, begynner å bli skikkelig flink til å boble reder. Og hadde vært morro å prøve meg på kampfisk yngel. (når jeg skriver "meg", så mener jeg at fiskene kan prøve seg,først og fremst...)
Har to like vakre crownjenter i 200 literen, sammen med en VT, (Lucius), men han har ikke gjort noe forsøk på rede. Er jo fler fisk der,så kan jo hende dèt er grunnen. Han viser seg fram for jentene innimellom,men de er ikke interresserte.
Så det jeg lurer litt på, hadde en av de vært mer keen på en annen kjekkas? Er godt begrodd i det karet Severus går i, så hoa kan gjemme seg,hvis hun ikke vil,selv om karet er litt mindre. Hmm...

Fikk tynnet den overgrodde planta litt i podens kar, skremte halvt ihjel samtlige sju kuhlii'er i prossesen... Jeg kunne jo ikke vite at alle hadde søkt tilflukt inni busken, men med min digre hånd lite hensynsfullt nappende i planten, så føyk hele gjengen ut + èn dverg gurami. Noen såpass perplekse at de gikk rett i glasset... Uff, fikk litt dårlig samvittighet. Men alle har det bra nå, så vidt jeg ser. Noen inni planta igjen, og noen under rota. Memo to self : vis hensyn! (og ikke fnis av vettaskremte fisker,er ikke pent....) Dupliene tok det hele med knusende ro,selv med over en halvmeter fisk flyvende rundt som gale.

Så noe som ikke har så mye med fisk å gjøre : skal hente to marsvinjenter imorgen Gleder meg til å få litt smådyr igjen
Og håper jeg får kjøpt ny bil imorgen, er fryktelig tungvint uten.
Isj, mistet åttetallskula mi
Mørkla karet noen dager,siden det var en masse alger der. Kula var god og rund før det ble mørkt, og etter tre-fire dager, så var den syltynn!!
Må ha hatt noen innvollsparasitter, virker som det mest logiske. Jeg har aldri tenkt på at han kunne hatt det, har ikke virket som om han har mistet vekt før. Men kan hende det er jeg som har overforet endel...
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det karet nå. Det er jo brakkvann der, med filter som har tilpasset seg brakkvann. Skal jeg fortsette det som brakkvannskar, uten fisk enn så lenge, fram til jeg finner en liten brakk-kule eller noe lignende. Eller kjøre det inn på nytt som ferskvannskar? Hmm, må tenke mer på det. Er lurere neste gang det kommer en kule i hus, da skal det kures.

Kommet en liten gjeng med green laser cory
Små vakre grønne bartenoser, som virrer rundt i podens kar sammen med dupli'ene. Takk til Mona O.
Har endelig sett melanistiusene mine!
Har vel hatt de i et halvt års tid, men er ikke mange glimtene jeg har fått. De jeg har sett har vært halvblinde av skrekk, i vill panikk svømmende bortover karet (og noen ganger glemt hvor karet slutter....)
Det var en laaaang tilvenning til omgivelsene... Kanskje den arten bare er sånn?
Men nå,ved foringstid ihvertfall, så kommer de frem, og er litt mindre skvetne. Hadde nesten glemt at jeg hadde de. Fikk se at de har litt lengre neser enn de fleste andre bartenosene. Lurer litt på hvor grensen er for langnese cory.....?
Aenusene har enda ikke lagt egg, nå begynner snart å bli litt bekymra.
Noen av hoene er bælfeite!

Marsvin har kommet i hus også. Koselig med små pelsdyr som snatrer og tigger

Og er altfor kaldt for tiden... Vannet har fryst her hjemme, har fått på varmekabelen, så håper det tiner snart. Og håper ikke noe har sprukket.....
Ihvertfall feil tidspunkt å melde seg frivillig til å trene opp hest. Brrrrr!! Får investere i mer superundertøy... Kan hende jeg kan slå sammen hundetrening og hestetrening innimellom, så slipper jeg å fryse dobbelt opp.
Må bare skrive en huskeliste til meg selv, så jeg kan se senere hva jeg har/hadde av cory.

*green laser
*duplicareus
*metae
*pygmaeus
*venezuelanus
*trilineatus
*concolor
*pantanalensis
*panda
*melanistius
*napoensis
*aeneus
*atropersonatus
*schwartzi
*adolfoi
*paleatus
*loxozonus
+ en som jeg først trodde var en schwartzi, men som kanskje ikke er det likevel. men hva den er vet jeg ikke... noe forskjellig mønstre,litt større, og lengre nese...
Brukt aaaaalt for mye penger på fisk de siste dagene..... Bare cory'er Så ikke mer fiskekjøp på en stund, det er bestemt etter en titting i lommeboka.
Men er kjempefornøyd for de nye fiskene.
Ble noen grupper av noen jeg hadde fra før så jeg fikk litt større gjenger.
Så atropersonatusene, venezuelanusene og trilineatusene har fått flere venner, og det har flyttet noen nye inn : armatus og elegans. Vel,jeg tror det er elegans... Er så mange like at en stakkars fersking som meg har null sjans... Skulle ønske de kom med hvert sitt navneskilt, sånn som de ansatte i butikker....

Er litt småforelska i armatusene, de er ordentlig søte, og høye fine ryggfinner
Har fått flyttet napoensisyngelen fra 20 literen og opp i 60 literen sammen med rekene og pygmècoryene. Vet ikke om det var for tidlig, men satser på at de var store nok.

Bytta ut grusen i 70 literen med sand, tok ut de tre blue pearl rekene som er igjen og puttet de i 20 literen som yngelen flyttet ut av. Masse fin og møkkete javamose der Den ene går med egg, så håper det blir flere av de vakre rekene.

Kunne jo ikke ha et helt kar til bare tre reker og èn kampfisk... Så da ble det sand og cory
Severus er der han også, får snart flytte èn av damene inn til han kanskje, nå som jeg har puttet flere planter der som er gode å gjemme seg i dersom hun trenger dèt.

Får hentet pakken min fra dyrenes konge imorgen,det ligger noen nye filtere der, som jeg trenger, så kan jeg få opp den siste hundreliteren. Jeg fant ut at det var god plass til et kar på kjøkkenbenken. At jeg ikke har sett det før! Tjukk og fin plate, og det passer fint inn med et kar der
Og så får jeg reservefilter og kolbe igjen. Liker ikke å være uten, er så altfor lett at det skjer noe. Særlig siden mye av det jeg har er kjøpt brukt.
Tror akkurat jeg fant meg et nytt forbilde da jeg leste de siste 3-4 innleggene her Bare lista over kar og arter er jo nok til å beundre, men når jeg leser at du trener både hest og hund i tillegg, ja da blir jeg imponert Selv har jeg lånt bort hesten min for et år og driver bare med akvariene denne vinteren, men kommer sterkere tilbake med både hest og hund er planen
Går det bra med Corydorasene du hentet her hos meg? De klarte transporten fint håper jeg?
Anna U.
Tror akkurat jeg fant meg et nytt forbilde da jeg leste de siste 3-4 innleggene her:-) Bare lista over kar og arter er jo nok til å beundre, men når jeg leser at du trener både hest og hund i tillegg, ja da blir jeg imponert:-) Selv har jeg lånt bort hesten min for et år og driver bare med akvariene denne vinteren, men kommer sterkere tilbake med både hest og hund er planen:-)



Det var veldig hyggelig sagt Men forbilde er nok å ta litt i... Har bare hest noen ganger i uken, hjelper en venninne å trene opp hesten sin etter en skade. Så blir det litt omskolering etterpå, siden den er egentlig travtrent,men ikke brukt på mange år. Selv om jeg har holdt på med hest i mange år (tok tilogmed fagbrevet i hest), så har jeg adri eid en egen, selv om det er drømmen. Sukk, når jeg får råd til et lite småbruk, med egen stall og beiteområder......
Er lov å drømme
Og hunden har jeg litt dårlig samvittighet for, siden vi ikke trener like mye som før. Jeg jobber mer enn før også, og vi går jo mye tur men ikke så mye og like lange som før. Tar på litt å jobbe mye og å være alenemor... Men nå som guttungen orker å gå lenger,så hjelper det på turene med hunden (gleder meg litt til poden blir så stor at han kan være alene hjemme,hvis han vil...) Så er egentlig ikke mye å bli imponert over, men jeg har alltid likt å ha dyr rundt meg. Og håper guttungen tar det med seg videre i livet også
mona o
Går det bra med Corydorasene du hentet her hos meg? :-) De klarte transporten fint håper jeg? :)


Ja,alle klarte turen hjem fint, de går nå i hvert sitt kar sammen med artsfrendene sine Atroene er er mer framme enn før,det hjalp visst på tryggheten å bli noen fler
Venezuelanusene ser jeg ikke like mye til ennå, de går i 600 literen, som er rimelig overgrodd akkurat nå..... Kanskje det er litt skummelt enda
Flere ting til felles ser jeg Jeg tok fagbrevet på hest like ved Jarlsberg travbane i 2004. Og drømmen om småbruk kommer jeg til å ha helt til jeg får tak i et slikt!

Hvilken rase er hunden deres?

Jeg er helt avhengig av å ha dyr rundt meg, så det er egentlig litt lite med "bare" fire akvarium, men tror ikke det er så lenge til jeg får fikset på det

Håper det går bra med litt utenom-tema-snakk
Utenom snakk går helt fint

Jeg tok fagbrevet i 2003, har ikke hatt mye bruk for det, men jeg har ihvertfall et fagbrev,hehe Jeg jobbet på et ridesenter med mye terapiridning og litt avl
Hvilken rase/type hest er det du har?

Jeg har en blandingshund, moren hennes er blanding av rottweiler og golden retriver, og faren er alaska husky. Men har ikke funnet noen golden trekk i min, bare husky og bitte litt rottie. En god håndfull hund,egentlig. To dyrleger rynket på nesa av henne da hun var liten valp, og ville anbefale avlivning, for den miksen kunne slå dårlig ut.... Hun var ikke tre måneder engang. Den tredje dyrlegen var i full begeistring over hvor fin hun var så jeg holder meg til den siste dyrlegen,jeg For hun ER fin og snill, bare litt viljesterk...

Jeg begynte med fisk så jeg kunne ha noen å ordne med uten å gå ut av huset, for det må man jo med både hund og hest. Er deilig å pusle litt med ett kar på kvelden, særlig siden jeg trives dårlig med å ikke ha noe å gjøre over lengre tid, og jeg ikke har talent til håndarbeid... Jeg forventet ikke å få til de grader den litersyka......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap