Sissis våte drømmer (side 4)

Hva er galt med Rocky? Han står stille ganske lavt i karet, og har fått hvite "rusk" på sidene. Hva er dette? Finnene ligger tett inntil, men det har de egentlig gjordt hele tiden. Han virket ikke interessert i mat i går kveld, og det undret meg litt, men siden jeg ikke så noe annet galt.... Men i dag er han altså full av "rusk". Ser nesten ut som bittesmå brødsmuler, så da er det vel ikke hvitprikk? Han klør ikke heller. Har spurt etter hjelp i egen tråd under sykdom, og håper noen kan hjelpe meg...
Bilder er et must hvis du vil ha hjelp med sykdommer
Ellers så kan du titte her og se om du finner noe som ligner..
La ut et bilde, selv om det ikke var særlig bra. Mobilkamera og en uvillig fisk er en dårlig kombinasjon...

Har sett masse på JBL-hospital, men synes liksom ingenting stemmer... Sukk...
Tidlig stadie av sopp/hvitprikk?
Uansett er det på tide å isolere den fra de andre fiskene for å forhindre smitte.
Hvordan gjør jeg det da? Har bare et kar i drift. Kan han gå i en bolle om jeg bytter en del vann et par ganger daglig? Vil han tåle varmebehandlig, vet platy ikke vil ha over 25 grader?
Her går jeg i fare for å bli kraftig skutt, men anyway...

Jeg fikk hvitprikk på hele min neon-tetra flokk på 30 stykker i karet mitt.
I samme karet gikk det også sewellia og pandaer som heller ikke skal ha varme over 25 grader. Jeg valgte å varmebehandle karet, med stort hell faktisk.
Mistet ikke en eneste tetra eller panda, men den ene sewelliaen døde.

Hvis det er hvitprikk bør du nok behandle hele karet, for da er nok de andre fiskene allerede smittet. Finnes medisiner mot hvitprikk du kan få kjøpt i dyrebutikken som du kan prøve før du begir deg ut på varmebehandlinger.
Isolat
Har satt ham for seg selv i en stor vase, og hatt i bittelitt havsalt. Får se an utviklingen til i morra, og kjøpe medisin da. Dette er IKKE gøy...

Kanskje han likte litt salt, for nå stritter alle finnene? Eller er det fordi han er nervøs?
Har lest mer om hvitprikk, og ser at bl.a Frank Angell taler "varmt" for varmebehandling, og ser at flere med hell har brukt det på platy. Så da kjører jeg igang!

Har skiftet ca 40% av vannet ved hjelp av slamsugeren, og prøvde å komme meg over det meste av bunnet. Det ble med noe sand, men pytt. Varmekolben er skrudd på max, altså såvidt over 32. Håper vannet blir varmt nok! Utblåset fra pumpa er satt nesten rett opp, så det bør hjelpe på oksygennivået, som jeg har skjønt blir lavere ved høyere temperaturer.

Platyene hadde nok blitt glade for litt salt i vannet under denne prosessen, men det vil jo ikke ancistrusene...

Dette er virkelig IKKE gøy. Håper Rocky klarer seg... Han er jo ikke i toppform, og vannet blir vel vel varmt... Må jo sette ham tilbake i karet for at kuren skal virke...
Livets gang
Jeg stod med nesen trykket mot glasset, og studerte mine fisker nøye for å se om noen flere hadde prikker. Tror de lurte på hva jeg holdt på med, for alle kom fram til glasset og studerte meg nøye tilbake. Så ingen prikker på flere av fiskene, men plutselig la jeg merke til en flekk på glasset. Etter en nærmere titt fant jeg ut at det var ei knøttlita sandsnegle! Har de rukket å yngle allerede? Etter bare 4 dager i karet? Jeg er imponert...

Så selv om jeg kanskje mister en fisk, så kommer det nytt liv... Sukk...
Sandsnegle, og ikke pestsnegle altså?
Helt sikkert sandsnegle; med langt snodd skall. Plukket noen pestsnegler helt i starten, men har ikke sett noen flere de siste 5 dagene, bare sandsneglene mine. Og i dag altså; en liten baby...
Krysser fingrene...
Da er det på tide å krype til køys, og håpe på det beste. Temperaturen er nå oppe i 30,5 og foreløpig ser jeg ingen endring hos fiskene. Rocky ville desverre ikke ha mat, men han har vært litt mer aktiv utover kvelden.

Blir spennende å se hvordan det er i morra, med temperatur og tilstand på fiskene. Er ikke temperaturen høy nok, får jeg ta meg en tur ut og kjøpe kraftigere varmekolbe. Skal jo etterhvert ha en i 120-literen uansett... For hvitprikk kan vel ikke overleve og smitte via en varmekolbe?
Både varme og salt
Temperaturen ligger nå i overkant av 32 grader, og fiskene ser ut til å tåle det.

Og så har jeg begynt å tilføre salt. Dette gjør jeg etter råd fra han som solgte meg ancistrusene. Han bruker havsalt, så da gjør jeg det og. Ca 1 dl anbefalte han i min 63l. Må innrømme at jeg er veldig spent nå, og fortsatt bekymra...

Hadde tenkt å kjøpe fantomtetra og honninggurami denne uka, men det utgår jo nå. Tror jeg venter med å kjøpe mer fisk til 120-literen er oppe å går, for da kan 63-literen fungere som karantene. Sukk...

Leste at det var lurt med 2 termometer for å være sikker på at temperaturen er rett. Men jeg har bare ett, så da stappet jeg i steketermometeret! Fiskene lurte veldig på denne metalldingsen kom ned i vannet, men nå er jeg ihvertfall sikker på at temperaturen er høy nok...

Rocky ser fortsatt pjusk ut, og holder seg for seg selv ved inntaket til filteret. Studerte ham nøye istad, og lurer på om han har fått noen nye prikker. De andre ser heldigvis helt friske ut. Tittet nærmere på finnene til Rocky også, og lurer på om det kanskje er noe sverddrager i ham. Halen er liksom litt lenger nederst... For det stemmer vel at platy og sverddrager kan få avkom sammen?

Var innom Marit Zoo i dag, og så at de har halv pris på fantomtetra. De skal flytte snart, og har derfor tilbud på masse fisk. Veldig irriterende med den hvitprikken... Så da ble det bare med 3 små røtter ut derfra.

Spurte om priser på pumper og varmekolber der, og de var faktisk ærlige nok til å anbefale meg å handle på nettet!!! Og det har jeg nå gjordt. Har bestilt blåfiltermatte, varmekolbe, 2 justerbare pumper og slange på Webzoo. Gleder meg til det kommer...

Har også kjøpt styrofoamplate i dag, så da er det straks klart for å lage bakgrunn med integrert filter til min fine 120-liter. Men armatur er dyrt!!! Venter litt med å bestille det. Får henge noe annet over så lenge; har jo dekkglass, og om det henger et stykke over, må det jo gå bra. Eller? Ser jo at nanokar selges med en enkel spotlampe over, så...?

Leste et lurt tips fra Mona O. om at en dansk nettbutikk har maling som er trygg for akvarier, men den finnes desverre bare i svart og sand, og de hadde bare svart på lager... Skal innom en stor fargehandel i morra og spørre på pris på egnet epoxy. Dette prosjektet blir dyrt, men det blir unikt, og helt mitt. Gleder meg til å sette igang
Søte rocky
Det var med blandede følelser jeg nærmet meg akvariet i dag, og jeg følte både lettelse og bekymring da jeg så Rocky der oppe ved filteret. Han lever fortsatt, men hvor plaget er han? Vel framme ved glasse stimlet damene forventningsfulle forran meg, men Rocky ble stående oppe ved filterinntaket. I ren desperasjon begynte jeg å snakke med ham, og da kom han svømmende ned han også! Stirret litt på meg, snude høyre side til, og så venstre, før han snudde rompa til og svømte tilbake opp i hjørnet. Så søt han var! Og nå så jeg bare en prikk! Kjenner et snev av optimisme her, men bekymringen vil nok ikke slippe taket før han eventuelt begynner å spise. Tror stakkaren sliter med varmen...
vi får håpe prikkene slipper taket snart
Mer sykdom?
Flere bekymringer her... Etter foring i dag synes jeg Babs har blitt så veldig tjukk! Og blir selvfølgelig livredd for at det er bukvannsott (eller hva det nå heter)... Borghild blir også tykkere og tykkere, men det har gått gradvis, så har tenkt at hun er drektig. Men med Babs har det gått veldig fort! Ingen andre tegn enda, hun virker helt frisk ellers, men hun må da være for liten til å være drektig? Fryktelig bekymret igjen... Og jeg som var så glad for at jeg ikke ser noen prikker på Rocky lenger. Han vil fortsatt ikke ha mat, og står stadig i hjørnet sitt, så han virker ikke frisk ellers.

Testet vannet for sikkerhetsskyld, og alt så fint ut bortsett fra at ph har gått ned til 6,4. Burde jeg skifte en del vann for å få den opp igjen? Vannet i springen er jo i overkant av 7? GH har økt noe også, og det regner jeg med skylder saltet.

Dersom fiskene mine dør nå, er det stor sjangs for at jeg gir opp hele greia... Skulle tro jeg var mer hardhuda jeg som har vokst opp på gård, men den gang ei...
Rio fantasia
Da har jeg begynt innredningsprosjektet av 120-literen, som har fått navnet Rio Fantasia. Dette fordi den skal minne litt om ei elv, og hovedsakelig ha fisk fra Sør-Amerika. Men siden det ikke blir seende helt naturlig ut, og fordi det trolig blir guramier i tillegg, så ble det Fantasia. Godt å ha noe å henge fingrene i, slik at en slipper å være bekymret hele tiden...

Har grovskjært styrofoamen og silikonert delene sammen, og silikonert noen rotdeler til ei større ei.
Gud, som jeg beundrer sånne mennesker som deg som kan ta seg selv i nakken og gjøre noe slikt... Gleder meg til å se resultatet!
Og sånn går no dagan...
Takker så mye for skryt Sparesset! Er utdannet interiørdesigner, så det er vel ingen bombe at jeg må gjøre noe eget ut av akvariet også. Skikkelig moro er det! Har skåret ut mer detaljer i dag, ordnet innsug til filterene og et par huler. Kan jo hende det blir mallebarn en gang i tiden, om jeg er så heldig at Jonathan egentlig er Josefine...

Rocky sturer desverre fortsatt. Mulig jeg burde tatt livet av ham, men klarer ikke... Rart hvor glad man klarer å bli i en liten fisk på så få dager... Men Babs er det ikke noe i veien med! Var nok bare grisk i matfatet og full av dritt

Var innom Marit Zoo i dag og kjøpte luftpumpe med tilbehør, tenkte det var godt med litt ekstra oksygen i varmen. Der falt jeg fullstendig for kobbertetraene...... På salg nå, til 8,- pr. stk. Til å grine av denne hvitprikken!!! Ser desverre at de er litt aggressive, så kanskje det er like greit...

Testet vannet for sikkerhetsskyld, siden jeg også kjøpte dråpetest for PH. Ingen nitritt, 10 i nitrat og ph ca 6,7. Litt mer nøyaktig med dråper enn strips ja.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap