- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Underwater world (side 4)
Underwater world (side 4)
Jeg må gjøre en flytting.
Multiene: 160liter, 60liter eller ut..
Har ikke sett yngel hos dem på lenge, så jeg mangler nok hannfisk..
Defekt 60liter, så jeg må kjøpe ny dersom jeg skal fortsette å ha en.
ALDRI KJØP AKVARIE FRA TETRA!
Med 4-5 feil på lyset de få årene jeg har hatt det, har det kunn vært til stress.
Og så spiser multiene opp de andre fiskene mine.
Meh...
Multiene: 160liter, 60liter eller ut..
Har ikke sett yngel hos dem på lenge, så jeg mangler nok hannfisk..
Defekt 60liter, så jeg må kjøpe ny dersom jeg skal fortsette å ha en.
ALDRI KJØP AKVARIE FRA TETRA!
Med 4-5 feil på lyset de få årene jeg har hatt det, har det kunn vært til stress.
Og så spiser multiene opp de andre fiskene mine.
Meh...
Postet 07.02.11 kl 22:29
Endret: 07.02.11 kl 22:29
Postet 07.02.11 kl 23:40
Problemer
Det viser seg at alt skulle bli problematisk nå..
Noe er i veien med guppyene som svømmer rundt i ett rødblinkende akvarium. Bøyd rygg.. Må finne ut hva slags syndrom det er, og hvordan jeg kan kurere det...
Jeg trenger ny 60liter.
Multiene spiser på neontetraene, en er uten øye.
Så neontetrane må til guppyene i den defekte 60literen.
Jeg trenger ny 60liter.
Jeg trenger en ny plan.
Forslag?
Postet 09.02.11 kl 16:38
Postet 09.02.11 kl 16:51
Det ender ikke der...
Nå har jeg visst ingen sneglehuslekere igjen, aner ikke hva som har skjedd.
Byttet vann, dro til Trondheim en uke - og da jeg kom hjem var ingen i skjellene sine.
Ingen andre fisker mangler..
Lurer på om jeg bare skal kvittes med 60literen og så får alle bo i 160literen framover.
Av ukjente grunner blinker ikke lyset mer i lillekaret da, så kanskje ikke..
Nå har jeg visst ingen sneglehuslekere igjen, aner ikke hva som har skjedd.
Byttet vann, dro til Trondheim en uke - og da jeg kom hjem var ingen i skjellene sine.
Ingen andre fisker mangler..
Lurer på om jeg bare skal kvittes med 60literen og så får alle bo i 160literen framover.
Av ukjente grunner blinker ikke lyset mer i lillekaret da, så kanskje ikke..
Postet 08.03.11 kl 15:25
Postet 08.03.11 kl 15:31
Postet 08.03.11 kl 15:37
Nu blir det andre bollerer
To små gule ancistrus flyttet i går inn i 60literen. De så veldig fornøyde ut, og ganske tjukke ut i mårrest. (funnet mange alger.. hehe)
Når ting ordner seg flytter de nok til 160literen tenker jeg.. tør ikke å slippe noen ned dit før jeg har ryddet godt opp...
(I dag)? blir det kanskje til nok en omgjøring i 160litern, ut med alle skjellene...
Tenker litt på å legge den mørke sanda litt bak, for å skape dybde i karet! Blir litt jobb da.. men tror plantene uansett på endres litt på. Mulig det må vente til helga.. det tar nok noen timer!
Jeg har også bestemt meg for å flytte den største ancistrushannen min til 60literen.. Jeg tror kanskje de to som da blir igjen finner tilbake til hverandre, hørte rykter om at de hadde vært ett par før. Så får vi se om jeg ikke hiver meg rundt og leker regntid i tillegg=0
Men har ikke samvittighet til å la den hannen bo så lenge i 60literen.. eller hva tror dere? Han er iallefall 10-12 cm.
Postet 09.03.11 kl 17:27
Du kan jo selge han? Jeg hadde to hunner og valgte å selge den ene så jeg har igjen et par og ikke en trio. Dette var av hensyn til hannen min og meg selv, for å unngå for mye damebesøk som igjen resulterer i veldig mange yngel.. Så lenge du ikke har flere enn en hunn kommer den ene hannen til å være "overflødig". Vet ikke hvor viktig det er å velge riktig hann når du skal ta ut den ene.
Postet 10.03.11 kl 10:01
Selge, ja.. jeg kan jo det! Men jeg har jo blitt så glad i dem!
Jeg får se det ann.. den ene skal iallefall flytte litt på seg snart.
Hvor rett har AF egentlig med påstanden om at 50liter holder til en "vanlig" Ancistrus?
I går ble jeg veldig gira på et stort kar som skulle gis vekk, fantastisk sted å flytte ham til ikkesant!? =D
Har kjøpt agurk som den de skal få kose seg med i kveld.
Jeg får se det ann.. den ene skal iallefall flytte litt på seg snart.
Hvor rett har AF egentlig med påstanden om at 50liter holder til en "vanlig" Ancistrus?
I går ble jeg veldig gira på et stort kar som skulle gis vekk, fantastisk sted å flytte ham til ikkesant!? =D
Har kjøpt agurk som den de skal få kose seg med i kveld.
Postet 10.03.11 kl 16:21
Forandringer
Tok ut alle skjellene i går. Det var trist.. nesten halve karet står øde nå.. mørkt trist og øde..
Tok ut alle steinene også.
Det var et ekkelt arbeid.. måtte få ut sanda fra alle skjellene; trille dem rundt sin egen akse for å snirkle ut sanda.. og tror dere ikke det kom død fisk ut også... Fant tre døde sneglehuslekere..
Hvor de andre han blitt av vet jeg ikke.. Drømte i natt at de hadde flyttet fra skjellene og bodde ett annet sted i karet.. Men det er vel lite trolig...
De var uten noen form for skade såvidt jeg kunne se, til tross for at de hadde vært der en stund.. Det slår meg at jeg skulle gjort dette med en gang jeg kom hjem i forrige uke, men jeg har levd i håpet om at de skulle komme tilbake. Og tenkt at de ble spist hvis ikke..
Jeg lurer på om det har vært sykdom ute å gå, men de så helt friske ut da jeg dro. Da jeg kom hjem så jeg forsåvidt en, den så fin ut den.. Men de var selvsagt ikke det.
Jeg skulle satt meg ned og studert dem bedre, har nedprioritert akvariene litt i det siste.
I dag virker det som det blir ordentlig rengjøring og opprydding i 160literen, det må bli i dag tenker jeg. Jeg skal bytte veldig mye vann, og sette opp planter og pynt på nytt...
Jeg må annta tragedien har noe med vannkvaliteten å gjøre. Alt det negative akvarierelaterte har liksom kommet på en gang for meg nå, så har vært litt deppa og kanskje ikke så ivrig i en periode.
Først var det jo mekaniske problemer med 60literen, lysene sviktet jo. Deretter så jeg knukket rygg og avmagring hos noen guppyer. Så oppdaget jeg neontetra med utspiste øyne, og tenkte da at multiene måtte få være alene! Det hadde gått bra lenge, så jeg skulle ta separeringen etter utflukten min... Men etter den fant jeg multiene døde.. Ser ikke helt sammenhengen her.
Kanskje lyset utløste sykdom i 60literen. Hadde noen guppyhoer i 160literen til avslapping fra hannene.. kanskje de dro med seg noe fra 60literen som tok multiene?
Håpet er nå at jeg får fikset problemene... Håper de andre fiskene er friske. Ser ingen avmagring eller knukkede rygger i 60literen lengre iallefall..! Men har sett en neontetra som er utrolig krum i ryggen, tynn og rar...
Tok ut alle steinene også.
Det var et ekkelt arbeid.. måtte få ut sanda fra alle skjellene; trille dem rundt sin egen akse for å snirkle ut sanda.. og tror dere ikke det kom død fisk ut også... Fant tre døde sneglehuslekere..
Hvor de andre han blitt av vet jeg ikke.. Drømte i natt at de hadde flyttet fra skjellene og bodde ett annet sted i karet.. Men det er vel lite trolig...
De var uten noen form for skade såvidt jeg kunne se, til tross for at de hadde vært der en stund.. Det slår meg at jeg skulle gjort dette med en gang jeg kom hjem i forrige uke, men jeg har levd i håpet om at de skulle komme tilbake. Og tenkt at de ble spist hvis ikke..
Jeg lurer på om det har vært sykdom ute å gå, men de så helt friske ut da jeg dro. Da jeg kom hjem så jeg forsåvidt en, den så fin ut den.. Men de var selvsagt ikke det.
Jeg skulle satt meg ned og studert dem bedre, har nedprioritert akvariene litt i det siste.
I dag virker det som det blir ordentlig rengjøring og opprydding i 160literen, det må bli i dag tenker jeg. Jeg skal bytte veldig mye vann, og sette opp planter og pynt på nytt...
Jeg må annta tragedien har noe med vannkvaliteten å gjøre. Alt det negative akvarierelaterte har liksom kommet på en gang for meg nå, så har vært litt deppa og kanskje ikke så ivrig i en periode.
Først var det jo mekaniske problemer med 60literen, lysene sviktet jo. Deretter så jeg knukket rygg og avmagring hos noen guppyer. Så oppdaget jeg neontetra med utspiste øyne, og tenkte da at multiene måtte få være alene! Det hadde gått bra lenge, så jeg skulle ta separeringen etter utflukten min... Men etter den fant jeg multiene døde.. Ser ikke helt sammenhengen her.
Kanskje lyset utløste sykdom i 60literen. Hadde noen guppyhoer i 160literen til avslapping fra hannene.. kanskje de dro med seg noe fra 60literen som tok multiene?
Håpet er nå at jeg får fikset problemene... Håper de andre fiskene er friske. Ser ingen avmagring eller knukkede rygger i 60literen lengre iallefall..! Men har sett en neontetra som er utrolig krum i ryggen, tynn og rar...
Postet 11.03.11 kl 13:36
I dag fant jeg en død guppy, halvspist i 60litern.
Jeg har nok et nitrittproblem der. Har bytta bortimot 10 liter vann hver dag nå siden helga. Er det nok tror dere? Jeg tenker å fortsette slik til jeg ikke måler noe lenger, hvis ikke jeg bør bytte mer eller oftere eller begge...
I 160literen, har jeg tatt litt av har jeg visst.
Det bor Malawi der. Aner ikke hva det er for en type. Eller egentlig, det er flere typer der. Det vil si, det er 2-3 enslige sorter der - og en gruppe. Noen av disse enslige vet jeg ikke helt om jeg kan beholde, etter som karet bare er 160liter.
Det er litt spennende med ukjente arter.
Dette er iallefall grunnen til at jeg leter etter huler og sånn, så de kan gjemme seg og svømme igjennom.
Jeg har nok et nitrittproblem der. Har bytta bortimot 10 liter vann hver dag nå siden helga. Er det nok tror dere? Jeg tenker å fortsette slik til jeg ikke måler noe lenger, hvis ikke jeg bør bytte mer eller oftere eller begge...
I 160literen, har jeg tatt litt av har jeg visst.
Det bor Malawi der. Aner ikke hva det er for en type. Eller egentlig, det er flere typer der. Det vil si, det er 2-3 enslige sorter der - og en gruppe. Noen av disse enslige vet jeg ikke helt om jeg kan beholde, etter som karet bare er 160liter.
Det er litt spennende med ukjente arter.
Dette er iallefall grunnen til at jeg leter etter huler og sånn, så de kan gjemme seg og svømme igjennom.
Postet 16.03.11 kl 22:09
VannstiI dag fant jeg en død guppy, halvspist i 60litern. Jeg har nok et nitrittproblem der. Har bytta bortimot 10 liter vann hver dag nå siden helga. Er det nok tror dere? Jeg tenker å fortsette slik til jeg ikke måler noe lenger, hvis ikke jeg bør bytte mer eller oftere eller begge...
Nei det tror jeg ikke er nok hvis du har et nitrittproblem.
Jeg ville nok byttet 30-50% inntil problemet er løst.
Jeg hadde et nitrittproblem i starten på 375 literen fordi alle fiskene ble flyttet på en gang fra et mindre kar, og da byttet jeg ca 50% vann daglig til nitritten var vekk.
Postet 16.03.11 kl 22:53
Endret: 16.03.11 kl 22:54
Postet 16.03.11 kl 22:58
Postet 16.03.11 kl 23:23
Postet 16.03.11 kl 23:25
Jeg har bare slange til de to største karene, alle andre står slik til at jeg må flytte vannet i bøtter, så kjenner godt til at det kan være et ork å bære vannet ja! :p
Men må man så må man.
Etter at jeg hadde fått ned nitrittnivået i 375 literen, så byttet jeg en til to ganger i uka over noen uker for å gi pumpa tid til og tilpasse seg til belastningen, så ville anbefale at du gjør noe slikt du og.
Lykke til!
Men må man så må man.
Etter at jeg hadde fått ned nitrittnivået i 375 literen, så byttet jeg en til to ganger i uka over noen uker for å gi pumpa tid til og tilpasse seg til belastningen, så ville anbefale at du gjør noe slikt du og.
Lykke til!
Postet 16.03.11 kl 23:36
Postet 16.03.11 kl 23:40
Dagens vannbytter er nettopp ferdige.
Tok 20liter vann fra 60literen og 40liter fra 160literen.
20 liter fra 60literen tilsvarer rundt 40% av vannet der, så det tenker jeg skulle holde.
Tatt ordentlig slamsuging, så sanda er ren og fin ^^
Hva tror dere om bioballer? Vil det hjelpe med nitritt, hvis jeg har i noen en stund?
Tok 20liter vann fra 60literen og 40liter fra 160literen.
20 liter fra 60literen tilsvarer rundt 40% av vannet der, så det tenker jeg skulle holde.
Tatt ordentlig slamsuging, så sanda er ren og fin ^^
Hva tror dere om bioballer? Vil det hjelpe med nitritt, hvis jeg har i noen en stund?
Postet 17.03.11 kl 19:32
Postet 18.03.11 kl 22:18