Frekes vannverden! (side 4)

Kanskje jeg skal gjøre det sissimor.

Jeg lurer faktiks på om jeg skal selge kampfiskene mine. Og det er litt rart, for jeg digger dem egentlig. De er både pene og personlige fisker. Og selv om de ikke plager noen ødelegger de på en måte harmonien i karet. Ikke for fiskene tror jeg, men for meg. Når jeg ser inn i 180 litern ser jeg bare kampfisk. De svømmer forran glasset og maser på mat og oppmerksomhet. De andre kommer litt mer i skyggen. Og jeg liker egentlig bedre kar hvor det ser ut som de lever naturlig, svømmer mellom plantene, noen fisk ser man kanskje ikke på flere dager. Litt spenning. Kampfiskene er alltid der. Midt foran meg og viser seg frem.
Er bare en ting å gjøre da... Sette opp egne kampfiskkar
Mvjnz
Er bare en ting å gjøre da... Sette opp egne kampfiskkar:)


Hehe ja det hadde vært enda bedre! Meeen... da blir leiligheta fryktelig overfylt og lommeboka hyler hardt og brutalt nei. Ihvertfall for denne gang hihi
I går ble de tre nye honningguramiene som har gått midlertidig i 180 litern flytta over i den ny 54 litern på soverommet som planlagt. Karet får selvfølgelig navnet honningkrukka Jeg har en honninggurami til, men siden den ikke er samme type (den er den lyse oppdrettsvarianten) tror jeg den skal få bli værende i 180 litern. Han trives der og holdt seg for seg selv når de andre gikk i samme kar som han også. Kampfiskhannen som ble plassert i krisehjem i Honningkrukka flasher seg og gjør seg skikkelig tøff for å skremme bort disse fryktelige nye naboene sine. Men siden honningguramiene overser han totalt går faktisk samboerskapet fint! Når jeg satte på en svart pappbit som bakgrunn så jeg at en av honningene har laget skumrede ved siden av pumpa. Om det blir bebiser vet jeg ikke, for jeg er ikke helt sikker på kjønnene på dem enda. Honningene er ganske sky av seg fortsatt, men de skal få litt tid på seg. De er skikkelig fine! Selv om det er langt fra innreda oppi det karet er det ganske mye gjemmeplasser. Så det er nok mer min estetiske sans som syns det er uferdig enn fiskene :P

Lurer på om jeg skal ta over noen reker fra edgen. Jeg prøvde med 5 små yngel som ble med i bøtte ved vannskifte i dag, og kampfisken prøvde å fange dem, men stakkarn hadde ikke sjangs med det svære sløret sitt.Han bare bomma og yngelen flytta seg noen cm før han prøvde igjen og etter en stund gav opp og svømte og la seg i steinhula... Honningene gjorde ingen drapsforsøk, og jeg tror ikke de vil bli et veldig stort problem. Eneste er at jeg kanskje må flytte pygmeguramiene over i det karet om et par mnd. Om jeg må det blir de garantert et problem for rekene. De tar ikke bare yngel for å si det sånn... Men tror det blir et problem jeg får ta når det kommer og heller flytte dem tilbake/selge noen da.
Bilder!
Først et bilde av Honningkrukka. Har fått inn litt planter så det ser ok ut der nå. Honningguramiene er nydelige og går faktiks fint sammen med kampfisken.

Dårlig dag å ta bilde av edgen. I går tok jeg en skikkelig utrenskring i javamosen som hadde blitt stor og flott. Men etter jeg var to uker på ferie i mars tok noen grønne trådalger fullstendig overhånd i mosen. De har alltid vært der, men jeg har holdt den fint under kontroll, men etter to uker med fri vekst tok det litt over og jeg fikk ikke kontroll på det igjen. Så jeg fjerna mesteparten av mosa og håper jeg får kontroll på det igjen. Brukte deler av samme mosa, så algene blir ikke borte, men håper jeg skal få det greit under kontroll på det igjen.

Rekene og fiskene oppi der trieves ihvertfall Og jegersneglene som effektivt har utrydda pestsneglene i det karet. Så nå får de sandsnegler fra de andre karene innimellom.
I 180 litern har det skjedd lite nytt Litt variabelt hvilke planter som har overhånd, men brutal luking er det på alle :P

Sånn ser Arresten ut nå. Den er solgt, men blir ikke tatt ned og levert før jeg skal sørover om noen mnd. Da skal innholdet i Arresten over i Honningkrukka.

Sulle og posthornsnegle har lyst til å dele et måltid med de gjenlevende sakurarekene. Pygmeguramiene har gjort et solid innhogg i rekebestanden, men det ser ut som de som er igjen har vett på å passe seg. Så 7 stk sammen i dag, men de er ganske små, så det er tydeligvis generasjon to som har klart seg. Fant en av de store flotte døde for noen dager siden, og den var ikke den første...
Fiiine pygmeguramiene! Men håpløse å få tatt bilde av. Kjappe små skapninger

Og til slutt to bilder av rekene i edgen.

Pumpa i edgen har stoppa. Faen! Får den ikke igang igjen heller. Den har småfuska før også, men da har jeg klart å få den igang igjen. Men nå er den helt død. Det er vel en reklamasjonssak siden den ikke er mer enn et halvt år gammel, men i dag er det søndag, og den ble bestilt over nett fra aquamanias, så ting tar jo litt tid med postgang og greier. I mellomtida har jeg satt inn en luftestein. Men ikke kan jeg forstå at folk orker å ha noe sånt i stua si! Herregud for et bråk. Selv når jeg har lukka døra til gangen hvor edgen står irriterer det meg! Men litt sirkulasjon må jeg vel ha oppi der...

Ellers har alle akvariene fått nytt vann i dag, og sneglene og rekene har fått kokt gulrot og erter Så da er alle glade unntatt meg som må høre på en luftpumpe som bråker helt forferdelig.
Tydeligvis ikke bare jeg som missliker luftpumpa med luftestein. De små rasboraene ble litt bleike og begynte å stime med en gang jeg satt den på, og det så ikke ut som de hadde forandra mening over natta. Rekene bryr seg lite da. Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette frem til jeg får ny pumpe. Sendte mail til aquamanias i går, men har ikke fått svar enda (kanskje litt mye å forlange kl 09.30 mandag morgen). Kanskje jeg bare skal ta ut filteret, evt putte det oppi 180 litern så ikke alt av bakterier dør og råtner oppi der. Prøvde å sette luftesteinen rett under rekefilteret på innsuget (hvis den setninga gav mening) i håp om at det hjelper litt. Er blitt mye fine luftbobler i vannet også (sånn at det ikke ser helt klart ut), så det kan godt være det fiskene ikke liker. Åh litt irritert i dag ja. Både filtert i edgen og lampa på Arresten samtidig...
Akvariehobbyen fanger meg igjen!
Lenge siden jeg har vært aktiv her inne, og lenge siden jeg har vært aktiv med akvariet. De har fått nytt vann og mat, og det er det. For et par mnd siden var jeg borte i to uker og hadde ei som skulle mate fiskene. Hun var godt instruert, og skulle mate veldig forsiktig og ikke hver dag. Allikevel skjedde det noe, og et par beboere var døde da jeg kom hjem Jeg har vært borte mer enn to uker uten foringshjelp uten problemer før, så tror nesten jeg skal la akvariene være alene neste gang.

De som gikk dukken var alle amanorekene i 180 litern, de to jeg hadde flytta til 60-litern som renholdshjelp lever. Alle sulawesisneglene i 180 litern, de i 30-litern lever og trives og de to honningguramiene i 60-litern var fryktelig bleike da jeg kom hjem og døde rett etterpå. Jeg ser bare en kuhlii-ål også, så tror et par til av dem har dødd, men de er jo så gode til å gjemme seg at det er vanskelig å si.

Men! Alle andre trives og koser seg Akvariehobbyen fikk en midlertidig knekk, men nå er jeg igang igjen!
Corydoras aeneus og viftereke
I dag var jeg innom dyrebutikken og svei av en 500-lapp :P

Med meg hjem ble noen planter. 60-litern har bært preg av dårlig råd og kjedelige avleggere fra de andre akvariene, men det trengtes litt mer grønt.

Også kjøpte jeg 6 coryer. To av dem gikk i et annet kar og var bittelitt større, så om de skulle finne på å ville bli fler, er ihvertfall ikke alle i slekt. Sansynligvis. Ikke at jeg har noen avlsplaner, og de går i et selskapskar, men jeg syns det er greit uansett De er skikkelig søte og roter og irriterer de andre fiskene :P Det var en del bøss på bunnen som virkelig blir rota opp, så jeg må nok ta en liten slamsuging når de har funnet seg skikkelig til rette. De nederste 15 cm med vann ble bøssete hehe. Kurvcikliden (som er blitt svær) syns tydligvis de var litt irriterende, men når de bare vimsa lykkelig rundt han, gav han opp og lot dem være.

Også fikk jeg et lite innfall og kjøpte en viftereke. Jeg hadde lyst til å ha den i 60 litern, men så fikk jeg litt kalde føtter pga kampfisken, så jeg putta den i edgen istede. Det hadde sikkert gått bra sammen med kampfisken egentlig. Han lever jo sammen med en 10-15 røde krystallreker uten å røre dem. Men med tanke på at de ikke blir flere spesielt fort han nok han eller honningene som bodde der før forsynt seg en del av yngel.

Det er litt moro egentlig. Jeg tok noen småreker fra edgen over i 60-litern fordi det ble litt fult i edgen. Tilfeldigvis ble det reker med litt dårlige hvite striper, så nå har jeg fått en flokk knallrøde reker med bare bittelitt hvitt i 60-litern. De har nesten like bra rødfarge som sakurareker, men er krystallreker :P Når de i tillegg går på svart grus blir det egentlig ganske stilig. Håper nesten at neste generasjon også blir dårlig farget, for de er stilige hehe (og nei, de skal hverken selges eller blandes med noe).
5 kuhlii!!
Glem det jeg skrev om at det bare var en kuhlii-ål igjen! Lyset slukke og jeg fora med et par tabletter før jeg gikk en times tur med bikkja. Nå når jeg kom inn igjen så jeg 5 kuhlii-ål samtidig gomle mat og danse! Nå ble jeg glad Det betyr kanskje at det ble litt mange bunnfisk oppi der nå, men det går sikkert greit. 5 kuhlii og 6 coryer er jo ikke veldig mye. Ellers er det 10 fantomtetra, to kurvciklider, 3-4 ottoer og to sewilla linolata. Så da ble det litt mer befolka enn planlagt, men jeg tror det skal gå bra i 180 liter.
Jegersnegle drepte viftereka!
Shit! Det var et problem jeg ikke hadde sett for seg. Viftereka fant seg fort til rette på anubiasen rett nedenfor pumpeutblåset, og så ut som den likte seg godt der. Den var i finfin form for en halv time sida, satt der og vifta og koste seg, når jeg titta inn nå ble den sugd ut innholdet i av en jegersnegle! Jegersneglene er noen råtasser, men jeg hadde ikke trodd at den skulle ta ei reke. Har aldri sett den røre krystallrekene, men de er jo en del kjappere da. Også er de så mange, at det er mulig de har skjedd uten at jeg har sett det. Også jeg som putta den i det akvariet fordi jeg var redd for at den skulle bli plaga av kampfisken i 60 litern

Coryene trives da! Og de er visst 7 stk, ikke 6. Fikk med en ekstra jeg

Lurer på om jeg skal få noen små fisker til i 60 litern. Nå bor det en halvmoon kampfiskhann, tre ancistrus, to amanoreker og ca 15 krystallreker der. Har litt lyst på noen nye honningguramier, men tam hadde ikke den typen jeg vil ha da jeg var innom. Får tenke litt mer på saken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap