Leifs verden, del 2 (side 4)

frosken
Akkurat som Apisogramma Eutonus hannen min.Han okkuperte hula en god stund før han inviterte dama. Så med litt tålmodighet og mass planter i karret blir det bra



Tolmodighet er en dyd.... og dyden min har jeg vel omtalt tidligere...... En må bare ta tiden til hjelp frosken. Men har ikke veeeldig mye planter i akkurat det karet, må jeg ha det? Bør kanskje plantene settes rundt hula slik at de føler seg tryggere?

Jeg både tror og håper det dukker opp egg i løpet av denne uka. Et eller annet sted. Har jo nok kar til at ting skulle skje her....

Kommer foresten en 120L komplett med stativ i hus her på fredag. Aner ikke hvor den skal stå da men. Har jo allerede en 160L for mye......

Så glemte jeg bilde av yngelkaret i forrige innlegg. Regner med at du kjenner det igjen frosken ;- =)
Ja kjenner igjen karret.Ble bra det :o)
Apistoene mine trives med masse mose og najas,for det blir liggende på en måte og flyte i karret med litt klaring til bunnen(har ikke så mye sirkulasjon)
Apistoene svømmer fint under disse plantene,de er nok som corryene litt redde for angrep ovenifra.
Da har jeg startet på ukens prosjekt. Tømme, vaske og starte på nytt to av karene i dobbelreolen. Har fått tømt det ene og vasket det. Har fått det på plass, og slik får det stå til i morgen. Skal opp igjen 04.15 så det får være nok for i kveld.

Karet til Apistogramma hongsloi er også litt grått, men får bytte 30-40% et par tre dager fremover for å se om det hjelper. Ellers ser det ut til at det også må taes. Innen den tid evnt skal de to karene jeg skal ta være ferdig så jeg kan evnt flytte dem
Heeey!!! bartebust skal bli pappa
jaggu skal han det. Kom hjem til egg i trerota hannes o dag og det var gøy. Det er hannene fra leiksparet jeg kjøpte, før de siste kom i hus. Om det er "dama hans" eller en av de nye damene han har sjekket opp, tja det vet jeg ikke. Han har iallefall nok huer å velge i. Ikke lett å ta bilder av eggene da hula der er så liten og han dekker det meste, men skal prøve. Uff det ble dårlig, men eggene synes iallefall ;- =)

Ble et like dårlig bilde av 2 av mine 3 apistogramma macmasteri.

Mine barn er ikke så aktive som ancistrusene, så dette er vel det nærmeste jeg kommer som bestefar antar jeg...... ;- )
Ang hannen, så drev min også med slik kurtisering før hunnen tok over hulen og ble borte en stund. Før hun titter frem med et lass av yngel.

Gled deg.

160 og 120liter. Er jo bare å bygge seg en reol eller lage det som et stuebord det da?
hehe
Black_Flys
Ang hannen, så drev min også med slik kurtisering før hunnen tok over hulen og ble borte en stund. Før hun titter frem med et lass av yngel. :) Gled deg. :) 160 og 120liter. Er jo bare å bygge seg en reol eller lage det som et stuebord det da? hehe




Ja en kan vel glede seg, Espen over yngel som kommer. Med 2 hanner og 6 huer i det karet tror jeg ikke det vil bli mangel på yngel.

Ja har vært inne på tanken med en ny reol ettersom jeg får en 120L til i hus på fredag. Det måtte i så fall bli en reol med plass til 2x160+120+100L. Ettersom det da blir 500L+ bør den være relativt solid. Reolen jeg har til enkeltkarene er ypperlig, men 1 cm for kort i lengderetningen.

Plantene jeg satte inn i ancistrus karet HADDE litt alger, men er nå renset. Titter bort i skiferhula nå og må bare flire. Alt jeg ser er masse barter..... Mon tro om han er fostret opp som Trønder Espen?
Legger herved ut noen bilder fra mallekaret før jeg kommer med en hyggelig nyhet i neste innlegg ;- =)

Bilde 1. Legger meg her jeg, og slapper av litt
Bilde 2. I keep knocking, but I cant get in.......
Bilde 3. Må du forstyrre meg når jeg ligger å vifter da matfar?
Hongsloi egg
Driver på å gjør istand det karet jeg begynte på i går akkurat nå. Hørte plutselig et lite plask fra Apistogramma hongsloi karet og kikket opp. Så at hannen kom fra hula og snudde og på vei inn i hula igjen. Frem med lykta tenkte jeg..... Lyste inn og jo hellige moses, der ligger det EGG. Skulle tro at det holder med egg her i dag til en liten ommelett ;- =) Når det først kommer egg, kommer det gjerne flere plasser. Dette av erfaring.

Apistogramma macmasteriene er veldig mye i hula, men ser ut til at det tar tid med dem. Er vel snart cacatuoidesene sin tur også igjen snart skulle jeg tro. Høres jeg storforlangende ut, hehe. Er nå gøy da når en får det til.

Nei jeg får fortsette med karet så det iallefall blir ferdig i kveld. So long
Da var karet ferdig. Gjenstår bare å få rett temp, og det er det vel når jeg kommer fra jobb i morgen.

Ble utrolig klart med en gang, bilde 1. Fikk tatt et nytt bilde av eggene og en stolt mor, bilde 2. Han far som er så flott er ikke mindre stolt tenker jeg, bilde 3. Desverre ble dette bilde heller ikke helt bra. Skal prøve å ta noen flere og bedre Apistogramma bilder etterhvert
C125 egg
Sitat fra i går: Når det først kommer egg, kommer det gjerne flere plasser. Dette av erfaring.

Ja erfaringen slår til igjen, og det har kommet egg i et annet (tredje) kar. Tok nesten 50% av vannet i C125 karet til det nystartede karet i går og gav de C125 samtidig litt røde myggisser.

Smack!!! Det holdt til ca 30 C125 egg i dag. Alle lagt i ei klyse ved utblåser røret på pumpa pluss at det lå tre egg på taket av pumpa.

Som tidligere nevnt henger hongsloi hannen ut av hula som en hund i et hundehus når han er i kokkosnøtta. Et bilde viser her fakta, hehe.
En snodig herremann

I morgen er det DAK møte igjen, noe jeg ser frem til hver mnd. Tenkte jeg skulle ta med noen av de mindre ancistrusene iallefall, samt registrere mitt 11.oppdrett for året. Endlers guppy. Tar med alle jeg har så er det en type mindre fisk å holde styr på her

Da er det kun 13 sverddrager yngel igjen av levendefødere her. Dette er egen oppdrett og de er alle knall oransje/røde. Tror de kommer til å bli flotte. De er nå ca 2-3 cm og vokser veldig fort. Som nevnt tidligere går de i mallekaret på 160L
Ettersom jeg sovnet i godstolen i stua etter middagen har det blitt litt sent ettersom ikke akkurat kroppen er trøtt da.

Så begynte å tappe vann fra det andre karet jeg skal starte opp på nytt. Ser plutselig noe som piler rundt i karet til min store forundring, for dette var iallefall ingen ancistrus!! Fikk tappet det ned så det var 2-3 cm med vann over grusen. Ancistrusene flyttet og bare den lille pilende rakkern igjen.

Fant fort ut at dette var en corydoras og da var oppgaven lett. Min panda gruppe som jeg solgte for en stund tilbake ville at jeg skulle ha et lite minne om dem, og ga meg derfor denne ene kameraten.

Rekker nok ikke gjøre noe med karet jeg nå har tatt ned, i morgen. Da er det akvariemøte i DAK. Men har iallefall hatt tiltak til å begynne på det ;- =)

Har ikke hatt oppdrett på Panda siden i 2008, så dette var litt gøy. Så aldri noen egg i det karet og var vel hovedgrunnen til at jeg solgte dem. Tolmodighet.... tolmodiget, kom så skal du få fred....
Det ble fryktelig sent på DAK møtet i dag. Men med Jørn Kaasa som foreleser er det ingen som vil gå før en må. Jeg skal opp 04.00 i morgen så jeg MÅTTE reise. Ble et par planter og 15-20 koral platy yngel i dag. Kunne ikke handle mer før karene som er under ombygging/omstart er klare. Nope, nu e d senga
Du er heldig du Loffa som har en akvarieklubb som er oppe og gå ikke så lang unna deg. Jeg har fortsatt ikke fått meld meg inn i Sogndal akvarieklubb siden dem ikke er helt opp og gå for tiden (det er 1 år siden jeg først prøvde og melde meg inn der)
Det ville vært en tanke billigere for meg om det hadde vært møter og auksjoner på fisker der. For sånn det er i dag så er det div dyrebutikker som er min leverandør av fisker.

For en panda cory så er det som regel rundt +/- 100kr i butikk. Jeg sitter nå med 9stk av disse men har hatt 10stk en døde for meg. så det vil si at dem har kostet meg 1500kr da er og reiseveien lagt inn i prisen.

Sånn ellers så er det relativt rolig i karrene mine.

i dag blir det et vannbytte tenker jeg.

Bare for og være på den sikkre siden.
Da har jeg fått hentet enda et kar!!! En 120L. Men spør meg ikke hvor jeg skal ha den, for det aner jeg ikke. Fulgte med et ancistrus par, som jeg har lagt ut for salg, samt et leikspar Julidochromis, som jeg tror er marlieri . Er ikke sikker så har startet en tråd på det.

Ellers har Apistogramma hongsloi eggene begynt å klekke i dag, og det faller stadig flere og flere ned fra toppen til bunn i kokkosnøtta. Har satt den inn i eget kar, i håp om å få frem iallefall noen av småttissene. JADA jeg vet jeg egentlig skal la de holde på til de klarer det selv, men vil bare så gjerne.....

Om jeg ikke finner noen plass til 120L, må jeg bare selge den videre. Den er komplett med alt og evnt ny biltema sand som jeg har stående.

Litersyken er ikke bare bare å ha, og det tærer på
Ganske sikkert marlieri.Ser ut som mine marlieri i hvertfall
frosken
Ganske sikkert marlieri.Ser ut som mine marlieri i hvertfall:-)



Takk for det frosken. Han beholdt det siste kullet med yngel selv da de var så bitte bitte små. Nær knappenålshoder.... Men det er da iallefall et leikspar. Aner egentlig ikke hvor jeg skal ha dem, men har plassert de sammen med cory ynglene mine. (de er medium size) Har vel ikke noe kar til dem i det hele tatt, men fulgte med på lasset. Får selge dem om jeg ikke finner ut av det, eller gi dem bort evnt. Vet ikke hva slike koster. Ancitrus paret som også fulgte med er allerede solgt. Hadde blitt litt mange i mallekaret om de to også skulle oppi der.

Var meningen å fylle opp og gjøre i stand et kar til i kveld, men orker ikke tror jeg. Har vært på farten nesten i hele dag. Men har jo hele helgen på meg
Fikk med noen planter ved kjøpet av 120L, og har mellom plassert dem i 160L mallekaret mitt. Tatt et bilde av det, samt et par bilder fra hula med apistogramma hongsloi egg/yngler. Et fra taket og et fra bunn. Som det vises, er det en del hvite egg
Nye c125 egg
Jippy. Nye 29 stk C125 egg i dag. Ser av bildene at de har rukket å spise ett egg. Så det var egentlig 30 denne gangen. Endelig er de tilbake til det nivået jeg ønsker ihht egglegging. Har vært en liten periode hvor det har vært lite egglegging til dem å være.

Begynner jeg å bli kravstor mon tro? Må ta meg sammen å få gjort i stand det karet jeg har tømt og rengjort i løpet av dagen. Da er det kun ett kar igjen som må taes

Har allerede fått min topp i dag med Aspidoras egg
Skåler for egg Leif.
Julebord i kveld..

Ha en flott helg.

Espen
Black_Flys
Skåler for egg Leif. Julebord i kveld.. Ha en flott helg. Espen




Husk dog det Espen at julebord uten Aass er som et bønnemøte
på søndagsskolen ;- = )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap