Kristian's akvarieverden (side 4)

Inaktiv bruker
hei Anders.
100 kr for de skal du ihvertfall få.
Tommy tror jeg er riktig navn ja, jeg får liksom et slags lys, nå. tommy er det nok!
da vet du kanskje hvem jeg mener så blir det veldig bra! skal du selge C. Pandaene?? beklager hvis jeg... men tenkte bare hvis du skulle det så slipper du å sitte å vente på kjøper for da har du han nok her...
Hvor mange er det eventuelt?

Da til alle de andre som leser: nå skjønner dere hva som skjer å jeg er i ferd med å kjøpe meg fisk! Har tatt en del bilder av akvariene og fiskene,men det er umulig å få de over på data'n av en eller annen grunn...?
I tillegg ble de veldig dårlige så jeg venter litt

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Jeg er fortsatt litt bekymret for Pandaene, du må ikke få syke fisk! Men jeg skal følge godt med på de. Det er 7 stk.
Inaktiv bruker
Så bra Anders! du får bare si ifra på tråden min og din når eller om de skal selges da, for jeg mååå ha coryer!

Så skal vi til elverum på dyrebutikken innen 14 dager sa mamma. å da skal jeg kjøpe meg en kampfisk...
Kanskje en svart scalare også...

Mvh Kristian !
Inaktiv bruker
da har jeg etter mye lesning på veldig kort tid, bestemt meg for å starte kampfisk oppdrett. skal kjøpe meg en hann og to huner tror jeg nå når vi skal til elverum. hannen skal bo i 15 literen og en og en hunn skal komme på besøk til hann oppi der når hann har lagdskumrede. greia med 2 hunner er at den ene er reserve om den andre dør. det går faktisk fryktig for seg etter noen timer å han prøver å finne henne. derfor når hun har lagt egg så tar jeg henne ut igjenn å setter ho oppi 300 literen med scalarene, ellers så må de gå i fødeboksen i 300 literen intill videre. så tar hannen over å vips jeg har kampfiskyngel.
skriver mere senere da vi skal spise pizzzzza nå...

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Spørsmål om kampfisk og planter...
Hei igenn!
Nå har jeg testet ph'n å den var på rundt 6,5-7,0 så ikke all verdens det da..
Guppyene komer til å bli hivd tillbake i 300 literen så de kan gå der som de gjorde før jeg vill ha en innkjøringsfisk i 15 literen. har sett etter en del planter og røtter, planter må jeg også ha noen av til 15 literen...
Jeg har vert på akvariekjellerens nettbutikk å sett etter en del planter. har neset lyst til å handle for to tusen,men må ha kampfisk,discus, Coryer og røtter sånn i tillegg til planter å da er det vanskelig å ha nok penger til alt. jeg skal legge ut annonse for nå trenger jeg mere av forskjellige ting.
Røtter har jeg ikke så det er såå synd da det er såå sturslig i akvariet uten noe som liksom lager litt høydeforskjeller.
Har sett litt på å kjøpe:
10 vallisneria gigantea... Har noen erfaringer med disse å hvordan de sprer seg? jeg har veldig lyst til å få hele akvariet fyllt med planter å da er kanskje vallisneria tingen...?
jeg tror det er pakke... 3-5 sverdplanter som kan stå i samme hjørne, sikkert ikke alle som vokser seg store.
så noen planter som blir høye, vokser fort å kan vere veldig fin kraftig bakgrunnsplante. ser baaare sååå sturslig ut uten rot (( Har noen forslag til det ?
Jeg trenger også noen planter som kan vere i kampfisk karret(15 literen) så om noen som har peeiling på hvilken det kan vere? helst fra akvariekjelleren om noen har vert der å kjøpt før, vet hva som finnes. fordi jeg har blitt anbefalt å ha mye planter der kampfisk hannen jager hunnen i et sett. står for øyeblikket kun en liten anubias der. kanskje en sverdplante hadde vert tingen der også... ?
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Her er en link til akvariekjelleren å deres planteliste jeg snakket på i forrige innlegg.
http://www.mamut.net/akvariekjellern/shop/

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Kjøp deg en stor rot, og fest javamose på Jeg har røtter i alle akvariene mine.

Sverdplanter er flotte, en av mine yndlingsplanter.
Inaktiv bruker
Takk Anders!
Jeg har tenlt å skaffe meg en stor rot eller 2, men det er vanskelig å sende de store også er de så dyre, når man tenker rota, porto og alt av kostnader bare for sendingen. det er bare det at jeg har ikke mulighet for å hente heller... jeg har javamose og har tenkt å kjøpe mere, men da får jeg bare lete mere.
Plussmedlem
Javamose sprer seg fort, så la det vokse seg litt til i et kar, så bare fordeler du det utover de andre karene
Inaktiv bruker
ikke dumt Anders, det skal jeg gjøre.
akuratt nå har jeg lest en tråd om coryer av Mona O å det var kjempefint skrevet å jeg har veldig lyst til å bygge opp akvariene mine sån som Mona. de er jo helt fantastiske. å jeg ser jo at man kan få til ganske mye av ikke mye... om noen skjønnte det hehe.
Jeg vill kontakte Mona, kanskje hun har noen tips om hvordan man kan starte med coryer å kanskje hun har Adolfoi eller røtter tillsalgs nå. jeg er bare såå imponert altsa!!! vill gjerne ha C.panda da, men adolfoi er det høøøøyyyyeeeeste ønsket mitt!!!

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Bare poster et lite bilde av et av mine akvarier. Sånn liker jeg å ha det; rot med javamose, sverdplante, og en del andre planter også Jeg liker akvariene naturlig, og ikke unaturlig dilldall. Jeg innreder akvariene veldig enkelt, men altså så naturlig som mulig Jeg bruker også litt eikeløv på bunnen. Og flyteplanter!

Bare for å vise litt.. også ser du jo hvordan jeg gjør det med mosen Hele rota er dekket med mose. Høyre side av bildet er veldig mørkt, men det var pga. flyteplantene, så hele rota er dekket med javamose.
Inaktiv bruker
Anders!
ÅÅÅh, det var kjempefint Anders, Har du lagt mye jobb i dette??
hvor tykk bunnsubtrat har du?
jeg spør fælt her nå, men hvor fikk du tak i røttene dine? jeg trenger noen som er gigsntiske for 300 literen min, ville gjerne hatt en som går til overflaten å det tror jeg er 60 cm for ikke å vere heeelt sikker.

jeg tror jeg har alt for tynt. det er 2 biltema 17 kg sekker jeg har i 300 literen.
egentelig som sagt før så er det ikke så mange forskjellige planter som skal til, når jeg ser hvordan andres akvarier er.
jeg har litt unaturlig i forrhold til det flote greiene du hadde der. jeg har konkylier, steiner,skjell og helt åpen topp. ikke akuratt noe sted de kan gjemme seg de coryene jeg vill kjøpe meg,men skal få tak i rot. jeg leter for harde livet etter noen stoore røtter og 2 små ganske høye som kan stå i hvert hjørne for å skjule inntaket og utløpet til pumpa. tenkte til sommeren når gullfiska skal i dammen at det skulle bli cory kar. er 60 liter litt lite til det kanskje??
å det med eikeløv... samler dere som har det opp om høsten fra bakken?? må det vere eikeblader? for her i trysil er det nesten håpløst umulig å ha eiketrær! de dør så fort vinteren kommer. vi har en på litt over en meter høy som såvidt klarer seg, å det blir ikke direkte mye blader av den. man skulle vel trenge en del sikkert??
jeg har bare sååå mye spørsmål altsa. pistia eller andre flyteplanter prøver jeg også å finne,men ingen vill sende meg... jeg må bare bestille masse planter,men kanskje av ikke så mange forskjellige slag.
Det er også veldig synn at ikke det finnes noen biltema butikk her før hamar som jeg aldri er... skulle hatt 2 sekker til med biltema sand til 300 literen. å skulle også kjøpt med et par sekker til 120 literen og en til 60 literen.
Tenkte også på... spiser coryer opp yngelen sin? er de sån at cory barn kan gå med foreldren? jeg syntes det var den beste måten for da behøver jeg ikke flytte eggene eller yngelen hit å dit. jeg kunne bare la de vere å selge de når de blir store...?

så til gullfisker.
akuratt nå fikk jeg en tanke om at: bestefar har en stooor tønne som han pleier å ha hagevann i om sommeren... kanskje gullfiskene og slørhalene kunne vert der i garasjen hans eller i kjelleren? det blir jo ikke planter eller steiner oppi der,men en helt bar tank... kanskje ikke det er noe serlig??
det gode med det er ihvertfall at da får dem og de jeg mulig får kjøpt fra Anders, myyye støøøre plass enn i 60 literen nå å 120 literen til høsten igjenn. det blir ppå en måte vinterlagring der da... dunken er kanskje 200-300 liter.
Det er bare et forslag,men da trenger jeg eventuelt Anders tillatelse til det... å jeg må vite noen meninger fra andre om det også!
Veldig viktig at de får det bra.

PS sikkert mye rara og helt utenkelige spørrsmål her, eller, det stiller jeg jo alltid! hehe.
Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
ja, da må jg bare si at jeg var nede å målte akvariet, det var ca 50 cm vann fra sanden og opp til vann overflaten.
sand laget var omtrent 3-5 cm, jeg målte på litt forskjellige steder.
Å jeg har hørt at sverdplanter trenger dyp sand da de er planter som får masse røtter og trives best om de har mye sand under seg...

det med kampfisk greiene... jeg lurer på om det er lurt å ha pumpe på i 15 literen som da blir hannens akvarium. tenkte litt på det med skumrede. kanskje skumredet ble ødelagt om jeg hadde pumpe som sirkulerte vannet i overflaten. hørte så av fiskemilla at jeg kunne sette en isopor bit fra kortside til kortside sån at det ble et sted uten strøm i vannoverflaten, men kanskje det vill hindre den i å lage rede?? jeg tror jeg skrur av eller tar ut pumpa da når han kommer å setter den i gang igjenn når det er ferdig med oppdrett av et kull så tar jeg en pause før jes setter i gang igjenn.
Hvor ofte må jeg ta ut å fylle på vann i 15 literen for at det skal holde seg oksygen i vannet? kanskj vannet blir "gammelt" eller utrivlig for fisken om ikke det kommer inn nytt vann stadig?

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Jeg har nok heller lagt veldig lite jobb i det akvariet Veldig enkelt oppsett, planter og mose på rota, også har jeg innvendig bakgrunn i de reolkarene mine da. Rota har jeg ikke kjøpt selv, den fikk jeg fra hun som jeg kjøpte reolen min av, og det er en veldig fin rot for Coryer. De ligger mye der og dormer! Også har jeg litt eikeløv på bunnen da, det gjør det enda mer naturlig!

Dette med dunken var veldig lurt i stedet for et ganske lite akvarium! Dette syntes jeg var et mye bedre forslag enn 60-literen! Mange gjør sånt med hagedamfisk. Besteforeldrene dine har vel ikke noen form for varme i garasjen, eller?

Ang. sand må du nesten se selv, det spørs mye på om hvor godt du får festet plantene
Inaktiv bruker
jeg tok en rens i 300 literen i går. jeg tømte 25 % av vannet i går. å fylte opp helt fult i karret så jeg ser ikke vann overflaten fra rommet. det ble også litt blankere vann.
Inaktiv bruker
Hei.
nå har jeg tatt enda en av noen rensinger i 60 literen til gullfiskene.
jeg har bare satt en laaaang hageslange ut fra vinduet på rommet mitt i andre etasje. mens den drev å tømte så jeg det rant bare ned fra himmelenutenfor kjøkkenvinduet nede å når det ikke rant mer så gikk jeg opp å fylte det opp igjenn. slangen satte jeg bare 10 cm ned i karret så ikke den tømte vannet å det lå tørrfisk der...
guppyene mine har blitt scalare middag faktisk ganske flott at jeg er kvitt dem nå...!
jeg har prøvd å bestille planter på akvariekjelleren,men jeg har litt problemer med betaling fordi vi har ikke kontonr... ( men det skal nok komme en e-post faktura greie ettervert håper jeg, det står i hvertfall det da...!
jeg bestillte: et termometer med sugekopp til glasset, sugekopper til luftslangen, luftstein og planter.
javabregner 3 bunter 65 kr tror jeg...
sverdplante 5 stk 99 kr,
valisneria gigantea 10 stk 110 kr troor jeg.
skal ikk si sikkert noen ting her,men.
eg prøver å få tak i små grupper av corydoras her nå som jeg kan sette sammen. vet om noen som har pandaer som jeg vill ha... 5 stk å finner jeg 5-10 stk til så er det fantastisk!!!
adolfoi er jo lissom det flotteste jeg kan få, men det er såå vanskelig. jeg skal ha en gruppe på 20-30 stk adolfoi i 300 liter'n å da om jeg får tak i orange, green laser ettervert så skal disse gå i 300 liter'n, ihvertfall første gruppe. jeg skal ha adolfoi, men håper mona o her på forumet får noen adolfoi yngel snart, for hun er en jeg syntes er helt fantastisk flink å jeg synntes hun er utroligflink!!!
Vill egentelig få tak i adolfoi uansett, men hun er bare såå flink å har så god erfaring!!! men sikkert mange andre titals flinke adolfoi opdrettere der ute som har masser erfaringer... er bare såå interessert i cory å jeg har ingen ennå... det føles veldig merkelig...! jeg må finne cory!!!
så leter jeg for harde livet etter røtter å finner ingen før en annonse i dag, der de solgte massssssse røtter å jeg tok kontakt, ventyer bare på tilbakemld.
så har jeg fått kaninunger i dag... tror det er 10 stk eller noe, venter 6 kull til i helga så det blir noen flere nå snart. men det var en liten avsporing... )

har ikke snakket med bestefar om gullfiskene ennå, men tenker på å sette de i en stoor tank i kjelleren der... da kan også coryer leve i 60 literen som da blir akuratt ha det sånn som de skal om noen skjønner det...? men da blir det artskarr å blir ikke påvirket av discus og scalarer osv...

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
kampfik opplegget mitt. jeg får ikke kjøpt noen før neste uke i vinterferien for oss på skola, fordi mamma skal ikke nedomver før da, hun driver med så mye så er optatt hele tiden å da er det vanskelig for meg å si når vi skal dit... hehe. men jeg tror det blir om ikke så lenge.
kan jeg gentelig ha kampfisk i 300 literen med scalarene??det er kun der de loksom kan strekke ordentelig på seg å tenker ha en hun der hele tiden å den andre skal gå med hannen til det er kommet egg. når han og unnene er ute av drift... hehe for å si det sånn så skal de settes alle i 300 literen tror jeg, men om gullfisken skal i den stoore dunken så kan hannen gå der med coryene som jeg forhåpentelighvis får snart!!!
må også ha sand, men det er vel vanskelig å få ordnet med uten biltema butikk hehe... skulle vert en her i trysil altsa, det er jo ikke dyrebutikk en gang...1
Plussmedlem
Hvis du klarer å komme deg på en auksjon eller en bra dyrebutikk er det nok muligheter for at du skal få tak i Corydoras adolfoi! Jeg var på jakt etter den ganske lenge jeg, og den dukket opp på en auksjon. Tror Zoomarkedet i Krokstadelva har Adolfoi inne nå også (Krokstadelva er nær Drammen)

Og hvis du har store ønsker om Orange/green laser, blir det muligheter hos meg etterhvert tenker jeg! Jeg tenker å drette opp litt av disse Flotte fisker! Green lasere er minst like flotte i virkeligheten som på bilder! Absolutt en av de vakreste coryene som finnes. Vil ha flere adolfoi etterhvert jeg også, men akkurat nå er lommeboka litt tynn.. var på en liten storhandel i dag, og kjøpte utstyr til over 500, ikke det at det var så ille, men. Jeg har jo ikke noen jobb heller da!

Det er litt sånn med Corydoras; arter du har på ønskelista vil sannsynligvis dukke opp etterhvert, men det gjelder å være tolmodig
Inaktiv bruker
hei igjenn.
snakket med bestefar å det var greit å ha gulllfiskene i noen hundreliters dunke der.da kan jeg ha cory der i 60 literen. jeg takker ja til tilbudet om yngel ettervert! blir morsomt å se. vill ihvertfall ha adolfoi først, etter panda for jeg tror jeg mulig får 30 pandar i hus når det er noen 1 time unna som kan møte meg å har. hun har også en rot jeg tror jeg får med ! )
hva er egentelig normal pris på c.panda?? jeg vill bare ikke kjøpe noen som koster en formue å jeg tror det er normalt selv om det er dyrt! så jeg må sammenlikne litt...jeg vet green laser virker litt dyrere enn andre så jegf håper ikke det blir fullt så dyrt for 30 panda enn green laser.
Plussmedlem
Green laser er jo en ganske sjelden Corydoras. Den har vel spredt seg en del de siste årene, men er fortsatt en liten sjeldenhet

Pandaene kostet 90 kr. per stk i dyrebutikken der jeg kjøpte dem, det var veldig dyrt. Jeg kjøpte 8, og fikk dem for 60 pr. stk, en mer vanlig pris tenker jeg 90 var litt drøyt for hver lille panda.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap