Ragnar´s reker og sånt (side 4)

Da var dagens målinger unnagjort:

EBI: PH=7,2 - Gh=6 - Kh=2 - NO2=0 - Temp=24
125: PH=7,2 - Gh=4 - Kh=2 - NO2=0 - Temp=22 grader

Begge målinger er tatt etter vannbytte (glemte meg ut litt).

Prøvde å bestille eikebarkekstrakt fra Aquamanias i dag, men det hadde leverandøren sluttet med... Må finne noen andre som leverer dette. Gh skal opp til ca 6 i 125 liter, og det går sakte men sikkert oppover. Temperatur var lav nå. Kommer nok av at jeg har lyset på i bare 4-5 timer pga. alger. Må gjerne skru på varmekolbe?

Ellers er 2 nye filter i hus og ferdig satt opp. Et Eheim Ecco Pro til 125 liter, og et Aquaclear 20 til EBI, så nå surrer det å går i 4 filter. Nok sirkulering kan en si.

Er 97% fornøyd med begge to. Eheim filter ga litt mindre sirkulasjon en jeg hadde forventet. I tillegg så må jeg skaffe noen utblåsningsrør av en eller annen sort. Nå måtte jeg mekke til med en slangebit for at ikke utblåsning skulle være over vannet. Aquaclear virket veldig grei, men støyet litt mer en forventet. Får la det gå seg til, og se om det blir bedre.

Reker har fått mat i EBI karet. Amanoene ser mer og mer fornærmet ut i 125 liter. Gir dem minimalt med mat i håp om at de skal oppdage at det er mer enn nok alger å spise av.

Godt med smørbukk..
Da var eikeekstrakt på plass. Testet i en 10 liters bøtte, og med en kork ekstrakt ble ph 6,0... Var vel litt vel lavt, så ser for meg at jeg trenger en halv kork eller deromkring.

Ellers har jeg fjernet masse javamose fra 125 liter, da den var fullstendig dekket av alger. Beholdt deler av mosen da denne ike var så infisert.

Ingen egg på blåtiger i EBI, men har fjernet de fleste kirsebær da jeg følte at de dominerte karet litt for mye.

Bilde 1. EBI februar 2012
Bilde 2: Kirsebærreke
Bilde 3: Snegle som har vokst seg stor i EBI.
Etter at fiskene ble omplassert har det vært mye mer liv 125 liter. De er stadig fremme og viser seg andre plasser enn før. Tydelig at fisketrussel har vært overhengende..
Blå tiger rekene er også mye mer aktive etter at 15-20 kirsebær ble plassert i 125 liter. Telte 11 idag, så regner med at jeg har alle 13 enda. Mange hjemmeplasser som jeg ikke har mulighet til å se inn i. Håper bare at jeg ser egg snart. To av hunnene har tydelige egg i nakken, men de må vel befruktes før de "flytter" ned.

Bilde 1: Mosetre etter utrenskning
Bilde 2: Ny utvendig filterløsning. Sparer mye plass i karet når jeg kan ta ut filterhus.
Bilde 3: Ung kirsebærreke på tokt. Nok alger å plukke av...
Litt mer bilder.

Forøvrig målte jeg ph i EBI etter at jeg tok vannbytte med vann med ph 6. Ny ph ble 6,9. Veldig fornøyd med det. Satser på å stabilisere rundt 6,8.

Bilde 1: Kirsebær i gaffelmose.
Bilde 2: Følehorn (heter det det?) in action
Dette var masse bra lesestoff.og vakre bilder,denne vil jeg følge med på,
ett lite spørsmål,hvordan klarer du ta bilder av de små rekene,bruker du fotostativ.
Takk for det Larsern.

Nei, bruker ikke stativ. Har et nikon D3100 med et 40mm macro objektiv. Dette objektivet har en nærgrense på bare noen få centimeter, så jeg kan holde objektivet inntil glasset. Det gjør det lettere å holde stødig. I tillegg har jeg funnet ut at på reker gjelder det å ha lav lukkertid for å få med "følehorn" osv. Bakdelen med objektiv er at det er umulig å ta bilder i bakkant av akvariet. Er ikke noe zoom på det, men faste objektiv gir vel ofte de beste bildene (med mindre en legger mye penger i kostbare zoom objektiv?). Mater derfor alltid i forkant

På de fleste bilder her inne har jeg brukt iso400, 1/200 lukkertid og blender på 4-7. Litt høyere lukkertid på høyere blender (mer dybdeskarphet). Bruker forøvrig også ekstern blitz for å få nok lys. I og med at jeg holder objektiv inntil glasset slipper jeg refleksjoner fra dette.
Egg :-)
Endelig er det egg på en blå tiger reke.

Syntes jeg skimtet noe da den for forbi, men den gjemte seg godt så jeg klarte ikke å få det bekreftet. Satt med kamera "ready to shot" i 30 minutt, og skulle akkurat til å gi opp da jeg skimtet den mellom steinene. Det som uroet meg var at den ble angrepet av en annen tiger. Har vel lest at hunnene er veldig sårbare akkurat nå. Håper inderlig ikke det ender med drap oppi der. Ikke fint gjort i tilfelle!!

Forøvrig er vannbytter foretatt, og alt ser ut osm det er bare fryd i karene.

Bilde 1 og 2: Blå tiger med egg. Mørke bilder behandlet i photoshop.
Bilde 3: Mine minste yngel av kirsebær. Er vel 1 uke ca.
Da har jeg jammen sett to blå tigre med egg

Den andre var en av de mørkeblå, så mye vanskeligere å se det på. Fikk ikke bilder av den dessverre.

God dag i akvarieverden
Gratulerer! Har sett egg på et par av mine også, men det er bare av de gule rekene i samme kar at jeg har sett småttiser...
Sissimor
Gratulerer! Har sett egg på et par av mine også, men det er bare av de gule rekene i samme kar at jeg har sett småttiser...


Takk for det. Hva har skjedd med eggene hos deg da? Bare forsvunnet uten å bli noe av?

Jeg har lurt litt på å flytte alle kirsebær over i 125 liter, og la tigrene gå alene i ebi. Kanskje det gir større sjans for suksess? Jeg vet ikke, men nå er det nok av plass i 125 liter så det er en mulighet.
Da var det gjort litt forandringer.

Kirsebær/sakura reker flyttet over i 125 liter. Fikk fanget bortimot alle. Det som er igjen av kirsebær er 10-15 yngel + de få jeg ikke klarte å fange.

Blå tiger med egg viste seg litt mer i dag. Spiste også godt når det var foringstid. Totalt er det vel 10-12 tigre og 15-20 kirsebær/sakura (inkl yngel). Yngelen av kirsebær skal få lov å være i EBI til de er litt større. De gjør en god jobb med å fjerne litt alger og forrester.

Byttet ut hjemmelaget blåfilter yngelsikring på filter med en slik original fluval svamp. Denne virket veldig ok, så har bestilt et par ekstra for å ha i reserve.

Vannbytter er gjort nok en dag. Synes egentlig det er ganske ok å bytte litt vann hver dag. Mye mindre arbeid enn når en tar vannbytter sjeldnere. Virker som fisk og reker liker det og. De er alltid litt ekstra "livat" ved vannbyttene.

Bilde 1: Amano som venter på mat.
Bilde 2: Platy yngel. Litt uskarpt, men pyttsann
Bilde 3: Kirsebær på ferskvannstang. Håper denne tangen vil vokse seg stor så jeg kan ha i 125 liter og.
unskyld meg,men hvordan klarer dere se att de små tassene(rekerne) ha egg under seg,mine reker er jo maks 1 cm lange og 1mm tjukke..
Larsern
unskyld meg,men hvordan klarer dere se att de små tassene(rekerne) ha egg under seg,mine reker er jo maks 1 cm lange og 1mm tjukke..


Hehe, god kommentar. Må innrømme at jeg var veldig enig med deg helt til jeg så det selv første gang. Hvilke reker er det du har? Både tigrene og kirsebærene er vel ca 2,5 cm lange, og hunnene er litt breiere over baken (hvis det er lov å skrive det). En kan se eggene i nakken på rekene først (hvis rekene ikke er for mørke). Når de blir befruktet vandrer de ned under buken. Eller de blir befruktet på vei ned (Aner ikke da jeg har lite rekegener i meg.)

Legger med 2 Bilder jeg akkurat fikk knipset. Det er bilder av begge de to tigene som nå har egg under buken. Ser du de bittesmå eggene Larsern?

Bilde 1: Den lyseblå hunnen
Bilde 2: Den mørkeblå hunnen
Og et bilde av en sakura med egg. Vanskeligere å se på denne synes jeg, men du kan skimte eggene. Dette bildet ligger også tidligere i tråden.
Utrolig fint bilde! Hva slags plante er dette her?
skal ikke hive meg ut på og si hvlke reker jeg har,men jeg har ivertfall kirsebær reker.så fikk jeg en bråte reker,som er grønne og blå fra snegle experten her inne på Ak,men hva navnet på de vet æ ikke.
Thesaura
Utrolig fint bilde! Hva slags plante er dette her?


Takk for det. Planten er en HC Cuba. En plante med utrolig små blader, som brer seg langs bakken. Krever co2, men jeg har ikke det Jeg har en ekstra lyskilde istenfor. Vokser sent, men jeg har god tid. Hvis du ser på reke karet i profilen min, så ser du utvikling av plante i løpet av 2 måneder.
Larsern
skal ikke hive meg ut på og si hvlke reker jeg har,men jeg har ivertfall kirsebær reker.så fikk jeg en bråte reker,som er grønne og blå fra snegle experten her inne på Ak,men hva navnet på de vet æ ikke.


Kirsebær rekene pleier å være lette å se/få egg på. Men hvis de er 1 cm lange, er de nok litt unge enda. Er rekene grønne og blå, eller har du både grønne reker og blåe reker. De grønne kan i tilfelle være giftgrønne reker, og de blå kan være blue pearl?
har to typer ja grønne og blå,med de er så små enda att dem er sølvfarget,men håper de vokser da
Dagens lille oppdatering.

Kom over en snegle som drev og spiste på noe rødt... Det var en av de voksne sakurarekene mine som dessverre ikke hadde taklet omplassering. Var vel litt kjapp med tilvanning til nytt kar. Håpet jeg hadde tilnærmet like verdier, men må ta meg bedre tid neste gang. Da jeg fikk tigrene, brukte jeg 3 timer på tilvenning, og det har jo fungert bra virker det som.

Synes tigrene er veldig lite aktive. Er stort sett i skjul under en rot eller mellom noen steiner. 3-4 av dem er stadig på svømmetur, men de to gravide + resten er lite ute. Håper ikke det tyder på at noe er galt... Kirsebærreken er mye mer aktive, men det kan jo være artsforskjeller. Krysser fingrene.

Bilde 1: Frittsvømmende kirsebær. ikke lett å fokusere på gitt.
Bilde 2: Tørr jeg hoppe?
Bilde 3: Reken som ikke er amano (tror jeg). Har skiftet farge igjen, og blitt mer blank. Har nå vært rødlig, sort og nå blank..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap