Saras zoo (side 4)

For en stund siden klarte jeg å kjøpe en hel haug med tubifex fra TA-Aquaculture. Hvem hadde vel ant at 100g var så vanvittig mye?! Har tubifex for flere år fremover i tid, jeg nå. I begynnelsen var det bare sp.black som ville ha, men nå går alle av skaftet når jeg forer med det. Til og med atroene, som egentlig ikke går av skaftet for noe for. Tidligere har jeg festet det i en gaffel, noe som fungerer dårlig. Gikk bra de første minuttene, helt til hele kuben løsner og flyter som en dupp. Kom på at jeg hadde lest at jeg kunne feste den i glasset. Og du verden! Så mye bedre. Alt man snapper opp på akvaforum

[External Image]

[External Image]

Smykketetraene elsker tubifex (egentlig elsker de alt av mat, spesielt det som er for stort for dem), og det ser man ganske godt på magemålet, hehe.

[External Image]
Kjedelig opplevelse i dyrebutikk
I dag var jeg på et senter et stykke unna hvor jeg bor. Bestemte meg for å se etter en kampfisk, siden dumbo-hannen måtte avlives.

Inne i butikken hadde de delta-hanner og double tail-hanner. Veldig fine, og jeg kunne tenkt meg en double tail. Valgte meg ut en mørkblå hann med gulskjær i. Damen skulle fiske han ut og jeg sto med ryggen til. "OI", hører jeg plutselig og snur meg. Da ser jeg at hannen henger etter halen over kanten på akvariet, mens damen gauler. Hun mister han selvfølgelig på gulvet og skriker "Ånei, hjelp meg, hjelp meg!!". Jeg tilbyr meg selvsagt til å ta den opp, men neida.. da skal hun klare det selv. Hun få den omsider oppi posen. "Det gikk sikkert bra", sier hun og trasker til disken. Hun tar strikk på posen, mens jeg ser på. Da svømmer hele fisken på skakke, og jeg sier i fra. "Neeeeida, det er bare posen som gjør at den ser sånn ut." Det er helt tydlig at hun kun vil selge meg den fisken, koste hva det koste vil. Hun nekter for at den svømmer skeivt og sier at det sikkert gikk helt fint. Skeptisk og ikke villig til å betale for en halvdau fisk, sier jeg at jeg kommer tilbake litt seinere for å se om den er bedre. Hun ser ikke fornøyd ut, men sier det er ok, men passer samtidig på å presissere at jeg bør komme en halvtime før butikken stenger siden de skal ta kassen (Okei? Jobber i butikk selv, men en halvtime før?!)

Etter en stund kommer jeg tilbake, og hun sier "fisken ser bra ut nå". Jeg får bort til disken, tar opp posen og studerer den. Jovisst svømmer den beint igjen, men jeg ser også at øyet er grått og hovent. Jeg sier i fra, og hun sier at hun ikke ser noe galt med fisken. HUn roper på en annen som arbeider der, og hun sier også at det er noe galt med den. "Bare sleng den oppi igjen"; sier hun og går. Den første damen bare ser surt på meg, og verken spør om jeg vil ha en annen fisk eller noe.. Jeg sier jeg selvfølgelig ikke vil ha den, og takker ellers for hjelpen. Og hun fortsetter å skule på meg.. Som om jeg var den vanskelige som ikke ville ha en sjuk fisk, som har fått gjennomgå på gulvet i tillegg.

Av og til blir jeg faktisk helt matt av folk som jobber i butikk. Jeg vet at mange kunder faktisk er vanskelig, men i mitt tilfelle synes jeg ikke jeg var urimelig. Kunne som sagt tenkt meg en annen fisk, men orket ikke å forholde meg til de mer, og gikk heller tomhent. Veldig synd siden jeg ikke ofte finner fisker jeg liker i nærheten, men hun damen gjorde meg virkelig ille berørt.
Sarap
For en stund siden klarte jeg å kjøpe en hel haug med tubifex fra TA-Aquaculture. Hvem hadde vel ant at 100g var så vanvittig mye?! Har tubifex for flere år fremover i tid, jeg nå.

Oi sann... Har tubifex selv, ikke rart at 100g var mye, det veier jo nærmest ingenting!

Søte corydoras!
Kan godt kjøpe litt litt tubifleks av deg Sara om du sender?
Kan sende deg litt neste gang jeg er på posten, Sølvi. Bare du sender adresse og hvor mye du vil ha
Vanntester
Ryddet litt i skapet hvor jeg har akvarieting, og fikke øye på vanntestene. Kanskje det var en idé å ta målinger litt oftere enn en gang i halvåret? Stort sett tester jeg kun om jeg tror noe er galt eller det har vært sjukdom, men er jo lurt ellers også. Så jeg testet nitritt og ph. Har seratester, og vet ikke helt hvor gode de er, men målingene viste:

Storekaret:
Ph: 6,5
Nitritt: 0 (I dette karet er det ganske mye fisk, men jeg bytter vann 1-2 ganger i uken og kjører en utvendig og to innvendige pumper, så det ser ut som det går bra likevel, heldigvis)

Lillekaret:
Ph: 5,5 (Ble overrasket over hvor lav den er her! Gikk ut i fra at det var det samme som i storekaret, men har vel kanskje noe med høy andel catappa. Passer bra for miniatyrrasboraene, så det gjør ingenting)
Nitritt: 0

Ellers vurderer jeg å kjøpe nye vanntester. Har lyst å kjøpe JBL sine, men det har jeg ikke råd til. Er mye penger for en studentlommebok. Har lest litt om API-tester som man får fra ebay. Disse skal være ok, og er mye brukt i USA, men jeg vet ikke. Burde i alle fall få meg en nitrat-test også.

Har også kjøpt meg litt vasspest til lillekaret. Følte det var ganske tomt, og hornbladet vokste ikke så fort som jeg ønsket. Synes det gjorde seg veldig, og det ut om fiskene liker det også. Nå må det bare gro seg litt til oppi der

[External Image]
Sp. blackene farter veldig mye fram og tilbake hele tiden. Ser at hannene følger voldsomt etter hunnene, men det skjer ikke noe mer enn det. De er jo i et selskapskar, så mer er det ikke å forvente Siden jeg fikk de har jeg gledet meg til de nådde full størrelse, og nå er damene blitt enorme. Er veldig glad for at jeg fikk kjøpt meg disse, de er favorittene mine av coryene jeg har Når jeg omsider flytter (og selvfølgelig får nytt kar), blir det nok disse jeg tar med meg. Med 3 hanner og 4 hunner, er det nok mulighet for reproduksjon når den tid kommer.

En av damene er dog en merkelig skrue. Hun er liksom litt klumpete, ser ut som hun har pukkel på ryggen. De andre er ikke slik, og hun er frisk og rask, og spiser godt så hun lider nok ikke noen nød. Jeg synes hun er litt sjarmerende, og kaller henne bare "gamlemor"

[External Image]

Slenger med et bilde av en c.panda og en sp.black. Hele corygjengen blir helt vill når det fores med tubifex. Morsomt med de svarte som er så svære, som bare brauter seg framover så andre coryer og fisker flyr til siden. (Burde begynne å pusse glass, ser jeg..)

[External Image]
Sarap
Kan sende deg litt neste gang jeg er på posten, Sølvi. Bare du sender adresse og hvor mye du vil ha:-)

Har sendt deg en mail Sara.
Note to self: i desperate forsøk på å bli kvitt andemat, ikke luk ut alt du har av pistia og det hele..

Andematen ble jeg ikke kvitt. Og gang på gang må jeg minne meg selv på at flyteplanter, bortsett fra andemat selvfølgelig, ikke vokser så bra hos meg. Så, nå har jeg verdens tristeste akvarie, uten noe særlig med flyteplanter. Stakkars fiskene mine.

Kjøpte for en stund siden hydrocotyle leucocephala av en her på forumet, og blir så misunnelig på alle som har akvarier som flyter over av disse. Det eneste jeg har igjen er en pitte-pitte-liten lysegrønn tust. Som ikke vokser. I tillegg må jeg være den eneste som har utslettet en hel haug med gulrotgress. Alt bare døde. Er det mulig?! Etter fem år med jobb i blomsterbutikk skulle man trodd at jeg i det minste har litt grønne fingre. Det har jeg da altså ikke.

Tok en liten opprydning i karet i dag også. Fjernet masse blader fra sverdplantene, som var gule og visne. Lagde litt mer åpen plass i karet. Ble i et lite øyeblikk redd for at coryene skulle bli sky av all den åpne plassen, men det gikk bra heldigvis Hadde to grener vasspest og to greiner hornblad til overs, og stappet de nedi. Håper det vokser, for det hadde tatt seg ut med noe annet enn sverdplanter og lotus oppi der. Får liksom ikke meg selv til å kjøpe nye planter heller. Er ikke så mye man får råd til som student, og da blir fiskefor første pri. Så krysser virkelig fingrene for at det skal gro litt oppi der

Førbilde: Litt mørkere og tett beplantet. Forhåpentligvis vokser flyteplantene ut igjen.
[External Image]

Etterbilde: Mye lysere og en del tommere. Mye bedre plass til mallene på bunnen, da. Det setter de sikkert pris på.
[External Image]

Fint kar det Sara

Hvis du kjøper for i nettbutikk ,gjerne utenlandska (Unimati fks) så er det mye å spare her. Planter kjøper du billig gjennom rubrikkannonser her på forumet
Takk for det, Sølvi. Og takk for tips Skal sjekke ut unimati når det er tid for påfyll. Men, er det en ting som har hopet seg opp i heimen, så er det fiskefor. Prøver å variere så mye som mulig, så har blitt litt av en samling. Kresne fisk har jeg og, nekter plent å ta flakfor hele gjengen, hehe. Så får jeg vente til det blir litt mildere, før jeg bestiller noen planter. Vil gjerne gjøre om i karet.

Noen av miniatryrrasboraene var skrekkelig tynne når de kom i hus. Den enøyde banditten har forsvunnet, så regner med den døde og ble spist opp av reker og snegler. Så nå har jeg en gjeng på 10 stk, og det er passelig synes jeg. Kjøpte en startkultur mikroorm som jeg fordelte i to bokser, og det blir det vanvittig mye orm av. Rasboraene liker det godt, og legger sakte med sikkert på seg. Smykketetraene er ikke overbegeistret, men spiser det. Samme med honningguramiene. Kampfiskene bare svømmer rundt i ormene og spiser ikke, blir kanskje litt smått for dem. Coryene blir også helt vill når jeg forer med orm, men jeg er usikker på om de får i seg noe av det:-/

Sakurarekene fra Sølvi formerer seg grådig i 20 literen. Det myldrer av småtasser, og det må være flere titalls reker oppi det nå, av de opprinnelige 10 jeg flyttet dit. I 120 literen er det også en god del, men der ser jeg mest voksne reker. Regner med at de små blir spist av kampfisk og guramier, selv om jeg aldri ser dem jakte på rekene. De voksne gidd ikke en gang å gjemme seg for fisken, så de ser vel ikke på dem som en særlig stor trussel:-P

[External Image]
Up close er de litt ekle. Fine langt i fra, men langt i fra fine!
Rineloricaria eigenmanni
Har tre av disse grenmallene, som jeg har hatt en stund. Aner ikke kjønn, da er stort sett ligger under en rot og slapper av.

Oppdaget i går at en av de okkuperte en kokosnøtthule og noen timer seinere lå den og en annen grenmalle og "rullet" seg inni der. Veldig merkelig oppførsel, da de aldri har brukt hulene før. De ble der noen timer, før den ene svømte sin vei og den andre ble igjen.. Og der ligger den enda, etter over et døgn. Mallen ligger akkurat i en vinkel som ikke lar meg se hva som foregår.. Kan det være lek? Overraskende i så fall!

[External Image][External Image]

Litt dårlige mobilbilder, men man ser den lille halen som stikker ut
Ingen god akvariedag i går.. Kom hjem etter en lang kveld på skolen, og tok en titt i akvariet, som vanlig. Første jeg ser er en smykketetra som ser ut som et juletre. Bokvannsott på 4.stadie, ja. Definitivt. Rett ved siden av enda en smykketetra som "hoster", er bleik, tynn og henger i overflaten. Sikkert bukvannsott det og, men i stadie 2 eller noe. Den første var altfor syk, så den avlivet jeg. Har satt den andre i karantene.

I dag ser den jeg satt i karantene bedre ut. Den "hoster" ikke mer, men virker litt slapp. Tenkte å gi den litt ro, og tilby den mat i kveld, så får vi se. Synes dette er veldig trist da smykketetraene er en av favorittartene mine. I tillegg hadde jeg kun 9. Nå er en død, en sjuk og en har forsvunnet sporløs. Sikkert død den også Ellers ser alle andre fine ut. Honninguramiene er fatisk i leksmodus også, hannen lagde sitt første rede i går. Resten ser jo grei ut, så er veldig vemodig at smykkene ble sjuke..

Har bestilt esHa 200. Vet at bukvannsott er sjeldent smittsomt, men nå tror jeg ikke at jeg tør å ta sjansen mer..
Tre av ni smykketetraer har tatt kvelden, resten ser pigg ut, og jeg er ekstra obs med vannbytter fremover. Håper det hjelper, og ingen flere blir sjuke Resten av gjengen er friske og fine, og L144-hannen har foreløpig to kull i hulen sin. Stakkars karen, får jo aldri mer enn en dags hvile før det er på an igjen.

Kjenner jeg er litt lei karet mitt nå. Frister mest å ta en skikkelig ommøblering og sortere ut artene jeg ikke ønsker å ha videre, og fylle på med andre typer fisk jeg ønsker. Det som stopper meg er egentlig alt stresset med å fange og selge fisk.. Artene jeg ville beholdt hadde vært C.sp.black, honninggurami, smykketetra og kampfiskhannen. Med andre ord, ganske mye å bli kvitt.
Og når tanken om å selge fisk kverner i hodet.. Så innser jeg jo hvor vemodig det hadde vært å selge pandagjengen min.. Første "ordentlige" corygjengen jeg skaffet meg. De er så artige der de legger egg i hytt og pine, uansett beboere i karet.

[External Image]

[External Image]
Ja det er alltid vanskelig å skulle skille seg av med fisker en har et spesiellt forhold til.
Noen er det helt greit å selge og bytte ut litt,mens andre er det verre med.

Supert at Sakuraene formerer seg hos deg da ,de ser flotte ut
Har endelig fått børstet av støvet fra speilrefleksen (sikkert fordi det er eksamenstid, og jeg burde lese i stedet:p)

Først litt bilder fra 20-literen med miniatyrrasbora, snegler og reker. Dukket plutselig opp 2 jegersnegler fra intet. Håper de lar sullene mine være i fred..
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Noe som gikk kraftig galt i forsøket på å laste opp flere bilder. Får prøve igjen når jeg har bedre tålmodighet:p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap