Sand,grus, mm, hva er engentlig det beste? (hovedsaklig selskaps-akvarium) (side 4)

Kanonstilig kar! Nattlys er kjempetøft, gid man hadde vært teknisk av seg. Er heller mer den typen som tenker at jeg skal være fornøyd så lenge ting slår seg på jeg.

Har også corydoras panda og går så innmari helhjertet god for de bartefjesene der! Herlige, overalt i karet, freser opp og ned langs hjørnene og av og til er det bare halve coryrompa en ser stikkende opp fra sanda når de finner noe interessant. Fantastisk atferd! Kuhlii er ikke helt ulik, mine er et lite hakk blygere, men ser stadig vekk at også de får slike "raptus". Og når man ser de små ansiktene med bartene som også tuller rundt i sanda.. nei de er bra fine de også

I skrivende stund er faktisk den ene pandaen min i full gang med å finrense en cryptcoryne for kvelden mens en ål har slalåm rundt de fire sugekoppene bak pumpa. Kunstpauser hvor den legger seg som en liten ring hører med. Tre sekunder går og WEEEEEEE ut på svøm igjen.. det er kjempegøy med fisk som har litt "tulltak" Pandaene mine finnes ikke blyge og svømmer mer enn gjerne på rekke og rad i midtsjiktet mens de flørter med glasset.. eller så vimser de overalt i en pokkers fart før de nærmest bråstopper og "parkerer" på en lang, symmetrisk rekke. Teitingene )) Nei gode valg du har gjort og må også komplimentere det "vraket", det gjorde seg kjempegodt! Begynte jo selv med massevis av nips, alt fra ruiner til piratbåter.. men den tid er nok over her i gården da jeg ikke får det til å se naturlig ut, haff :p
Amanthea
Kanonstilig kar! :) Nattlys er kjempetøft, gid man hadde vært teknisk av seg. Er heller mer den typen som tenker at jeg skal være fornøyd så lenge ting slår seg på jeg. :D


Jamen kjære deg, det er jo det man har timere til!

Må tilstå at jeg ikke akkurat har den tiende tommeltotten voksende rett ut av håndflata, men det er altså ikke ingeniørnivå på montering av månelys. Man tar den tynne blå lista ut av posen, tingen i enden av ledningen er helt blondinesikker og passer bare inn i et tilfeldig hull i den eliminatorsaken man må ha. Eliminatoren har et helt normalt støpsel i den andre enden, så der kan fint lite gå galt.

Så tar man silikontuben fatt og klisser igjen alle åpninger og sprekker, legger på en alvorlig stripe silikon der lyslista skal være, trykker på plass og venter med å snu lystoppen til silikonen ikke lukter eddik. Itt'no teknisk kreves, kan man få kaffe ut av kaffetrakteren og majones ut av tuben kan man montere månelys. Jeg lover!
Morn Dere.

Først, takk takk 'Amanthea'.
Altid moro med respons på det man har fått til.

Når det kommer til moolight så er det så enkelt som 'Linda & Ove' sier her.
Kjøp dette på clas-ohlson:
Blå Lys
Batterielliminator/ kontakt
+en tube silikonlim

Eller om du ikke orke lage/sette sammen og gjøre alt vanntett selv.
Så kjøp denne fiks ferdig til å plugge i kontakten:
ferdig lys

Jeg har den fra ebay, og i tillegg kjøpe denne.
timer
Så får du så lyset slår seg av og på selv.
Jeg har stilt den inn slik at monnlighten slår seg på en halv time før akvarielyset slår seg av om kvelden, og moonlighten slår seg av en halv time etter at akavrie lyset er slått seg på om morgene.
Hei

Nå klarte jeg ikke mere...........
Så nå har jeg vært i molde til buddy straka vegen rett fra jobb og kjøpt 10stk cory.
Riktig nok standard varianten aeneus, men synes de er litt fine også da.
Det ble dem pga det var bare dem det var nok til å få 10stk av.
Var tomt for kuhlii ål også.

Men har lyst å spe på med en annen variant senere.
Kan jeg ha 10stk til av eks panda i akvariet?
Eller vil det bli for fult?
Hvertfall nå når jeg ser nede i bunn, så mener jeg det skal være plass til noen til...

Men jøssssss for en effekt det ble av at coryene kom oppi, plutselig skulle de andre fiskene også være på bunn.
Og coryene borer seg å langt nedi sand opptil øynene og sanda står som en sky ut gjeldene så de ser ut som noen små snøfresere hehehehe
Smekke ta kor gøyalt.
Ja, ikke sant at coryer er fantastiske ;D
Gratulerer med vakre bartetryner. Og du har nok plass til 10 pandaer også...
Flere coryer
Du har nok plass til endel flere coryer, men hadde det ikke vært
en fordel å vente litt for å se hvor stor del av karet Palettene vil
okkupere ? Har sett dem sammen, syntes ikke det var noe fint syn.
Fordelen med flere Coryer blir jo at Palettene kanskje ikke klarer å
bite rygg/halefinnene av så mange......
PS ! Karet ble fint med lokal sand.
Jau takk

Jo hadde tenkt å vente litt å se det ant i forhold til palettene ja.
Den har nå.... er vel på 5 kullet sitt vel.. og til å starte med var dem veeelidg biske og ville ha alle laangt bort.
Men etterhvert har de blitt litt mere moderat, samt det virka som de anså hvilke fisker som var/måtte holdes lengs unna.
Mens noen andre fikk passere relativt nærme uten å bli flettjaga.

Men så har de ikke klart å ta vare på noen heller da så langt :P
Dog da før jeg hadde fått nattlyset også da.
Men akkurat nå så IOM vi bytta til sanda så hadde de lagt egg i hula si, så søndag flytta jeg både hula med egg og pellettene i 20litern som vi tok ned fra loftet.
Og der er de enda sammen med småttisene.

Så ja er helt enig, vente å se det ant litt hvordan de oppfører seg når de får komme i stor akvariet igjen.

Kan jeg flytte palettene tilbake når yngelen er blitt frittsvømmende?
Eller evt hvor lenge etter at yngelen er frittsvømmende kan jeg ta palettene tilbake i stor akvariet?

Tenkte å la yngelen få være i 20litern og se om noen vokser opp der.
Supert, takk Astrid.
Da er kulturen laget.

Plantene og sandsneglene ligger og flyter i overflaten og venter på å slippe til

Var hyggelig, også veldig morro å se inni akvariene dine.
Veldig koslig med besøk

Sneglene forsvinner nok så snart du slipper de nedi sanda og du vil antagelig ikke se noe særlig til de før de begynner å bli mange.

Her er noen linker du kanskje har lyst til å se litt nærmere på:

Sandsnegle

Lotus

Difformis

Pistia

og er du ikke nøye nok med å rengjøre plantene for snegle-egg så kanskje du får disse som hybelboere også
Ja takk.

Skylte plantene bra tror jeg, såg ingen "små" eller geleklumper.
Sneglene er gjemt seg allerede ja hehehe
Palettforelderene har jeg flytta tilbake til 300litern nå da.
Så bli spennende fremover å se hvordan det går seg til med yngelen.
Tetra-frelst
Eneste aber er dine paletter....... Også de minste Coryene må være solide.

Tetra-frelst
Du har nok plass til endel flere coryer, men hadde det ikke vært en fordel å vente litt for å se hvor stor del av karet Palettene vil okkupere ? Har sett dem sammen, syntes ikke det var noe fint syn. Fordelen med flere Coryer blir jo at Palettene kanskje ikke klarer å bite rygg/halefinnene av så mange...... PS ! Karet ble fint med lokal sand.


Hmmmm Jeg liker ikke hva jeg ser.........
Nå har palettene sitt 6`te kull frittsvømmende, noe av det mest enorme tallet på yngel jeg har sett..

Er lei meg på coryene sine vegne, dem bli spesielt gått etter.
Og spesielt av henne mor selv. Hun kommer frem fra borte ved store rota og kokoshula og svømmer rundt i karet kun for å jage coryene, hun har bitt litt spolen (eller "halen" om dere vil) til 3 av dem ser jeg.
Hun gjør også det samme med andre fisk, jager de hardt og prøver å få inn ett bitt.
Men ikke så ille mot andre som hun er med coryene mine.


Hannen er mere moderat med de andre innbyggerne, han går i mot med fart, men stopper opp uten å gå til frontalangrep, ei heller er han på runde rundt i akvariet for å "ta noen"

Sitter litt dypt inne, for dem er så smekkkkkkke vakre blitt...
men skal det være slik hun skal oppføre seg så kommer jeg til å fjerne yngelen over i "yngel-karet" ikveld og opprette en annonse på rubrikk for å se om de kan få ett nytt hjem.
Om ingen melder sin interesse... er da dere som kjenner til buddy i molde og tropehagen molde og kristiansund intr i å ta inn?
Eller hvordan er disse shappen sin policy slik generelt?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap