Greit å kaste fisker i do? (side 4)

Nei Slappfisken siktet ikke til deg men den var snedig den varianten av etternavnet mitt, orginalt.
Torfinn Nesvåg
Nei Slappfisken siktet ikke til deg men den var snedig den varianten av etternavnet mitt, orginalt.

beklager leste feil
Oppsummering
Saken er grei:

- avliv fisken på en kjapp og mest mulig smertefri måte
- ikke kast død fisk i do, putt i søpla

Metodene og årsakene er beskrevet tidligere i tråden
Jo da Nina3, jeg kjenner veldig godt til OREOCHROMIS MOSSAMBICUS. Kanskje bedre enn de fleste her inne da jeg har hatt denne gjennom en lang periode da jeg hadde store kar. Litt info om denne. Munnrugende sør afrikaner som når over kiloen i vekt, og det varierer hva som informeres av lengde, men har lest både 35 og 45 cm. Alderen kan nå 10 år og går greit i vann temp på mellom 10 og 40 grader celsius og legger opptil 17-1800 egg. litt avhengig av str og kondisjon på hua.

De siste punktene er vel det di sikter til om hvorfor disse ikke må slippes ut i norske vann. Den gikk under Tilapia tidligere og er flere steder i verden den dag i dag matfisk.

I forhold til ditt innlegg jeg kommenterte ville jeg iallefall ha tatt vekk de avsnittene som ikke vedrørte saken. Når av snitt på avsnitt som ikke har noe med saken å gjøre må leses blir dette fort for mye vas og folk detter av og gidder ikke lese for å ta poenget ditt. Slik som meg i dette tilfellet.

For øvrig kunne jeg tenke meg OREOCHROMIS MOSSAMBICUS igjen om jeg skulle fyre opp et stor kar igjen... Flott fisk, spesielt hannene
Jeg ser poenget ditt, Leif, og skjønner hva du mener, men jeg ville ikke bli som noen religionsfanatikere, som plukker ut bare det de liker fra bibelen... uten sammenligning for øvrig.

Og attpåtil må jeg innrømme at jeg er elendig på data..

Og at jeg er mer nysgjerrig på Apistogramma enn den "oreoen"
Nina3
Jeg ser poenget ditt, Leif, og skjønner hva du mener, men jeg ville ikke bli som noen religionsfanatikere, som plukker ut bare det de liker fra bibelen... uten sammenligning for øvrig. Og attpåtil må jeg innrømme at jeg er elendig på data.. Og at jeg er mer nysgjerrig på Apistogramma enn den "oreoen"



Ettersom det nå bare er Apistogramma hos meg, får du ta turen sørover så skal du få se forholdsvis vanlige apistoer, til apistoer som kun få på verdensbasis har.

Må bare samtidig som vi er inne på apistoer; jeg så apistogramma sp xingu i dag for første gang i leksdrakt i karet nede. Kanskje det etterhvert kommen også noen i badedrakt.....
LOFFA
Jo da Nina3, jeg kjenner veldig godt til OREOCHROMIS MOSSAMBICUS. Kanskje bedre enn de fleste her inne da jeg har hatt denne gjennom en lang periode da jeg hadde store kar. Litt info om denne. Munnrugende sør afrikaner som når over kiloen i vekt, og det varierer hva som informeres av lengde, men har lest både 35 og 45 cm. Alderen kan nå 10 år og går greit i vann temp på mellom 10 og 40 grader celsius og legger opptil 17-1800 egg. litt avhengig av str og kondisjon på hua.


Et bra og opplysende innlegg LOFFA!

Frykten for at denne fisken skulle overleve og formere seg i Norske "tjern" er heldigvis lik 0. Fisken lever jo i tropiske og subtropiske strøk. Desverre er den spredd til uønskede farvann. Alle har vi vel sett "galskapen" på TV med dokumentarer fra Østkysten av USA.
Nå er det heldigvis (I hvertfall i dette tilfellde) stor forskjell på klimaet i Colorado og her til lands. Fisken er testet i forsøk ned mot 10 gr. ja enkelte individer har overlevd helt ned mot 5 gr. Den Norske vinteren gjør jo vannet enda kaldere og varer i flere mnd. Den optimale tempraturen for denne fisken ligger jo på 25 gr. og oppover. Subtropisk betyr jo korte milde vintre. Har ikke funnet noe sted at denne arten har overlevd i "vill" tillstand noe sted i Europa.

Håper vi får tilgivelse, da denne tråden egentlig omhandler avliving av fisk!

- Tore-
Da får vi avlive avsporingen Nina, hehe
Avsporing med litt info skader iallefall ingen. da er vel det meste sagt om avliving antar jeg. Konklusjonen er at det kan og gjøres på mange måter
Helt enig med Nina, rask avlivning er bare ta fisken i hånda, kneppe den med tommelen. Benytte øks, hammer, saks m.m. som nevnt i tråden blir nok ikke gjort av meg. Tilvekst av fisk, som jeg må kultivere som jeg kaller det, kan jo ikke la den ta overhånd, da står jeg inne for det er en hunan grei løsning. Behandling av fisk blandt fiskere, her er det om å gjøre å få de ombord i båten, blir bløgget når de har tid til det.
Ser noen setter fisk opp mot dyrevelferd, trekker smammenligning som våre andre kjæledyr. Får jeg sykdom eller plager på hundene våre, så kontakter jeg vetrinær. Fiskene er ikke annet enn avlivning ved sykdom.
Familien min har hatt fisker i årevis, og vi har alltid tatt livet av dem med hammer/øks. Fisken dør da momentant.

jeg sier ikke at dere som koker fisken er dyremishandling, men dette hadde jeg ikke klart idet hele tatt... fisken får jo smerter.

blir kanskje litt "sær" nå, men idet siste 2-3 årene så har jeg ikke skyllet fiskene i do, men jeg har begravd dem ute.
Når man ser en fisk er syk og antagelig vil dø om ikke veldig lenge, hvorfor avlive istedet for at den skal oppleve en naturlig død.. ?
Naturlig død
galaxy
Når man ser en fisk er syk og antagelig vil dø om ikke veldig lenge, hvorfor avlive istedet for at den skal oppleve en naturlig død.. ?


Fordi en naturlig død ofte er en pinefull død, og man ikke vil at noen dyr, selv fisker, skal lide.
Inaktiv bruker
Selv har jeg ikke opplevd å sett at fiskene mine lider for så å måttet avlive den, de 3 som har død hos meg har død av unaturlige årsaker, (Øksefisk i lysrør, pygmecory i filter, og en giraffgrønnling som bare forsvant, Katta drepte krabben, da den krabbet seg ut på natta...) Hiver fiskene i søpla og ikke i do.
Alt levende skal dø en dag, og det er vel mer eller mindre pinefullt for alle - dog naturlig at det er slik, og hva vet vi om prosessen sykdom til død, egentlig.
Det er ikke et eneste moment i denne, og i lignende tråder som ikke er belyst minst "1000" ganger tidligere!

- Tore -
Inaktiv bruker
Mountain
Det er ikke et eneste moment i denne, og i lignende tråder som ikke er belyst minst "1000" ganger tidligere! - Tore -
Og dette setter en bedre standar? Er ikke alle trådene her gjentag av tidligere tråder, uten at det blir sakt så mye? Just saying. :P
Spock
uten at det blir sakt så mye?


Helt korrekt, her ble det ikke sakt mye, kun halvannen linje!

- Tore -



Inaktiv bruker
Ikke sant, Tror jeg holder meg under.
Kaster halvdød fisk i do.. J... . Humant! Men er da ikke noe bedre å koke den heller så det burde dere kanskje tenke over, dere som nesten hogger hue av trådstarter! Men syns det er frekt av trådstarter å sette seg selv så høyt at hun bestemmer hvilke liv som er verdt noe.. Ok, så kaster man ikke et halvdød menneske utfor ei klippe, og hun bryr seg nok om katta og bikkja si men fisken går i do. Hold deg til katt og hund da, om du klarer å gi de omsorg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Marius Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap