Hodet under vann.... (side 4)

Bettaen fikk flytte til naboleiligheten i går kveld, altså det siste reservekaret som nå står inntil hennes opprinnelige kar som ciklidehunnen bori, på kjøkkenbenken. Hun ble stadig jaget, selv om de egentlig hadde blitt mer fredelige med hveandre. De kan nå titte på hverandre gjennom glasset, og det gjør det faktisk også! Jeg observerte dem tidligere i dag mens de svømte opp og ned nese mot nese (mot glasset) nokså lenge

Bare jeg kommer meg avgårde med siamensisene nå så skal jeg forsøke å putte hanncikliden oppi til hunnen.... gleder meg til å komme et par skritt videre. De kaster seg som vanlig over all mat i akvariet, og jo mer jeg gir jo mer sultne og slitsomme blir de. Vet ikke om jeg får foret otoene nok, hang et ar tabletter på glasset igjen nå når lyset gikk av i tilfelle de finner dem. Siamensisene fant den ene med en gang i alle fall..

Samboeren synes jeg har for mange akvarier nå. Jeg skjønner hva han mener, men ser ikke problemet egentlig. Akvariene er penere enn det rotet som lå på benken før...! Hehe

Tvi tvi.
To døgn med nye otoer, og alle ser friske og raske ut. Jeg vet det kan snu til tragedie på no time, men hittil er jeg glad
De har fått masse agurk og jeg har foret med to ulike typer tabletter på glasset. Desverre er sae'ne mer ivrige enn otoene så jeg får bare håpe de klarer seg på rester. Det var morsomt å se et par otoer som seilte rundt på en agurkbit i vannflata i dag, etter at agurken løsnet fra olivengaffelen og fløt opp. Da ble det også for anstrengende for sae'ne å henge med så de fikk stort sett sutte på agurken i fred. Og to halve agurk-blingser forsvant på to døgn, ikke verst!

Endelig fikk jeg somlet meg til å kjøpe glasstopp til det siste ekstra-karet som bettaen bor i. 70 kroner, kjøpte to glassplater på 20x20 cm så det er lett å skyve på det for å få plass til ledninger, og ikke minst mye enklere å pakke bort når det tas ned uten å knuse dem. Der har jeg hatt topplokk bestående av et kakefat denne uka, og selv om det gjorde nytten så ble det jo litt mørkt og trist oppi der, og det passet ikke helt heller forsåvidt...

Det er trist å kvitte seg med sae'ne egentlig, synes de er søte. Men de er for mye for karet mitt. Hadde jeg hatt plass til et akvarie til skulle de få bli her men... har lust litt på å slenge dem over til svigerinnen min som har gullfisk, men karet hennes er egentlig fullt nok. De får sikkert et godt hjem, og savner jeg sae senere kan jeg vel skaffe meg nye som ikke er så store neste gang...

Eplesneglen jeg kjøpte er så kjedelig! Ikke nok med at den er mørkebrun stripete, men den sitter jo og sniker på baksiden av rota hele tiden, umulig å få øye på den ! Jeg tror jeg må kjøpe en til, en med litt mer synlig farge på, som ikke skal få lov til å gjemme seg. Kan bli spennende å blande litt farger også hvis de skulle finne på å formere seg.
Apropos, så fant jeg en blæresnegle til i storekaret, det var nr tre. Begge ryddesneglene mine hadde gått under sanden i dag så dem var det ikke mye nytte i... så jeg tok ut blæresneglen så den ikke skal finne på å legge noen egg, rydderne mine får heller stikke opp fra sanda og jobbe litt for å finne mat :p

Jeg skjønte at det var på tide å rense filteret i kveld også da, når jeg så at luftboblene kom ujevnt, som o mfilteret hostet.... det har vært litt tregt men jeg har drøyd med å ta det. Nå er det gjort, jeg klarte ikke ta bare ene innsatsen for det var TETT! men jeg prøvde å spare litt skitt, og tømte oppi det lille jeg hadde igjen av bakteriekultur på flaske. Nå er akvariet helt grått pga bakteriekultur, men fiskene har dilla så de syntes nok det var spennende. Godt å se dem mer aktive, de har vært litt daffe de siste dagene, må være pga filteret og sirkulasjonen. Når jeg kan sette bort ekstrakaret skal hovedkaret få ha to filtre, slik at jeg slipper å risikere å drepe filterbakteriene ved rengjøring. Litt greit å kunne ta rengjøring av filtrene annenhver gang.

+
Og så lurer jeg på om dere tror det kan gå greit å flytte på noen planter oppi hovedkaret...? En av plantene har sådd seg selv og blitt lang, men den vokser midt foran i karet, og jeg vil heller ha den til siden og lengre bak. Er redd den "smelter" eller dør for meg om jeg roter med den.... Planlegger en liten rufs oppi der nå i helga før ciklidene skal flytte sammen der igjen.
En skikkelig fin plante som er/var i bettakaret smeltet bort etter at jeg fylte opp vann der nå sist. Jeg traff antagelig rota med vannet slik at kulturen rundt rota ble skylt vekk. Jeg har lest at den kan komme igjen, håper virkelig det. Har ikke sett noen nye skudd enda men... Har hatt i en del plantegjødsel der, og ser at algene trives bedre og bedre i alle fall :p

Hvis jeg får til å innrede pent skal jeg legge ut noen nye bilder snart. Men akkurat nå er alt litt halvveis. Anubiasene i hovedkaret har løsnet fra rota og flyter nesten, lurer på om det bare er å stappe de nedi grusen eller om jeg skal knyte dem fast til rota igjen med fiskesnøre... er noe bedre enn noe annet, eller er det kun smak og behag?
Tredje døgnet ser like lovende ut. Det er nå det begynner å bli spennende. Om jeg snart vil finne en og en død på bunnen når jeg står opp om morgenen, eller om de denne gangen vil klare seg. De får masse mat nå, håper bare jeg ikke klundrer til balansen i akvariet med det.
Jeg har funnet ut at om jeg legger akurk-blingsene i vannflata og lar den flyte der så får otoene ha den i fred for siamensisene. Endelig har jeg funnet et triks som lurer dem! Alt annet jeg forer med skal de ta selv, til og med om jeg gir dem en malletablett på bunnen skal de ha den som henger på glasset til otoene i tillegg. Håpløse fisker De er jo inmari morsomme allikevel da.

I morgen blir en skikkelig ryddedag. Fisker ut - nye fisker inn, trimming og ommøblering av planter og røtter og flytting av ciklidene. Spent på å se hvor mye som går galt, eller om jeg har kontroll på dette her...

Hektet ja, det kan man si. All in! Utrolig spennende dette her. Innkjøringsfasen her i huset tar aldri slutt. Håper jeg...

Perlemor
Og så lurer jeg på om dere tror det kan gå greit å flytte på noen planter oppi hovedkaret...? Anubiasene i hovedkaret har løsnet fra rota og flyter nesten, lurer på om det bare er å stappe de nedi grusen eller om jeg skal knyte dem fast til rota igjen med fiskesnøre... er noe bedre enn noe annet, eller er det kun smak og behag?

Nå svever jeg heldigvis i lykkelig uvitenhet om planters tanker om flytting, så jeg kniper og stusser og flytter og herjer og det går helt bra. Om noen blir furtete tar det som oftest ikke lang tid før de ombestemmer seg...

Anubiasen hadde jeg tjoret fast på en eller annen måte, har lest noe om gummistrikk? Har et par i fri flyt i påvente av ominnredning, og det er visst bare sånn halvveis. Men alt er bedre enn å sette dem ned i grusen, for akkurat det vil de ikke ha noe av. Her...
Takk for tips, jeg hadde kommet til å sette dem i grusen, hehe. Jeg prøvde gummistrikk først, den råtnet etter svært kort tid så det er ikke å anbefale. Etter det har jeg prøvd å klemme dem fast på rota men de løsner igjen, så nå blir det fiske-sene. Sikkert noe herk å knyte fast, men blir man sint nok, så går det har jeg lært

Stengelplantene her må flyttes litt, det gruer jeg meg mest for. Lurer på om jeg skal prøve å løfte de med sje for å få med mest mulig av både røtter og substrat...? Jeg er veldig glad for at akvaplantene er så mye mer takknemlige enn stueplanter, for da kunne jeg bare droppet grønt oppi der med en gang D
Skal hele stengelplanta flyttes (hvilket egentlig ikke skjer så ofte her, de er finest i toppen) rister jeg forsiktig løs for ikke å forstyrre næringssubstratet. Ellers kniper jeg bare respektløst sånn halvveis nedpå og dytter på plass, og fjerner den delen av stengelen som er strantete. Ofte har jo disse langstrakte greiene satt røtter ved hvert bladpar en stykke opp langs stilken. Er ikke noe å være redd for, sett deg i respekt, så tør de ikke annet enn å gro ;o)

Gjør sånn med busker i hagen også jeg, tar saks eller sag og fjerner helt til bunns med noen års mellomrom. Blir så fint atte, selv om det er glissent med en gang. Forskjellen er at i akvariet er mellomrommet uker, ikke sesonger :o)
Takk for tips

Jeg har nå gjort helomveltning i karet "according to plan".
Først svære rota med anubiasene ut. Da ble det jaggu tomt der også!
Så fange seks fisker (3 SAE og 3 Venusfisk) som ble levert hos Tam Alna senere i går. Så flyttet jeg sommerfuglhannen over til det lille karet og hua der. Deretter flyttet jeg på alle stengelplantene. La nedi gjødselskule i sanda og satte ned plantene over og dro sand over røttene. De står da der nå, får tro de finner seg til rette.
Festet deretter anubiasene på nytt til svære rota med fiske-sene, og klipte samtidig av alt av sort bladverk. Slamsugde hele karet og skiftet derfor ut to bøtter vann. Satte tilbake rota med anubias, og dro deretter på tur til "byen" med fisk

De seks fiskene ble levert og mannen i butikken mente det kunne være en ide å kjøpe en gruppe med sommerfugler for å utjevne litt. Så ble gjort og jeg endte opp med to hanner og tre huer til...får tro dette kan fungere på no vis. Kjøpte også 3 pitbuller og en vakker kampfisk-hunn med ADHD som selskap med den jeg allerede har
Nå herjer frk. ADHD rundt, men jeg håper de roer seg sammen. Frk ADHD gikk sammen med flere i butikken så det bør jo gå her og...

Endte også opp med ei rot med Javabregne på, og enda ei rot jeg ikke har plass til....! Den siste rota måtte jeg bare ha, for den var veldig stilig og vil nok bli brukt etterhvert.

Satte opp de siste røttene i går kveld, og fikk et helt nytt kar. Selv om storerota ikke er flyttet så langt fra der den sto før.
En helt annen stemning ble det også når fiskene ble satt inn. Ingen hardcore SAE'r som roter og styrer, det var veldig uvant. Litt fredelig akkurat nå mens sommerfuglene finner seg til rette. Håper de kan trives sammen alle sju. Er særlig spent på den syvende hua, om hun klarer seg bra eller om jeg skal kjøpe en hann til henne, eller gi henne bort, men det får tiden vise.

Og oppdatering på otoene: alle 7 lever ennå, tvi tvi ... de får nå kontinuerlig agurk (annenhverdag ca) og malletablett (hver 2. til 3. dag tenker jeg nå som saene ikke er der)
Bilder kommer i kveld når lyset i karet er optimalt
Jeg er redd "butikkmannen" har gitt deg særs dårlige råd
Det går nok greit helt til de begynner å pare ut og skal ha seg et revir hver. 125 liter er neppe stort nok for maks 2 par, med litt hell. I og med at dette er en art som ikke tåler stress særlig godt så blir 7 sommerfuglciklider absolutt i meste laget på den begrensede plassen. Er redd du ender opp med flere enn en ihjelbanket fisk nå

Usj, ja jeg var redd for det... han virket oppriktig og kyndig, og når jeg ser plassen de har å være på i butikk-karet selv når de er par så kan jeg jo håpe...men jeg skal følge med. Jeg lar reservekaret på kjøkkenet stå litt til slik at jeg kan redde fisk underveis om det blir krise. Evt sette opp 90-literen til naboen igjen....i verste fall.
Jeg har innredet karet slik at alle har egne gjemmesteder i alle fall...
Mulig han tenkte på malawi-ciklider der det rådet ikke er så helt borte vekk, men med denne arten så må du nok regne med noen redningsaksjoner er jeg redd. Jeg prøvde med to par sommerfugler i min 180 liter like etter at jeg startet opp (hadde ved en feil fått to hanner og tenkte de fortjente noen damer). Det gikk ikke bra i det hele tatt og jeg rakk ikke å redde unna noen før de var strøket med alle sammen. Turde ikke prøve de igjen før nå, fem år senere og det paret jeg har nå går det bra med. De legger egg jevnlig og ser ut til å trives kjempebra. Blir ingen yngel siden hunnen er veldig glad i kaviar, men jeg er ikke interessert i at de formerer seg heller så jeg synes akkurat det er en positiv ting.
Oi, det var alvorlig. Jeg tenker at jeg får vurdere å ta ut tre så det er igjen to par så snart det er dannet noen par og grenser der. Jeg får se om jeg skal levere de øvrige tilbake til Tam, eller hva jeg gjør. Makan til vanskelig fisk.... Ikke vil de være en, ikke vil de være to, og hvis de ikke vil være mange heller så har jo fisken alvorlige eksistensproblemer :s Jaja, blir noen spennende dager fremover nå. Jeg ser de begynner å teste ut grensene der nå, litt tøffere i skinnet nå enn tidligere. Krysser fingre... de har mange gjemmesteder, men det er jo ikke sikkert det er bra nok for dem.

Bettaene tester også ut hverandre. Den jeg hadde fra før er veldig omgjengelig, mens Frk ADHD er veldig tøff. Hun flasher hele tiden, og suser rundt, den lyse skvetter rundt henne til stadighet. Hadde vært fint om de to kan bo sammen, men det kommer helt an på om de roer seg sammen eller om Frk ADHD blir litt "too much".
Ingen skal si at jeg ikke strekker meg langt for fisken i alle fall. I kveld sitter jeg med pinsett og sorterer røde mygglarver fra flakforet i Betta-boksen.... ja jeg har blitt gal.....
Men bettaene vil ikke ha det røde flakforet i boksen, kun larvene. De tar gjerne vanlig flakfor eller ciklidegranulater men ikke bettaflakene....da tar jeg ut myggisene så de kan få noen sånne uten å strø for mye annen mat de ikke spiser oppi karet samtidig....
Perlemor
Ingen skal si at jeg ikke strekker meg langt for fisken i alle fall. I kveld sitter jeg med pinsett og sorterer røde mygglarver fra flakforet i Betta-boksen.... ja jeg har blitt gal.....

Nei gal var vel å ta hardt i håper jeg - men det finnes ferdig sortert tørrfor i fall du skulle få lyst til å bruke tiden på noe annet...
Hehe, det verste er at jeg vet at det finnes sortert mygglarver på boks....
Jaja, du gjør jo ikke noe gæ'li mens du holder på med det der :o)
Hehe, det har du jo rett i !

Meneh, derimot, når det gjelder de som vil ha maten....
De har i kveld lekt og bygget rede!!!! Hjelpes, Frk ADHD må være Herr ADHD.... og så går det sånn etter 24 timer!!!

Må jeg flytte henne igjen nå da stakkars.... og la han passe redet? Jeg er litt av en eier.... han er ganske rå med henne synes jeg, det er ike langt mellom kosing og napping. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre nå i det hele tatt. Lese et par tråder om det i alle fall, men gode råd er dyre nå! Hjelp......
Bilder
Nå kommer endelig noen bilder. Kommentarer, kritikk (positiv/negativ) eller tips er selvsagt hjertelig velkomne, særlig ettersom jeg er nokså fersk innen akvaristikk...

Flere. Det første viser Betta-karet (som skulle være et rent fruentimmer-kar i utgangspunktet)
Så en del bilder av 125-literen med sommerfugl-klanen etc.
Og så noen portretter av beboere i 125L
Det første er av hunnen som opprinnelig ble "syk", og mobbet av partneren sin. Hun har nå fått seg partner igjen tror jeg, og er faktisk ganske sjef. Enn så lenge i alle fall....
Og så noen portretter av beboere i 125L
Det første er av hunnen som opprinnelig ble "syk", og mobbet av partneren sin. Hun er gjenkjenneig pga sakseformen på halefinnen ennå. Men den vokser ganske fort ut ser jeg. Hun har nå fått seg partner igjen tror jeg, og er faktisk ganske sjef. Enn så lenge i alle fall....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap