Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 4)

det der blir rått når du er ferdig ja!
Tankeleser du visst, tenkte tidligere i dag at det skulle kommet bilder fra akvarierommet Perfekt og bygge rommet til akvarier, så blir alt på stell!
Artig og følge denne tråden, om jeg ikke har rokker selv!
MVH Pål
jre
hvilken type plante er den med småe blader tor erik?

Det ser ut som en "Vandrejøde", eller Tradescantia fluminensis på latinsk.
Stilig med planter på karkanten, og når de samtidig gjør nytte for seg er det jo helt topp
Korrekt rita Takker for svar Det er planten jeg bruker. Ikke gjør samme tabbe som meg, de første gangene jeg klippet stilker, så rev jeg bladene mot deres retning(den veien de kommer ut), da ble det ingen røtter. Når jeg egentli hadde gitt opp hele greia så rev jeg tilfeldigvis bladene _med_ stilken og ikke mot, og vips, masse røtter. Å du ser jo selv hvordan det har endt
takk for svar rita

ja da blir det vell vandrejøde på meg også da,blir bra med litt grønt voksende over akvarie

det filtret du bruker frode for å filtrere vannet hva heter det? har prøvd å finne det på nettbutikken til jula uten hell..
her finner du det jre
Filterhus : og filterinnmat her : så må du ha tre sånne og gjennetape: og tilslutt 2 stk sånne til 1" gardenia har det :

Da er du i mål ...
Tor Erik Lindøe
Akvarierom in the making :) Blir ca 28 kvadrat. I kroken som dere ser på bildene er planen og bare ha en gedigen frontrute, karet blir sikkert bygget på H bjelker som gjør at jeg kan ha alt av teknikk under. Karet kan bli fra alt mellom 4000-8000l, alt ettersom hvor langt ut i hjørnet jeg setter frontruta. Større jo bedre, men det skal hanskes med også. Regner med og havne rundt 4-5000l + sump.

Dette blir virkelig bra Tor Erik , ikke så lite missunnelig her jeg sitter...
Frode Berntzen
her finner du det jre Filterhus :[URLBLOCK1] og filterinnmat her :[URLBLOCK2] så må du ha tre sånne og gjennetape: [URLBLOCK3] og tilslutt 2 stk sånne til 1" gardenia har det : [URLBLOCK4] Da er du i mål ... :-)

takk frode virker kurant det filteret med tanke på tungmetaller ifra rør og varmtvannsbereder og at man får fjernet klor å annen drit i vannet..

Håper og være i mål rundt juletider med storkaret, men tiden vil vise. Jeg har hatt en tendens til og være litt "hasty", men dette skal planlegges. Blir nok et slags dryppsystem med overrenning til sluk. Det er hvertfall det enkleste, men det beste er jo selvsagt å pumpe ut, for så og pumpe nytt oppi igjen. Får se. Er åpen for alt av forslag og ideer.
takk frode virker kurant det filteret med tanke på tungmetaller ifra rør og varmtvannsbereder og at man får fjernet klor å annen drit i vannet..

Funker hvertfall veldig godt hos meg, brukt det ett år nå med 1600 l vannbytter i uka rett fra bereder....
Den lille histrix hannen er blitt finere og finere (var helt blek og uten mønster tidligere), og hunnen ser ut til å bli et prakteksemplar! Her er noen bilder...
Bilder av leopoldiene...
Hannen har dessverre fortsatt problemer med at tarmen detter ut. Men det skjer i det minste ikke så ofte som tidligere - på langt nær!
Dere får unnskylde min uvitenhet om disse flotte fiskene, og hold av disse, men jeg må bare spørre:

Hva er grunnen til så lite og grov bunnsubstrat?
Liker ikke disse å grave seg ned?
La også merke til det grove substratet hos hystrixene? De fleste har biltema blåsesand, så fint som mulig mtp skit og for rokkene sin del mtp å grave seg ned.

Nydelige rokker geophagus Fikk nettop mail ang brazil liste, ingen hystrix på den
Grunnen er at jeg kjøpte med for lite sist gang jeg var i Sverige.
Skal ha oppi mer, men det er ikke fordi rokkene har noe behov for å grave seg ned - det er for å få mer overflate til enda fler bakterier. Luftig grus er perfekt for aerobe bakterier, så substratet fungerer altså veldig bra som biologisk filter. Skal også montere et bunnfilter i hvert av akvariene, for å optimalisere det.

Rokker graver seg kun ned om de blir utsatt for betydelige stressfaktorer. Rokker som akkurat er blitt satt inn i nye omgivelser kan da naturlig nok ha behov for å grave seg ned... Men de jeg har er "innkjørte" og graver seg aldri ned.

Alle rokkene her (foruten en) gikk forøvrig på sand den den første tiden jeg hadde de. Og det hadde de nok godt av - spesielt de minste.

En ting som veier tungt i forhold til å bruke grus er jo nettopp det at bakteriene trives veldig godt... en annen grunn som fikk meg til å gå bort i fra sand var at mye havnet i pumpene, pga kraftig sirkulasjon. Veldig upraktisk sånn jeg legger opp med sirkulasjon.

Rokke
Hei.

Har tenkt tanken om og kanskje skafe meg en av disse,da jeg vet om en som selger,men har hørt att de ikke overlever over lenger tid i karet,stemmer det?
Og åssen er det med den giftpiggen den har i halen? Hva forer du disse med og hvor store kan de bli?Hvor stort kar vil du anbefale meg og ha den i,holder det i første omgang med 450 L?De trives vel best på sand?Disse heter: Potamotrygon reticulatus.

Det ble veldig mye spørsmål dette,men det er ikke så ofte en kommer over folk som er så har hatt disse over lengre tid.

Hilsen Hekta(på fisk)
Tor Erik Lindøe
Nydelige rokker geophagus :) Fikk nettop mail ang brazil liste, ingen hystrix på den :(

Takker De er råflotte...
Utrolig synd at histrix er så vanskelige å få tak i. Spørs om vi må vente til juletider før de begynner å dukke opp igjen...

Hekta: Desverre så er reticutalatus de rokkene som er absolutt vanskeligst å holde i live over tid, desverre. Dette kommer mye av dens lave pris. Iom at prisen er så lav i forhold til de andre, så blir de også behandlet deretter i forhold til fangst, opphold, sending. Når du først har fått aklimatisert og fått de over på vanlig for, som reke, sei etc. Så er de i utgangspunktet ikke noe verre en andre, men frem til der så dør desverre store mengder, de fleste faktisk.. De kommer vannskjøtte, er allerede i utgangspunktet vanskelige å få i mat. Jeg kommer nok selv til og prøve meg en gang. Men syns prisen til nevnte(regner med det er han som har annonse på AF) er litt høy.

Ang karet ditt så er nok dette i minste laget, men kan gå en periode, grei størrelse i forhold til mottakelse. Innen 1-2 år så bør det nok oppgraderes til minimum 720L. Dette er jo en av de minste rokkene, så 720l kan nok holde for livet, uten garanti for det.

Sand er best, men grus har gode egenskaper som geophagus sier, men sand til og starte med hvertfall. Ang foring så blir det sorte og røde mygglarver i starten, sammen med oppkutta mark. Og prøve noe annet de første 2-3 ukene er dødfødt, med mindre selger har gitt de noe annet. Så er det en relativt lang prosess og få de over på vanlig reke og sei som nevnt tidligere. Noen tar det fort, noen kan bruke et halvt år. For å gi en liten pekepinn så gidde jeg en av mine minste rokker 5 ruter mygglarver 1-2 ganger til dagen. Så selv om de er små, så går det utrolige mengder i de. Ryggen på rokka skal se "sprengt" ut når den er ferdig med maten.

Ang giftpiggen på halen så bør en ha respekt for disse, om du ikke er allergisk mot bier etc så vil du ikke dø av å bli stukket, men smertene skal vistnok være store, og du kan få store sår i vev. Infeksjonsfaren er også relativt stor. Har selv alldri sett på piggen som noe problem, jeg vet de er der, og må bare følge litt ekstra med når fingrene er i karet. Og litt ekstra varsom når jeg fanger de. Jeg har selv 9 pigger som svømmer rundt i 1 kar

Vann må byttes,50% i uka vil jeg anbefale, men med 1 rokke, så kan det også holde med 30%, dette må du nesten måle deg fremt il selv i forhold til nitrat. Bør ligger under 50 på skalaen.
Rokke
Hei.

Takk for ett kjempebra svar,her var det mye nyttig info og ta med seg.Jeg leste en del av de andre innleggene her i går,der var det også endel og plukke opp. Jeg har 2x720 L så plass er det egentlig nok av,men her går det endel annen fisk.Er det best med artskar eller fungerer de med annen fisk? Hvordan får en tak på sånne rokker som du evt. har?Bestiller du dem i dyrebutikker?

Hilsen Kim
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap