Anders' akvarierom [NR. 1] (side 4)

Plussmedlem
Nå er jeg sinna på det utvendige Eheim-filteret jeg bruker til 230 literen min! Er det mulig? Jeg renset det når dette akvariet ble satt opp på nytt for ikke lang tid siden, og vannet strømmet fint ut, akkurat som der skal være! Men nå tyter det så vidt vann ut her, er det virkelig mulig? Hvorfor? Det går ikke tett så fort, det vet jeg jo. Men det er litt rart dette filteret, alt filtermateriale legges rett oppi uten at det er noen annen greie til å legge det i inni det, ikke noen kurver eller noe. Kan filtervattet ha kommet litt for langt inn i utblåset, jeg mener impelleren der vannet sprutes ut igjen fra tønna? Jeg tror planen må bli at jeg legger noe glassfiber-nett eller noe over filtervattet slik at det ikke kan komme helt opp i impelleren, selv om det ikke skulle vært noe problem...

Skjønner ingen ting.
Plussmedlem
Corydoras-yngel :-)
Mye av C. panda-yngelen begynner å få litt størrelse nå, men det er fortsatt mange som er ganske små. Alle virker veldig friske og fine, og spiser med stor glede. Når maten er i karet er det alltid små glede, både for små og store. Det er 1 ting jeg skal gjøre med akvariet de bor i som jeg glemte når det ble flyttet; male bakglasset svart.

Corydoras-yngel er vel det søteste jeg vet... små kopier av foreldrene barter rundt på sandbunnen og leter etter mat. Det er det som er litt sjarmerende - samme oppførsel som de store, men små Skikkelig moro med yngel i hus.

Kommer med noen bilder også av det første Corydoras-oppdrettet mitt! Har blitt en fin gjeng yngel, og på bildet er noen opptatt med å spise. Søøøøøte! PS! Det er ikke bare yngel på bildene, det hender det har sneket seg med noen fra leksgruppen også.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
gjett om jeg er misunnelig da hehe du er heldig som får til lek på coryene! jeg skal satse på lek for fullt når jeg kommer hjem fra spania

og ja de er megasøte
Plussmedlem
Oppdrett er jo litt av moroa! Håper det blir noen leksgrupper her etterhvert, noen arter har bare lagt egg 1 gang... dette er for ille! :p

Men nå er det Green Laser som jeg vil få lek på I dag var det den 3. dagen på rad med kaldtvannbytte på disse, og de suser til tider att og fram, hit og dit Håper virkelig det blir noen egg her snart, dette er en art jeg virkelig har lyst til å drette, og det skal jo ikke være så vanskelig å få det til heller.
Helt enig, mye av morroa innen akvaristikken er å få yngel på fisken.
Jo deiligere blir det når du har tatt evig mange vannbytter og mye tid på å prøve å få yngel på de så en dag legger de egg

Har filteret skjerpet seg?
Plussmedlem
I dag har vi vært i Lier, på Liertoppen senter

Og jeg gledet meg til å komme inn på zoobutikken! Så når vi kom fram tuslet jeg ned alene uten familie og en masete 10-åring (broren min). Jeg kikket rundt og fant ikke noen spesielt spennende Corydoras, bortsett fra adolfoi som jeg kunne tenke meg noen flere av. Men de var bittesmå (i en størrelse jeg mener de er for små til å selges i), og de hadde mistet bartene sine. Jeg ville ikke betale 130 ett-eller-annet pr. stk. for disse. Jeg kikket litt videre, og kom over noen røtter! De hadde et utvalg red-moor der. Dette har jeg kikket lenge etter, så det ble en redmoor-rot, og jeg er superfornøyd! Kjempeflott. Gleder meg til å innrede et akvarium med denne, det blir litt ensformig her med bare mangroverøtter.

Noe mer bortsett fra litt fôr kjøpte jeg ikke her, på slutten på hjemveien duret vi etter mitt store ønske innom Krokstadsenteret, og på Zoomarkedet (en av mine topp yndlings-dyrebutikker!) kjøpte jeg meg noen glødebåndstetra Jeg kunne funnet på noe mer spennende, men jeg syntes de var fine, jeg. 12 stk ble det, og jeg driver og akklimatiserer dem.

Da har jeg jammen svidd av en del penger i dag også... er en dyr hobby dette her

Rota viser ikke sin vakreste side på bildet, men man får se den gangen jeg innreder et akvarium med denne
[External Image]

Emil; nei, har ikke fått gjort noe med filteret, men skal åpne det en dag og gjøre noe med det.
Kjempefin rot Anders! Gleder meg til å se den i bruk ;D
Plussmedlem
Takk, gleder meg veldig til å ta den i bruk selv også, men vet ikke når det blir. Kanskje jeg gjør det en av de nærmeste dagene? Klør litt i fingrene etter å få gjort det

Tenkte å ha denne rota i akvariet til Corydoras eques. De bruker mangroverota svært lite likevel, de ligger bare ute ved frontglasset og glor ofte :p

De nye tetraene deler plass med Corydoras adolfoi i en 98-liter forresten, og kampfisken Kasper. Kasper var ikke veldig fornøyd når han fikk nye samboere, men det gikk bedre etterhvert
Plussmedlem
Argh, hvorfor skal Ancistrus være så vanskelige å fange? Grr... jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på å prøve å fange en enslig, liten ancistrus til sammen! Det er helt utrolig at det er mulig, det nytter ikke. Jeg vil ha en eller gjerne to en etasje ned, det er en del alger i det akvariet som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med å fjerne Også en del på litt uoverkommerlige steder. Et par av super-rot'ene hadde vært perfekte her, men jeg får ikke tak i en eneste en! Jeg har prøvd fôr i hov, fôr utenfor hov og mye rart... :p Det er umulig å fange disse dumme, pysete fiskene!

Kanskje jeg må sette i ny rot i dette akvariet allerede i morgen, så får jeg fanget et par Ancistrus også Jeg beklager mitt temperament i dette innlegget. Men det verste var;

Når jeg hadde gitt meg kom det 2 store flotte ut fra under rota. Hadde de kommer bare litt før... er det ikke sykt typisk? At det går an.
Veldig typisk! Og alle de du ikke skal ha tak i svømmer villig inn i håven gang på gang
Plussmedlem
Ja, når jeg skulle fange Green Laser var det sånn; equesene svømte inn i håven, og Green Laser ville absolutt ikke! Av super rotene er alle intressante, hehe, men ingen vil i håven :p Jeg stod i gardintrappa lenge og ble sliten i føttene... har prøvd å fange noen i flere dager uten å lyktes(!), selv om det ofte er noen fremme kommer de seg unna.
Haha!!
Føler med deg -.- :P

For et par uker siden skulle jeg fange en gammel sur og gretten ancistrus hann som jeg skulle gi til ene kompisen min.
Når jeg jagde den i håven sugde den seg til glasset og ville ikke rikke seg av flekken, så når jeg skulle flytte håven til en annen posisjon føk den inn i hulen igjen og fram og tilbake.
Når jeg endelig fikk tak iden så karet helt bombet ut :P
Plussmedlem
Mhm... det skal ikke være lett! Prøver å fange et par når jeg tar ut rota derfra, kanskje jeg tar en liten om-innredning i dag Men er det noe spesielt med redmoor-røtter jeg bør tenke på når jeg har den oppi/før jeg har den oppi? Best å være på den sikre siden, hehe ;P Den blir vel kanskje litt stor for den 98-literen, men skal prøve. Kan jo bli fint dette!
Plussmedlem
Jeg fikk redmoor-rota nedi 230 literen istad, ville bare teste den. Æsj, den fløt jo som bare det! Som forventet, egentlig. Kanskje jeg kan få lagt den på plass med en stein eller noe? Håper ihvertfall at det ikke tar så lang tid før den blir tung nok til å ligge rolig.
Plussmedlem
Man vet aldri hva man finner på gulvet på akvarierommet til Anders Kaste

I dag var det en stakkars reke som ble funnet, rett under spikeren der jeg henger håver, algeskrape og lignende... den har sikkert kommet med noe av dette :p Ikke det at det var noen big deal, altså, men... jeg må jo ha noe å skrive om, hehe ;P

Bilde 1: Den stakkars reka måtte lide en fryktelig død... det var det, jeg syntes jeg hørte noe som ropte lavt og med pipe-stemme; Anders, o Store Herre over akvarieverden, hjelp meg! Jeg var trøtt og trodde jeg hørte noe inni hodet mitt, men da må det ha vært den stakkars reka
[External Image]

Bilde 2: Eller, for å gjøre det litt dramatisk kan vi jo si at det var en reke som tuslet rundt og det plutselig kom noen og knivstakk den eller noe? Se hva det røde som ligger rundt reka ser ut som! Blodspor!

[External Image]
Plussmedlem
Det er ikke mye aktivitet her for tiden nei, og det er bare jeg som har tatt en "pause", hehe :p

Sommeren er her med ekstremt mye regn, og egentlig burde jeg jo vært på akvarierommet halve dagen og jobbet. Dessverre er jeg heller det omvendte for tiden, ting har blitt helt stopp her hos meg akkurat nå. Et eller annet er det nok med sommeren, sommeren har en tendens til å gjøre hobbyen kjedelig... rett og slett! Kanskje fordi aktiviteten rundt om kring andre steder også er veldig lav?
Uansett, jeg er nok i full sving snart igjen, og ihvertfall til høsten! Det er ofte den "verste" tiden, særlig ille nå som jeg egentlig har funnet ut at jeg ikke har mange nok akvarier oppe og går... *falskt smil*

Uansett får fiskene det de trenger av stell da, vannbytter og sånt :p Men det er ikke stor aktivitet på fiskene nå da, det må jeg si. Adolfoi og Orange Laser likte seg nok bedre i større gruppe (altså sammen), etter flyttingen har særlig adolfoi blitt ganske inaktive. Kanskje greit å få en litt større gruppe av disse? Det har jeg jo egentlig tenkt til. Hos Green Laser har jeg vært sløv med det kalde vannet, jeg får ta det igjen til høsten. De rare greiene jeg så på equesene en gang her er vekk, helt vekk. Ingen problemer her, med andre ord! Koser meg med å titte på gjengen av yngel og ungfisk fra C. panda da, små sjarmører (som jeg sier hver gang jeg skriver om dem)

Egentlig en helt unødvendig oppdatering dette, men måtte bare rapportere litt hvordan det gikk her i huset med fisk og sånt. Eneste bekymringen er fortsatt Corydoras panda (!) Da et par i gruppen. Ingen sykdomstegn, bare litt hvitt belegg. Kom med innspill hvis noen skjønner noe.
Plussmedlem
Yippi og wohoo sier jeg her i dag, for jeg er så glad! Til torsdag flytter et par nye, langsnutede og sjeldne Corydoras-arter inn på mitt akvarierom, og det er Corydoras pastazensis og Corydoras CW006, to flotte Corydoras-arter! Jeg er ikke 100% sikker på om sistnevnte blir mine enda, men jeg tror.

Vi skal hente fiskene i Drammen. Jeg satt og kikket litt rundt på forumet en dag og fikk tilfeldigvis øye på en annonse, og her var det flere spennende arter! Han som skulle selge alt skulle til Drammen torsdag, så den dagen var min eneste sjanse til å få tak i fiskene på. Jeg luftet ting for foreldrene mine, og til slutt gikk min stakkars far med på å kjøre meg. Åjada, jeg syntes veldig synd på han Det er bare en time unna, så det skulle bare mangle :p

Det er 10-12 av den sjeldne Corydoras pastazensis, men bare 4 av CW006. Velvel, de er vel digre, men de trives jo bedre i større gruppe. De får jo gå sammen med noen andre langsnutede venner, da, de vil bli plassert i 230 literen der Corydoras Orange Laser går alene nå.

Det blir fullt her hos meg nå, men det er jo bra det! Og langsnutede arter har jeg so sett en stund etter. Nå er de mine, mine og bare mine (hvertfall snart)
Så fantastisk gøy Anders!
Gratulerer med fine, nye coryer
Plussmedlem
Takk for tilbakemeldinger, gleder meg veldig! De er ikke mine riktig enda, men det er bare et par dager til!
Noe litt annerledes; jeg syntes plutselig Corydoras eques var litt ekstra... i farta! De pleier ikke være kjempegira, men litt rolige og forsiktige i bevegelsene. Det var litt feil å si det også, kanskje? Neida, sikkert ikke ;P Men nå, satt inne på akvarierommet litt nå for en liten stund siden, la jeg merke til at de suste litt mer på glasset og sånt enn vanlig, og det var litt fart i dem. Hmm, litt artig og spennende, egentlig, men må legge til at jeg har ikke et stort håp om å få egg på disse når ikke de beste på Corydoras i hele verden klarer det! Tenk hvis lille meg på bare 13 (joda, snart 14, hehe) år skulle klare å skvise ut noen egg fra disse... drøm videre, Anders... :P

I morgen MÅ JEG ta en titt på det utvendige Eheim-filteret til 230 literen som det nå såvidt kommer vann utifra... grusomt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap