Watership (side 4)

Ferdig tørket ser den svarte bakgrunnen bedre ut enn jeg fryktet. Det ble ikke lyse felter, men den er litt blank. Blir morsomt å få den i vann. Nå må den bare få herde noen dager til, så skal vi sette opp den ene 54-literen.

Aeropoxyen har tørket.
[External Image]

Detalj.
[External Image]

Detalj.
[External Image]
Helt kokos
Erik og jeg kjøpte for en stund siden 6 kokosnøtter som vi har tenkt å ha i 120-literen. I dag klarte ikke Erik å vente lenger - han MÅTTE smake på kokosmelken.

Så da måtte vi i gang da, med bor og hullsag og kniv. Erik ville gjerne prøve, men syntes det ble litt vanskelig å bore. Dermed måtte jeg trå til og bore litt. Vi har bare lagd hull i én nøtt i dag, så får vi ta flere en annen dag. Vi valgte en litt stor og avlang nøtt og lagde bare ett hull i denne, med en diameter på ca 3 centimeter.

Dagens smaksprøve falt definitivt ikke i smak! Kokosmelken ble spyttet rett ut igjen. Jeg smakte ikke på melken, men kjøttet var i alle fall frisk og godt.

Kokosnøtten ble kokt i ca 20 minutter og så skrapte vi ut alt kjøttet. Det var litt kronglete å få ut alt, men det lot seg fint gjøre uten å dele nøtta i to som jeg ser at flere gjør.

Erik har fått se bilder fra Lisbeth sin kuhlii-landsby og syntes den var kjempetøff. Han skal tegne et forslag til innredningen og tanken er å bruke i hvert fall de seks kokosnøttene og gjerne ha flere hull i noen av dem. Jeg er spent på hva han finner på. Selv om 120-litern er godt innkjørt og alt det der, så er planen å bytte ut grusen med sand og da kan vi like godt gjøre om skikkelig når vi først må ha ut alt. Det blir ikke riktig ennå, tenker at det blir et prosjekt mens vi venter på at 530-literen skal bli klar.

Erik med hullsagen.
[External Image]

Og der var vi gjennom!
[External Image]

Kokosmelk - ææsj! (ifølge Erik)
[External Image]
Helt kokos
Her er nøtta før koking og ferdig kokt og skrapt. Masse fint "skjegg" på denne og det liker i alle fall ancistrusene (de har nemlig renspist en fra før).

[External Image]

[External Image]
Vi også lagde noen kokosnøtt huler. Mathias sa "åh pappa kan ikke jeg smake ?" Det tok 3 sekunder med ordet æsj, det smakte ikke så godt.
Bakgrunnsprosjekt 2 (54 liter)
Så har vi fått brukt helgen til litt akvarium-greier igjen.
Vi vet fortsatt ikke når vi får den bestilte 75-literen, så det prosjektet har stoppet litt opp akkurat nå. Ikke så dumt at jeg "tilfeldigvis" hadde noe annet å fylle tiden med da.

54-litern som vi skal sette opp nå, ble vasket grundig med salmiakkvann og deretter fylt med vann. Så fikk det stå noen timer for å sjekke at det faktisk er tett. Det er det.

Vi fant en rot på Tam Alna på fredag som kan bli fin i dette karet - den kan legges og står støtt på flere ulike måter. Kan bli fin med litt javamose eller noe annet grønt på også.

Etter at karet var tømt og tørt igjen begynte vi på dekorasjonsjobben. Vi har jo plukket opp litt inspirasjon her og der og bruker også her litt fra Lisbeths lille landsby. Vårt kar skal bli et spøkelsesakvarium sier Erik. Siden bakgrunnen er svart, så ble det naturlig å male med litt svart også. Begge kortsidene er nå malt svarte, den ene med et ganske stort kikkhull. Den siden kommer til å vende mot senga til Erik, så kan han kikke inn mens han ligger i senga.
For å lage kikkhullet brukte vi litt matpapir som vi tegnet omrisset av en liten asjett på. Så klippet vi ut mønsteret og limte det på utsiden av glasset med litt vanlig limstift.

Testing av tetthet. Med vann (!) og rot i.
[External Image]

Erik maler første strøk.
[External Image]

Første strøk ferdig.
[External Image]

Da det første malingsstrøket var tørt, la jeg inn et akvarieunderlag i bunnen av akvariet (litt overforsiktig kanskje, men jeg synes det er greit å ha noe som beskytter mot skarpe steiner). Så limte jeg fast bakgrunnen inni akvariet med silikon og la det til tørk over natta. Måtte ha litt vekt på for å være sikker på at det lå stødig...
Jeg har med vilje laget bakgrunnen litt lav for å få plass til røret fra det utvendige filteret.

Så malte vi tre strøk til i løpet av søndagen for å få det hele skikkelig svart. Vi malte også den klare kanten som var synlig over bakgrunnen. Nå er det bare litt finpuss av kikkhullet som står igjen, så er det snart klart for å fylles med vann.

Da pappan i huset fikk se hvor fint det ble og at det skal være et spøkelseskar, så mente han at her burde jo glassmallene flytte rett inn. Så, ja, da gjør de nok det likevel. Vi har fire stykker, så det burde går bra. I løpet av helgen har Erik sett på mange cory-arter i fiskebasen her på AF og han liker aller best de som har litt høy ryggfinne for de er litt hai-aktige. De han har plukket ut foreløpig er boesmani, gracilis, loretoensis, C003 og tukano. Pluss noen til som jeg syntes ble for store. Ingen av disse er vel spesielt vanlige... Og jeg prøvde å foreslå hastatus, men de var visst litt kjedelige. Noen forslag der ute? Til noen som kanskje ikke er altfor vanskelige å få tak i?

Bakgrunn til tørk.
[External Image]

Nesten ferdig nå.
[External Image]
Det går litt smått og treigt framover, men endelig har vi fått satt opp 54-litern som Erik nå dramatisk nok har kalt "Det sorte hav".
Jeg fant endelig en fin nok stein som passet til bakgrunnen. Bakgrunnen ble litt spettete når den fikk stå i vann. Effekten kommer av små opphopninger av Aeropoxy som jeg trodde jeg hadde fått jevnet ut før den tørket. Effekten ble fin den, så ble ikke bakgrunnen helsvart.

I og med at dette akvariet står på Eriks rom, så har han også fått lov å ha et par hodeskaller i det. Jeg sa først nei, men i og med at han har kalt dette et spøkelseskar, så måtte han jo få lov.

Jeg tror vi er sånn cirka i mål med beplantningen foreløpig. Fire små afrikanske sorte sandsnegler har fått flytte inn allerede. De er foreløpig ganske grå, så vi håper de blir svartere etterhvert.

Det sorte hav.
[External Image]

Detalj med skalle.
[External Image]

Den høyre kortsiden med stort kikkhull.
[External Image]
Fishy halloween
Det nærmer seg Halloween og i år MÅTTE vi jo bare lage et fiskemotiv på det ene gresskaret vårt. Erik er Halloween-frelst og skal ha fest på mandag (tredje året nå).
For anledningen er gresskaret også avataren min .

Kult med lys inni.
[External Image]

Ordinært i dagslys...
[External Image]
Ble jo stilig dette da. Blir det svarte fisker også da, sånn for å holde seg til temaet?
Takk, Sissimor!
Ja, for å holde det litt spøkelsesaktig skal først de fire indiske glassmallene våre få flytte inn.
Og så venter vi på en gruppe Corydoras armatus. Er veldig spent på dem og om vi klarer å holde liv i dem, ikke minst. Det er en VF-gruppe av en litt sjelden cory.
Det blir nok stilig ja! Nok en vakker cory-art der altså...
Ja, det er ikke fritt for at man blir smittet av dere cory-entusiaster her inne!
Og så har jeg prøvd å smitte Erik litt også - armatusen var en av coryene som han syntes var finest. Og så dukket det jammen opp en gruppe til salgs her på AF gitt - da var det jo bare å slå til.
Blir nok en gruppe green laser i et av de andre karene våre også etterhvert.
Green laser er et godt valg. De er så fine.
Ja, Jarle, jeg synes nok de grønne er de vakreste så langt.
Lykke til med Corydoras armatus når du får de,var jo helt nydelige.Synd det bare var 2 bilder av de her inne i Fiskebasen,men kanskje du kan legge ut noen bilder av de her når de er kommet vel i hus?
Takk, Animorpher! Ja, de er flotte! Skal selvfølgelig prøve å ta litt bilder etterhvert. Imens kan du se noen bilder her. De er tøffe med den høye ryggfinnen.
Litt mer halloween
Da var årets Halloween-fest overstått. Med en åtteåring i huset, så er dette blitt en av høstens store begivenheter (har vel overtatt for den gode, gamle julebukk-tradisjonen her egentlig).
Erik har fest og det blir mer og mer stæsj for hvert år. Og i år hadde vi en stor plate med finnfoam til overs. Den kunne vi jo bruke til noe, fant vi ut. Dermed ble det en egen gravstein her... Fant et produkt på Biltema som jeg gjerne vil tipse andre som vil lage noe av styrofoam/finnfoam/isopor - en enkel svipenn til 100,- kr var utrolig fin å skjære i plata med! Som varm kniv i smør, rett og slett. Den skulle jeg kjøpt litt før!
Gravsteinen ble litt over metern høy og det er, ifølge Erik, en gigantisk sjufotet peruviansk sugeedderkopp som klatrer på den.

Inngangspartiet vårt med fisk- og spøkelseslampe + litt til...
[External Image]

Gravstein i finnfoam (med edderkopp) - skåret i med svinpenn og malt.
[External Image]
Litt nytt om småkaret
Nå er det nesten bare planter og snegler igjen i 30-litern (Småkaret). Niesen min fikk de to gjenværende stjernedanioene i går, så nå er det bare en fisk igjen der; kampfisken. Han skal få være inntil videre, sammen med en haug med planter som antagelig skal i 530-litern. 15 stk Thiara winteri, som jeg fikk gratis, venter også på 530-litern. Det er en sandsnegle som ikke er like vanlig som den malaysiske. Litt finere også, synes jeg. Og så er den jo fra Asia den og - så jeg holder absolutt på Asia-biotopideen for storkaret.
Snegler er egentlig mer artig en jeg trodde. Har piano snegler i en 17 liter og håper at de vil formere seg der også. Disse gikk i et større kar først og der ble det ganske mange av dem, men vannverdier var ikke bra for skallet.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Berntzen
Reklame for plussmedlemskap