Fiskesuppa mi :) (side 4)

Da var 30-liter`n solgt til Selskapsreka (hyggelig fyr! ) og jeg har da "bare" 3 kar igjen...

Usikker på om jeg skal skaffe meg et nytt og større, eller om jeg skal klare meg med det jeg har for nå. Interessen har vært veldig svingende de siste månedene må jeg innrømme...

*Gå inn i tenkeboksen...*
Jaja, da var gjengen med neontetra historie. Som skrevet tidligere, har de vært plaget med neonsyke. Og i dag var det ingen utvei, jeg måtte avlive hele gjengen..... 8 stk.. ( var egentlig 17, de har falt fra en etter en..)

Så nå må jeg finne meg en ny stimfisk, for ser litt stusselig ut med bare coryer og L-144 oppi der nå synes jeg...

Noen som vet hvor lenge jeg bør vente før jeg putter oppi noe nytt? Redd det skal være "rester" av neonsyke der. Selv om ingen av de andre fiskene ser ut til å være rammet.
Huff, kjedelig med sykdom og død...

Jeg lurer på, hva er pHen i karet det neontetraene gikk? Og GH?

Nå har jeg ikke målt på en stund skal jeg innrømme, men det har alltid ligget på ph 7 og gh 4-5
Oki, vet at neontetra lever i surt og bløtt vann, så kanskje det kan ha vært en medvirkende årsak? Men verdiene er jo ikke helt feil heller, neontetra skal jo være ganske hardføre av seg.

Mistenker at den siste gruppa med neontetra (fikk jo 7 stk med et kar jeg kjøpte) brakte med seg elendigheta.... De var kjøpt på Tropehagen zoo på Kløfta (Romerikssenteret) og alle som har sett de karene der, vet hva jeg snakker om....
Har hatt trøbbel med pumpa i juwelkaret mitt (64 litern), og i dag fikk jeg endelig kjøpt en ny pumpe og satt inn. De skal selvfølgelig samkjøres noen uker. Men når innkjøringa av det nye er klart, skal det teite, innebygde pumpehuset VEKK!!!

Kjøpte nytt lysrør til det samme karet i dag og, men det var selvfølgelig for kort.... Baaah! Ba om deponering da, så får nok ordna opp, men det betyr enda en tur på senteret denna uka... Jaja!
Jeg har for tida besøk av en liten, skjønn venn. En liten hankatt jeg tok inn fordi den har streifa i området i lengre tid og virka sulten. Nå bor han hos meg til jeg finner noen som vil ha han, kan dessverre ikke beholde nurket fordi jeg er allergisk mot katter. Han er utrolig kosete og snill, så er det noen dyrevenner der ute som ønsker seg en snill katt, så bare si i fra!
Han er veldig opptatt av fiskene i akvariet da, og med tre akvarier kan han bytte på hvor han går på fisketur
Da har kar nummer 4 kommet i hus Kjøpte et 54-liters på Buddy på Jessheim storsenter i dag, kosta 698, synes ikke det var så verst. Med armatur og pumpe da.

Skal bruke det til litt mellomlagring og yngel tenker jeg. skal tømme og gjøre om helt et annet kar jeg har, så da kan beboerne der bo i det nye i mens....

Hm jaja, nå har jeg dratt på meg litt mer jobb da, men pytt
Tok litt tid, men nå er det nyeste karet satt til innkjøring Måtte få ordna bord og underlag til det,men i dag var det endelig klart til å fylle på sand og vann. Tok sand fra 250 litern (biltemasand) for der er det ALTFOR mye..... Et av prosjektene i sommer er å halvere sandmengden i det store, og nå har jeg i hvert fall fått brukt en del av det til noe nyttig

Ut og handle planter i morgen
Da har jeg bestilt reker fra Tommy Tran, spent Ikke hatt reker før, så gleder meg til å se de in action
Spennende :o)

Hva slags reker har du bestilt?
Rili reker 20 stk.

Også bestilte jeg noen gule kuleskjell fra akvariereker.no. Spent på åssen de er og
Etter at jeg bytta lysrør i det ene karet mitt, har det blitt en voldsom oppblomstring av alger der Skikkelig stygt. Er en algetype jeg ikke har sett før også, ser nesten ut som hvit mugg i små dotter. Ikke sånn sopplag som kan komme på røtter, men bittesmå dotter.... Legger seg på alt, planter, glass og innredning..... Skal bytte vann og skrubbe litt innredning etterpå, men dette er skikkelig irriterende!!

Blir jo nesten skeptisk til å bytte lysrør hvis det er sånn det skal bli. Samtidig så måtte jeg jo, for det gamle lyste nesten ikke i det hele tatt.
Da ligger det 4-5 gule kuleskjell til tilvenning i det ene karet

I dette karet går det nå 6 corydoras panda, 5 corydoras green laser, 1 otto, noen rili-reker og da disse skjellende
Ekstremt dårlig bilde, til og med speilbilde av meg hehe Tatt med mobilen, så dere får unnskylde Her er i hvert fall kuleskjellene.
Æsj, da har jeg nok fått mitt første tilfelle av finneråte jeg også..... Og det er L-144 hannen som er rammet. På to dager har hele halefinnen hans nesten forsvunnet, og det ser sårt ut.

Begynte å medisinere med esha 2000 i går, og skal snart få bytta vann.... "Heldigvis" er dette i et kar som jeg har tenkt å bygge helt om. Men får jo ikke flytta på innbyggerne der enda, så lenge det går sykdom...

Og i dag var L144- pappa død.... Uff, det gikk fort Ser ikke noe tegn til sykdom på resten av gjengen oppi der heldigvis....

Hva er det med meg og maller sier jeg bare.... ukjent antall vanlig ancistrus har dødd hos meg , og nå da denne hannen....
Da har nye karet mitt stått til innkjøring i 4 uker. Ingen nitritt å spore, så i dag tok jeg sjansen på å kjøpe noen beboere.
Har akkurat sluppet ut tre guppydamer av posen sin

Driver med detta gh-pulveret da, men siden jeg ikke har drevet med det før, så har det blitt litt kløning. Vannet der er ganske grått nå, men klarner vel fort opp håper jeg. Også får jeg håpe damene klarer seg

Puh, da har jeg fått gjort noe jeg har tenkt på lenge.... Nemlig å tømme 65-litern heeelt!

De få beboerne som var der (6 coryer og en l-144 dame), fikk flytte til 250-litern.

Jeg fikk skylt grusen SKIKKELIG ( og den var jaggu møkkete!) + kastet alle plantene. I morgen skal jeg få kjøpt et nytt lysrør (altfor gammelt det som står i) + litt nye planter.

Planen for dette karet er også å ha levendefødere. Skylte filteret SKIKKELIG (for var nesten tett), så får vel stå til innkjøring igjen. Men det er helt greit, når lommeboka nesten støver... Ingen hast
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap