- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sjura er nyforelska i sin nye hobby. (side 4)
Sjura er nyforelska i sin nye hobby. (side 4)
Ja kjenner til det med kroppen som blir sliten ja hehe. I 63 og 30 l er det jo null problem. går sjeldent med mer enn ei bøtte med slamsuging og litt kattevask oppi der. Men på 200 litern som står klemt mellom to sofaer i en egentlig altfor liten stue er det værre. Men da går slamsugern ut vinduet ved siden av( ja det må være mørkt, bor i 3 etg i en hovedgate, tar det helst når det regner). Også går vannslangen oppi.
Har igrunn ikke sliti med noen planter. to som har daua siden jeg begynte men det var vanskelige planter. Javamose er det første mosen i hus, men tror den vil trives. Må nok deles opp og putte litt i andre kar her.
Det som funker her i allefall er rett og slett næringskuler i bunnlaget. Og sand. Men er jo litt koselig da. får nå er det kommet til det punktet at jeg kan plukke planter fra andre kar og plante videre.
Har igrunn ikke sliti med noen planter. to som har daua siden jeg begynte men det var vanskelige planter. Javamose er det første mosen i hus, men tror den vil trives. Må nok deles opp og putte litt i andre kar her.
Det som funker her i allefall er rett og slett næringskuler i bunnlaget. Og sand. Men er jo litt koselig da. får nå er det kommet til det punktet at jeg kan plukke planter fra andre kar og plante videre.
Postet 09.11.11 kl 14:41
Postet 09.11.11 kl 15:26
kan finne frem posen etter at jr har lagt seg. har ikke så mye erfaring med flytende gjødning. men nå har jeg i allefall et tips å gå etter siden.
jeg la i allefall kuler i i en bue langs bakveggen og godt utover sidene. siden jeg har fisker som trenger svømmeplass så gadd jeg ikke legge foran, de som står der får stix.
bare husk å ha et godt lag med sand o.l over. minst 5 cm. og ikke ha matplass der du har mye kuler hvis du har gravefisker.
jeg la i allefall kuler i i en bue langs bakveggen og godt utover sidene. siden jeg har fisker som trenger svømmeplass så gadd jeg ikke legge foran, de som står der får stix.
bare husk å ha et godt lag med sand o.l over. minst 5 cm. og ikke ha matplass der du har mye kuler hvis du har gravefisker.
Postet 09.11.11 kl 16:01
Postet 09.11.11 kl 16:04
Meg og søs var i dyrebutikken i sta. Og der sto det to kampfisk. i bittesmå beholdere.
Da fikk vi så vondt av de at de måtte bare bli med hjem.
Den øverste heter kåre:
og den blågrønne er litt pjusk stakkars. han har lidi i et littelite kamåfiskkar på str med to kopper. leif bor nå i en 30l, det er ikke ideelt men han har det i allefall bedre enn i den bittelille tanken som er dyreplageri.
Han heter Leif:
Da fikk vi så vondt av de at de måtte bare bli med hjem.
Den øverste heter kåre:
og den blågrønne er litt pjusk stakkars. han har lidi i et littelite kamåfiskkar på str med to kopper. leif bor nå i en 30l, det er ikke ideelt men han har det i allefall bedre enn i den bittelille tanken som er dyreplageri.
Han heter Leif:
Postet 10.11.11 kl 11:26
Leif er i allefall tydelig fornøyd med litt større plass. Svømmer rundt og utforsker. Sikkert godt å få litt svømmeplass. Og guppy yngelen er såpass stor at han ikke kan spise de( tror og håper jeg). Han spiste godt med røde mygglarver nå og har apetitt, det er jo et godt tegn. Strakk skikkelig godt på finnene sine her og virka som om han likte å ha plass til å kunne gjøre det.
Postet 10.11.11 kl 11:44
Postet 10.11.11 kl 12:09
Postet 10.11.11 kl 12:53
Ja det er det som er problemet. Men samtidig hadde vi ikke hjerte til å la de stå.
Får håpe de tar til vettet.
Ser i allefall ut til at de trives enn så lenge. Og yngelen er han ikke int i oppi der. Man skulle jo så gjerne ønske at alle fiskene fikk det de trengte i butikkene også. Syns det er helt forferdelig at de stiller ut fiskene sånn. Da tror jo uerfarne folk at det er ok.
Corydoras går på grus. Sett flere er barteløse i butikken. Kampfisker i boller. fisker som er helt hvite og egentlig skal være fargerike.
Blæ blir så sint jeg.
Leif var jo umulig å se oppi der. Sammenklemt i finnene og gjemte seg i en krok. Først da han kom hjem så jeg jo at han ikke bare var en blå klump. Han er både grønn og litt rød.
Får håpe de tar til vettet.
Ser i allefall ut til at de trives enn så lenge. Og yngelen er han ikke int i oppi der. Man skulle jo så gjerne ønske at alle fiskene fikk det de trengte i butikkene også. Syns det er helt forferdelig at de stiller ut fiskene sånn. Da tror jo uerfarne folk at det er ok.
Corydoras går på grus. Sett flere er barteløse i butikken. Kampfisker i boller. fisker som er helt hvite og egentlig skal være fargerike.
Blæ blir så sint jeg.
Leif var jo umulig å se oppi der. Sammenklemt i finnene og gjemte seg i en krok. Først da han kom hjem så jeg jo at han ikke bare var en blå klump. Han er både grønn og litt rød.
Postet 10.11.11 kl 14:13
Endret: 10.11.11 kl 14:14
Lykke lykke lykke i heimen. Endelig fikk jeg satt igang eheim liberty hangon filteret. Det er jo enormt i forhold til det andre men det bråker så mye mindre. Tror den propellen slår bittelitt så hører en svak during når jeg er inntil glasset men i dag så får det være. Kan jo ikke stresse opp Leif totalt heller.
Lurer på om jeg skal lage et heksebål og brenne det gamle filteret.
Lurer på om jeg skal lage et heksebål og brenne det gamle filteret.
Postet 10.11.11 kl 17:28
Leif har vært veldig hissig i kveld. Tenkte først at han så gjenskinn i glasset på karet så jeg tapet litt gråpapir bak. Men han gav seg ikke. Men det ser jeg jo tydelig på bildet. Hva kan jeg gjøre med dette? Vil jo ikke at han skal stresses sånn. Han er jo en utrolig vakker liten fisk.
Siste bildet er av kulpen som har fått en ny rot i dag. Den flyter enda men det får bare gå sin gang.
Siste bildet er av kulpen som har fått en ny rot i dag. Den flyter enda men det får bare gå sin gang.
Postet 10.11.11 kl 21:20
Postet 10.11.11 kl 22:13
Postet 10.11.11 kl 22:17
Postet 10.11.11 kl 22:51
I dag ble to sommerfugler damer hentet her og er på vei sørover. Tenkte å få rydda litt i tanken dems. Hadde ikke lyst til å gjøre dette i går og stresse opp fisker etc rett før de skulle dra. Men ser ikke akkurat rent og pent ut oppi der nå hehe. håper jeg får trigga litt lek på det paret igjen.
Leif har roa seg veldig ned heldigvis. Var litt bekymra, så er godt å se han trives.
Leif har roa seg veldig ned heldigvis. Var litt bekymra, så er godt å se han trives.
Postet 12.11.11 kl 16:14
Postet 12.11.11 kl 17:18
Så koselig. Det er veldig nyskjerrig småfisk
De er foret med det meste igrunn. De er vandt til å bli foret to ganger per dag. Mygglarver ca 1-2 ganger i uken, flakfor med høyt protetin innhold, discus granulater, frossen cyclops, frossen brineshrimp, avocado er en hit. Samt mango.
Helt ærlig så har jeg inntrykket av at de er altetende. Spørs litt hva jeg forer med den dagen, men de er vandt med å få veldig variert for. Og flakfor om morgenen hvis jeg har dårlig tid så heller litt mer snæx senere på dagen.
De er foret med det meste igrunn. De er vandt til å bli foret to ganger per dag. Mygglarver ca 1-2 ganger i uken, flakfor med høyt protetin innhold, discus granulater, frossen cyclops, frossen brineshrimp, avocado er en hit. Samt mango.
Helt ærlig så har jeg inntrykket av at de er altetende. Spørs litt hva jeg forer med den dagen, men de er vandt med å få veldig variert for. Og flakfor om morgenen hvis jeg har dårlig tid så heller litt mer snæx senere på dagen.
Postet 12.11.11 kl 17:27
Postet 12.11.11 kl 17:29
Postet 12.11.11 kl 17:35
Postet 12.11.11 kl 17:36