- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Sturisoma aureum egg (side 4)
Sturisoma aureum egg (side 4)
Jeg står fortsatt ved teorien min om at grenmaller er veldig var for endringer i vannkvalitet og verdier. Har man god filtrering kan man jo lettere utsette vannbytter og heller bare tilføre nytt ved fordamping. Uttaler meg på grunnlag av eget Eigenmanni oppdrett og da skjer det samme hver gang: ved vannbytter så dauer yngel og ved kun påfyll av fordampet vann så overlever dem de to første kritiske månedene. Burde hatt dårlig vannkvalitet da jeg gjerne overforer både med salat, tabletter og spirulinapulver men med god filtrering og god oksygentilgørsel så ser det ikke ut til å påvirke særlig negativt.
Jeg har på denne måten drettet og foret opp over hundre Eigenmanni i våres i et 30 liters kar, ikke optimalt men var det eneste tilgjengelige den dagen. Filtrering: stort HMF filter (i forhold til det lille karet) + Eheim BioPower... Hadde noen sakurareker oppi også.
Skal rigge til nytt lekskar til et Eigenmanni lekskar om noen uker og da skal jeg følge litt mer med. Da blir det bakgrunn fylt med bioballer + utvendig bøttefilter.
Vurderte å kjøpe noen Sturisomaer nå men de butikken fikk inn var jo bare 4-5 cm store. Kjøpte heller nytt lekskar da.
Uansett, står det fortsatt bra til med de resterende 8 i kullet nå?
Jeg har på denne måten drettet og foret opp over hundre Eigenmanni i våres i et 30 liters kar, ikke optimalt men var det eneste tilgjengelige den dagen. Filtrering: stort HMF filter (i forhold til det lille karet) + Eheim BioPower... Hadde noen sakurareker oppi også.
Skal rigge til nytt lekskar til et Eigenmanni lekskar om noen uker og da skal jeg følge litt mer med. Da blir det bakgrunn fylt med bioballer + utvendig bøttefilter.
Vurderte å kjøpe noen Sturisomaer nå men de butikken fikk inn var jo bare 4-5 cm store. Kjøpte heller nytt lekskar da.
Uansett, står det fortsatt bra til med de resterende 8 i kullet nå?
Postet 14.12.11 kl 23:00
Her har jeg muligens erfart det som er skrevet over at det ikke er særlig gunstig med vannbytter i for store mengder, trodde ikke det var stort men ser ut som om det var stort nok.. De går i et 180 liters rio men de har strøket med nesten alle sammen her nå.. Bare en igjen.. så nå håper jeg snart den siste reolen kommer så de kan få et eget kar.. de går sammen noen andre maller i 180`n.. Neste gang vil jeg jeg nok prøve og ha de sammen noen reker og snegler så kanskje det kan fores litt hardere også.
Postet 22.12.11 kl 13:07
Postet 22.12.11 kl 14:32
Postet 22.12.11 kl 14:52
Endret: 22.12.11 kl 14:56
Postet 28.12.11 kl 02:07
Postet 28.12.11 kl 02:18
Postet 28.12.11 kl 18:24
Postet 30.12.11 kl 17:48
Hmmm
Kan ikke helt si at jeg skjønnte helt hva du mener.. Men her er de igang igjen, 41 egg henger på ruta så da er det igang med nytt forsøk.. Vet ikke helt hva jeg prøver men blir kanskje det samme som sist men med mindre vannbytter..
Postet 01.01.12 kl 16:03
5%
Blir spennende og følge med her og se hvordan det går med klekking og oppfôring denne gangen. Du kan jo gjøre flere hyppige små vannbytter nå i forkant av klekking slik at du har best mulig utgangspunkt til å gjøre færre og betraktelig mindre vannbytter etter klekking. Og når de er klekket er det jo bedre med hyppige 5% vannbytter framfor ingen eller større som jeg tror er med på å ta knekken på dem.
Postet 01.01.12 kl 20:35
Endret: 01.01.12 kl 20:35
Postet 01.01.12 kl 21:49
De jag har tatt fra, går i en bolle/ bøtte inneni akvariet. Og noen av de unger jeg ikke har fanget setter seg runt bollen/ bøtten. Dett er altsammen i dett akvarie, hvor de er klekket.
Mistet alle igjen!
Vet ikke. Overforing eller dårlig vannkvalitet? Men er jo vanskeligt å få till, ret størrelse huller i bøtten, da desse unger er veldig små(tynne). Så er hullerne for store går ungerne bare utt igjen. Er hullerne for små, får jeg lite vannuttskiftning. Tror jeg må prøve neste gang, om jeg kan pumpe vannet fra akvariet inn i bøtten. Så dett siger utt gjennom hullerne.
Mistet alle igjen!
Vet ikke. Overforing eller dårlig vannkvalitet? Men er jo vanskeligt å få till, ret størrelse huller i bøtten, da desse unger er veldig små(tynne). Så er hullerne for store går ungerne bare utt igjen. Er hullerne for små, får jeg lite vannuttskiftning. Tror jeg må prøve neste gang, om jeg kan pumpe vannet fra akvariet inn i bøtten. Så dett siger utt gjennom hullerne.
Postet 03.01.12 kl 16:16
Kanskje en Easy Breeding Box gjør nytten?
Postet 03.01.12 kl 22:38
Postet 03.01.12 kl 23:53
NU, har jeg lest hele tråden igjen, igjen.
Det som jeg har prøvet med bollen/bøtten, er det samme som Breeding boxen. Hvis jeg skjønner dett? En bolle med en masse huller i, inneni akvariet, en luftsten unner eller inneni for sirkulasjon. Har brukt dette på L-66 og ancistrussser, me stor succes.
Problemerne er, at sturisoma unger er som beskrevet.
Har prøvet å lese om de breeding boxes, allerede når du skrev om de sist. Men ser ikke noe om, hvordan de virker, eller hvor store de er? Fant nu, en tråd fra Sølvi Gullaksen om dette. Dett var faktisk sån, jeg hatte tenkt å gjøre neste gang. Bare me en Haribo bøtte. Pumpe vannet fra akvariet inn i bøtten.
Det som jeg har prøvet med bollen/bøtten, er det samme som Breeding boxen. Hvis jeg skjønner dett? En bolle med en masse huller i, inneni akvariet, en luftsten unner eller inneni for sirkulasjon. Har brukt dette på L-66 og ancistrussser, me stor succes.
Problemerne er, at sturisoma unger er som beskrevet.
Har prøvet å lese om de breeding boxes, allerede når du skrev om de sist. Men ser ikke noe om, hvordan de virker, eller hvor store de er? Fant nu, en tråd fra Sølvi Gullaksen om dette. Dett var faktisk sån, jeg hatte tenkt å gjøre neste gang. Bare me en Haribo bøtte. Pumpe vannet fra akvariet inn i bøtten.
Postet 05.01.12 kl 12:02
Postet 05.01.12 kl 12:08
Postet 05.01.12 kl 16:22
Endret: 05.01.12 kl 16:23
Postet 05.01.12 kl 18:38
Postet 05.01.12 kl 23:16
Hvor store?
Heisann, står bra til med siste kullet så langt?
Lurte på en sak, hvor store er deres Sturisomaer nå når deres leker?
Sentrum Zoo her i Bergen har hatt små grupper inne ved jevne mellomrom i varierende størrelse og har vurdert å prøve meg på disse om de kan skaffes fra butikken i grei str.
Lurte på en sak, hvor store er deres Sturisomaer nå når deres leker?
Sentrum Zoo her i Bergen har hatt små grupper inne ved jevne mellomrom i varierende størrelse og har vurdert å prøve meg på disse om de kan skaffes fra butikken i grei str.
Postet 17.01.12 kl 00:25