- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kaja's coryastiske verden (side 4)
Kaja's coryastiske verden (side 4)
Marita EkdahlDu har virkelig blitt bitt av rekebasillen skjønner jeg, på bare kort tid har du jo fått til en skikkelig imponerende samling av flotte arter :) Gratulerer med de sunkissed-rekene, de har så fin farge, litt som drinkene man får i syden :b
Med de fleste favoritt Cory'ene mine på plass og siden det ikke er så mye ledig plass,
er reker genialt!
De tar liten plass og trives ilag med Cory'e,ene, som synes det er kult å få nye venner.
Sterbai'ene som ikke har egget på lenge, begynte å egge med engang de hadde hilst rekene velkommen.
Merkelig er det, men det ser ut som det øker trivselen i Cory kar'a når de får rekevenner
Jeg har holdt på å ominnrede, beplante og tatt vannbytter i hele reolen idag og tenkte egentlig å flytte rili-barna opp til humlene mine.
Fanget de inn, men ombestemte meg siden de trives godt der de er,
og enn så lenge er de jo ikke så store.
Men mange var de! tellet 32 stk men vet at flere gjemte seg når jeg sklle fange de.
Og nå var de i 4 størrelser, men kan kanskje være variasjon på hvor mye de vokser i kullet også.
Når jeg ryddet hos *svartingene' mine (sp. black) fant jeg masse knallrøde mini'er der fra de få gjennlevende sakura'ene.
Jeg flyttet de 16 dit når jeg fant hale på hale, pluss at det var 20 fra før der fra Erik.
Så sammenlagt er det en grei gruppe som tydeligvis trives.
Skal få tatt noen bilder nå som rutene er uten vannmerker og småalger for slikt varer ikke lenge...
Postet 21.01.12 kl 18:14
Postet 21.01.12 kl 21:37
Postet 21.01.12 kl 21:45
Linda WHar vært hos Thor og fått riktige navn på bildene, han sa at det erNeocaridinia propinqua 'Sunkist', VF fra Sumatra du har i karet. Rett skal være rett. Har sjekket Rilitråden, spennende reke det også!
Okei det var bra du sa for jeg trodde nesten det var den fremavlede varianten av sakura men nå ble det plutselig mye mer spennende å ha de!
Selvom de fleste fortsatt bor i steinrøysa
Antagelig sa nok Tor det til meg men mye går tvert igjennom hue når jeg er i min egen lille akvarieverden.
Fikk tatt noen brukbare bilder idag som jeg tenkte å legge ut bare jeg får ork til å holde på mere.
Så mange timer med så mange rare stillinger ved akvariene, tar på en skranten kropp.
Ett rekebilde fra de berømte småfrekke gule fra deg da
Postet 21.01.12 kl 21:48
[QUOTE=Emil E]Sikker på at det ikke er oransje sakura reker?
Synes de lignet mer på det.
Det dumme med propinqua er at de ikke kan formere seg på vanlig måte som de fleste andre reker.
De har larver som skal i brakkvann slik som Amanorekene [/QUOTE
Det er dumt hvis det slike med larver
Ringte ned til Tor og spurte om han hadde flere igjen av de orange sakuraene og han sa ikke noe om det da..... men kan jo ha misforstått
Men hvis det er slike så får jeg bare lete mer etter orange som føder barn og ikke larver og la de dele bopell for de kan jo da ikke blande seg heller.
Synes de lignet mer på det.
Det dumme med propinqua er at de ikke kan formere seg på vanlig måte som de fleste andre reker.
De har larver som skal i brakkvann slik som Amanorekene [/QUOTE
Det er dumt hvis det slike med larver
Ringte ned til Tor og spurte om han hadde flere igjen av de orange sakuraene og han sa ikke noe om det da..... men kan jo ha misforstått
Men hvis det er slike så får jeg bare lete mer etter orange som føder barn og ikke larver og la de dele bopell for de kan jo da ikke blande seg heller.
Postet 21.01.12 kl 22:00
Postet 21.01.12 kl 22:15
Linda WHar vært hos Thor og fått riktige navn på bildene, han sa at det er Neocaridinia propinqua 'Sunkist', VF fra Sumatra du har i karet. Rett skal være rett.
Hm jeg blir ikke helt klok på dette, siden vi ikke finne noe på Neocaridinia propinqua mens Caridina propinqua er den såkalte mandarin reken også (ifølge basen her på AF)
Jeg trodde at de larveleggende 'kjente' rekene hørte til caridina slekten, men vil gjerne ha tilbake meldinger fra noen som vet
Postet 21.01.12 kl 22:15
Postet 21.01.12 kl 22:33
Riktig navn og betegnelse
Nå har jeg fått oppklart at rekene jeg kjøpte er Neocaridinia propinqua 'Sunkist', VF fra Sumatra.
Dette er en levendefødende art og da kan jeg puste lettet ut siden 3 av damene mine alt går med egg på ryggen.
Så nå er det bare å vente på småtasser der å.
Så masse Sakura babyer i 'svarting' karet mitt når jeg ryddet der men etter å ha satt ned flere rekevennlige planter, formelig kryr det av kommategn.
Dette er en levendefødende art og da kan jeg puste lettet ut siden 3 av damene mine alt går med egg på ryggen.
Så nå er det bare å vente på småtasser der å.
Så masse Sakura babyer i 'svarting' karet mitt når jeg ryddet der men etter å ha satt ned flere rekevennlige planter, formelig kryr det av kommategn.
Postet 23.01.12 kl 15:42
Postet 23.01.12 kl 17:29
Postet 23.01.12 kl 17:44
Postet 23.01.12 kl 23:50
Registrering av akvarier
Endelig fått kommet igang med å legge ut artkar'ene mine... eller det vil si ett idag og kanskje ett i morgen så går det fremover.
Bare vært så inderlig opptatt idag og fått med meg hele 2 sakura reke fødsler idag.
Siden mobilbilder er fyfy så skal jeg få forbedret bildene etterhvert nå som jeg har begynt å bruke kamera til Milo igjen.
har ikke skrevet så mye info men får fylle ut etterhvert.
måtte starte med Green Lazer akvariet med rekene fra Linda:d
Bare vært så inderlig opptatt idag og fått med meg hele 2 sakura reke fødsler idag.
Siden mobilbilder er fyfy så skal jeg få forbedret bildene etterhvert nå som jeg har begynt å bruke kamera til Milo igjen.
har ikke skrevet så mye info men får fylle ut etterhvert.
måtte starte med Green Lazer akvariet med rekene fra Linda:d
Postet 23.01.12 kl 23:53
Postet 23.01.12 kl 23:55
Huleflytting
Ved omgjøring i akvariet fant jeg ut at jeg ville 'bygge inn' hulen til l144 gutten min i steinrøysa.
Dette er min veldig lille 144 gutt som ikke er mer enn 6-7 cm stor, ganske så stor kontrast til han jeg har boende i akvariet til Milo....
Litt bekymret er jeg for at han ikke skal like den nye plasseringen men nå har han fått mye beplantning rundt og hulen ligger mer naturlig til.
Så da er det bare å håpe at det blir lek snart nå som dama hans er rund igjen.
Dette er min veldig lille 144 gutt som ikke er mer enn 6-7 cm stor, ganske så stor kontrast til han jeg har boende i akvariet til Milo....
Litt bekymret er jeg for at han ikke skal like den nye plasseringen men nå har han fått mye beplantning rundt og hulen ligger mer naturlig til.
Så da er det bare å håpe at det blir lek snart nå som dama hans er rund igjen.
Postet 25.01.12 kl 12:05
Endret: 25.01.12 kl 12:25
Postet 25.01.12 kl 12:29
Postet 25.01.12 kl 12:31
Noen fisk er utrolig vanskelig å ta bilder av og to av disse bor hos Gold lazer gruppen min.
L10a'ene fordi de tidvis går i ett med bunnlaget og kamera absolutt ikke vil fokusere på de hvis det er en plante i nærheten.
Så har vi de søte små Danio choprae'ene som aldri står stille...
Siste problemet mitt er at med mobil blir lazerene 'riktig' i gullstripen sin mens med kameraet så får jeg helt feil farge på stripen som en ser på siste bilde.
L10a'ene fordi de tidvis går i ett med bunnlaget og kamera absolutt ikke vil fokusere på de hvis det er en plante i nærheten.
Så har vi de søte små Danio choprae'ene som aldri står stille...
Siste problemet mitt er at med mobil blir lazerene 'riktig' i gullstripen sin mens med kameraet så får jeg helt feil farge på stripen som en ser på siste bilde.
Postet 28.01.12 kl 09:50
Det ble fine og tydelige bilder dette, og Gold laseren så da vakker ut som orange laser også
Jeg er litt forvirret med disse navnene egentlig, de jeg kjøpte sto det jo gold laser på, og jeg sjekket med basen her på det navnet, men når jeg ser der nå så står det jo ikke gold laser lenger, CW010 er nå blitt orange stripe her, mens på corydoras world står gold laser som en egen type.
Litt merkelig..
Jeg er litt forvirret med disse navnene egentlig, de jeg kjøpte sto det jo gold laser på, og jeg sjekket med basen her på det navnet, men når jeg ser der nå så står det jo ikke gold laser lenger, CW010 er nå blitt orange stripe her, mens på corydoras world står gold laser som en egen type.
Litt merkelig..
Postet 28.01.12 kl 11:17
Postet 28.01.12 kl 12:12