- Hjem
- Forum
- Vanlige butikker
- Ufattelig lite kunnskap hos ansatte i dyrebutikker (side 4)
Ufattelig lite kunnskap hos ansatte i dyrebutikker (side 4)
Man kan si hva man vil om høflighet, kunnskap og klaging, men når alt kommer til alt så er det ikke kundenes jobb å lære opp personalet.
Tvert imot er personalet pålagt av norsk lov, å sikre at kunden har den kunnskapen som trengs for å få det dyret som selges, til å trives.
Lov om dyrevelferd § 27:
"Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd. "
Ansvaret er dermed klinkende klart fordelt fra før av.
At 95 % av alle dyrebutikker bryter denne loven, betyr kanskje egentlig at 95 % av alle dyrebutikker burde bli anmeldt til politiet/mattilsynet jevnlig av sine kunder, til de enten lærer å ta det ansvaret som loven pålegger dem, eller går konkurs pga. bøter og overlater markedet til noen som er villig, og i stand til, å ta ansvaret sitt?
Tvert imot er personalet pålagt av norsk lov, å sikre at kunden har den kunnskapen som trengs for å få det dyret som selges, til å trives.
Lov om dyrevelferd § 27:
"Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd. "
Ansvaret er dermed klinkende klart fordelt fra før av.
At 95 % av alle dyrebutikker bryter denne loven, betyr kanskje egentlig at 95 % av alle dyrebutikker burde bli anmeldt til politiet/mattilsynet jevnlig av sine kunder, til de enten lærer å ta det ansvaret som loven pålegger dem, eller går konkurs pga. bøter og overlater markedet til noen som er villig, og i stand til, å ta ansvaret sitt?
Postet 19.07.12 kl 14:02
Endret: 19.07.12 kl 14:04
KampfiskMan kan si hva man vil om høflighet, kunnskap og klaging, men når alt kommer til alt så er det ikke kundenes jobb å lære opp personalet. Tvert imot er personalet pålagt av norsk lov, å sikre at kunden har den kunnskapen som trengs for å få det dyret som selges, til å trives. Lov om dyrevelferd § 27: "Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd. " Ansvaret er dermed klinkende klart fordelt fra før av. At 95 % av alle dyrebutikker bryter denne loven, betyr kanskje egentlig at 95 % av alle dyrebutikker burde bli anmeldt til politiet/mattilsynet jevnlig av sine kunder, til de enten lærer å ta det ansvaret som loven pålegger dem, eller går konkurs pga. bøter og overlater markedet til noen som er villig, og i stand til, å ta ansvaret sitt?
Fullt klar over hva loven sier, og si at 95% av alle dyrebutikker bryter loven høres litt vel overdreven ut.
Men mitt poeng her er ikke hva selger gjør ulovlig eller lovlig, men ved å kunne bidra med sin egen kunnskap som mange her har på AF kan det være med på å gjøre personale i dyrebutikker mer kunnskapsrike innen fisk og akvarie. Sammen kan flere bli flinke.
Når du er inne på dette med bøter og konkurs så er det svært sjeldent skjer i zoo bransjen, det har nok litt med at mattilsynet har for liten kapasitet til å behandle alt de har ansvar for. De har mer enn nok å behandle alle andre saker de er pålagt. I tillegg er ikke akvarie og fisk en stor del av zoo butikker idag, så konkurs er å ta litt hard i. Så jeg snakket med innhaver av Arken Zoo kjeden i sverige fortalte han meg det at fisk og akvarie rekvisitter står kunn for 10% av deres omsetning. Hvor det er hund og katt som står for mest.
Postet 19.07.12 kl 14:21
Og hvis man tenker på sin lille lokale dyrebutikk.. hvor mange dyr selger den varer til? Hest, hund, katt, gnagere, reptiler OG fisk? (sikkert mange som ikke har så mange, men kan være).
Hvor mange har de på jobb til enhver tid? Lønna i butikken er vel ikke så altfor mye mer enn kassa på rimi, dvs. tiltrekker seg ikke direkte kvalifisert personell i bøtter og spann.
Poenget er at det er navit å tro at en random ansatt i en dyrebutikk kan vite mye om fisk, hvis vedkommende tilfeldigvis ikke er interessert i det personlig.
Hvor mange har de på jobb til enhver tid? Lønna i butikken er vel ikke så altfor mye mer enn kassa på rimi, dvs. tiltrekker seg ikke direkte kvalifisert personell i bøtter og spann.
Poenget er at det er navit å tro at en random ansatt i en dyrebutikk kan vite mye om fisk, hvis vedkommende tilfeldigvis ikke er interessert i det personlig.
Postet 19.07.12 kl 17:18
Torbjørn JørgensenLønna i butikken er vel ikke så altfor mye mer enn kassa på rimi, dvs. tiltrekker seg ikke direkte kvalifisert personell i bøtter og spann.
Selv om jeg forstår at eksempelet er benyttet som symbolikk, er det et "hjernedødt" dårlig eksempel!
Her stigmatiseres en yrkesgruppe som lavtlønnet og som derved er ukvalifisert, og lite egna til den jobben de er satt til å utføre. Hørt på makan!
Det er ikke alle som velger yrke etter lønningsposen, noen kan faktisk trives med jobber om gir moderate lønninger.
I regeringen til Gro Harlem Brundtland ble Einfrid Halvorsen, fra Skien plukka ut som statsråd direkte fra jobb som kassadame. ( Husker ikke om det var Rimi )
Da skulle det jo også være håp for flere!
- Tore -
Postet 19.07.12 kl 19:42
Problemet er jo egentlig ikke det lave kunnskapsnivået, men at de påstår at de vet. De fleste har jo internett i butikken, så det er ikke noe problem å slå opp det en lurer på. Hadde de vært ydmyke nok til å si at de ikke er sikre, for så å slå det opp sammen med kunden, så hadde jo problemet med manglende kompetanse vært borte.
Postet 19.07.12 kl 19:46
Kunnskaps nivået hos dyrebutikkene her i landet er forferdelig lavt som sagt,og jeg synes de er unnskyldt når det er i en butikk som ikke satser på fisk i det hele tatt og kanskje har maks 30 kar i butikken.
Men når butikken har 80+ kar og en egen "akvarie ekspert" for akvarie avdelingen så bør denne personen se forskjell på en Labeotropheus Fuelleborni og en penne fisk?!
Ett eksempel jeg hadde for litt siden, var når jeg skulle kjøpe nannostomus marginatus i ett kar, hvor det stod en lapp om L.Fuelleborni 99,- stk rett over karet.
Dette stod "eksperten" på at var riktig og nektet å sjekke det opp i akvarie bøkene han hadde, for disse pennefiskene hadde han hjemme selv så dette hadde han greie på!
Har fått 16cm lange golden nugget solgt som ancistrus (str. small) til 39,- stk i denne butikken også, så noen fordeler får man jo i blant av denne butikken uten å nevne navn.
Mvh
Men når butikken har 80+ kar og en egen "akvarie ekspert" for akvarie avdelingen så bør denne personen se forskjell på en Labeotropheus Fuelleborni og en penne fisk?!
Ett eksempel jeg hadde for litt siden, var når jeg skulle kjøpe nannostomus marginatus i ett kar, hvor det stod en lapp om L.Fuelleborni 99,- stk rett over karet.
Dette stod "eksperten" på at var riktig og nektet å sjekke det opp i akvarie bøkene han hadde, for disse pennefiskene hadde han hjemme selv så dette hadde han greie på!
Har fått 16cm lange golden nugget solgt som ancistrus (str. small) til 39,- stk i denne butikken også, så noen fordeler får man jo i blant av denne butikken uten å nevne navn.
Mvh
Postet 19.07.12 kl 22:31
MountainDet er ikke alle som velger yrke etter lønningsposen, noen kan faktisk trives med jobber om gir moderate lønninger. I regeringen til Gro Harlem Brundtland ble Einfrid Halvorsen, fra Skien plukka ut som statsråd direkte fra jobb som kassadame. ( Husker ikke om det var Rimi )
Perfekt eksempel, på en person som jobbet et sted mens man egentlig ville noe annet.. akkurat som dyrebutikker ofte er (etter min erfaring). De ansetter studenter eller folk som "er glad i hest/katt" osv.
Selvfølgelig finner man unntak og butikker som faktisk er seriøse og heldigvis er det et par slike rundt her. Men de man finner på kjøpesenter er i 95% av tilfellene fullstendig drevet av økonomi (seff er alle bedrifter drevet av økonomi, men tipper dere skjønner hva jeg mener).
Postet 19.07.12 kl 23:26
SissimorProblemet er jo egentlig ikke det lave kunnskapsnivået, men at de påstår at de vet. De fleste har jo internett i butikken, så det er ikke noe problem å slå opp det en lurer på. Hadde de vært ydmyke nok til å si at de ikke er sikre, for så å slå det opp sammen med kunden, så hadde jo problemet med manglende kompetanse vært borte.
Akkurat. Nemlig! Man vet jo aldri kunnskapsnivået til kunden man har foran seg, eller kunden som står bak i køen. Hører de mest hårreisende ting innimellom, og kan sv og til ikke dy meg hvis det blri helt for håpløst på jordet. Har også lært meg et par kontrollspørsmål når jeg er innom ukjente forretninger, er svaret skråsikkert feil vet jeg mer enn selgeren og da er det like greit å ikke spørre mer, og diskusjoner er jo ikke noen morsom øvelse.
Det er jo alt som skal til, å si "det vet jeg ikke, men jeg kan finne det ut" er vel ikke noe nederlag vel? Det må jo være mye større tap av ansikt å få beskjed om at "nei det der er ikke Paracheidoron similis, det er Rasbora kubotai" når blondinen spør etter neontetra uten rødt...
En annen ting til butikkansattes forsvar - det må være helt forferdelig for kunnskapsrike ansatte som brenner for fisk å skulle ekspedere folk som sier "jamen det gjør ikke noe, vi skal ha fest på lørdag og de holder sikkert fram til da" når vedkommende forklarer at det ikke går så bra å sette inn ti store Scalarer i akvariet kunden står med under armen. De ansatte vet jo at hvis de sier nei går kunden bare til senterbutikken i neste bygg og kjøper fisk der.
Å oppdra bransjen ser jeg ikke på som min oppgave selv om jeg gjerne tar en akvarieprat når sjansen byr seg. Det er penger som styrer dette her, jeg velger å bruke mine i butikker som har personale som ikke lyver meg rett opp i ansiktet. Ikke har fisk som vrir seg av hvitprikk i akvariene og blir sure når jeg sier fra. Og som har planter som tåler å stå under vann.
Postet 20.07.12 kl 01:42
KampfiskAnsvaret er dermed klinkende klart fordelt fra før av. At 95 % av alle dyrebutikker bryter denne loven, betyr kanskje egentlig at 95 % av alle dyrebutikker burde bli anmeldt til politiet/mattilsynet jevnlig av sine kunder, til de enten lærer å ta det ansvaret som loven pålegger dem, eller går konkurs pga. bøter og overlater markedet til noen som er villig, og i stand til, å ta ansvaret sitt?
Da blir det ikke mange akvarieavdelinger igjen i dyrebutikkene, eller mye spennende fisk i de få karene som er igjen.
Vanskelig å være uenig i at butikkene skal være sitt ansvar bevisst mtp. kunnskap om hva de selger, men man må ha i bakhodet at artsmangfoldet innen akvaristikk er ikke sammenliknbart med noe annet kjæledyr som er tilgjengelig i handelen.
Såvidt jeg kjenner til, ønsker de aller fleste butikkene å ha ansatte som kan mye om akvaristikk, men vi må innse at det er et enormt fagområde, som er vesentlig mer komplisert å få oversikt over enn mange andre fagområder. Bør vi da kunne ha noe mer rom for manglende kunnskap her enn på andre områder?
I en idéell verden er det selvsagt ikke vanskelig å være enig om hva man ønsker, men i den virkelige verden er det ikke alltid så lett.
Postet 20.07.12 kl 02:15
Jeg kan forstå at ansatte ikke kan være eksperter på alle ulike dyre- og fiskearter de selger, men de er rett og slett nødt til å kunne noe grunnleggende for å gi kundene riktige svar på det de lurer på - og kan de det ikke, så kan de som nevnt tidligere i tråden her enkelt og greit søke det opp på internett og finne ut av det sammen med kunden. Jeg har aldri opplevd at de har vært ivrige på å søke opp og finne ut av ting, isteden ser de bare ut som et stort spørsmålstegn eller kommer med dumme påstander som absolutt ikke stemmer. De bryr seg lite om fiskene dør, de er bare glad du kommer tilbake for å handle fler.
Postet 20.07.12 kl 04:02
Sjelden har jeg sett så mange lurvete og usaklige generaliseringer om en hel bransje som det noen lirer av seg i denne tråden. Visst finnes det feil og mangler i zoobransjen (gjør det ikke det i alle bransjer?), og det bør det gjøres noe med, slik blant annet Norges Zoohandleres Bransjeforening såvel som individuelle næringsdrivende og kommersielle kjeder jobber for og med nesten kontinuerlig. Å drive zoobutikk blir stadig vanskeligere, både på grunn av kundenes økende krav og forventninger (som er en god ting) og myndighetenes stadig mer detaljerte krav (som noen ganger er bra, andre ganger bare et håpløst penge- og tidsslukende byråkrati).
At noen derimot finner det for godt å opphøye seg selv til allvitere og nedgradere zoobransjepersonale i alminnelighet til uvitende nek, sier dessverre mer om egen mangel på kunnskap og erfaring enn noe annet.
Denne holdningen til zoobransjeansatte er ikke noe nytt i deler av akvariemiljøet. Som noen har påpekt ovenfor, så er akvariesiden av zoobransjens omsetning det mest mangfoldige og uoversiktlige segmentet av dyrehobby. Artsmangfoldet alene er nesten skremmende stort, og dessuten finnes det uendelige mengder med teknisk utstyr, driftsmetoder og filosofier om veier til målet. Noen zoobutikkers reaksjon på dette er at de velger å være små på akvaristikk, og holde seg til et begrenset artsutvalg og standardiserte systemløsninger. De blir da gjerne hudflettet på internett for å ha for dårlig utvalg.
Men heldigvis for de mer avanserte akvaristene finnes det ennå mange butikker som velger å satse på stort og mangfoldig utvalg. Hvordan noen kan forvente at samtlige ansatte i disse butikkene skal ha spesialkunnskap på detaljnivå om alt noen kan finne på å spørre om, helt ned til problemstillinger som finneformer på avlsformer av kampfisk, overrasker meg like mye som det skremmer meg.
Jeg er forøvrig 100% enig i at dersom man ikke har sikker kunnskap så skal man si det til kunden, og hente kunnskapene fra en annen ansatt som har denne, eller eventuelt fra litteratur eller internett. Så får kunden heller vente så lenge. Det er imidlertid ikke alle mennesker det er like lett å gi innrømmelser av denne art overfor, en menneskelig faktor av usikkerhet bør vi alle ha noen grad av toleranse for. Men de som er modige nok til å innrømme sin egen utilstrekkelighet vil neppe noen gang oppleve å få ros for det, heller ikke her på forumet.
Avslutningsvis en liten anekdote:
Jeg jobbet selv i zoobutikk i en seks års periode fra 1986 til 1992. Da som avdelingsleder i en butikk i Bergen (nå nedlagt), hvor jeg også opplevde min andel av misfornøyde kunder. Den episoden jeg husker aller best må ha vært fra våren 1989, da jeg ble regelrett hudflettet av en kravstor kunde fra Østlandet som var særdeles lite tilfreds med mine "totalt utilstrekkelige" kunnskaper om saltvannsakvarier. I full offentlighet skjelte han meg ut for ikke å ha den minste kunnskap om betydningen av hverken proteinskummere eller vannsirkulasjon, og jeg burde ikke fått lov til å stå bak disken i en akvariebutikk! Mine forsøk på å roe mannen ned og forklare at det var han som hadde misforstått falt på stengrunn. Så sinna var han at fant det nødvendig å bevise at han hadde rett ved å plukke ned den akvarieboken han baserte seg på fra butikkens bokhylle. "Der!" sa han triumferende, og pekte på et avsnitt i den da forholdsvis nyutkomne svenskspråklige boken 'Korallrevsakvariet Band I' av Svein A. Fosså og Alf Jacob Nilsen.
Jeg hadde ikke hjerte til å presentere meg for ham (men om det hadde fantes internett den gangen, burde jeg nok ha gjort det)...
Fortsatt god sommer!
Mvh
Svein A. Fosså
(Heller ikke allviter)
At noen derimot finner det for godt å opphøye seg selv til allvitere og nedgradere zoobransjepersonale i alminnelighet til uvitende nek, sier dessverre mer om egen mangel på kunnskap og erfaring enn noe annet.
Denne holdningen til zoobransjeansatte er ikke noe nytt i deler av akvariemiljøet. Som noen har påpekt ovenfor, så er akvariesiden av zoobransjens omsetning det mest mangfoldige og uoversiktlige segmentet av dyrehobby. Artsmangfoldet alene er nesten skremmende stort, og dessuten finnes det uendelige mengder med teknisk utstyr, driftsmetoder og filosofier om veier til målet. Noen zoobutikkers reaksjon på dette er at de velger å være små på akvaristikk, og holde seg til et begrenset artsutvalg og standardiserte systemløsninger. De blir da gjerne hudflettet på internett for å ha for dårlig utvalg.
Men heldigvis for de mer avanserte akvaristene finnes det ennå mange butikker som velger å satse på stort og mangfoldig utvalg. Hvordan noen kan forvente at samtlige ansatte i disse butikkene skal ha spesialkunnskap på detaljnivå om alt noen kan finne på å spørre om, helt ned til problemstillinger som finneformer på avlsformer av kampfisk, overrasker meg like mye som det skremmer meg.
Jeg er forøvrig 100% enig i at dersom man ikke har sikker kunnskap så skal man si det til kunden, og hente kunnskapene fra en annen ansatt som har denne, eller eventuelt fra litteratur eller internett. Så får kunden heller vente så lenge. Det er imidlertid ikke alle mennesker det er like lett å gi innrømmelser av denne art overfor, en menneskelig faktor av usikkerhet bør vi alle ha noen grad av toleranse for. Men de som er modige nok til å innrømme sin egen utilstrekkelighet vil neppe noen gang oppleve å få ros for det, heller ikke her på forumet.
Avslutningsvis en liten anekdote:
Jeg jobbet selv i zoobutikk i en seks års periode fra 1986 til 1992. Da som avdelingsleder i en butikk i Bergen (nå nedlagt), hvor jeg også opplevde min andel av misfornøyde kunder. Den episoden jeg husker aller best må ha vært fra våren 1989, da jeg ble regelrett hudflettet av en kravstor kunde fra Østlandet som var særdeles lite tilfreds med mine "totalt utilstrekkelige" kunnskaper om saltvannsakvarier. I full offentlighet skjelte han meg ut for ikke å ha den minste kunnskap om betydningen av hverken proteinskummere eller vannsirkulasjon, og jeg burde ikke fått lov til å stå bak disken i en akvariebutikk! Mine forsøk på å roe mannen ned og forklare at det var han som hadde misforstått falt på stengrunn. Så sinna var han at fant det nødvendig å bevise at han hadde rett ved å plukke ned den akvarieboken han baserte seg på fra butikkens bokhylle. "Der!" sa han triumferende, og pekte på et avsnitt i den da forholdsvis nyutkomne svenskspråklige boken 'Korallrevsakvariet Band I' av Svein A. Fosså og Alf Jacob Nilsen.
Jeg hadde ikke hjerte til å presentere meg for ham (men om det hadde fantes internett den gangen, burde jeg nok ha gjort det)...
Fortsatt god sommer!
Mvh
Svein A. Fosså
(Heller ikke allviter)
Postet 20.07.12 kl 12:37
Jeg er enig i at enkelte går vel langt i sin kritikk, men helt uberettiget er det ikke å rette kritikk mot enkelte, både forretninger og ansatte. Til syvende og sist er det et leder/eieransvar å sørge for at de ansatte ikke sprer for mye desinformasjon. Jeg skjønner også at det er et meget stort og til dels komplisert område å sette seg inn i, og jeg forventer ikke at alle skal kunne gi ekspertsvar på alt mellom substrat og dekkglass.
Det jeg vil forlange, er at jeg ikke får råd om kjøp av fisk til en 54 liter når den trenger 250 liter. Ei heller at man vil selge meg fisk som har totalt forskjellige krav til vannverdier. Jeg venter heller ikke at betjeningen nødvendigvis skal huske alle slike detaljer, selv om det burde være mulig for de fleste av de artene butikken har i karene sine. Dette informasjonsbehovet kan enkelt ivaretas ved at man har en liten lapp ved hvert kar hvor man skriver litt om vannverdier: optimal pH, GH, temperatur, min. akvariestørrelse og fiskens størrelse som voksen.
Jeg har jobbet med salg i Norge og på mange eksportmarkeder i over 40 år og har ennå til gode å møte noen som ikke aksepterer at jeg må undersøke enkelte saker nærmere før jeg kan gi et svar jeg kan stå inne for. Dessuten er det å avdekke kundens behov gjennom å stille spørsmål blant selgerens viktigste oppgaver. Gjør man det ordentlig, selger man rett vare og kunden blir en gjenkjøpskunde. Det er dem man tjener penger på.
Det jeg vil forlange, er at jeg ikke får råd om kjøp av fisk til en 54 liter når den trenger 250 liter. Ei heller at man vil selge meg fisk som har totalt forskjellige krav til vannverdier. Jeg venter heller ikke at betjeningen nødvendigvis skal huske alle slike detaljer, selv om det burde være mulig for de fleste av de artene butikken har i karene sine. Dette informasjonsbehovet kan enkelt ivaretas ved at man har en liten lapp ved hvert kar hvor man skriver litt om vannverdier: optimal pH, GH, temperatur, min. akvariestørrelse og fiskens størrelse som voksen.
Jeg har jobbet med salg i Norge og på mange eksportmarkeder i over 40 år og har ennå til gode å møte noen som ikke aksepterer at jeg må undersøke enkelte saker nærmere før jeg kan gi et svar jeg kan stå inne for. Dessuten er det å avdekke kundens behov gjennom å stille spørsmål blant selgerens viktigste oppgaver. Gjør man det ordentlig, selger man rett vare og kunden blir en gjenkjøpskunde. Det er dem man tjener penger på.
Postet 20.07.12 kl 15:49
Hvorfor holde på med skitkasting, starte tråder på slikt. Min klare vurdering er hvis de har noe de har å klage på, så får de gjøre det på den zoo butikken de er skuffet med. Kan vi firvente zoo forhandler skal stå å fortelle halve dagen for noen som skal ha seg par guppyer, platy? Når jeg skal ha meg nye fisker, så er jeg enkelt og greit inne på fiskebasen ser alt jeg trenger av opplysninger. Her får jeg de råd som er nødvendig.
Postet 20.07.12 kl 16:42
SAFSjelden har jeg sett så mange lurvete og usaklige generaliseringer om en hel bransje som det noen lirer av seg i denne tråden. Visst finnes det feil og mangler i zoobransjen (gjør det ikke det i alle bransjer?), og det bør det gjøres noe med, slik blant annet [URLBLOCK1] såvel som individuelle næringsdrivende og kommersielle kjeder jobber for og med nesten kontinuerlig. Å drive zoobutikk blir stadig vanskeligere, både på grunn av kundenes økende krav og forventninger (som er en god ting) og myndighetenes stadig mer detaljerte krav (som noen ganger er bra, andre ganger bare et håpløst penge- og tidsslukende byråkrati). At noen derimot finner det for godt å opphøye seg selv til allvitere og nedgradere zoobransjepersonale i alminnelighet til uvitende nek, sier dessverre mer om egen mangel på kunnskap og erfaring enn noe annet. Denne holdningen til zoobransjeansatte er ikke noe nytt i deler av akvariemiljøet. Som noen har påpekt ovenfor, så er akvariesiden av zoobransjens omsetning det mest mangfoldige og uoversiktlige segmentet av dyrehobby. Artsmangfoldet alene er nesten skremmende stort, og dessuten finnes det uendelige mengder med teknisk utstyr, driftsmetoder og filosofier om veier til målet. Noen zoobutikkers reaksjon på dette er at de velger å være små på akvaristikk, og holde seg til et begrenset artsutvalg og standardiserte systemløsninger. De blir da gjerne hudflettet på internett for å ha for dårlig utvalg. Men heldigvis for de mer avanserte akvaristene finnes det ennå mange butikker som velger å satse på stort og mangfoldig utvalg. Hvordan noen kan forvente at samtlige ansatte i disse butikkene skal ha spesialkunnskap på detaljnivå om alt noen kan finne på å spørre om, helt ned til problemstillinger som finneformer på avlsformer av kampfisk, overrasker meg like mye som det skremmer meg. Jeg er forøvrig 100% enig i at dersom man ikke har sikker kunnskap så skal man si det til kunden, og hente kunnskapene fra en annen ansatt som har denne, eller eventuelt fra litteratur eller internett. Så får kunden heller vente så lenge. Det er imidlertid ikke alle mennesker det er like lett å gi innrømmelser av denne art overfor, en menneskelig faktor av usikkerhet bør vi alle ha noen grad av toleranse for. Men de som er modige nok til å innrømme sin egen utilstrekkelighet vil neppe noen gang oppleve å få ros for det, heller ikke her på forumet. [B]Avslutningsvis en liten anekdote:[/B] Jeg jobbet selv i zoobutikk i en seks års periode fra 1986 til 1992. Da som avdelingsleder i en butikk i Bergen (nå nedlagt), hvor jeg også opplevde min andel av misfornøyde kunder. Den episoden jeg husker aller best må ha vært fra våren 1989, da jeg ble regelrett hudflettet av en kravstor kunde fra Østlandet som var særdeles lite tilfreds med mine "totalt utilstrekkelige" kunnskaper om saltvannsakvarier. I full offentlighet skjelte han meg ut for ikke å ha den minste kunnskap om betydningen av hverken proteinskummere eller vannsirkulasjon, og jeg burde ikke fått lov til å stå bak disken i en akvariebutikk! Mine forsøk på å roe mannen ned og forklare at det var han som hadde misforstått falt på stengrunn. Så sinna var han at fant det nødvendig å bevise at han hadde rett ved å plukke ned den akvarieboken han baserte seg på fra butikkens bokhylle. "Der!" sa han triumferende, og pekte på et avsnitt i den da forholdsvis nyutkomne svenskspråklige boken 'Korallrevsakvariet Band I' av Svein A. Fosså og Alf Jacob Nilsen. Jeg hadde ikke hjerte til å presentere meg for ham (men om det hadde fantes internett den gangen, burde jeg nok ha gjort det)... Fortsatt god sommer! Mvh Svein A. Fosså (Heller ikke allviter)
Ett ufattelig godt svar her Svein. En slik tror jeg vi burde avslutte denne tråden.
Postet 20.07.12 kl 18:28
Har lest over denne tråden nå, og tror nok mange har rett. Dog, mye er noe usaklig. Jeg er 17 år og jobber i zooforetning ved siden av studiene. I mitt tilfelle er vi en av de største forhandlerne innen akvaristikk i vårt omeråde, i tilleg til hund, katt, gnagere Osv. Jeg har igrunn alltid hatt stor interesse for dyr, mens dette med akvarie-drift har kommet i senere tid. I forretning der jeg er ansatt, er det ofte meg det henvises til hvis det er spm. Angående akvarier og fisk.
Folk som ikke er faste kunder, møter meg ofte med en negativ undertone, noe som egentlig er ganske frekt etter min mening. Man bør vel heller gi vedkommende ansatt en kjangs før man dømmer. De andre voksne ansatte i butikken, har arbeidet der i 10 år +, og kan bekrefte at alt jeg gir av informasjon stemmer (etter boka).
Ville bare fortelle hvordan jeg oppfatter det hele. Og ja, det er nok en del uerfarne ansatte rundt om, men ikke overalt.
Folk som ikke er faste kunder, møter meg ofte med en negativ undertone, noe som egentlig er ganske frekt etter min mening. Man bør vel heller gi vedkommende ansatt en kjangs før man dømmer. De andre voksne ansatte i butikken, har arbeidet der i 10 år +, og kan bekrefte at alt jeg gir av informasjon stemmer (etter boka).
Ville bare fortelle hvordan jeg oppfatter det hele. Og ja, det er nok en del uerfarne ansatte rundt om, men ikke overalt.
Postet 20.07.12 kl 19:47
Postet 20.07.12 kl 19:50
SAFSjelden har jeg sett så mange lurvete og usaklige generaliseringer om en hel bransje som det noen lirer av seg i denne tråden. Visst finnes det feil og mangler i zoobransjen (gjør det ikke det i alle bransjer?), og det bør det gjøres noe med, slik blant annet Norges Zoohandleres Bransjeforening såvel som individuelle næringsdrivende og kommersielle kjeder jobber for og med nesten kontinuerlig. At noen derimot finner det for godt å opphøye seg selv til allvitere og nedgradere zoobransjepersonale i alminnelighet til uvitende nek, sier dessverre mer om egen mangel på kunnskap og erfaring enn noe annet. Mvh Svein A. Fosså (Heller ikke allviter)
Dette var kloke ord og ikke vanskelig å slutte seg til. Aldrig har vel et tema kommet opp så mange ganger i stadig nye tråder og med så mye "sutring" og med samme terping, som alderig tar slutt.
Det er jo også betryggende å vite at bransjen selv tar dette på alvor. Svein A. Fosså, jobber jo for/i Norges Zoohandlers Bransjeforening og dermed nært opp til foreningens medlemmer, så han vet sikkert hva han prater om.
Jeg antar som noenlunde sikkert at disse "sutretrådene" har 0 innvirkning på butikkenes evne/vilje til å forbedre seg. Da har jeg mere sansen for de som ivrer etter en fornuftig dialog mellom kjøper og selger.
- Tore -
( Allviter er det vel ingen som er, det måtte i såfall være i egne øyne )
Postet 20.07.12 kl 21:25
Postet 21.07.12 kl 23:55